Aerocool XPredator Cube (Zwart / Rood) Review

Foritain 28 december 2015, laatste update op 26 mei 2017, 1.368 views

Aerocool XPredator Cube (Zwart / Rood)

De Aerocool XPredator Cube is een opvallende kubusbehuizing die in een groot aantal kleurtjes beschikbaar is. Het is een prima stevige all-rounder die positief opvalt met features als stoffilters, twee fancontrollers, en aardige verlichting. Wel zorgt de keuze voor dit ontwerp voor een onvermijdelijk hoog plasticgehalte aan de buitenkant.

Pluspunten

• Kubusconcept valt goed in de smaak; prima balans tussen mogelijkheden en afmetingen.
  • Ruim voldoende inbouwopties voor menig game systeem, inclusief ruimte voor waterkoeling, hoge luchtkoelers, en lange grafische kaarten.
  • Opvallend ontwerp met tig kleurstellingen en leuke koeling-flappen aan de bovenkant.
  • Twee fancontrollers voor 3 fans p/s
  • Inbouwen eenvoudig, vrijwel de gehele behuizing is uit elkaar te schroeven.
  • Twee standaard ventilatoren die met de controller zowel prima stil kunnen zijn als aardig kunnen koelen
  • Fysieke bouwkwaliteit ondanks grote plastic delen toch keurig.
  • Prijs gezien totaalplaatje fair.

Minpunten

• Hoog plastic gehalte in de kappen aan de buitenkant. Leuk voor de foto, maar als je er op tikt is het wel duidelijk voelbaar
  • Inbouwen niet lastig, maar gezien het flinke aantal schroeven en de benodigde tijd voor mooi kabelmanagement wel wat tijdsrovend.
  • Hele grote grafische kaarten gaan ten koste van je 5.25" bay
  • Niet alle interne kabels netjes gekleurd.

Review: Aerocool Xpredator Cube

- Koeling & Geluidsproductie
- Prijs & Alternatieven
- Conclusie

Productpagina @ Aerocool

We gaan weer even ouderwets ‘casen’! De productcategorie waar ik het reviewen ooit mee begon houdt natuurlijk een bijzonder plekje in het hart. Het product van vandaag is een combinatie van iets bekends met een flinke dosis ‘opvallend’. Eerder zagen we al de kubus behuizingen, inclusief de DS Cube van Aerocool zelf, en ook vandaag staat er weer een kubus op tafel. De uitstraling is echter even iets anders dan we eerder zagen, want de Xpredator Cube spring aardig in het oog.

Niet minder opvallend is het aantal kleurstellingen waarin deze behuizing naar de markt komt: zeven stuks! Van een vrij typische zwarte en een witte uitvoering, tot een knalgroene en zelfs een rood/wit/blauw ‘Captain America’ variant. Deze kubussen zijn, afhankelijk van de kleurstelling, verkrijgbaar vanaf ca 80 euro.

De features en specificaties van de Aerocool website (Bekijk ook zeker even de productpagina voor een nog uitgebreider overzicht):

1. Super cube gaming case solidly built with 0.7mm Steel.
2. Unique side bar design to take the strength of chassis to the next level.
3. PSU bracket makes installation of PSU easier.
4. Largely increased airflow of front and top panels.
5. Completely removable ODD rack for ease of installing water cooling system.
6. Supports DUAL 240/280mm water cooling radiators.
7. Pre-drilled holes for cable management to reduce cable mess.
8. Pre-drilled holes for water cooling tubes.
9. Supports internal 3x3.5"HDD (also compatible with 2.5”) and 2x2.5"HDD/SSD under ODD rack.
10. Supports dual high-end graphic cards up to 320mm ( 345mm when front 20cm fan removed).
11. Supports max. CPU cooler height of 187mm.
12. Supports all PSU lengths.
13. Super-silent 20cm fan and 14cm fan included for front and rear cooling.
14. Supports up to 1 x 20cm, 2x12cm, or 2x14cm fans on top panel.
15. Supports up to 1x 20cm, 2x12cm or 2x14cm fans on front panel ( 1x20cm pre-installed).
16. Supports up to 2x12cm or 2x14cm fans on rear panel (1x 14cm pre-installed).
17. Magnetic PSU dust filter can be easily removed for cleaning.
18. HDD rack is double-secured by 2 screws to ensure the precious data don’t get damaged during transportation.
19. Shock-proof rubber pads for 3.5" HDDs and PSU.
20. 2x USB3.0/ HD Audio & MIC.
21. Separate fan positions for exhausting the heat from HDD and motherboard.
22. Large Acrylic window for clear viewing.
23. Includes two fan controller knobs controls fan/s up to max. 15W/channel.

