Specificaties Powerbank (universeel) - Bekijk alle specificaties

Xiaomi 20000mAh Fast Charging Powerbank - Dual USB - Wit V1 Review

Matthijz98 23 december 2015, laatste update op 24 december 2015, 2.689 views

Xiaomi 20000mAh Fast Charging Powerbank - Dual USB - Wit V1

Het is jammer dat er voor platic is gekozen in plaats van aluminium maar ondaks dat voelt het wel goed aan. Maar het feit dat je een 20000mha powerbank krijgt voor weinig.

Pluspunten

• 20000mAh
  • 2 USB porten
  • Qualcomm Quick charge 2.0
  • Voelt degelijk aan

Minpunten

• Glansent plastic
  • Maar een USB kabel meegelevert
  • Het duurt heel lang voor hij vol is

Ik heb een tijdje geleden al de 10000mha versie gekocht en die beviel me zeer goed. Maar ik miste een tweede USB port dus dacht ik waarom dan ook niet meteen een met 2 keer zo veel capaciteit.

Bestellen

Ik heb hem zelf bij Gearbest besteld omdat hij hier veel goedkoper is dan bij een gemiddelde Nederlandse webshop.

Unboxing

Over de unboxing valt weinig te zeggen. De powerbank wordt geleverd in de bekende witte doos. Wanneer je het doosje openmaakt zie je powerbank in een wit zakje en helaas maar een USB kabeltje. En een kaartje met instructie hoe je kunt kijken of hij wel origineel is.
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AcaCEFOfAIZo8v.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AcaCE3SyaHaJV1.jpeg

Design

Waar Xiaomi meestal kiest voor zilveren aluminium. Hebben ze hier voor wit glanzend plastic met aan de voor en achterkant een ribbel patroon. Met aan de voorkant een zilver MI logo. Aan de zij kant zit een simpelen drukknop die kan worden gebruikt om de batterij status te zien. Aan de boven kant zitten 2 usb porten 4 witte led lampjes voor het weergeven van de batterij status en een micro usb port om de powerbank op te laden.

Gebruik

Om hem te kunnen gebruiken moet je hem eerst opladen via de micro USB port je kunt de status volgen via de led lampjes. Als je hier mee klaar bent kun je je apparaten opladen via een van de 2 USB porten.

Het is jammer dat er voor plastic is gekozen in plaats van aluminium maar ondanks dat voelt het wel goed aan. Maar het feit dat je een 20000mha powerbank krijgt voor weinig.

Heb jij ook een Xiaomi 20000mAh Fast Charging Powerbank - Dual USB - Wit V1?

Wat zijn de practische toepassingen hiervan?
Ik snap dat je er een device mee kunt opladen en waarschijnlijk ook als voeding voor een apparaat dat op USB spanning werkt kunt inzetten maar als ik er over na denk weet ik eigenlijk voor mijzelf geen enkele goede toepassing te bedenken (Lees: Excuus om te kopen :) die de aanschaf rechtvaardigd.

Ik dacht eerst aan de auto, maar daar heb ik al USB.
Het enige dat ik kan bedenken is als je gaat camperen of als je aan het varen bent of misschien als 'accu' voor een arduino ofzo.
um... Pokemon GO misschien dat vreet letterlijk je batterij op :(
In de trein, het vliegtuig, tijdens het backpacken door landen heen of gewoon omdat je liever in de tuin niet met een kabel naar je tablet/telefoon wilt zitten.
Er zijn heel veel mogelijke momenten waarop zoiets handig is, omdat er geen stopcontact in de buurt is of omdat het gewoon veel draagbaarder is dan bijvoorbeeld altijd een auto op je rug meeslepen ;)

Een voorbeeld: Afgelopen jaar ben ik naar Londen gegaan voor twee dagen: Dit was een busreis heen, busreis terug en 10 uur in Londen zelf rondlopen. In de bus was geen stopcontact te vinden, in Londen ga je niet van je 10 uur even 2 uur zitten om je telefoon opnieuw op te laden, dus wat is dan handig? Juist, een grote accupack die je telefoon 3-4 keer kan opladen zodat zowel die van jezelf als die van je reisgenoten niet zomaar leegraakt halverwege de reis.
Ik gebruik hem veel voor mijn Raspberry Pi die je hier makkelijk een dagje op kan laten draaien.
Maar ook anderen apparaten zo als Xiaomi portable router, wifi Pineapple
Ik zou heel graag een kabeltje willen zo dat ik mijn Acer laptop kan opladen, ook al zou dit dan langzamer gaan dan met mijn 3A lader.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe snel die "Fast Charge" dan wel is. Heb je dat al kunnen testen?
Ik heb het op deze helaas nog niet kunnen testen dat ga ik zeker nog even doen.
Maar ik denk dat het gelijk is aan de xiaomi 10000mha powerbank die doet er een uur over om mijn OPO van 10-90%.
De 10000 versie heeft geen QuickCharge :)
Maar een USB kabel meegelevert
Waarom is dit een min punt? Xiaomi staat er al jaren bekend om dat ze hun producten vrij kaal leveren. (bij de bluetooth speakers zit niet eens een kabeltje).

Plastic krast minder snel en is vaak lichter. Ze (ZMI) hebben al meer plastic varianten.
Bij die speaker kan ik het me voorstellen.
Maar als je er bij de anderen powerbanks een krijgt waarom dan nu niet gewoon twee??
Ja plastic is inderdaad lichten en zeker door de ribbeltjes zal het niet snel krassen alleen is het dan wel jammer dat die ribbeltjes niet aan de zijkant zitten.
5V 2A / 9V 2A / 12V 1.5A

staat er letterijk bij op de gearbest pagina

Ik vind het heftig krassende alu van de originele versie en de scherpe randen daarvan eerder een nadeel dan een voordeel dus ben blij met de plastic keuze. Mooi product dat van alle nieuwste laadstandaarden voorzien is.
Dat het lang duurt voordat je hem opgeladen hebt is logisch, er zit ook donders veel in. bij eens standaard laader van 2a duurt het 20ah/2a=10uur, maar ook het laden kan met de quick charge technieken als de lader dat ondersteund.

[Reactie gewijzigd door Flaat op 24 december 2015 00:04]

Ja dat is zeker waar maar het is soms toch best onhandig als je hem eigenlijk weer nodig hebt.