Jawbone UP3 Zwart (Zwart) Review

hans.geurtsen 24 december 2015, 440 views

Jawbone UP3 Zwart (Zwart)

Dat de UP3 een slechte band heeft, weet iedereen. Hij gaat lastig om, heel gemakkelijk los en de sluiting verschuift. Dat de UP3 een paar coole features heeft, is een feit. Maar wat waardeloos is: zonder serververbinding, heb je er helemaal niets aan!

Pluspunten

• Vormfactor
  • Batterijduur
  • Smart Alarm en Idle Alert

Minpunten

• Band gaat lastig om en heel gemakkelijk los
  • Synchronisatie duurt lang
  • Doet helemaal niets meer zonder server

Na bijna twee weken een Jawbone UP3 omgehad te hebben, gaat deze vandaag retour. Waarom? Niet eens vanwege de slechte band. Dat die slecht is, kun je in heel veel reviews lezen. In het begin krijg je de band bijna niet om, vervolgens verschuift de sluiting langzaam waardoor je de band ongeveer n keer per dag opnieuw bij moet stellen (op te lossen door de sluiting stevig vast te knijpen op de band) en de rare sluiting gaat ook nog eens makkelijk los (op te lossen met de Activity Clip die Jawbone op aanvraag gratis toestuurt). En dat de Jawbone hele coole features heeft die Fitbit bijvoorbeeld niet heeft, heb ik ook mogen ervaren. Het stilzit alarm en het smart alarm bijvoorbeeld. Dat ga ik echt missen!

Maar de chte reden waarom ik de Jawbone terugstuur, is het feit dat je er zonder een verbinding met de Jawbone server helemaal niets aan hebt. Een feit wat pijnlijk duidelijk werd tijdens een stevige server outage de afgelopen dag. Sinds gisteren al is de server van Jawbone niet of nauwelijks te benaderen en op dat moment doet de app niets anders dan een zandloper tonen, maar je ziet verder helemaal niets. Geen stappenteller, geen hartslag, geen slaapanalyse, niets. En als je dan, zoals ik, eerst denkt dat het aan de app ligt, die verwijdert en opnieuw installeert maar daardoor je niet opnieuw aan kunt melden en ook je band niet opnieuw kunt verbinden, kun je echt helemaal niets meer. Zelfs niet het smart alarm uitzetten, waardoor ik vanmorgen om 6:15 werd gewekt, wat niet echt nodig was...

Dat zette mij aan het denken. De UP is dus een niet al te beste band, die wel een paar leuke features heeft, maar waarvoor een server verbinding een absolute noodzaak is. Dus als je in het buitenland bent zonder internet verbinding... OK, dan kun je dus niet eens je stappen tellen... Of als Jawbone failliet gaat en hun servers uit... Tja, dan heb je een duur plastic armbandje om waar je niets meer mee kunt... En dat Jawbone failliet kan gaan, is volgens mij meer dan denkbeeldig. Het bedrijf heeft afgelopen jaar bijna 20% van het personeel ontslagen om te bezuinigen. Met een steeds kleiner wordend marktaandeel is het volgens mij niet de vraag f, maar wanneer ze het loodje leggen. Jawbone heeft een grote fout gemaakt: dat de band geen display heeft en je altijd de app nodig hebt om gegevens uit te lezen, is helemaal niet erg. Dat die app altijd een verbinding met de server nodig heeft van Jawbone, is gewoon simpelweg belachelijk. Daarom weg met Jawbone.

Heb jij ook een Jawbone UP3 Zwart (Zwart)?