Wederom kudos voor Aerocool voor hun de uitgebreide specificaties waarbij ze niets onder stoelen of banken steken. De kubusvorm hebben we eerder gezien: een relatief brede behuizing, maar niet overdreven diep of hoog. Hij is gemaakt van staal en plastic en biedt ruimte aan een Micro ATX of Mini ITX moederbord. De aanwezigheid van twee fan controllers voor drie fans per controller is opvallend in positieve zin.

Inbouwmogelijkheden zijn niet overdreven, maar ook geen serieuze beperking: 320mm (of 345mm zonder front fan) voor de grafische kaart staat praktisch geen GPU in de weg, ruimte voor een 5.25” device, drie drive bays voor een 3.5” of 2.5” HDD, en twee extra 2.5” HDD locaties. Een maximum van 187mm voor je processorkoeler mag ook geen beperking heten.

Over de ventilatoren laten ze ook weinig ruimte voor vragen, alle specificaties zijn aanwezig. We zien een 200mm ventilator met LED aan de voorzijde, waarbij de kleur LED uiteraard past bij de gekozen kleurstelling (in dit geval rood), en een 140mm ventilator aan de achterkant. Er is aan de bovenzijde ruimte voor twee 120mm of 140mm ventilatoren (of een 240mm of 280mm radiator), en mocht je helemaal los willen met waterkoeling kan je de 200mm stock ventilator met een 240mm of 280mm radiator vervangen.

De verpakking is stevig, maar als bruin karton weinig bijzonder. Intern vinden we schroefjes in individuele zakjes, wel zo handig, en een handleiding.

De Xpredator Cube op tafel is de zwart/rode variant, na de geheel zwarte en witte vermoedelijk de meest praktische gezien de onderdelen vandaag de dag op de markt beschikbaar; zwart/rood is hot, andere kleuren beperkt je componentkeuze al vlot. We zien een traditionele staal en plastic combinatie; stalen zijpanelen, mesh van staal, en vervolgens een hoop plastic elementen met een berg detail waarvan de enige functie is om aantrekkelijk gevonden te worden. Aan de linkerkant zien we een bescheiden zijpaneel. Kwalitatief voelt het staal stevig. Het plastic is eigenlijk ook niet verkeerd, maar het is en blijft plastic natuurlijk, en in dergelijke hoeveelheden ontkom je dan niet aan de opmerking ‘plastic fantastic’.

Tillen we de camera iets op dan zien we nog meer opvallende zaken, de bovenkant met de dragonscale achtige uitstraling is in elk geval iets nieuws. Het moet je smaak zijn natuurlijk, maar het ziet er gewoon best tof uit. Met het plastic schuifgeval kan je de kleppen vervolgens open of dicht zetten, best wel een leuke feature vind ik zelf. Wel moet ik weer opmerken dat het uiteraard weer allemaal plastic is, het voldoet, maar als je er aan zit met je vingers dan voelt het gewoon een beetje goedkoop.

Het frontpanel maakt wel indruk, wederom plastic, dit keer met geborsteld alu look, maar wel met maar liefst twee fan controllers. De knoppen voelen overigens wel gewoon prima aan. Elke controller kan drie ventilatoren aansturen in een traploze beweging. Twee USB 3.0 poorten win je geen records mee, maar zal voor de meeste doeleinden voldoen. In gebruik scoort de Aerocool vervolgens punten met mooie verlichting van het Xpredator logo en de rode zijkanten.

Aan de achterzijde zien we duidelijk dat het een atypische layout is, althans als je ATX torens gewend bent. Voeding op zijn kant aan de linker-onderzijde, en het moederbord ligt horizontaal in het midden van de behuizing. Met vier expansiesloten zijn Crossfire of SLI builds in principe mogelijk.

We gaan de binnenkant in. Halen we de zijpanelen er af dan zien we dat het venster een relatief standaard uitvoering is, niet opvallend in positieve of negatieve zin. Het andere zinpaneel is voorzien van een (uitneembaar) stoffilter voor de voeding.

Als je eerdere kubuscases hebt gezien komt het binnenwerk niet als verrassing. De Xpredator Cube gebruikt dan ook exact hetzelfde chassis als we in eerdere Aerocool kubussen zagen, en zelfs exact hetzelfde chassis als enkele concurrenten. Op zich weinig mis mee natuurlijk, een fabrikant hoeft niet per se het wiel telkens opnieuw uit te vinden. We zien dat het moederbord tray, de expansie sloten, en ook de HDD sledes in de kleurstelling van de kast worden gespoten. Jammer genoeg gaat dat niet op voor alle kabels; enkele zijn zwart, anderen zijn zwart/rood, maar we zien ook een enkele gele kabel er tussen.

