Specificaties 25" @ 2560x1440 (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

AOC Professional Q2577PWQ Zilver, Zwart Review

Alfa90_Buttje 28 december 2015, laatste update op 28 december 2015, 2.699 views

AOC Professional Q2577PWQ Zilver, Zwart

Mooie monitor, prachtig beeld, mooie materialen en stevig. Veel ruimte op het bureaublad. Fullscreen browsen is wat minder leuk bij 100% view vanwege het vele wit rond de pagina. Veel websites blijken nog niet goed te schalen, zoals nu.nl autoweek.nl en ook tweakers.net maar op termijn zal dat beter worden.

Pluspunten

• Mooi, elegant, stijlvol
  • Degelijk, stevig
  • Mooie materialen
  • in hoogte verstelbaar
  • 90 graden roteerbaar
  • prachtig beeld! Helder, kleurrijk, scherp!
  • veeeeel ruimte op je bureaublad!
  • smalle bezels (8mm)

Minpunten

• het praktisch leren werken op 2560x1440 (erg persoonlijk)
  • verstellen gaat vrij zwaar
  • bijgeleverde software niet voor iedereen nuttig (maar het zit er bij, dus probeer het!)

Aanleiding

Jarenlang naar alle tevredenheid met een 20" Samsung gewerkt op 1680x1050 (en een 17" op 1280x1024 ernaast) maar nu was toch dat onvermijdelijke moment aangebroken dat ik wel eens wat groters wilde, bovendien is 16:9 geschikter voor video dan 16:10 en ik merkte bij Asetto Corsa dat de linkerspiegel eigenlijk met geen mogelijkheid op het scherm te krijgen was, wat met 16:9 vanzelf beter gaat.

De keuze

Tja, maar wat wordt het dan? Gewoon 1920x1050 ? Dat is exact evenhoog, alleen maar wat breder. Is dat beetje breder dan een investering van 200-300 euro waard? Daarnaast wilde ik groter, dus bijvoorbeeld 23" maar dan worden de pixels dus ook evenredig groter. Misschien wel te grof.

Er was ook nog zoiets als 4K (4096x2160) maar dat bleek niet te betalen, en Ultra-HD (3840x2160) is dan eigenlijk ook maar een gekke maat en nog steeds wel prijzig. Bovendien had ik al vele reviews gelezen met steeds de conclusie dat Windows eigenlijk maar slecht te gebruiken is op dergelijke hi-res monitoren. Het schaalt slecht en als Windows al wel schaalt, dan de vele applicaties niet, zoals Word, Excel, Outlook, Adobe etc. De lettertjes in de menu's zouden hun native resolutie behouden en daarmee dus schier onleesbaar worden. Dat zou veel ergernis geven dus dat schoot niet op.
Zit er dan nog iets tussenin?
Mijn oog viel op een hele brede 21:9 LG monitor met 2560x1080 resolutie. Dat zou wellicht betekenen dat ik met 1 monitor kon volstaan! Maar de LG 25UM57-P Zwart was zo mogelijk nog platter dan de Samsung monitor die ik nu had, dus dat was niet de bedoeling. De LG 29UM57-P Zwart kwam dan al weer beter in de richting. Over het scherm niets dan lof gelezen, hun IPS schermen hadden goede lichtopbrengst en mooie kleuren! Maar toch, slechts 1080 pixels in de hoogte. Dat had ik al eens beleefd en mogelijk toch wat grote pixels. Mijn tablet heeft al 2560 x 1600 pixels op 10,1 inch en dat is toch verdraaid lekker!! Retina-like lekker :9
Jawel!
Nog even verder gezocht en toen bleek 2560x1440p een reële optie maar dan vooral op 27" en dat is in de regel vrij kostbaar. En van 20" naar 27" is wel een giga leap! Toen viel mijn oog op de Dell Ultrasharp U2515H Zwart wat dus een 25" was met 2560x1440 !! De reviews waren lyrisch! Zo bleek de Dell te beschikken over een heel fijn LG IPS paneel. En dat die goed bevielen wist ik ook al van de bredere LG monitoren. Dit was tha_bomb! Maar 330 euro is toch wel redelijk veel geld. Toen uiteindelijk mijn oog nog viel op een AOC Professional Q2577PWQ Zilver, Zwart. Deze bleek nagenoeg hetzelfde LG IPS paneel te hebben als de DELL en toch 40 euro goedkoper, slechts 289 euro en via CoolBlue binnen 24u leverbaar!! Dus toen de knoop maar gauw doorgehakt! :)

De levering!

