Bekijk alle uitvoeringen

Asus Zenwatch 2 (leren band) Zwart (Beige, Blauw) Review

DaMeiTestpanel 23 december 2015, 1.166 views

Asus Zenwatch 2 (leren band) Zwart (Beige, Blauw) (Testpanel)

De Zenwatch 2 is een prettig apparaat. Als vervanging voor mijn, wijzerplaatloze, stappenteller werkt hij geweldig. De horlogefuncties werken goed en de notificaties zijn fijn. De trilfunctie van het horloge is sterk. Minpunt is de grootte, het horloge is een tikje te groot voor mensen met smalle polsen.

Pluspunten

• Stevige behuizing
  • Makkelijk in gebruik
  • Goede/stevige trilfunctie
  • Waterbestendig
  • Goede prijs

Minpunten

• Combinatie met iOS is niet ideaal
  • Grote bezels
  • Groot 'voor Dummies' gehalte

Introductie

Introductie

Een aantal weken geleden kreeg ik van Tweakers een e-mail met het bericht dat ik mee mocht doen met het Asus testpanel en ik dus een Asus Zenwatch 2 thuisgestuurd zou krijgen om te testen.

Natuurlijk een heel leuk bericht en ondertussen heb ik de Zenwatch een tijdje in huis en in deze review zal ik vertellen hoe het apparaat bevalt.

Unpacking

Unpacking

Bij een nieuw product hoort natuurlijk een unpacking, dus daar start ik dan ook mee.

Zenwatch 1Zenwatch 2
(Klik voor grote afbeeldingen)

Nadat ik het pakketje uit de verzendenvelop had gehaald was ik blij verrast om te zien dat er een kaartje van Tweakers bij zat en dat het horloge feestelijk verpakt was. (Alhoewel Tweakers blijkbaar nog niet wist of ik een hoofdtelefoon of een horloge moest testen ;) )
Het horloge wordt geleverd in een simpele vierkante doos.

Zenwatch 5Zenwatch 6
Verpakking
Als je de doos openmaakt zie je als eerste het horloge, deze is netjes verpakt en het scherm is beschermd met een schermfolie. Verder zit er alleen het nodige in het doosje, namelijk een boekje met uitleg, een oplaadsnoer en een adapter.

Dit is een 100-220V naar 5.2V adapter en de laadkabel is een USB kabel, hiermee kun je het horloge ook via je computer opladen. De laadkabel heeft magneetjes waardoor je makkelijk met het laadpunt op je horloge kunt verbinden. Ik heb geprobeerd de laadpunten 'verkeerd' te verbinden maar je voelt dan heel duidelijk dat de magneetjes elkaar afstoten en dat kan dus niet per ongeluk gebeuren.

Zenwatch 7Zenwatch 8

Installatie

Installatie

De installatie van het horloge gaat heel makkelijk. Je start het apparaat op door de knop op de zijkant lang in te drukken waarna je alle stappen volgt om het horloge te verbinden met je telefoon. Tijdens het installeren moet het horloge verbonden zijn met een powersource (zelfs als het horloge volledig opgeladen is).
Tijdens de installatie geeft het horloge ook aan dat je Android Wear moet downloaden om verder te gaan dus hier hoef je van te voren niet over na te denken.

Zenwatch 9Zenwatch 10

Tijdens het installeren en daarna is het horloge en de Android Wear app voornamelijk bezig met instructies geven aan de gebruiker. Je moet eerst al deze instructies doorlopen ('swipe omhoog om een bericht te lezen', 'swipe naar rechts om een bericht te verwijderen' enzovoort) voordat je het horloge echt kunt gaan gebruiken. Ook installeerde het horloge een aantal updates en verbond hij automatisch een aantal apps met zichzelf om notificaties voor weer te gaan geven.