Alle kappen zijn relatief eenvoudig van het chassis te trekken, wat resteert is een eenvoudige stalen kubus waar we goed aan kunnen zien hoe eventuele radiatoren of ventilatoren kunnen worden bevestigd. Ook andere onderdelen zoals de mobo tray en HDD tray zijn eenvoudig te verwijderen. Ook zien we de ruimte voor een optische drive, extra fan controller (indien twee niet voldoen voor je…) of bijvoorbeeld een bay reservoir. Hoewel de aanwezigheid van de rood verlichte 200mm LED fan aan de voorzijde leuk is, valt wel op dat deze voor een aardig deel tegen het frame aan zit. Een combinatie van 120mm of 140mm ventilatoren aan de voorzijde lijkt logischer, echter zien we vergelijkbare 200mm ventilatoren in de andere kubus behuizingen, dus er speelt ongetwijfeld een andere factor.

Omdat het gros van de behuizing relatief eenvoudig uit elkaar komt is het inbouwen ook weinig spannend. Hoewel eenvoudig moet je niet vergeten dat het totaal aantal schroeven dat je los en vast zet best op loopt, je bent wel eventjes bezig. Je kan het moederbord in alle rust op de tray installeren alvorens je deze plaatst, en hetzelfde gaat voor HDD’s of SSD’s. SSD’s kan je gewoon in de HDD tray schroeven, of onder het stuk staal voor de optische drive monteren. Hou er rekening mee dat je dat 5.25” bracket wilt verwijderen als je gebruik maakt van hele dikke grafische kaarten of extra koeling aan de bovenzijde. Desondanks is de behuizing ruim genoeg dat je altijd wel extra plekken kan vinden voor SSDs in het geval dat de drie drive trays niet voldoende zijn.

De voeding op zijn kant onder het moederbord tray, en gaan. Zoals je kan zien is er flink ruimte voor processorkoelers en grafische kaarten.

Het inbouwen is dus eenvoudig, maar wat tijdrovend vanwege het vele schroeven. Een dergelijke beschrijving bij kabelmanagement had ik als positief ervaren, maar de praktijk is iets anders. Het gros van de kabels kan je eenvoudig onderin de case ‘dumpen’ zonder dat je daar ooit nog wat van ziet: positief. Echter lopen er een flink aantal kabels, o.a. van de fan controller, van de bovenzijde van de case naar beneden. Het is praktisch onmogelijk om ze geheel uit het zicht te houden, en het ook even knutselen om ze redelijk uit het zicht te halen. Exact dezelfde kritische noten als bij de voorgaande Aerocool kubussen, oftewel we zien hier de beperking van het chassisdesign aan het licht komen zodra je een frontpanel pakt met flink kabels. Vergeet natuurlijk niet dat het plaatsen van een grafische kaart wel een positief effect zal hebben; bij een flinke GPU zal je door je venster weinig anders zien dan die kaart en eventueel de kabels op het moederbord aan de vensterzijde, die je overigens direct tussen moederbord en zijpaneel naar beneden kan leiden.

Met een flinke intake, ventilatieroosters, en een standaard outtake kan je menig mid-end systeem prima koelen. Dat kon met de gesloten uitvoeringen al die op hetzelfde frame waren gebaseerd, dus zullen hierbij ook geen uitdaging vormen. De stock ventilatoren zijn op papier en in de praktijk geen hoogvliegers noch bladblazers, maar ze voldoen. Kijken we naar de maximale mogelijkheden dan zien we ruimte voor maximaal 280mm aan de voor- en bovenzijde. Enige planning is wel noodzakelijk voor uitgebreide waterkoeling, maar van een praktische beperking op gebied van koeling is eigenlijk geen sprake; vijf pittige 140mm ventilatoren in een geventileerde case met deze indeling zal zelfs een high-end build eenvoudig aan kunnen.

Uiteindelijk is het toch de fan controller die de praktische punten oplevert. Een lage geluidsproductie en krachtige koeling zijn twee gewaardeerde (doch tegenstrijdige) onderdelen, en de oh-zo-eenvoudig lijkende feature zorgt dat je met een kleine draai kan schakelen tussen beide en feitelijk geen concessies hoeft te doen. Op de laagste stand zijn de stock ventilatoren praktisch onhoorbaar, op de volle stand hoorbaar maar niet overdreven luid; prima tijdens pittige game sessies.