Keurig de volgende dag werd er een mega grote doos bezorgd! En heel dik eigenlijk, best wel apart als je nagaat dat het scherm heel dun is en de voet er ook plat in zit. Het piepschuim was grotendeels ter opvulling. De doos had zeker de helft dunner gekund. Apart.

Zoals ik al in de andere review gelezen had, zater er lekker veel kabels bij geleverd!
  • 1x HDMI<>HDMI
  • 1x DVI<>DVI
  • 1x (D-Sub)VGA<>(D-Sub)VGA
  • 1x mini jack stereo
  • 1x 230v power cord
en verder nog ..
  • 1 poetsdoekje
  • 4 schroeven voor de voet
  • 1 CD-Rom met driver e.d.
Vervolgens het scherm en de voet uitgepakt en e.e.a. gemonteerd.

Er zat heel veel folie op, dus daar was ik nog wel even zoet mee.
Toen viel mijn oog op een label op de monitor zelf. Bij het IPS scherm was het volgende label aangebracht: Warning: Do not rip off panel film. En dit was aangebracht bij de rechter bovenhoek. Ja, het leek inderdaad alsof er een folie op het IPS scherm geplakt was. In de folie-moet-eraf-pluk-roes had ik die inderdaad er maar zo af kunnen gaan trekken. Maar goed dus dat ze dit erop hebben gezet! Kudos voor AOC! :)

Het resultaat is er naar! Erg strak! _/-\o_

Het scherm is in hoogte verstelbaar en 90 graden kantelbaar!
Het roteren had wellicht wat lichter gemogen en ook de hoogte verstelling is wat stroef, maar dat zul je in de regel toch niet iedere 5 minuten aanpassen.

* Opgelet! Zoals mijn mede reviewer al terecht aan gaf: er zit geen USB hub in de monitor! Dus deze afbeelding is klaarblijkelijk van een ander model!

De voet is van metaal met een geborsteld oppervlak.Daaromheen zit een transparante rubber strip geplakt. De staander is van plastic maar er zit metaal onder, dus erg sterk. Het geheel voelt stevig aan. De voet is zwaar en degelijk en dat merk je nu goed! Top! :Y)

Specs!

• Kijkhoek: 178°
  • Helderheid: 350cd/m²
  • Contrastverhouding (dynamisch): 50.000.000:1
  • Aantal kleuren: 16,7 Miljoen
Aangezien ik zelf geen Spyder heb, noch de kennis, om een scherm verder in detail te kunnen meten/beoordelen, verwijs ik graag naar de volgende website:
https://pcmonitors.info/reviews/aoc-q2577pwq/ _/-\o_

Hier staan alle tests die je, je kunt wensen. Evenals een paar settings waarop hun de monitor het beste vonden. Zo kwamen ze daar uit op Gamma 3 maar die vind ik te donker, dus ik kom op Gamma 1 uit (Gamma 2 is lichter gek genoeg). De Brightness noemen ze daar retina-scorching en daar kan ik me wel wat bij voorstellen, op 100% doet hij gewoon pijn aan je ogen. Ik heb de brightness verlaagd naar 50-60 en dan is het goed te doen en is hij ook meer in lijn met de 17" die er naast staat. 's Avonds heb ik f.lux die de boel verder automatisch dimt en blauw eruit haalt, die combinatie voldoet eerst prima.

(fysieke) Bediening

Aan de onderzijde van de monitor, aan de rechterzijde zitten een 5-tal fysieke/mechanische knoppen,
  • input
  • links
  • rechts
  • menu
  • power
Ze gaan inderdaad wat zwaar, en als je er alleen op duwt, duw je de rechterzijde van de monitor ca. 3 mm omhoog eer de knop schakelt. Je kunt met je duim echter makkelijk "tegengas" geven door die op de bovenste rand van de bezel te leggen en met je wijsvinger de knop in te duwen. Iets soepeler had wel gemogen, maar ik kan er wel mee leven. Bovendien heeft een fysieke knop het voordeel dat je die in het donker op de tast kunt bedienen i.t.t. capacitieve bediening waarbij je altijd zult moeten kijken of je goed richt en het juiste knopje in drukt. Dan heb ik liever dit! :)
Tenslotte zit er rechtsonder een Power LED. Deze is blauw bij signaal en oranje bij geen signaal. De LED is niet hinderlijk fel! Integendeel. Dat zie je ook wel eens anders!
Dus al met al Kudos voor AOC! :Y)

Installatie

Tjah, de monitor aangesloten met de Displayport kabel en werd in Windows 10 direct herkend en op de juiste resolutie ingesteld. De geïnstalleerde driver is de nieuwste en dezelfde als op de CD-Rom, nl.

