Asus Zenwatch 2 (leren band) Zwart (Beige, Blauw) Review

SandienTestpanel 27 december 2015, laatste update op 13 januari 2016, 310 views

Asus Zenwatch 2 (leren band) Zwart (Beige, Blauw) (Testpanel)

Een mooi en stevig horloge, deze smartwatch is een leuke toevoeging bij je smartphone. Fijne notificaties en goede bediening. Scheelt in het aantal keren je telefoon pakken. De bezel is erg groot, maar doet niet af aan het uiterlijk. Voor smalle polsen adviseer ik het kleine formaat.

Pluspunten

• Waterdicht
  • Duidelijke trilfunctie
  • Microfoon
  • Twee formaten te koop
  • Verwisselbare bandjes

Minpunten

• Grote bezel
  • Speaker niet bruikbaar
  • Geen hartslagmeter

Edit: wel een speaker aanwezig, maar niet bruikbaar
Unboxing
Nadat ik de mail had gekregen om deel te mogen nemen aan het testpanel voor ded Zenwatch, was ik helemaal enthousiast! Een wearable testen, zoiets hadden we nog niet in huis, dus die was een aangename verassing.

In mooi Tweakers pakpapier ingepakt kwam het horloge binnen. Een klein doosje met daarin het horloge. Alle toebehoren zaten mooi weggewerkt in het doosje.

Het eerste keer aanzetten van het horloge vroeg alleen om een stroomkabel en in welke taal hij zichzelf moest instellen. Let op, om van zoveel mogelijk functies gebruik te kunnen maken, moet je het horloge op dezelfde taal instellen als je telefoon. Iets waar ik later pas achter kwam. Je kunt later de taal niet meer aanpassen en moet het horloge resetten om een nieuwe taal te kunnen kiezen.

Nadat alle updates waren geïnstalleerd kon ik aan de gang met het testen van het horloge.
Buitenkant (look & feel)
Horloge zelf
Strak uiterlijk, metalen rand, licht gebold glas waardoor het horloge er niet zo uitziet dat er een scherm in zit. Zeker niet wanneer je een watchface met zwarte achtergrond gebruikt. De knop aan de zijkant maakt het meer een horloge om te zien, maar heeft geen toegevoegde waarde bij de functies van het horloge. Je kunt het horloge ook prima in de ‘standby-stand’ zetten door je handpalm op het horloge te leggen in plaats van de knop te moeten indrukken.
Polsband
De lederen band is van prima kwaliteit, na een week dragen is hier niets aan te zien. Wanneer je een lederen band gewend bent weet je wat het draagcomfort is, al kan ik dit horloge ook goed indenken met de metalen band, wat het uiterlijk stoerder maakt, in plaats van zakelijk met leder.
Formaat
Aangezien ik een vrouw ben en de “mannen-variant” heb gekregen (1,63” i.p.v. 1,45”) is deze erg groot op mijn pols (16,5 cm omtrek). Is je pols kleiner dan 17 cm, kan ik je de kleinere variant aanraden. Bij mij steekt de kast een klein beetje uit aan de boven en onderkant. Hoewel ik na een week dragen redelijk gewend ben aan het formaat, blijft deze toch aan de grote kant.
Algemene functies
Koppeling met Android
Mijn OnePlus X heeft nog geen problemen gehad met de Zenwatch. Het werkt allemaal zeer soepel en een app openen vanaf de watch geeft geen problemen. De ‘smart unlock’ functie van de watch werkt heerlijk. Zodra het horloge in de buurt van mijn telefoon is, hoef ik geen ontgrendelingscode of andere handeling te doen.
Touch
Touch werkt goed en redelijk snel, soms is deze ineens heel traag of reageert deze niet, het is mij volstrekt onduidelijk waardoor dat komt aangezien het niet uit maakt welke vinger ik gebruik.
Meldingen
De meldingen die op het horloge binnen komen zijn perfect, vanuit Whatsapp, Hangouts, Telegram en Facebook Messenger komt alles door én kan ik het laatste stuk in het gesprek teruglezen. Iets terug typen is lastig, hoewel er standaard berichten in staan als “Ja”, “Nee”, “Ik ben onderweg” of diverse smileys. Wil je iets anders terug typen, moet je dit inspreken.

De meldingen die je krijgt kun je per app uit zetten (blokkeren) in het menu van de melding. Dit zorgt er in elk geval voor, dat wanneer je van een bepaalde app geen meldingen op je watch wilt ontvangen dit uit te zetten valt.

Opnemen is ook prettig met de watch. Ik heb een flipcase op mijn OnePlus zitten en soms wil ik nog wel eens te laat zijn met opnemen. Nu kan ik op de Zenwatch aangeven dat ik opneem terwijl ik mijn telefoon pak om te gaan praten. Geen “gedoe” meer met snel je toestel zoeken/pakken, case openen en opnemen ;)
Trilfunctie
De trilfunctie is duidelijk en niet storend. Een korte, stevige ‘bzzt’ is genoeg om te weten dat er een melding is. Wat mij opviel is dat de Burgernet app een veel duidelijkere tril-melding stuurt dan andere apps, niet 1x maar meerdere tril ‘tonen’ achter elkaar.
Connectiviteit
Zeer goed, nu woon ik in een huis met houten vloeren, maar wanneer mijn telefoon beneden ligt en ik ben boven krijg ik de meldingen nog steeds door. Het snel antwoorden of direct contact maken met de telefoon is dan lastiger, hiervoor is het horloge dan net te ver weg van de telefoon.
Het scherm
Klein ten opzichte van het formaat van het horloge. De bezel is erg ruim en persoonlijk vind ik dat een gemiste kans. Zeker als je kijkt naar andere Android wear horloges waarbij de bezel veel kleiner is (o.a. Sony en Motorola).