Wat prijs-kwaliteitverhouding betreft is de Aerocool Xpredator Cube een lastige klant. Enerzijds zien we een complete featureset welke keurig is in de 80 euro prijsklasse zoals stoffilters, een fan controller (of in dit geval zelfs twee) en voldoende inbouwruimte voor het merendeel van de populaire builds van vandaag. Ook het staal is allemaal prima stevig om het geheel tot een degelijk kastje te maken.

Het wordt lastiger bij het plastic aan de buitenzijde. We zien veel detail in de plastic elementen, de aanwezigheid van meerdere kleuren en zelfs tig kleurstellingen mag als een meerwaarde gelden in dit segment, en de LEDjes zoals op de front fan en op het frontpaneel zijn leuk. Maar uiteindelijk heeft Aerocool zoals vaker een bijzonder hoog plastic-fantastic gehalte wat het op de foto goed doet, maar als je er op tikt toch best goedkoop aanvoelt. Het is een keuze die je moet maken, want dergelijke ‘design’ elementen zijn simpelweg niet mogelijk zonder gebruik van plastic. Uitgaande van het feit dat een behuizing toch grotendeels om de looks wordt gekozen kan ik het ze dan ook niet te zwaar aanrekenen dat er veel plastic is, echter de afwerking van sommige elementen zoals de flappen aan de bovenzijde, of het hendeltje om ze te bedienen, voelen toch dusdanig goedkoop dat als je er aan zit het een beetje teleurstelt, en dan komt Aerocool niet weg zonder een duidelijke kritische noot.

Als we zien dat behuizingen als de NZXT S340, de Fractal Design Define S, een BitFenix Phenom, of een Phanteks Evolv ITX of Enthoo Pro M voor hetzelfde bedrag of nog minder over de toonbank gaat, dan moet je concluderen dat je voor hetzelfde bedrag behuizingen kan vinden die kwalitatief beter in elkaar zitten. Overigens zijn dat dan allemaal wel weer behuizingen zonder fan controller, en met een andere uitstraling, dus het is geven en nemen bij een case als deze.

De Aerocool Xpredator Cube is een typische Aerocool: Een ‘opvallend design’ met veel willekeurige details in de vele plastic elementen om vermoedelijke jonge gamers aan te trekken. Smaken verschillen en dergelijke ‘opvallendheid’ wordt in Europa veelal minder gewaardeerd dan in Azië, maar uiteindelijk beoordeel je de behuizing vanuit het oogpunt van iemand die zich tot een dergelijk ontwerp aangetrokken voelt. Als je het ontwerp tof vind maar geen rood/zwart wilt dan is Aerocool zoals vaker ook een leuke, want wederom leveren ze een behuizing in een flink aantal verschillende en wederom ook opvallende kleurstellingen. Als je kleurtjes wel leuk vind, maar de Xpredator Cube wat te ver vindt gaan, kijk voor de aardigheid nog eens bij de Aerocool DS Cube, waar een eveneens kleurrijke selectie soft-touch coating ontmoet in een stuk strakker design. Een persoonlijk favorietje.

Opvallende vormen en lijnen zijn voor dergelijke bedragen enkel mogelijk door veel plastic te gebruiken, en daarin ligt eigenlijk de zwakste plek van deze behuizing. Hij ziet er leuk uit, en doet het goed op foto’s, maar als je op de plastic elementen tikt met je vinger dan voelt het gewoon allemaal goedkoop aan. Op zich niet erg als dat enkel om de panelen zou gaan, wanneer zit je daar tenslotte aan, maar het opvallende flappen (of dragonscale?) concept aan de bovenkant wat in eerste instantie heel leuk lijkt voelt al snel ‘meh’ wanneer je aan het gammele hendeltje trekt en de flappen wat knullig open en dicht ziet gaan. Het ontwerp is absoluut opvallend en uniek, maar je weet wat de prijs is die je daar voor betaald: veel plastic en een wat goedkope feel.

Van het concept kubus behuizingen ben ik best gecharmeerd. Vooral de niet overdreven diepte komt soms goed van pas, terwijl je toch ruimte houdt voor hele grote processorkoelers en grafische kaarten, en ook voldoende SSD/HDD opslag hebt voor menig game-pc. Kabelmanagement is wel een kleine uitdaging met deze layout, al valt er met wat aandacht wel wat van te maken. Hoewel het inbouwen niet complex is komt er wel aardig wat schroefwerk bij kijken, dus in tegenstelling tot andere moderne cases zal je er wel even rustig voor moeten zitten. Een NAS behuizing is het natuurlijk ook niet, maar de meeste gaming builds die je bij dit design verwacht kan hij toch eenvoudig aan, en dankzij de ruimte voor een 5.25” device kan je ook nog ‘ouderwets’ een optische drive toevoegen. Ook doet Aerocool het (wederom zoals vaker) goed wat de overige features betreft: stoffilters, standaard een 140mm en een 200mm ventilator, twee fan controllers met drie aansluitingen per stuk, en meer dan genoeg uitbreidingsmogelijkheden voor extra ventilatoren. Vooral de fan controller is iets wat van mij overal standaard mag worden, want zo kan je eenvoudig kiezen tussen praktisch onhoorbaar en extra koeling wanneer het nodig is.