Leverancier: AOC International (Europe) GmbH

• i-Menu Software
  • e-Saver Software
  • Screen+ Software
i-Menu

De eerste 2 opties van de CD waren niet erg relevant. De 3e, de i-Menu software, vond ik wel interessant. Zou het een software vervanging zijn voor het hardware menu? Dat zou toch wel geniaal zijn! En jawel! :)

Dit is echt geniaal, je kunt de settings met dit stukje software aanpassen en dan weet de monitor dat ook! En uiteraard andersom, als je hardwarematig de brightness aanpast dan zal i-Menu dat na een korte rescan ook overnemen. Het is dus niet helemaal realtime, maar het betekent wel dat je éénmaal in Windows alles met de muis kunt doen! Dat kende ik nog niet van een andere monitor, dus wat mij betreft wederom: kudos! _/-\o_
e-Saver Software
In dit geval denk ik dat 1 plaatje meer zegt dan 1000 woorden.. dus ziehier:
Ieder moet voor zichzelf uitmaken of het een nuttige toevoeging is. Ik gebruik het iig niet.
Screen+ Software
Screen+ Software is dan wel weer interessant, want dit geeft je een aantal opties om je bureaublad in secties onder te verdelen, waarin je je vensters dan in onderbrengen kunt.

In onderstaande video een demonstratie:

Dit is uiteraard zeer persoonlijk maar ik zie hier zeker wel het nut van in, want hoewel Windows (10) het scherm zelf al in 2 of 4 delen kan opdelen, zijn die vervolgens allemaal even groot. Met de Screen+ Software kreeg ik 2x 17 opties. Zo kun je 2 settings kiezen die je vaak zult gebruiken en snel wisselen tussen deze beide. Ook wel grappig was, dat hij mijn extra 17" monitor ook als 1 sectie indeelde, los van de AOC monitor verder.

Een paar opmerkingen echter:
  • het lijkt alleen te werken met applicaties, niet met Windows schermen, het configuratiescherm of zelfs een verkenner scherm pakt ie niet! Eigenlijk wel heel vreemd. Firefox en Word pakt/herkent hij wel meteen.
  • Als je Firefox in 1 van de secties even wilt opschuiven want je wilt iets daarachter aanklikken, dan vertikt ie dat, hij snapped meteen weer terug naar 1 van de secties, maar net waar je op dat moment de muis hebt.
  • Even snel uitschakelen (onderbreken) kon ik niet vinden, je moet echt terug naar de applicatie op je taakbalk en onder weergaven naar het kruisje gaan.
  • Mogelijkerwijs zijn er toetsencombinaties, maar in de handleiding stond alleen dit:
"Welkom bij de "Screen+"-software van AOC. Screen+ software is een hulpmiddel voor het splitsen van het bureaubladscherm; het verdeelt het blad in meerdere deelvensters en elk deelvenster toont een ander venster. U hoeft het venster alleen maar naar een overeenkomstig deelvenster te slepen als u dat wilt openen. Het ondersteunt meerdere beeldschermen om uw werk gemakkelijker te maken. Gebruik de installatiesoftware om het te installeren."

daar werd ik niet veel wijzer van..

Schalen

De monitor zal alle resoluties in de verhouding 16:9 beeldvullend maken d.m.v. upscaling. Alle andere verhoudingen zullen zwarte balken in het beeld vertonen, maar géén resolutie zal 1:1 pixel_op_pixel weer gegeven worden .. an sich wel jammer, al kan ik me niet 123 voorstellen waarbij dat nuttig is. Dus oude games (e.g. 1024x768) zullen wel in de hoogte vullend weergegeven worden maar opzij zwarte balken vertonen. Prima toch?

Gamen

Nog niet echt uitgebreid gedaan, maar Asetto Corsa en X-Com Enemy Unknown zagen er goed uit. Ze ondersteunden beide ook de 2560x1440 resolutie. Dat kan bij oudere games wel eens een uitdaging gaan worden, maar zoals hierboven vermeld, heeft de monitor ingebouwde upscaling dus ik voorzie geen schokkende zaken dan hier en daar een zwarte balk opzij. Mocht ik daar binnenkort meer over te weten komen, pas ik deze sectie aan.

