Tweakers zegt: 6,5

Specificaties Shooter-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Rainbow Six: Siege, PC (Windows) Review

Melantrix 24 december 2015, laatste update op 24 december 2015, 368 views

Rainbow Six: Siege, PC (Windows)

Een erg leuk spel waarbij communicatie en samenwerken vrijwel onmisbaar is. Vind je dit leuk, dan is het zeker een aanrader ondanks de kleine bugs. Als je liever solo speelt is er hier niet zo heel veel te halen, al kan je altijd proberen om met random's succesvol te zijn.

Pluspunten

• Geluid
  • Grafisch zeer mooi
  • Erg fijn om in samen te werken
  • Gratis DLC
  • Hoge replay

Minpunten

• Solo niet veel te halen in vergelijking met de prijs
  • Een aantal kleine bugs

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 5
Geluid Score: 5
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 5
Dit is een van mijn eerste reviews. Als jullie op of aanmerkingen hebben m.b.t. tot het schrijfwerk in algemene zin hoor ik het ook graag!

Rainbow Six Siege. Het was voor mij een lange tijd onder de radar en ik hield het ook niet in de gaten doordat er andere games in deze periode werden gereleased die mijn interesse meer hadden. Totdat een vriend van mij bij mij aandrong om het spel te kopen en samen met hem te spelen. best decision ever
Spel concept
Rainbow Six Siege is onderdeel van het Tom Clancy universum en draait om een Anti terreur eenheid. In Siege zijn er een aantal operators met elk een unieke ability. Zo is er Doc die een speciale pistool heeft waarmee hij twee keer zijn team mate of zichzelf kan reviven. Of is er Sledge die een grote hamer heeft waarmee hij stiller kan breachen.

Over breachen gesproken. Er kan heel veel stuk in Siege. Bijna elke houten vloer, muur of dak kan wel stuk. Er wordt dan nog wel een onderscheid gemaakt tussen breachable en breakable. Soms kan het echt helemaal kapot en kan je er doorheen en creer je dus nieuwe ingangen of schiet gaten. Op andere momenten kan je er alleen doorheen kijken en heb je dus beter overzicht.
Solo gameplay
Siege heeft een stuk of tien solo missies. Deze zijn erg leuk om te doen en zijn ook vrij pittig. Het is een goede manier om de verschillende operators te leren kennen en hun abilities te ervaren.
Als je alle tien gespeeld hebt speel je een erg leuk extra map vrij die je moet spelen met een groep random mensen. Ik zal niks vertellen over deze map maar ik kan wel zeggen dat het bewijst dat de developers van Siege wel degelijk in staat zijn om een enorm goed verhaal neer te zetten. Het is daarom, na het ervaren van deze map, enorm jammer dat ze geen tijd hebben gestoken in een (coop) campaign of op z'n minst een verhaal te maken die de multiplayer potjes aan elkaar konden verbinden.

Het is namelijk zo dat soms tijdens de multiplayer potjes de setting niet goed naar voren komt. Je speelt bent namelijk met zowel de attacking als de defending team een operator uit een Anti-tereur eenheid. Je speelt dus als anti-tereur unit tegen een andere unit. Dit stoort tijdens het spelen helemaal niet hoor, maar het is wel een vreemd concept als je er over nadenkt.
Terrorist Hunt
In terrorist hunt kan je met een team van 5 tegen de AI vechten. Deze potjes bestaan uit het verdedigen van een hostage tot het defusen van een Bomb of gewoon een map clearen van alle terroristen. Het is een erg leuke modus maar wordt vaak vergeten vanwege het verslavende multiplayer.
Multiplayer
In multiplayer heb je twee verschillende modi. Casual en Ranked. Je zal als eerst Casual moeten spelen want je krijgt pas toegang tot Ranked wanneer je level 20 hebt gehaald. Er zijn momenteel wat wijzigingen gaande m.b.t. het verschil van Casual en Ranked dus ik ga daar niet diep op in op dit moment maar het grote verschil is dat Ranked een stuk serieuzer is dan casual. Je zal daar beoordeeld worden op of je team wel of niet wint en hoeveel aandeel jij daarin hebt.
In casual is het een stuk relaxter. Ik merkte tijdens het spelen met Tweakers dat je geneigd bent in casual gewoon gezellig met elkaar te gamen en lol te trappen maar zodra je ranked speelt het gelijk erg serieus en fanatiek is. Een erg leuk wisselwerking naar mijn mening.

