Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

QNAP TS-251 (1GB) Review

Bjk1903 23 december 2015, 1.321 views

QNAP TS-251 (1GB)

Voor NAS functies; ideaal. Voor mediaserver; zeer slecht.

Pluspunten

• uitgebreide software
  • stil
  • compact
  • simpele interface
  • ideaal als NAS

Minpunten

• niet geschikt als media server
  • HDMI is nutteloos
  • Te traag op tablet of telefoon
  • passtrough; leuk voor je tablet maar niet voor je TV
  • passtrough; geen zuivere 5.1 of 7.1 ondersteuning
  • behuizing

Op een vrijdag besteld via Bol, maandag terug gestuurd. Ik heb een apparaat willen hebben die zowel als NAS als mediaserver kon dienen.
De ts-251 had een HDMI poort en mediaserver software beschikbaar. Dus heb ik dit apparaat met volle verwachtingen besteld.
Moet toegeven dat het een ideale NAS apparaat is. Maar zeker niet geschikt om als een mediaserver te gebruiken. Wellicht komt dit mede door dat er weinig geheugen in zit, maar zelfs met extra geheugen zou het nog te traag zijn.
Een ander groot nadeel is dat alle media wordt verwerkt voordat het wordt 'gestreamd.
Dus als je op een tv 1080p met 7.1 geluid van je film wilt genieten, kun je dat mooi vergeten. Passtrough is leuk voor op de laptop of tablet, maar niet voor tv's. DTS of Dolby wordt niet ondersteund. Daarom heb ik het apparaat na twee dagen testen weer terug gestuurd.
De Acer Revo One mini pc lijkt mij een ideale apparaat die voldoet aan de wensen. Heeft de mogelijkheid om 2 HDD's te koppelen en heeft NAS software aan boord!
Vanavond ga ik dit testen en zal ook hiervan een review over schrijven.

Heb jij ook een QNAP TS-251 (1GB)?

Dit klopt niet, heb je Řberhaupt kodi ge´nstalleerd? dan werkt DTS namelijk wel.. http://forum.qnap.com/viewtopic.php?t=111344

Verder vink ik hem niet traag in gebruik met de smartphone, wat heb je geprobeerd?
Wat is er mis met de behuizing? Graag wat meer details.

Ik heb de TS-251 ook en gebruik hem naar volle tevredenheid incl. HDMI en als mediaserver i.s.m. mobiele devices.
Uiteraard heb ik ook Kodi ge´nstalleerd. DTS en Dolby worden in de nas verwerkt en dan pas verstuurd via de HDMI. Voor een beetje audio fanaat geeft dit geen voldoening.

Ik heb lange minuten moeten wachten voordat er iets uberhaubt werd opgestart. Via de browser viel dit (soms) mee, maar via de app was het het een drama. Zodra Kodi eenmaal gestart was liep het wel vlot, maar je moest dan ook geen andere taak opstarten..

Behuizing is gewoon van goedkoop plastic gemaakt om zo kosten te besparen. Vergeleken met sommige andere merken / modellen is de behuizing aan de matige kant. Op zich prima als je dat ding in de meterkast plaatst en verder niet aanzit..
Misschien dat een upgrade van je geheugen wat kan helpen? Ik heb voor 50euro 2x 4gb geheugen gekocht. Heel makkelijk om te installeren ook.
Bij mij thuis heb ik geen problemen, alleen als ik vanaf een andere tv via de plex app een film wil streamen dan wilt die het transcoden en gaat die raar doen. Maar als ik het vanaf de file server via mijn tv laat afspelen gaat het soepel.
Met kodi werkt alles echt perfect, kan dus door de 2x4gb komen.
Ik heb de + variant, deze is een stuk sneller qua processor en heeft 2 GB geheugen. Je hebt gelijk, het was een drama om via HDMI dingen af te spelen, alles ging traag soms deed de afstandbediening erg (heel erg) traag.

Ik denk dat het geheugen gewoon te weinig is, aangezien je de helft hebt, is dit vast nog erger.

Ik heb een upgrade gedaan naar 8 GB geheugen (1*8, 1600mhz). Nu werkt alles snel, online interface was ook traag, totdat ik het geheugen had vervangen en nu werkt alles snel, soepel en heb ik geen problemen meer.

Voor degene met deze NAS heeft, en deze problemen ervaart, raad ik toch echt aan een keer een investering te doen van 35 euro, voor een nieuwe module.

Ter info, deze gebruik ik:
pricewatch: Crucial CT102464BF160B
Niet helemaal eens met je review.

Ik heb de TS-251 en heb deze via HDMI gekoppeld aan mijn versterker. Vanuit Kodi kan ik alle blu-rays probleemloos afspelen met HD audio. Ik heb het geheugen wel geupgrade naar 8gb.

Ik snap niet wat je hiermee bedoelt:
??

[Reactie gewijzigd door Morpheus2003 op 9 september 2016 10:56]

Grote kans dat je niet tegen kodi gezegd hebt dat je 7.1 audio over de passthrough naar je versterker wilt sturen.

Als je binnen Kodi de audiokanalen op 2.0 hebt staan (default) gaat ie altijd transcoden naar de 2.0
Kwam daar destijds al achter bij mijn Raspberry Pi toen ik nog Kodi gebruikte.. Pas toen ik de kanalen op 7.1 en passthrough aan had gezet zag mijn versterker ineens een DTS signaal binnen komen.

ik heb zelf nog steeds 1GB RAM erin, en kom eigenlijk nooit tegen de tekortkomingen aan die ik in de reacties lees.
Hooguit een keer bij het transcoden van een DTS signaal.. Maar goed.. Dat wist ik van tevoren dat Transcoding niet zijn sterkste kant zou zijn :)

[Reactie gewijzigd door RoRoo op 19 september 2016 23:25]

Bij mij 8 Gb geheugen er in en hdmi aangesloten op versterker.
En via kodi afsprlen gaat als een speer, dus snap niet waarom het bij jou zo traag is.

Mvg Teun