Asus Zenwatch 2 (leren band) Zwart (Beige, Blauw) Review

PeregrineTestpanel 23 december 2015, laatste update op 13 januari 2016, 606 views

Asus Zenwatch 2 (leren band) Zwart (Beige, Blauw) (Testpanel)

Mooie, stijlvol horloge. Zit lekker om de pols, niet te zwaar maar voelt door de metalen behuizing wel degelijk aan. Met de juiste apps en instellingen een mooi verlengstuk van je telefoon. De bediening is wel even wennen en uitzoeken, maar als je het eenmaal doorhebt werkt het prima.

Pluspunten

• Degelijke metalen behuizing, maar zeker niet zwaar
  • Fijne leren band, ook makkelijk te verwisselen
  • Accuduur is prima in orde

Minpunten

• Geen (functionele) speaker
  • Apps niet makkelijk te configureren
  • Vergt wel wat tijd voordat je echt alleen met voice en beweging kunt bedienen (als het al mogelijk is)

EDIT1: 13-01-2016: Er blijkt wel een fysieke speaker in de Zenwatch2 te zitten, maar deze kan (nog?) niet worden gebruikt.Enkele weken geleden kreeg ik een e-mail van Tweakers met daarin de mededeling dat ik mee mocht doen in het Asus Zenwatch 2 Testpanel. Uiteraard werd ik daar als tweaker en gadget fan heel erg vrolijk van, en ik kon niet wachten tot ik kon beginnen. De vraag die ik me bij deze review ga stellen is of de bruikbaarheid goed genoeg is om het niet alleen een leuk gadget te laten zijn.

Gelukkig duurde het niet lang voordat ik het volgende pakketje thuisgestuurd kreeg en dus kon beginnen van het testen van de 'hoofdtelefoon' :+

Verpakking

De eerste lol begint altijd met het uitpakken. In een mooi, degelijk en stijlvol doosje wordt gelijk het horloge gepresenteerd.

Na verder uitpakken komen we adapter tegen. Dit is een 100-220V naar 5.2V adapter met een maximale laadstroom van 10A! Daarmee krijg je het horloge wel vol... De laadkabel is een USB kabel, die ook kan worden gebruikt om met andere USB poorten op te laden, bijvoorbeeld met de PC. Ik heb het nog niet voor elkaar gekregen om via de PC ook de Zenwatch 2 te benaderen, maar ik heb het ook nog niet verder onderzocht. Misschien dat daar drivers of een programma voor moet worden geinstalleerd, maar dat ga ik binnenkort bekijken.

De laadkabel heeft magneetjes in zich, waardoor deze automatisch de contactpuntjes op het horloge opzoeken. Dit is erg makkelijk en verkeerd aansluiten is daardoor niet erg aannemelijk.

Bouwkwaliteit en afwerking

Wat opvalt aan het horloge is de vrij brede bevel. Doordat deze mooi is afgewerkt, vind ik dit echter niet storend. De behuizing is gemaakt van metaal, en voelt daardoor solide en degelijk aan. Er zit één knopje op om het te bedienen, en deze is mooi weergegeven als het ouderwetse draaiknopje om een horloge op te winden / op tijd te zetten. Draaien is hier echter niet van toepassing, het is alleen een drukknopje.

Aan de achterkant zit de aansluiting voor de laadkabel, zoals gezegd uitgevoerd met magneetjes voor eenvoudige koppeling. Het contactplaatje zit iets verdiept zodat je er geen last van hebt bij het dragen.

Ook kun je de bevestiging van het bandje zien. Deze is met het kleine pinnetje in de sluiting van het bandje makkelijk open te schuiven en daarvoor is een ander bandje eenvoudig te monteren. Dit is voor mij echter niet van toepassing, want het meegeleverde bandje is in een kleur van mijn smaak (donker ;) ) en van echt leer, dus het zweet of irriteert niet. Het enige waar ik aan moet wennen is om na een behoorlijk aantal jaren überhaupt weer een horloge om te hebben, maar door het goede gewicht, de grootte en de vorm is dat geen probleem.

Tot slot zitten er twee openingen in de behuizing, een voor ventilatie, en een aan de zijkant voor de microfoon.

Scherm en Beeldkwaliteit

Als alles is uitgepakt begint het mooiste deel: Het apparaat voor de eerste keer aanzetten! Na het opstarten wordt gevraagd naar de taal, en daarna is het tijd om je telefoon en de Zenwatch 2 aan elkaar voor te stellen.

