Asus Zenwatch 2 (leren band) Zwart (Beige, Blauw) Review

TrackerfireTestpanel 27 december 2015, laatste update op 27 december 2015, 181 views

Asus Zenwatch 2 (leren band) Zwart (Beige, Blauw) (Testpanel)

Smartwatch met mooie en solide behuizing, zeer goede beeldkwaliteit, goede prijs, helaas net wat te dikke bezels voor het mooie maar overall een goede smartwatch waar Asus zeker trots op mag zijn.

Pluspunten

• Solide behuizing
  • Waterbestendig
  • Prettig om de pols
  • Batterijduur
  • Beeldkwaliteit

Minpunten

• Verliest vaak/snel verbinding telefoon
  • Grote bezels
  • Stemherkenning zeer matig

Ook ik ben één van de gelukkige 10 winnaars die de Asus Smartwatch 2 mochten reviewen voor het Zenwatch 2 Testpanel (klik)

Na een formuliertje te hebben getekend, waar overigens niets in staat over dat er persé een goede review geplaatst moet worden (voor de nieuwsgierigen onder ons), werd de Zenwatch al snel opgestuurd. Bij de eerste bezorgpoging was ik niet thuis, dus moest nog even geduld hebben :+

Twee dagen later alsnog het pakketje opgehaald vanaf het plaatselijke postkantoor. Na het openen van de enveloppe kwam er dit mooie pakketje uit :D

Uitpakken die handel!

In de, wat mij betreft, fraai vormgegeven doos zitten de volgende accessoires:

* Een oplader met (magnetische) laadkabel
* Een onderdelen en optiegids
* Een snelstartgids
* Een garantiekaart
* Asus Zenwatch 2 :o

Hierboven een voorbeeld hoe men denkt dat Tweakers met hun spullen omgaan, hieronder hoe het er uiteraard écht aan toe gaat O-)

Klaarmaken voor het eerste gebruik

Als Tweaker wil je natuurlijk snel aan de slag met je nieuwe smartwatch om bij iedereen de blits te maken met 't ding, dus aan met dat ding. Dit kan heel makkelijk door de knop aan de zijkant zo'n 5 seconden in te drukken.

In mijn geval kreeg ik meteen de melding om voordat ik de Zenwatch in kon stellen deze van stroom moest voorzien, dus meteen de magnetische laadkabel vastgeklikt terwijl het horloge nog om de pols zat. Dit werkt dus en is mooi meegenomen!

Na een aantal voor zichzelf sprekende stappen doorgenomen te hebben is de Zenwatch ook daadwerkelijk gekoppeld met je telefoon (in mijn geval een Galaxy S6). Nadat dit pairen gelukt is gaat hij de Apps die (al) op je telefoon staan "syncen". Dit neemt afhankelijk van het aantal apps een paar minuten in beslag.

Nadat dit is afgerond kun je uiteraard met de Zenwatch aan de slag.

Hoe zit 't ding in elkaar en draagt 't lekker?

De bouwkwaliteit kan ik kort over zijn. De Zenwatch zit zeer solide in elkaar en straalt luxe uit. De bezels zijn dik, maar omdat Asus veel aandacht aan het design heeft bestaat en het eigenlijk prima in het geheel past is het te vergeven. Voor velen zal dit echter wél een reden kunnen zijn om deze links te laten liggen.

Het blauwe leren bandje moet je smaak zijn, echter de combinatie met de mooie kast valt het bandje al snel weg. Het draagcomfort van de band is zeer goed te noemen.

Beeldkwaliteit

Voor mij persoonlijk het belangrijkste onderdeel van een smartwatch. De beeldkwaliteit. Gelukkig hoef ik daar bij de Zenwatch weinig woorden aan vuil te maken, de beeldkwaliteit is naar mijn mening namelijk geweldig goed. Asus heeft hier dikke punten gescoord door de Zenwatch te voorzien van een AMOLED scherm. Dit betekent dat zwart ook écht zwart is en het contrast geweldig. Als iets standaard moet zijn is het voor mij een AMOLED display op iedere smartwatch.

Het schermpje heeft een resolutie van 320x320 pixels bij een schermgrootte van 1,63 inch. Hiermee komt de pixeldichtheid op 278 ppi. Met het blote oog zijn de pixels waarneembaar, maar zeker niet storend. Voor de Zenwatch is het meer dan voldoende. In mijn omgeving heb ik meerdere keren vernomen dat opvalt hoe scherp het display is. Dikke plus!

