Specificaties Boekenplank speaker - Bekijk alle specificaties

Yamaha HS7 (Wit) Review

Arjenc 24 december 2015, laatste update op 24 december 2015, 1.267 views

Yamaha HS7 (Wit)

Top monitor, eerlijk geluid voor in verhouding weinig geld.

Pluspunten

• Eerlijk geluid
  • Design (wit)
  • Control instellingen
  • Active speakers
  • Hoge prijs/kwaliteit verhouding
  • Gebalanceerde XLR ingang
  • Product met een verhaal

Minpunten

• Aan/uit schakelaar iets te goedkoop qua uitvoering
  • High Trim neem teveel midden mee
  • Trilling (bij extreem input geluid)

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4

Na een aantal jaren een paar grote luidsprekers voor het relax luisteren van muziek gebruikt te hebben voor aan een digitale piano en pc voor opname komt toch een keer de conclusie dat alles wel 'gekleurd' wordt door de prachtige Dali speakers die nu verkocht zijn.

De details waren wel mooi met een goede versterker, maar het wordt tijd om te horen wat er echt uit de machines komen...

Uitgangspunten

- weinig tot geen geld toeleggen na verkoop oude speakers
- geschikt voor kleine kamer
- voldoende bas
- eerlijke weergave
- active speakers

Uiteindelijk budget
Na verkoop van de speakers en een mengtafel kwam het budget vrij van 425 euro.

De keuze is reuze

Eigenlijk is er heel veel keus voor een prijs onder de 400 euro.
- KRK GP5
- KRK GP6
- Yamaha HS5
- Yamaha HS7

en nog andere merken als M-audio, Behringen JB systems, AKAI, Samson en ga zo maar door.

Echter ondanks het grote aanbod heb ik persoonlijk al een soort voorkeur voor merken en dan wordt het al lastig objectief kiezen :).

Toen de Yahama HS serie nog niet bestond, was mijn uitgangspunt geweest welke KRK kan ik me veroorloven.

Uitproberen in de winkel

In een tweede afspraak met mijn vaste winkel Oostendorp ben ik opnieuw gaan luisteren en heb een aantal uren de HS7 aan de tand kunnen voelen. Mijn eigen type piano stond klaar met een opstelling van de HS7 waarna we later ook de HS8 nog even geprobeerd hebben.

De KRKs zijn in deze bezoeken afgevallen omdat deze toch meer een nadruk hebben liggen op de bas en komen minder rechtlijnig over dan de HS7. Ik acht de KRKs geschikter voor de dance/trance scene qua productie dan wat ik zocht

Waarom de Yamaha HS7

Product heeft een verhaal...
Dit is een product met een goed verhaal. Dit product is samen met den MPS serie en afgeleide van de beroemde NS-10. De grondlegger van de NS-10 staat ook aan deze twee series centraal en we hebben het hier dus over iemand die weet waar het over gaat, en dat gevoel speelt me in de keus...

Design
De witte speakers zijn helemaal te wow-wee...
Mooi afgewerkt, daar valt niets op aan te merken vanaf mijn kant.

Geluid
De HS7 geeft een eerlijk geluid over de volle breedte (van laag naar hoog). De hoge kant kan fel overkomen, maar dat is dan weer die eerlijkheid. De HS7 hebben voldoende bas aanwezig en daardoor is de HS8 niet nodig voor mijn omgeving (en viel boven het budget).

Control
Aan de achterkant van de speakers is de mogelijkheid om de Room Control en een Trip toe te passen. Dit maakt het nog geschikter om in een kleine ruimte toch even iets te kunnen aanpassen.

Uitpakken

De monitoren zitten goed verpakt en alles zier er compleet uit.
- speaker
- handleiding
- euro stekker

Eerste indruk

Wow, wat zijn dit mooie speakers om alleen al naar te kijken...

De mogelijkheden

Ingangen
Naast het aansluiten van een gebalanceerde jack ingang (2), is het ook mogelijk om een gebalanceerde XLR ingang (1) te gebruiken. Deze connector is van het merk Neutrik en dat is voor mij altijd het merk geweest qua connector met solderen in de profi-audio-wereld.