Specificaties

Specificaties

Uiteraard ook zeer belangrijk, de specificaties:
Algemene specificaties
  • Afmetingen: 49.6 x 40.7 x 9.5 mm (LxWxH)
  • Gewicht: 46 gram
  • Waterdichtheid: IP67 (Beschermd tegen stof, beschermd tegen water gedurende 30 minuten op 1m diepte)
  • Scherm: AMOLED 1.63", 320x320, 278ppi 2-finger Touch Display curved corning Gorilla® Glass 3
Technische specificaties
  • Accu: 400mAh
  • Connectiviteit: Wifi and Bluetooth 4.1
Mijn ervaring

Mijn ervaring

Hieronder volgen mijn ervaringen met dit horloge op de punten uiterlijk, scherm, beeldkwaliteit, apps, notificaties, batterij, gps, stappenteller (welness) en mijn algehele conclusie.
Uiterlijk
Laat ik allereerst maar eens beginnen met de grootte van dit horloge, want het is nogal een apparaat. Natuurlijk wil je zoveel mogelijk scherm dus ook een groter horloge, echter zorgen de grote bezels ervoor dat dit horloge erg pittig is qua formaat. Vooral als je nogal smalle polsen hebt zoals ik, is het horloge erg wennen in het begin. Ook een extra gaatje op het bandje had voor mij erg prettig geweest, het strakste gaatje is eigenlijk net te los waardoor het horloge flink wat speling heeft op mijn pols. Een extra gaatje maken is natuurlijk een optie, maar dat is wel erg zonde bij zo'n mooi en luxe apparaat.

Zenwatch 18Zenwatch 17

Maar dat weerhoud dit horloge er niet van om er gewoon erg goed uit te zien. Het horloge is strak vormgegeven en het leren bandje geeft het gevoel dat je echt een horloge draagt.
Scherm en beeldkwaliteit
Het scherm is van gorilla glass en is lichtgebogen. Het horloge oogt en voelt hierdoor slank, maar door de redelijk forse bezels wordt dit weer enigszins teniet gedaan.

Bij het gebruiken van het horloge valt het me niet op dat een wat lage dpi heeft (273), het scherm ziet er scherp uit en tekst wordt zeer leesbaar weergegeven. Staat het horloge in stand-by (gedimd scherm met alleen de wijzerplaat) dan wordt het scherm gedimd, wordt de secondewijzer niet afgebeeld en is het beeld aanzienlijk korreliger. In deze stand zijn zo min mogelijk pixels actief om de batterijduur te verlengen. Niet alle wijzerplaten zien er mooi uit in deze stand-by stand dus ik heb een aantal geprobeerd voordat ik een wijzerplaat vond die in beide standen er goed uit ziet.

Zenwatch 12Zenwatch 13
Apps
De eerste app die je download en het meest zult gebruiken voor dit horloge is de Android Wear app. Deze app is (gelukkig) ook verkrijgbaar voor iOS en zorgt voor de koppeling tussen je telefoon en het horloge. Het in gebruik nemen van deze app is simpel, je koppelt de app aan een Google gebruikersaccount en vervolgens aan je horloge.

Zenwatch 14Zenwatch 16

Het voornaamste wat je in de Android Wear app kunt doen is je wijzerplaat veranderen en aanpassen. Daarnaast kun je de instellingen die je ook op het horloge kunt benaderen ook via de app wijzigen (scherm altijd aan/uit, aanpassen helderheid, font size, polsbewegingen aan/uit, vliegtuigmodus aan/uit, fabrieksinstellingen, herstarten, over)

