Xiaomi Hybrid Iron (Zilver) Review

tokko1 28 december 2015, 2.190 views

Xiaomi Hybrid Iron (Zilver)

En of ze het geld waard zijn? Ja volgens mij heeft Xiaomi weer de juiste noot geraakt qua prijs/kwaliteit voor deze oortjes. Xiaomi heeft bezuinigd op de verpakking en de carry case, maar niet voor niets.. de dual-driver setup doet wat hij moet doen en geeft een goed geluid!

Pluspunten

• Stevige bouwkwaliteit
  • Goed geluid
  • Dual-Driver

Minpunten

• Geen case

Het is de 4e generatie earphone van Xiaomi alweer (als je de Youth editions niet meetelt). Waar de eerste een ‘lekker setje’ doppen was, de tweede een ‘echt behoorlijk setje’ met lekkere bas was en de derde eigenlijk een ‘redelijk standaard’ setje was moet deze weer zijn eigen toon zetten. Dit keer heeft Xiaomi samen met 1MoreDesign de earphones niet onder “Pistons” benoemd maar onder Hybrid.. waarom? Geen idee. Het zouden in ieder geval weer goede doppen moeten zijn met een echt goed bang voor buck gehalte en strak design. In deze review ga ik jullie vertellen of het ze dat weer gelukt is of dat ze dat toch niet helemaal waar hebben kunnen maken.

Om te beginnen bij de doos, iets wat er bij Xiaomi altijd goed verzorgd maar minimalistisch uitziet. Bij de eerdere “Pistons” zat een kunststof doos met daarin dan weer een slimme carry-case voor de oortjes. Bij de Hybrids kan je dit allemaal vergeten. Deze komen namelijk in een simpel witte doos, weliswaar weer ultra strak en stylisch, maar zonder extra doosjes en dergelijke. Deze ‘minder boeiende’ doos dan de eerdere generaties is duidelijk iets waar op bezuinigd is, hopelijk komt dit later in deze review ten goede van de geluidskwaliteit. Maar wat mij betreft is het toch wel een beetje een teleurstellende unboxing als je de Pistons gewend was.

Overigens zit er wel een compleet setje accessoire bij de Hybrids waaronder een handleiding en drie verschillende pasvormen qua ear-tips. Dus voor ieder oor wat laten we het maar noemen.

Qua uitstraling ‘overall’ Mis toch die doos die bij de pistons zat.. maar ach dat vergeet je snel als je de Hybrids ziet zitten in de nieuwe soberdere verpakking. Want het is allemaal weer rete strak en stylisch gedaan. De remote control sluit qua uiterlijk perfect aan bij de oortjes, dit laten ze in de verpakking al zien door hem daar prominent onder de oortjes zichtbaar vast te zetten. De stijl is een beetje een metal look met zwarte kunststof elementen. Dus de oortjes zelf bestaan voor het grootste deel uit metaal (gefreesd uit solid metal) wat ze een echt kwalitatieve uitstraling en feel geeft, met aan de binnenkant een zwarte kunststof dop waar ook de eart-tip op zit. De kabel zit onder een hoek van 90 graden in de metalen body met een stylisch gevormd zwart kunststof deel dat net een beetje uitsteekt en hierdoor een mooi en goed aanvoelend deeltje vormt.. het is lastig te omschrijven tot je ze echt in handen hebt. De remote bestaat grotendeels een metalen sleeve waar de knopjes in bevestigd zitten. En de stekker, die recht in je koptelefoon poort gaat bestaat ook uit een groot metalen deel.
Qua bouwkwaliteit zit je met Xiaomi over het algemeen wel goed, en ook bij deze Hybrids zit alles echt wel goed in elkaar. Over elk detail is nagedacht en alle materialen sluiten perfect op elkaar aan en zitten goed stevig met elkaar verbonden. De kabel is redelijk stevig, je kan er niet aan gaan hangen, maar hij zal ook weer snel snel breken als je een keer ergens achter blijft hangen. De metalen basis van de oortjes, aansluiting en remote zorgen er voor dat deze zelf ook niet snel stuk gaan mochten ze een keer op de grond vallen. Het voelt allemaal ook goed degelijk aan, dus qua bouwkwaliteit ook een dikke plus voor deze oortjes.

Qua gebruik is de pasvorm van de oortjes met de ear-tips aan te passen aan je oor formaat. De hoek waaronder de ear-tip aan de body bevestigd is kan nog wel is een positieve/negatieve invloed hebben op de pasvorm het draagcomfort maar ik moet zeggen dat het bij deze oortjes even wennen is, en je ze echt even goed in je oor moet stoppen.. maar ze dan ook wel goed blijven zitten. Tijdens het hardlopen zitten ze niet perféct vast, maar als je gewoon loopt zullen ze niet uitvallen. Tijdens het lopen kan je met de remote even het volume aanpassen of een telefoontje aannemen/stoppen. Deze remote zit redelijk hoog op de kabel bevestigd om er voor te zorgen dat de microfoon op de goede hoogte zit. Dit maakt het lastig om de remote te zien tijdens gebruik, maar gelukkig heeft deze daarvoor wel duidelijk voelbare knoppen. Alle drie deze knoppen worden goed afgescheiden van elkaar met een ribbeltje om zo te voorkomen dat je per ongeluk de verkeerde indrukt.
Dus tijdens het luisteren heb je weinig last van de earphones, en zijn ze goed in gebruik. Maar dan komt het moment dat je ze even uit doet en op moet bergen.. ja dan komt weer het doosje om de hoek kijken. Wat mij betreft een minpunt in gebruik, dat je ze niet even veilig op kan bergen maar los in je tas moet doen.

