Specificaties Powerbank (universeel) - Bekijk alle specificaties

Xiaomi 20000mAh Fast Charging Powerbank - Dual USB - Wit V1 Review

tokko1 28 december 2015, laatste update op 28 december 2015, 12.660 views

Xiaomi 20000mAh Fast Charging Powerbank - Dual USB - Wit V1

Het is een investering, bijna veertig dollar/euro voor deze powerbank. Maar ga je regelmatig op reis, weekendjes weg etc. en heb je meerdere gadgets? Dan is deze powerbank zeker geen miskoop! Want ondanks het grote aantal mAh dat hij aan boord heeft is het formaat en gewicht redelijk beperkt gebleven.

Pluspunten

• Veel mAh
  • Twee power outlets
  • Relatief compacht/licht

Minpunten

• Duurt lang voordat hij volledig opgeladen is

De “nieuwe” Xiaomi 20.000 mAh powerbank is weer een slagje groter dan de tot nu toe beschikbare powerbanks van Xiaomi (max was 16.000). Hij ziet er ook echt anders uit dan zijn voorgangers en daarmee wijkt hij af van de bestaande Xiaomi powerbank lijn. Maar de partner die de Xiaomi Powerbanks maakt, en waar Xiaomi alleen maar de powerbanks van verkoop ZMI heeft al jaren ervaring met kunststof powerbanks. Ik verwacht dus nogsteeds hoge kwaliteit met een betaalbaar prijskaartje. Of dat zo is ga ik in deze review omschrijven.

Op het plaatje het pakketje wat ik van Ibuygou binnenkreeg met de Xiaomi Hybrid earphones en de Xiaomi 20.000 mAh powerbank.

De Powerbank komt nog wel in de ‘standaard’ strakke witte verpakking van Xiaomi, zoals we gewend zijn. Minimalistisch maar functioneel. Bij de powerbank zit een kleine handleiding en een Micro-USB kabel. De bijgeleverde kabel heeft een lengte van 31.8cm daarmee is hij kort genoeg om gemakkelijk in je tas te passen, maar ook wel weer lang genoeg om je apparaat handig te kunnen gebruiken tijdens het opladen aan de powerbank. De kabel zelf is een redelijk standaard plaat kabel.

Echtheidskeurmerk:
Belangrijk bij het unboxen is altijd om de doos te bewaren, want hier zit een krascode op zodat je de authenticiteit van de Powerbank kan checken. En dit is wel écht even aan te raden want hier in China kan je die Xiaomi fake-powerbanks op iedere straathoek kopen, en die kwaliteit wil je echt niet hebben! Check hiervoor op MI.com/verify of de code nog niet ‘gecheckt’ is. Daar zou moeten staan dat jij de eerste bent die ‘m checkt zoals in het plaatje hieronder.

Qua specificaties moet de Xiaomi powerbank het hiermee doen:
• Batterij capaciteit: 19020/20000mAh 68.47/72Wh (MIN/TYP)
• Interface: Micro USB(input), USB(output)
• Input: DC 5V/2A 9V/2A 12V/1.5A
• Output: 2*DC 5.1V/2A MAX 3.6A
• Oplaad tijd: ongeveer 7 uur
• Formaat: 141.9X73X21.8 mm
• Gewicht: 338g

Uistraling:
De kunststof behuizing geeft je powerbank een heel andere uitstraling dan de eerdere Xiaomi powerbanks. Wat mij betreft oogt en voelt het iets goedkoper aan, maar nier persé goedkoop in het algemeen. De knopjes voelen goed, het kleine bolletjes patroon geeft je ook goed veel grip op de powerbank en zorgt ervoor dat hij niet gemakkelijk van tafel glijd en dergelijke.
Bijkomend voordeel van de switch van aluminium naar kunststof is dat er een significante gewichtsbesparing opgetreden is. De 20.000 is bijvoorbeeld 18% (dat is bijna 1/5e!) lichter dan twee 10.000 mAh Xiaomi powerbanks. Daarnaast krast het kunststof een stuk minder snel dan de metalen powerbanks.
Aansluiting in indicators:
Alle poorten, de twee outlets en de inlet zitten op een uiteinde van het apparaat, daar zitten ook vier led-indicatoren die in stappen weergeven of de powerbank vol is of leeg begint te raken. De ledjes kan je activeren met een knop die iets verdiept in de zijkant zit. Dan zullen de ledjes enkele seconden de status aangeven, tijdens het laden blijven de ledjes knipperen in de oplaad-fase waarin de powerbank zit (75% vol, 3 ledjes bijvoorbeeld).
Overall qua uitstraling iets minder chique, maar het blijft een strak uitziend, kwalitatief hoge powerbank.

20.000 of 12.700?
Ondanks dat de powerbank geadverteerd wordt als 20.000 mAh ga jij dat er nooit uit krijgen. Puur en alleen omdat jij waarschijnlijk je telefoon of tablet op wil laden, en die gaan op 5.1 Volt in plaats van 3.7 Volt, dat is het voltage waarbij je in theorie 20.000 mAh zou kunnen halen. Dit trucje (als je het al trucje kan noemen) haalt letterlijk elke powerbank fabrikant uit. Onderop de powerbank staat duidelijk ook vermeld “12.700 mAh 5.1V” dus dat is het theoretisch maximum.