Roomcontrol
De Roomcontrol kan je gebruiken om de lage tonen (onder 500 hz) er iets uit te filteren met -2dB of -4dB. In mijn situatie gebruik ik het niet ondanks dat ze dicht op de muren staan wat niet ideaal is qua opstelling. Met bijvoorbeeld een HS8 zou dit nog wel eens teveel geweest kunnen zijn en was deze optie erg prettig geweest.

High Trim
Met deze trim zijn de hoge tonen te beinvloeden en kan de scherpte iets meer of minder gezet worden. De afvlakking gebeurd vanaf een 2kHz wat naar mijn mening iets te vroeg is. Deze had wel een stukje verder mogen liggen en neemt nu eigenlijk teveel uit het midden mee. Daardoor gaan de speakers iets te lief klinken en is de eerlijkheid eigenlijk wel verdwenen.

Deze optie gebruik ik beiden niet, maar alles heeft toch ook weer met persoonlijke smaak te maken. Zou ik dagen naar moeten luisteren, dan zou die -2dB op deze trim wel aangezet worden.

Specificaties

Vermogen
Deze 95W speaker heeft de verdeling over een bi-amp van 60W voor laag en 35W voor hoog.

Frequentie bereik
43Hz - 30kHz

Speakers LF/HF
6.5" cone voor laag (60W)
1" dome voor hoog (35W)

Boekenplank met Bass-reflex

Materiaal van de kast
MDF

Geluid

In eerste instantie kan ik hier kan ik kort over zijn, het is erg mooi.

De speakers komen met hun frequentie laag genoeg om geen bas te hoeven missen tenzij je hem volledig in de onderbuik wilt voelen. Dan is een actieve sub of de HS8 wel nodig.

De detail die te horen zijn is hoog. Zowel in het hoog als in het laag. De laag en midden frequenties zijn prettig, de hoog is iets wat fel in combinatie met mijn piano die er nu aan gekoppeld staat (zoals hieronder staat beschreven bij Opstelling).

Toch is er door de felheid wel heen te prikken. Het is gevoelsmatig wel het eerlijke geluid en dat geeft mij weer een goed gevoel.

Ik kan rustig een dag achter deze speakers zitten zonder moe te worden in de oren.

Tot slot heeft het wel het nadeel dat alles goed te horen is. Zo dus ook de echte piano geluiden in de digitale piano zitten verstopt en dan wordt je daar weer iets minder blij van ;) Na een aantal weken tweaken in de parameters van de samengestelde piano's heb ik nu een basis weten te maken die mooi en natuurlijk klinkt welke nu ook gebruikt worden bij live sessies. Deze toevoeging had ik nooit kunnen maken in de oude situatie waarbij de speakers teveel kleur gaven aan het geheel.

Opstelling

In de basis is de opstelling een Yahama S70 XS gekoppeld aan een Focusrite Scarlet 18i6 die op zijn beurt met de monitor uitgang (line) aan de HS7 hangen. De PC zit via USB aangesloten op de Scarlet voor opname. MIDI komt ook via een USB direct binnen op de pc vanaf de S70 XS.

Verder een studio microfoon inprikken en klaar voor opname, zo snel en simpel kan het gaan...

Beoordeling

Nu een aantal maanden in gebruik te hebben is mijn oordeel niet anders dan in de eerste weken.

positief
- Prijs kwaliteit verhouding
Voor dit bedrag qua investering krijg de koper veel monitor voor terug van een groep mensen die weten waar ze het over hebben. De MPS serie is meer voor de profi, maar daar zitten ook de kosten aan. Deze serie (HS) doet zeker goed mee met de duurdere jongens voor minder geld.

- Geluid
Goed, mooi, strak en eerlijk geluid.
Details zijn goed hoorbaar.

- Aansluitingen
Naast een gebalanceerde jack ingang is er ook een gebalanceerde Neutrik XLR ingang aan de achterkant. Vanaf een mengtagel is het fijn om XLR op XLR aan te kunnen sluiten. Sommige nieuwere toetsen hebben ook een XLR uitgang en is een DI niet meer nodig.