Zenwatch 15

Daarnaast bombardeert de app je met 'zinvolle' instructies over hoe je Google Now moet gebruiken en dat je allerlei Google apps kunt gaan gebruiken om extra functies uit het horloge te persen. Wat mij betreft onnodig, maar misschien zinvol voor de mensen die niet zo goed weten hoe ze het horloge optimaal kunnen gebruiken.
Android Wear voor iOS vs Android
Omdat ik ook nog een Android (werk)telefoon heb besloot ik het horloge ook eens te testen met android ipv met iOS. Helaas bleek deze Samsung S3 mini niet in staat om de Android Wear app te draaien, dus heb ik mijn oude LG 2 maar weer eens aan de lader gegooid. En toen ik Android Wear opzocht in de app store was ik toch wel even verbaasd... wat een hoeveelheid apps!! Voor iOS kun je alleen de Android Wear app downloaden en that's it... geen Zenwatch Manager, remote camera, facedesigner of de grote hoeveelheid speciale wijzerplaten die je via android wel kunt vinden. En dus heb ik een avond lang zitten spelen met Star Wars wijzerplaten, remote camera fotografie en welke spelletjes voor op het horloge wel of niet functioneren om vervolgens het horloge maar weer met mijn Iphone te koppelen.

Dit koppelen gaat overigens niet heel makkelijk. Om het horloge met een nieuw/ander apparaat te koppelen moet je het horloge eerst terugzetten naar de fabrieksinstellingen en moet je dus al die instructie-stappen weer doorlopen ('swipe omhoog om... jahaa....).

Nu ik mijn horloge weer heb verbonden met mijn iPhone, kan ik maar één ding concluderen. Jammer van al die leuke wijzerplaten en van de remote camera want die was heel handig, maar verder voegt die gigantische lading apps voor mij weinig toe. Ik gebruik het horloge vooral als horloge (goh) en om notificaties binnen te krijgen en dit werkt op Android en iOS even goed.
Notificaties
Een belangrijke functie van de Zenwatch is de mogelijkheid om notificaties weer te geven voor allerlei apps op je telefoon. Toen ik mijn telefoon voor het eerst verbond met het horloge koppelde het horloge meteen al een aantal apps aan zichzelf en ik heb nog geen apps kunnen vinden die hij gemist heeft.

Zenwatch 11Zenwatch 20

Als je een melding binnenkrijgt wordt die eerst laten zien als een kleine balk onderin je wijzerplaat (zie bovenstaande afbeelding). Door omhoog te swipen open je de melding, vervolgens kun je de melding aanklikken om hem volledig te lezen of om opvolgende meldingen ook te lezen. (Zie onderstaande afbeeldingen).

Zenwatch 21Zenwatch 22

De meldingen komen altijd vlot binnen en de trilstand van het horloge is sterk genoeg om me direct te attenderen dat er een melding is. Ook als ik gebeld wordt is de trilling van het horloge genoeg om me meteen duidelijk te maken dat ik gebeld wordt.

De hoeveelheid informatie die de meldingen laten zien is minimaal om de leesbaarheid te bevorderen. Je zult dus geen hele lappen tekst te zien krijgen, maar wel de melding dat er tekst binnen is gekomen op whatsapp/twitter/facebook.
Batterij
Over de batterijduur heb ik weinig te klagen, de eerste dagen ging het horloge een dag mee ('s avonds vlak voor het op bed gaan aan de lader) en nu gaat het horloge ook wel anderhalve dag mee. Hoe meer je ermee speelt, hoe sneller de batterij natuurlijk leeg raakt, maar bij normaal gebruik (wat voor mij betekend af en toe een notificatie en regelmatig de tijd bekijken) is de batterij ruim voldoende voor een dag.
GPS
De GPS van het horloge werkt via je telefoon (hij heeft geen eigen gps) en dit werkt prima. Zelf zie ik het nut er niet zo van in voor navigatie, als ik wil navigeren kijk ik toch liever op het grotere beeld van mijn telefoon, maar het kan wel. Naast navigeren gebruikt het horloge GPS ook om je te vertellen waar je bent en hoe lang het weer lopen/fietsen/autorijden naar huis is, een functie die ik ook al weinig vond toevoegen op Android en die me nu nog steeds weinig doet. Als ik even naar de stad wandel en m'n horloge geeft aan dat het nog 18 minuten wandelen naar huis is dan is dat niet echt super handige informatie.
Stappenteller/wellness
Als je de Zenwatch verbind met een Android device heb je ook direct de mogelijkheid om de wellness app te downloaden. Hiermee kun je stappen tellen en slaap bijhouden via je horloge. Deze app heb ik zelf niet gebruikt (want iOS), maar stappen tellen doet de Zenwatch ook zonder wellness app prima.