Efficiency:
Over de daadwerkelijke efficiency, totale effectieve mAh en voltage ga ik weinig zeggen omdat ik daar gewoonweg niet de juiste meet apparatuur voor heb. Enige wat ik daadwerkelijk gemeten heb is de Ampère die de powerbank doorgaf aan mijn telefoon en andere powerbanks (ja je kan Powerbanks opladen met deze powerbank! ;)). En dat lag bij verschillende kabeltjes en apparaten tussen de 1,7 en 1.86 A. Prima dus, wil je het theoretische maximum bereiken, dan heb je ook een apparaat nodig wat dat kan treken en daar bezit ik niet over. Maar met bijna 2A mijn telefoon opladen dan gaat het snel! Want wat kan je nou met al die mAh en Ampère? Nou volgens Xiaomi kan je daarmee opladen; 7x Iphone 6 of 3x Ipad mini, 1,2x Macbook (Via de USB-C poort) of 4,5x Xiaomi Mi4. Voor de android users, die Xiaomi Mi4 is een android appraat, dus ga uit van minimaal 4 keer opladen en maximaal 6 keer. Daar kom je een lang weekend dus prima mee door, ook als je met z’n tweeën je telefoon moet opladen.

Opladen:
Let er wel op dat het ook een significante tijd in neemt om de powerbank op te laden, je hebt er lang plezier van.. maar ga minimaal uit van 5+ uur opladen om hem bijna helemaal vol te krijgen!

Xiaomi VS HEMA/Action:
En waarom je nou beter een van Xiaomi’s powerbanks kan kopen dan bijvoorbeeld een powerbank van de Action of de HEMA is dat deze powerbanks uitgerust zijn met door LG geproduceerde Lithium-Ion batterijen. En daarnaast hebben de Xiaomi’s nog negen verschillende ingebouwde beveiligings mechanismen, namelijk:
• Temperature Protection
• Output overcurrent protection
• Output overvoltage protection
• Battery overcharge protection
• Batteries PTC protection
Al deze beveiligingen zorgen er uiteindelijk voor dat jij deze powerbank veilig kan gebruiken zonder het risico te lopen dat de cellen binnenin de powerbank exploderen (ja dit gebeurt écht bij goedkopere cellen, Google maar ;).

En omdat ik weet dat veel mensen deze powerbank wel eens in vergelijking met de andere powerbanks van Xiaomi willen zien heb ik een aantal plaatjes geschoten en die hieronder weergegeven. Qua lengte is hij dus ongeveer even lang als de 16.000 mAh, alleen iets breder. Qua dikte is hij vergelijkbaar met de 16.000, 10.000. Nouja, kijk zelf maar.
Op alle foto’s staan de 20.000 mAh powerbank, de 16.000 mAh, de (nieuwe) 10.000 mAh en de 5.000 mAh powerbanks van Xiaomi.

Het is een investering, bijna veertig dollar/euro voor deze powerbank. Maar ga je regelmatig op reis, weekendjes weg etc. en heb je meerdere gadgets of ben je met z’n tweeën? Dan is deze powerbank zeker geen miskoop! Want ondanks het grote aantal mAh dat hij aan boord heeft is het formaat en gewicht redelijk beperkt gebleven. En de prijs vindt ik ook nog wel te doen als je kijkt wat je er voor terug krijgt, weekenden gadget plezier etc! Qua uistraling ziet het er nogsteeds echt strak uit en met de negen ingebakken veiligheidsfeatures zou je denken dat je wel veilig zit.

Voor meer informatie over de powerbank kan je kijken op de site van Xioami, Mi.com of op de verschillende plekken waar hij direct aan jullie verkocht wordt, oa IBuyGou. Hij is daar ongeveer $40.
Ibuygou heeft een coupon gemaakt voor alle powerbanks boven de $20, dus die is ook te gebruiken op deze powerbank. De code geeft je een korting van $3. Dat is natuurlijk altijd welkom. De code is “IBG716801”.
Deze powerbank heb ik gekregen van Ibuygou in ruil voor een objectieve review

Heb jij ook een Xiaomi 20000mAh Fast Charging Powerbank - Dual USB - Wit V1?

Bedankt voor de review, dit heeft mij goed geholpen.
Na een discussie met mede tweakers heb ik besloten dit product aan te schaffen.

[Reactie gewijzigd door TheRecklezz op 18 juli 2017 23:41]

Verhelderende review,
Bedankt, dit heeft me verder geholpen
5 uur opladen is toch niet zo lang?
Kan het zijn dat de poorten verschillende output hebben?
Bij het opladen van mijn Samsung Galaxy Note 3 (met dezelfde kabel) merk ik dat het in de ene poort veel sneller gaat dan in de ander.
Dit zie ik ook terug m.b.v. de indicator op mijn lockscreen: "xx minuten totdat de telefoon volledig opgeladen is"
Ik heb begrepen dat de 2 usb poorten allebei andere chip hebben waardoor inderdaad verschil ik kan zitten . (ergen online gelezen reviewtje)
Ik moet minimaal 10u laden voordat ie vol is, dus ik ben benieuwd naar hoe je het in 7u doet.
Ik heb het geprobeerd met meerdere 2A+ opladers en kabels.
Xiaomi lader + originele kabel ;) meer kan ik er niet aan doen/over zeggen.

// Dit is hoe ik het doe/ervaar. En daarmee spreek ik vanuit ervaring, dus feitelijk voor mijn powerbank/mijn situatie is het zo. Hoe jou/andere situatie is kan ik niet beoordelen.

[Reactie gewijzigd door tokko1 op 26 september 2016 21:35]

is dit een suggestie of een feit? haha
Ik heb er een meter aangehangen 2 keer S7 edge mee opgeladen en 1 keer Nexus 10.

12000 mAh maar.....
Heb je de review uberhaupt wel gelezen?
Ik vraag me af, hoe krijg je het voor elkaar om met 12V 1,5A op te laden? Dit zou alleen kunnen met een USB C kabel, maar deze powerbank heeft alleen een micro USB ingang. Toch staat bij de specificaties: Input: DC 5V/2A 9V/2A 12V/1.5A

Hoe krijg je dat nu voor elkaar?