Vind je het ontwerp niets, dan zal de plastic-fantastic ervaring van de buitenkant je afkeer vlot onderstrepen en zijn er zat modellen in deze prijsklasse die simpelweg beter aanvoelen (van buiten). Voel je je juist wel aangetrokken tot dit ontwerp, komt één van de vele opvallende kleurstellingen jouw kamer of huis ten goede, en ben je wel voorstander van wat opvallende kappen, de aparte flaps aan de bovenzijde, of de LED details in het nette frontpanel, dan geeft Aerocool je toch een keurig complete en capabele case voor een redelijk prijskaartje.

Enkele hogere res foto’s voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

tweakers - nomineer voor review van de maand

Heb jij ook een Aerocool XPredator Cube (Zwart / Rood)?

Mooie review, zoals gewoonlijk :)

Mag ik vragen welk moederbord je gebruikte tijdens deze review? Ben wel benieuwd.

Ben van plan zelf een dergelijke build te maken, maar dan mét volwaardige GPUs :)
Uit mn hoofd is dat een ASRock B75M Pro 4. Met een dikke GPU wordt het plaatje vast nog een stukje mooier, helaas valt de Big Shuriken over het PCI-E slot, dus dat was in dit geval wat minder waardoor een extra fototje met GPU er niet van kwam (wat je de case natuurlijk niet aan kan rekenen).

En dank :D
Dank!

Ik heb voorheen een soortgelijk probleem gehad, waarbij mijn CPU koeler (Thermalright AXP-100R) één van de RAM sloten op het moederbord 'blokkeerde'.

Ik zat zelf te denken aan de Zwart/Oranje versie van deze behuizing, natuurlijk met bijpassende hardware :)

Nogmaals bedankt, en ik zie uit naar je volgende review :9
Veelal zwarte hardware dan, de enige oranje die ik zo 1-2-3 kan bedenken is de OC serie van Gigabyte? Maar zwarte hardware met wat kleine kleurelementen en evt wat LED kom je een heel eind mee.

Volgende review staat al klaar trouwens, misschien bijpassend zwart geheugen voor je? :D

productreview: Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16 review door Foritain

[Reactie gewijzigd door Foritain op 29 december 2015 12:02]

Heb inderdaad ook gekeken naar dergelijk ramgeheugen, maar dan DDR3 :9
Is tegenwoordig vaak toch nog wat goedkoper.

Overigens heeft Zotac nog een aantal GPU's met oranje/zwarte tinten :)
Ik denk dat als je in het artikel DDR4 door DDR3 vervangt, 2133MHz door 1600MHz en 2666MHz door 2133MHz je vrijwel hetzelfde resultaat zou krijgen :D Maar goed, dat is slechts een gok :D
Over het algemeen inderdaad wel, ik ben overigens sowieso wel een 'fan' van het design van Kingston geheugen.

Heb in mijn eigen PC nu HyperX Fury en HyperX Savage, beide rood.

En inderdaad, veel zwarte elementen, Zotac GPU, en eventueel (CPU) fans in hetzelfde kleurschema, met een aantal ledjes :)
Heb de bigtower versie vooral blij met de ruimte. Je moet inderdaad niet je pc verhuizen terwijl je de kast bij het plastic vast houdt maar daarnaast, hoe vaak doe je dat dan ook.
Neu, das niets om je zorgen over te maken. Ik haalde het 'plastic' enkel aan omdat wanneer je er menig andere 80 euro case naast zet je wel degelijk een wat luxer gevoel kan kopen voor dat geld.

Een behuizing optillen hoor je sowieso met twee handen aan de onderzijde te doen, cases met handsvatten (van kwaliteit) daargelaten.
En weer een dikke +3 review, nice!

Die power button aan de bovenkant is overigens niet handig met een kat in huis, die graag op de behuizing liggen. :P
Met die slider mik je de kat zo van de behuizing :D Nou ja, moet je wel een flinke ruk geven :D

... en ik maar denken dat het voor ventilatie was...
Geweldige review, bedankt en keep up the good work! 3+