Wel is het "maar" een 60 Hz monitor dus de die-hard online FPS gamers kunnen wellicht beter verder kijken naar een andere monitor voor hogere fps.

In het kort: een machtig mooi scherm!!! :)

Ik heb even gespeeld met Windows scaling op 125% maar dan is de tekst wel groter maar niet scherper. Eerder vager. Op de native resolutie en 100% scaling kan ik de tekst goed lezen al moet ik erbij vermelden dat ik lenzen draag en dus 110% zicht heb (aldus de opticiën).

Zijn de pixels op een 25" 2560x1440 te klein? Nee vind ik niet. Zelfs op mijn 10,1 inch tablet zie ik het nut er al van in. Ik denk dat ik iedere andere monitor met grovere pixels nu al snel als oud en achterhaald ga zien. In iedere letter tel je onbewust het aantal pixels waaruit hij opgebouwd is :+

Is de Dell beter? Geen idee. Maar ook dit is zeker geen slechte keus. Ik vind persoonlijk dit ontwerp iets mooier en dan met name de poot want het scherm en zelfs de 5 knoppen lijken 1 op 1 overéén te komen. Maar de AOC heeft een geborsteld aluminium strip die toch even wat meer klasse geeft. Wel is de achterzijde fundamenteel anders en kun je bij de AOC makkelijker bij de kabels komen. De Dell is van opzij dicht dus die moet je echt van onderaf benaderen.

Maar je kunt de AOC dus met een gerust hart kopen! De extra kabels en de extra software (met name i-Menu!) maken het geheel helemaal af! i-Menu is een hele gave tool die je frequent kunt/zult gebruiken.

Heb jij ook een AOC Professional Q2577PWQ Zilver, Zwart?

Goede review!
De review van pcmonitors.info die je linkt gaat ook in op gamen in 1080p op deze monitor (upscaling). Wat vind jij hier zelf van? Het zal uiteraard onscherper worden, maar is de kwaliteit dan nog degelijk?
Dankjewel voor het compliment :)

Ik heb gisteren Assetto Corsa op 1920*1050 gespeeld, maar zag weinig verschil. Heb er foto's van gemaakt maar eerste indruk is dat het weinig uitmaakt.
Inmiddels Tomb Raider 2014 gespeeld op 1680x1050 en 2560x1440 maar dan is de laatste toch wel veel strakker hoor! Merk trouwens ook een aardige dip in performance. Had nog maar nipt 18fps dus even een tandje teruggeschroefd @MSI 270 R9 Gaming :P

Ik zie dat Coolblue de prijs inmiddels bijna 30 euro verhoogt heeft }:O
.. hij's nog maar nipt goedkoper dan de DELL op dit moment.

[Reactie gewijzigd door Alfa90_Buttje op 2 januari 2016 17:40]

Leuke en goede rewiew 👍👌, zou je nog iets meer over de folie met de stikker in de rechter bovenhoek kunnen vertellen?
Ik begrijp niet helemaal wat je hiermee bedoeld.

Bvd.
dank :)

stel je het IPS scherm hoogglans voor en dan plakken ze er een matte folie overheen, zo dun en zodanig dat het bijna onzichtbaar is, alleen in de uiterste puntjes lijkt het alsof er ietsjes lucht zit waardoor je er met de nagel achter zou kunnen komen om de folie eraf te peuteren .. dan moet je dat niet doen :P
Ah, ok. _/-\o_
Dank voor je uitleg.

Heb sinds gisteren ook zo'n paneel, ga hem vandaag eens uitpakken bekijken en in gebruik nemen.
Ik wilde eerst voor de DELL u2515 gaan wel iets duurder toch uiteindelijk ook voor deze AOC gekozen eveneens van Coolblue.

Ik ben benieuwd. ;)

[Reactie gewijzigd door Timmi73 op 10 april 2016 13:52]

Nice! Niet schrikken van de hoge resolutie, het is even wennen en je moet even aankijken of je Windows maar 125% doet of toch op 100 laat staan. Ik hoop dattie bevalt :)
Nou bevallen doet hij wel!

Wat een prachtige kleuren en een scherp beeld "out of the box"

Persoonlijk vind ik de default schaling naar 125 het prettigste, 100 maakt je bureaublad nog groter maar heb dan wel het idee dat het net iets minder scherp wordt, de tekst dan.

Verder super tevreden met het scherm alleen jammer dat er op de voet een kleine beschadiging in het zicht zit.

Moet nog even kijken wat ik daar mee ga doen.
Vanavond eerst maar eens met het i_menu aan de slag.

Gr.