Het scherm heeft een lage resolutie, maar dit doet niet af aan het design. Waar je wel op moet letten is hoe de watchface er uit ziet wanneer het horloge in stand-by staat. Het horloge schakelt kleur en een aantal pixels uit, waardoor sommige watchfaces er heel raar uit gaan zien. Ik had in het begin meteen een leuke watchface gevonden, die er in stand-by ook prima uitziet en was snel tevreden. Echter bij het proberen van andere watchfaces was de lol er snel van af toen ik zag hoe ze eruit zagen in stand-by.

Het horloge bezit een “Theater-mode”, deze schakelt het scherm uit en kan daarna alleen worden ingeschakeld met een druk op de knop. Hoewel ik niet vaak naar de bioscoop ga, heb ik deze toch drie keer kunnen gebruiken in korte tijd. Handig!
Beeldkwaliteit
Wanneer je heel kritisch naar het scherm gaat kijken kun je inderdaad pixels ontdekken, maar deze pixelatie geeft wel wat eigens aan het horloge. Verder vind ik het scherm helder en fris ogen. Kleuren zijn levendig en het zwart is echt zwart mede dankzij het AMOLED scherm.

De helderheid van het scherm is aan te passen naar jouw wensen in vijf stappen. Ikzelf heb deze altijd op sterkte 1 staan, wat het minst sterk is. Ik heb nog geen problemen ondervonden met het niet kunnen lezen van het beeldscherm op deze sterkte, ook niet wanneer ik buiten in de zon sta.
GPS
Mijn Zenwatch 2 is altijd gekoppeld met mijn telefoon en deze heeft altijd wifi, locatie en bluetooth aan staan. De locatiebepaling in Google Maps is heel snel én heel nauwkeurig. Door de bewegingssensor in het horloge zie ik precies waar ik heen kijk met het horloge én beweegt deze direct mee als ik van positie wissel.

Het horloge zelf heeft geen GPS module, waardoor het altijd via je telefoon loopt.
Batterijduur
De batterij is na een dag normaal gebruik, zonder het spelen van een spelletje of uitgebreid gebruik maken van de functies als navigatie of andere apps, op ongeveer 60%. In theorie zou je er twee dagen gebruik van moeten kunnen maken wanneer je deze niet veel gebruikt.

Na een dag intensiever gebruik, waarbij je telefoon dus langer in je broekzak blijft zitten kom je uit op een 20-30% accu aan het eind van de dag. Mijn advies: elke nacht aan de oplader leggen zodat je nooit met een lege accu komt te zitten wanneer je het scherm nooit uit zet zoals ik.
Apps
Wanneer je een app wilt laden die geen melding heeft gegeven (dus vanuit het keuze-menu) moet je wel wat geduld hebben. Deze starten niet altijd even snel en lopen soms al vast bij het opstarten. Zo heb ik Buienradar tot op de dag van vandaag nog niet aan de praat gekregen (terwijl dit prima moet werken..).

De Mijn-ING app heeft een saldo-checker voor op het horloge, handig maar niet noodzakelijk. Buienradar zou handig zijn als ik deze app aan de praat kan krijgen, spotify werkt als afstandsbediening voor de app (handig!) en zo zijn er nog genoeg andere apps die met dit horloge werken.
Verhouding prijs/kwaliteit vind ik prima. Ikzelf heb een Polar Loop 2 gebruikt, welke naast tijd en activiteit ook koppelbaar is met de H7 hartslagmeter van Polar. Deze hartslagband kan ik niet koppelen aan de Zenwatch 2, iets waar ik wel op had gehoopt. Voor sport zal ik dus een ander horloge moeten dragen dan deze. De meldingen die de Polar Loop geeft zijn daarintegen zo miniem dat de Zenwatch 2 daar zonder moeite dik bovenuit stijgt.

Het idee van de wisselbare bandjes geeft net iets extra’s aan het horloge, wel jammer dat je er niet standaard 2 bij krijgt, maar deze los moet aanschaffen.

Voor mijn persoonlijke behoeften is het geen apparaat wat ik nódig heb, maar ondanks dat vind ik het een leuke toevoeging op mijn smartphone, zeker als afwisseling met mijn andere horloges (gewoon en sport).

Heb jij ook een Asus Zenwatch 2 (leren band) Zwart (Beige, Blauw)?

Weet niet of het aan de foto ligt maar dat ding ziet er echt huge uit!
Klopt, hij is ruim 5,5 cm van het ene naar het andere bandje over het scherm heen. Heel erg wennen, had liever de dames-variant gehad ;) Die is een stukje kleiner.
Ik wil hier even op aanmerken dat er wel een speaker in zit maar dat de functionaliteit wordt beperkt door Android wear
Dankjewel, je hebt gelijk, na een korte zoektocht op Google blijkt dat hij inderdaad een speaker heeft, maar dat er nog niets mee wordt gedaan. Gek eigenlijk.. Jammer dat Asus dit niet bij de specs op hun eigen website heeft gezet, in hoeverre is die lijst dus compleet?