- Design
Helemaal top. Mooi wit en de power aanduiding op de voorkant maakt alles helemaal af.

- Product met verhaal
Omdat het een product is met een aanvullend verhaal over het ontstaan en dat het kan bouwen op een positief verleden van dezelfde ontwerper als de NS-10 als de reverentie monitor, geeft mij een extra dementie in voldoening.

Negatief

- Trim
De trim zou een perfecte oplossing zijn om de felheid uit de speaker te krijgen, maar de filter start vanaf een 2k en die ligt naar mijn mening te laag waardoor de speaker in het midden te vlak gaat klinken en dus zijn eerlijkheid verliest.

- Aan/uit schakelaar
Er moest vast ergens op bezuinigd worden en dat is dan gedaan op de aan/uit schakelaar. Als je deze heel langzaam laat omzetten en dan hoor je hem knetteren. Zowel op de HS7 als HS8 geconstateerd.

- Resonantie / vibreren van de kast
Tijdens het uittesten in de eerste weken is het mogelijk om de speakers zoveel aansturing te geven in het ingangssignaal dat de kast gaat trillen in de versterker. Mechanisch trillen van onderdelen oid.

In eerste instantie dacht ik aan resonantie, waarbij de toon terugkaatst via de muur en de resonantie frequentie van de speaker precies weet te pakken. Dit kan makkelijker gebeuren in juist kleine ruimtes.

Echter, dat is niet het geval.

Vanaf de piano is het mogelijk om bij een bepaalde combinatie van geluiden die speaker dusdanig hard uit te sturen dat deze mechanisch mee gaat trillen. Dit hebben we gezien zowel op de HS7 als de HS8. Dit zit hem in het design, maar de kanttekening van de verkoper was wel dat ik ze hard aanstuurde. Zelf had hij de HS8 thuis staan en dit nog niet vernomen.

Ook gebeurd dit alleen bij 1 specifieke combinatie in het laag, verder niet kunnen reproduceren. Ik zou er nog wel eens een meter tussen willen hangen hoeveel ik uitstuur, maar helaas heb ik die niet tot mijn beschikking

Ondanks dat er een paar negatieve punten te noemen zijn, wegen ze geheel niet op tegen alle positieve.

Tot op de dag als vandaag heb ik nog geen enkele spijt van de aankoop.

Geluid is mooi, strak, eerlijk en vol detail.

Aanbeveling

Om het af te maken hebben een paar mopads de aanbeveling.

Budget is nu op

Van het budget van 425 euro is geheel niets over. Dit is opgegaan aan:
- 2x HS7 Wit
- 1x Mopads
- voor 6 euro loempia's om er nog eens over na te denken

De meeste euros heb ik uitgegeven bij de muziek winkel Oostendorp in Wezep die mij meer dan prima de gelegenheid hebben gegeven om ze uit te proberen.

Bronnen

De volgende bronnen zijn belangrijk voor me geweest in het maken van keuzes

yamaha HS7

Review musicradar on HS7 speakerss

Einde van mijn eerste review

Dit is de eerste uitgebreide review die ik heb geschreven. Onderbouwde op en aanmerkingen zijn welkom, nooit te jong om iets te leren.

Review updates
24 dec - Uitbreiding op sectie 'geluid' en 'Budget is nu op'

Arjenc

Heb jij ook een Yamaha HS7 (Wit)?

Lekkere review, leest lekker weg. Het geluidsstuk had wel uitgebreider mogen verder dan "kan ik kort over zijn", maar heb je verder op wel beter uitgelegd. Heb je de speakers ook gehaald bij de zaak waar je ze beluisterde?
Ik had het gevoel dat ik in herhaling begon te raken, vandaar de korte invulling ook al draait daar alles natuurlijk om. Ik zal daar nog een toevoeging op schrijven.

Ja, ik heb de speakers daar ook gekocht.
Oostendorp in Wezep.

Ben er een aantal keren geweest en heb serieus de tijd genomen om een aantal uit te proberen.
Fijn dat je mensen beloond voor hun werk :)
Eens.
Daarnaast zijn ze ook nog eens goed...

Update gemaakt.