Samsung SM951 (NVMe) 512GB Review

Strikemann 28 december 2015, laatste update op 28 december 2015, 875 views

Samsung SM951 (NVMe) 512GB

Zeer goede prestaties, beter dan geadverteerd in mijn eigen benchmark. Prijs per GB natuurlijk nog relatief hoog, maar is een enorme boost in de snelheid van de PC. Indien je moederbord een M2. 4x PCIExpress NVMe kaartje ondersteunt is deze zeker aan te raden !

Pluspunten

• Snelheid
  • Installatiegemak

Minpunten

• Prijs per GB

Bij aankomst van de SSD was deze reeds 20¤ gezakt in prijs; bummer, maar ik hem had geļnstalleerd was dit snel vergeten.

Windows 10 Pro geļnstalleerd op dit nieuwe systeem, specifiek gekozen voor vrij intensief gebruikt workstation van 1000¤ dat een vaartje mocht maken.

De benchmark hieronder zegt het allemaal denk ik, dit moederbord geeft duidelijk alle 4 de beloofde PCIExpress lanes aan de M.2 harde schijf, die zijn beloofde maximum snelheden zelfs overtreft in mijn persoonlijke benchmark.

• Sequential Read (Q= 32,T= 1) : 2229 MB/s
• Sequential Write (Q= 32,T= 1) : 1573 MB/s
• Random Read 4KiB (Q= 32,T= 1) : 620.4 MB/s
• Random Write 4KiB (Q= 32,T= 1) : 421.3 MB/s
• Sequential Read (T= 1) : 1574 MB/s
• Sequential Write (T= 1) : 1565 MB/s
• Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) : 49.90 MB/s
• Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) : 176.0 MB/s

Zoals je kan zien gaat deze harde schijf, op deze benchmark dan toch, op een paar vlakken serieus sneller dan zijn 256GB variant.
Op beide sequentele write operaties toch wel 25% sneller en de eerste random 4k write een winst van 10%. Dit kan natuurlijk ook te wijten zijn aan andere drivers en/of vooral het andere moederbord misschien.

Zeer tevreden dus van deze M.2 SSD, alsook van het moederbord. Tijd moet uitwijzen hoe betrouwbaar dit blijft.

Heb jij ook een Samsung SM951 (NVMe) 512GB?

Hoe heb je deze ssd exact geconfigureerd in de bios?
Is alweer een tijdje geleden en de PC is reeds uitgeleverd dus kan dit zo snel niet even bekijken.
Ik herinner me echter niet dat ik iets speciaal heb moeten instellen ...
Oke, ik reageer hier even op vanwege de 'tutorial' die deze YouTuber maakte aan de hand van de installatie van zijn m.2 ssd.