Zenwatch 19

Ik ben zelf al een flinke tijd in het bezit van een stappenteller/wellness device, namelijk voorheen een Jawbone Up24 en nu een Jawbone Up Move. Hiermee hou ik mijn activiteit bij (stappen en sporten) en hou ik mijn slaap bij. Zoals op de afbeelding hierboven te zien is de Move nogal wat kleiner dan de Zenwatch en ik draag de Move dan ook dag en nacht. De twee lichtjes op de Move op de foto zijn lichtjes om de tijd aan te geven en ik gebruik de Move dan ook als horloge (let wel, ik heb een horloge op het werk weinig echt nodig omdat in de klaslokalen altijd wel een klok hangt...).

Na een tijdje beide samen te hebben gebruikt ben ik er nog niet uit welk apparaat fijner is voor dagelijks gebruik. De Move is qua formaat beter en die draag ik dan ook 's nachts door. Qua functionaliteit is de Zenwatch beter, klokkijken gaat toch een stuk fijner op een 'echte' wijzerplaat en je notificaties in één opzicht kunnen bekijken op je pols is ideaal. Nu zou ik de Zenwatch echter nooit 's nachts ook dragen vanwege het formaat en gewicht. De ideale oplossing zou zijn om de Up 's nachts te dragen en de Zenwatch overdag, maar ik denk dat het gewissel na een tijdje niet echt leuk meer zal zijn.

Voor nu draag ik ze dus beide (de Move met de clip aan mijn riem) en dat is prima te doen.

Qua stappen registreren ze trouwens praktisch hetzelfde dus dat is een goed teken.
Over de prijs valt er misschien niet zo heel veel te zeggen, voor 169 euro heb je een heel functioneel en mooi horloge. Gezien het feit dat ik mijn Jawbone Up24 destijds voor 129 euro heb aangeschaft terwijl die significant minder 'kon' zou ik nu eerder de keuze maken voor een smartwatch als de Zenwatch als ik weer een apparaat zou kopen om mijn activiteit bij te houden. Dan krijg je voor iets meer geld heel veel meer functies.

De Asus Zenwatch 2 is een heel prettig apparaat wat makkelijk is in gebruik. Als vervanging voor mijn, wijzerplaatloze, stappenteller werkt hij geweldig. De horlogefuncties werken goed en de notificaties zijn erg fijn om snel te kunnen zien wat er gaande is op mijn telefoon. De trilfunctie van het horloge is sterk en niet te missen. Minpunt is de grootte, het horloge is een tikje te groot voor mensen met smalle polsen en het bandje mist een gaatje.
Overig
  • Alle foto's zijn klikbaar voor grotere varianten
  • Alle foto's staan ook in mijn Tweakers fotoalbum
  • Voor specifieke vragen over de Zenwatch of mijn ervaringen kun je altijd een berichtje achterlaten

Heb jij ook een Asus Zenwatch 2 (leren band) Zwart (Beige, Blauw)?

ASUS heeft voor de smalle vrouwenpolsjes (niet beledigend bedoeld) de 45mm variant bedacht - wellicht past die je beter. Die is in Nederland echter niet zo heel goed te verkrijgen. Het typenummer van de kleinere variant is WI502Q, waar de grotere (die je nu hebt) WI501Q heet.

Zie ook http://www.asus.com/us/ZenWatch/ASUS_ZenWatch_2_WI502Q/