Accuduur

Een ander pluspunt is de batterijduur. Deze is zeer goed te noemen. Vooral bij licht gebruik, zoals dat van mij, gaat de batterij gemakkelijk 2-3 dagen mee. Onder licht gebruik versta ik:

* Scherm altijd aan
* Appjes checken indien notificatie
* Mail checken indien notificatie
* Agenda checken
* Weer checken

Ik doe er dus geen spelletjes op, wat wel kan. Indien er spelletjes gespeeld worden zoals bijvoorbeeld papercraft gaat de batterij wel een stuk sneller. Als je dit regelmatig doet zal de batterijduur eerder naar de 1,5 a 2 dagen kruipen.

Op het moment van schrijven is de prijs van deze Zenwatch 2 ¤ 169,-. Voor wat je krijgt is de prijs een groot pluspunt. Vergelijkbare smartwatches zitten veel vaker in de prijsklasse tussen de 200 en 250 euro met veelal de zelfde hardware en vaak zelfs een minder scherm. Hiermee heeft Asus een mooie USP te pakken wat mij betreft!

pricewatch: Asus Zenwatch 2 (leren band) (Blauw)

Werkt de Zenwatch met iedere smartphone?

Volgens de handleiding zou de Zenwatch met iedere smartphone moeten werken welke minimaal Android 4.3 bevat of iOS 8.2. In mijn geval test in de Zenwatch met een Samsung Galaxy S6 welke geen problemen veroorzaakt. Enige gekkigheid welke ik ben tegengekomen is dat de Zenwatch regelmatig het contact verliest met mijn Galaxy S6, waar dit door komt ben ik nog niet achter. Vervelend is het natuurlijk wel!

Werkt mijn telefoon met een Smartwatch?

GPS, voice commands en apps

Helaas beschikt de Zenwatch 2 niet over een ingebouwde GPS sensor. Ik was dan ook verbaasd iets te moeten schrijven over de GPS-functie van de Zenwatch 2. Uiteraard kan men wel GPS gebruiken van de Smartphone. Ik heb dit getest door van huis naar kantoor te rijden d.m.v. Google Maps op de Zenwatch. Op het scherm laat de Zenwatch netjes de route aanwijzingen zijn. Is het echt van toegevoegde waarde? Niet in de auto vind ik persoonlijk. Waar het wel zijn meerwaarde zou kunnen tonen is het rondlopen in de stad. Je hoeft dan niet meer op je telefoon te kijken maar gaat gewoon af op de aanwijzingen op je horloge. Dit zit er een stuk minder vreemd uit :+

Android wear leeft grotendeels op voice commands. Door "Hello Google" te roepen luistert het horloge naar wat je wilt gaan doen. Het commando "Start Spotify" opent bijvoorbeeld Spotify op je telefoon en laat op de Zenwatch de laatste afgespeelde nummers zien. "Noordendijk 1, Dordrecht" zorgt ervoor dat de Maps functie wordt opgestart en zo zijn er nog vele andere commando's mogelijk. Dit alles werkt zeer goed, wat automatisch betekent dat Asus de zaakjes met de microfoon goed op orde heeft. Hulde!

Apps dan. Of alles even nuttig is wel ik even weglaten, maar Asus heeft een flinke lijst met "eigen apps" in de Play Store staan. Een watchface maker, weather app, agenda app. Je kunt het zo gek niet bedenken of het bestaat. Je merkt dat "grote" ontwikkelaars nog niet echt heel hard bezig zijn met het Smartwatch. Apps als Facebook, Twitter en bijvoorbeeld alle Nederlandse grootbanken (behalve ING) zijn namelijk niet te vinden. Whatsapp daarentegen heeft wél een app welke verassend goed te gebruiken is. Het lijkt erop of iedereen de kat uit de boom kijkt of gewoon (nog) niet overtuigd is van het gebruik van smartwatches.

Alle apps voor Android Wear op een rijtje

Mooi klokje met enkele verdraaid handige functies. Goed uiterlijk en zeer mooi beeldscherm. Prijs is meer dan redelijk en qua functionaliteit doet deze smartwatch niks onder voor zijn concurrenten die vaak wat hoger zitten qua prijsstelling. Kun je leven met wat bredere bezels dan gebruikelijk voor een smartwatch en ben je, net als ik, gek op gadgets kun je je aan deze smartwatch eigenlijk geen buil vallen.

Heb jij ook een Asus Zenwatch 2 (leren band) Zwart (Beige, Blauw)?