En dan zijn we eindelijk toegekomen aan het aller belangrijkste van earphones, waar het allemaal om zou moeten draaien naast al die styling en comfort.. het geluid. Xiaomi belooft met deze Hybrid driver earphones ‘Je vertrouwde lied verfrissend te laten klinken’ en een rijker muzikaal detail te hebben dan single-driver earphones.
Deze Hybrid heeft dus twee geluidsbronnen per oortje, een zogenaamde “armature driver” en een “dynamic driver”. De dynamic driver zorgt met name voor mid en lage tonen, en de armature driver voor mid en hoge tonen. Dus in theorie zou je met de twee driver een breder geluidsspectrum kunnen moeten bereiken. Het combineren van deze twee drivers is niet iets wat nog niet bestond, maar wel iets wat eigenlijk alleen in de wat duurdere prijsklasse voorkwam. Xiaomi heef getracht dit dus naar de betaalbare klasse te halen.

Dit vond ik van het geluid:
Bas, iets waar de Hybrids me weer tevreden in stelde ten opzichte van de pistons v3. Dus weer goed duidelijk aanwezig zonder écht over de top te gaan. Al had ik bij sommige akoestische muziek wel het gevoel dat de bas iets meer aanwezig was dan hij zou moeten zijn.
Mids, daar doen deze Hybrids het gewoon uitstekend in. Goede duidelijke details met heldere tonen. Wat dat betreft weer redelijk dicht bij de V3’s.
Highs, tjah die klinken gewoon goed. Of het nou door die speciale Hybrid driver set-up komt of niet.. ik vind ze er goed uit komen springen wanneer het moet maar weer goed in balans zijn als dat ook nodig is.

Overall zijn het dus goed gebalanceerde oortjes naar mijn gevoel, een tikkeltje, maar wel een klein tikkeltje bass-heavy.. maar dat vergeef ik ze voor deze prijs. En het is ook een kwestie van wat je zelf lekker vindt klinken, en zelfs dan is het weer per muzieksoort afhankelijk wat je wilt. Overall zijn het goede allrounders.

En of ze het geld waard zijn? Ja volgens mij heeft Xiaomi weer de juiste noot geraakt qua prijs/kwaliteit voor deze oortjes. Qua geluid hebben ze met de dual-drivers echt een goed geluid neer weten te zeten. Alleen voor mij het grootste minpunt is dat er geen case bij zit. Ben je dus een sloddervos en maak je je oortjes nog wel is kapot .. dan zijn deze oortjes niet persé de handigste koop. Al is de kabel stevig en overall bouwkwaliteit ook echt prima. Xiaomi heeft bezuinigd op de verpakking en de carry case, maar niet voor niets.. de dual-driver setup doet wat hij moet doen en geeft een goed geluid!

Voor meer informatie over de Xiaomi Dual-Driver Hybrid earphones kan je kijken op de site van Xiaomi zelf MI.com of op de sites waar ze ‘m direct aan jou kunnen verkopen. Bijvoorbeeld bij Ibuygou, daar is hij te koop voor $25,99.

Deze earphones heb ik gekregen van Ibuygou in ruil voor een objectieve review

Heb jij ook een Xiaomi Hybrid Iron (Zilver)?

Leuke review. Ik had gezien dat jij ook de piston v3 geprobeerd hebt. Welke zal jij dan aanraden te kopen, deze Dual Drivers of de piston v3? De Dual Drivers is weliswaar nieuwer en heeft betere techniek, maar ik kan er weinig over vinden, ook weinig vergelijkingen met de v3.
Een late reactie, maar alsnog; ik heb ze beide in bezit en ik vind ze beide fantastisch klinken. De Piston Iron vind ik iets meer gebalanceerd. De Piston V3 bezit naar mijn mening niet de overtuigende hoge tonen die de Iron wél heeft. Bass is weliswaar duidelijker aanwezig op de V3, mocht je daarvan houden is de V3 the way-to-go.
Ik herken alles van wat je beschrijft. Het ontbreken van een opbergsysteem is echt een gemis, de oortjes zullen daardoor een veel kortere levensduur hebben dan ze verdienen. En dat om 1$ of minder uit te sparen? Voor de rest geweldig muziek luisteren met deze hybriden.
Kan ik deze online kopen via die Chinese site of moet ik Ibuygou pakken? Dit lijkt mij wel een mooi setje voor een mooie prijs. Ben vandaag mijn Sennheisers verloren en wil niet weer 40 euro uitgeven :(
Via mi.com (global/HK) kan je ze alleen kopen als je in China/Hongkong een adres hebt of (sinds kort) in de US.

Dus dat wordt inderdaad Ibuygou, of een van de andere chinese webshops (banggood.com, Tinydeal.com) die dit product aanbieden. Let wel op dat je bij een beetje een vertrouwde webshop koopt en niet voor de laagste prijs gaat, want dit kan dan namaak zijn.

Voor meer informatie zou ik je graag willen doorverwijzen naar [Ervaringen] Online shoppen in China - Deel 2a. Daar staat meer informatie over andere webshops en het kopen vanuit China.