Online spelen is erg leuk en is vrijwel zonder bugs. Het grootste probleem is de matchmaking zelf, het kan soms lang duren voordat het systeem een geschikte potje heeft kunnen vinden. Tijdens het spelen zelf ben ik zelf weinig bugs tegen gekomen behalve dat het kan voorkomen dat je voeten door de muur heen gaan wanneer je ligt. Dit is soms erg vervelend wanneer je een fijne plek hebt gevonden, maar dit is een erg klein iets ten opzichte van het geheel.

Rainbow Six Siege is overigens wel heel anders dan de gemiddelde FPS. Het is absoluut geen "run-and-gun" game en wanneer je dit probeert zal je hevig afgestraft worden. Het is juist een "camping" game waarbij het lonend is om te wachten op de vijand (mits je defending bent natuurlijk ;) )

Daarbij komt dat het Geluid in het spel uitstekend is. Ik heb nog nooit een spel gespeeld waarbij het luisteren zo belangrijk is omdat het ook zo goed geimplementeerd is. Je hoort iedereen lopen, rennen of kruipen. Zelfs als je stil staat/ligt en je om je heen kijkt kunnen mensen het horen omdat je voeten verschuiven. Als het tegenpartij ergens in het gebouw met een breaching charge een muur kapot blazen hoor je dat overal en klinkt dat echt goed! Het is verder niet goed te beschrijven want dit moet je echt zelf horen!
Rainbow Six Siege is een erg leuk spel waar je veel tijd in kan stoppen, helemaal wanneer je dit met bekende speelt, of mensen met je goed kan communiceren.
Het is een erg mooie spel waarbij je echt tactisch moet spelen en goed moet opletten. Als je houdt van een uitdaging waarbij je echt een geweldige belonging krijgt als je met je team een strak uitgevoerde actie voltooit is dit echt een aanrader!

Heb jij ook een Rainbow Six: Siege, PC (Windows)?

Goede 1e review.

Wat naar mijn mening mist in de review in de stabiliteit van de Ubisoft servers, deze zijn alles behalve stabiel te noemen. Het gebeurd met enige regelmaat zelfs dat een compleet team disconnect van de server (Connection Error) of dat de game na afronding blijft hangen op "Synchronizing Data", hierdoor verlies je dus je vergaarde roem (ik weet niet zeker of deze later alsnog erbij komt, wanneer je de hangende sessie na 10 minuten zelf beindigt in ieder geval nog niet).

Het spel zelf is naar mijn mening echt de gaafste uitgaves sinds Rainbow Six 3: Ravenshield en ik vind het dan ook ontzettend jammer dat de servers zo onstabiel zijn.
Ik hoor inderdaad op de fora dat daar problemen mee zijn, maar ik heb zelf eigenlijk nergens last van. Heb gisteren zo'n beetje de hele dag gespeeld en geen problemen gehad met matchmaking en disconnects afgezien 1x dat een vriend van mij even weg viel.
Vandaar dat t niet in de review staat ;)

Bedankt voor de feedback!
Dat is opzich best opmerkelijk te noemen! Kan Mag ik vragen welke provider je hebt?
Ik zit bij KPN met een strikte nat. We hebben ook niet heel veel gespeeld hoor maar de potjes die we deden gingem gewoon prima.
h ok, ik zit bij Ziggo met Open NAT en nog steeds problemen. Soms werkt het 3 games achter elkaar vlekkeloos, soms lukt het nog niet eens om 1 game succesvol af te ronden.

Het valt me nu pas op dat jij de PC versie hebt, oeps :+ Ik bezit de Xbox One versie, ik weet niet of dat verschil zou moeten maken.