En daar ging het mis voor mij. :'(

Om te kunnen pairen heb je de Android Wear app nodig op je telefoon, en die blijkt te werken vanaf Android 4.3 (en iOS 8.2, maar ik heb dus geen iPhone). Mijn oude trouwe Desire X heeft echter maar een update gekregen van de originele Android 4.1 naar maarliefst 4.1.1 :/, dus dat ging hem niet worden. Gelukkig was ik al met een scheef oog aan het uitkijken naar de LG Nexus 5X, dus moest ik even een paar dagen levertijd (en het installeren van de Nexus) afwachten voor ik weer verder kon met testen.

Omdat ik in eerste instantie dus nog niet kon spelen met de functionaliteit, had ik wel de tijd om uitgebreid naar het beeldscherm kijken.

Wat eerst opvalt is het contrast. De Zenwatch 2 heeft een AMOLED display, dus door de afwezigheid van een backlight is een zwarte pixel ook echt zwart. Op deze foto zien we wel een soort van Chromatische aberratie. Dit komt uiteraard door de subpixel plaatsing, maar is met het blote oog niet waarneembaar.

Ik heb ook even een paar hele scherpe foto's van het scherm gemaakt, om zo de sub-pixel sortering te kunnen bekijken. Let op: De volgende 2 foto's zijn macro foto's, waarmee ik het scherm extreem heb uitvergroot. De losse (sub-)pixels zijn met het blote oog niet te zien!

Zoals (alleen) op de foto te zien, bestaat het sub-pixel schema uit een herhalend patroon van R-B-G subpixels. Na steeds 2 dezelfde rijen, volgen 2 twee rijen die anderhalve subpixel zijn verschoven. Tot nu toe had ik alleen nog maar verschuivingen in hele subpixels gezien, maar blijkbaar kunnen de rijen dus ook halve subpixels worden verschoven.

Het resultaat is een scherm met goed contrast en heldere kleuren.

Ergonomie

Draagcomfort
Het draagcomfort is prima. Door het leren bandje en de afgeronde behuizing is het prettig om het om te hebben. Ook het gewicht is prima: het is zwaar genoeg om het degelijk te laten aanvoelen, en licht genoeg om het comfortabel te dragen.
Bediening
Het horloge kan worden bediend op twee manieren. Het heeft een touch screen, en je kunt met polsbewegingen bepaalde acties uitvoeren.

De touch bediening is even wennen. Ik had nog nooit met een dergelijk horloge gewerkt, en wat je welke kant op moet slepen om iets voor elkaar te krijgen is soms even uitzoeken. Vooral als je Google Maps hebt draaien, is het lastig om een verschil te maken naar rechts vegen om de kaart te verplaatsen of om de app af te sluiten.
Gelukkig is de menustructur niet heel complex, dus het duurde voor mij niet heel lang of ik kon mijn weg prima vinden. Dit geldt helaas ook voor mijn dochter van net zeven maanden, die had in drie grepen het ding uit gezet. :+ Dit zorgt er voor mij wel voor dat als ik met haar in de weer ben dat ik wel even het horloge moet afdoen, want zo'n mooi lichtgevend dingetje is uiteraard machtig interessant, en ik wil niet dat ze het kapot trekt (ja, dat is ze sterk genoeg voor) of spontaan settings gaat wijzigen.

Je kunt ook met een paar eenvoudige bewegingen van de pols het scherm aanzetten en zelfs op- en neer scrollen.
Het scherm aanzetten is een gewone kantelactie, en die is zelfs zo simpel dat dit zelfs regelmatig onbedoeld gebeurt. Dat is niet heel erg, want binnen 5 seconden staat het weer gedimd of uit, afhankelijk van je instellingen.
Het scrollen is lastiger, want daarvoor moet je een snelle draaibeweging maken. Dit werkt voor mij (nog) niet 100% goed, en ik vind het voorlopig ook handiger om het gewoon even over het touchscreen te vegen. Misschien dat ik er later meer handigheid in krijg.

Mobiliteit en accuduur

De accuduur is prima. Ik heb het geprobeerd met het scherm de hele dag (gedimd) aan te hebben en daarnaast af en toe nog even wat functionaliteit gebruiken. Dit kostte me ongeveer de helft van de batterij. Omdat het scherm aanzetten letterlijk met 1 simpele polsbewiging gebeurd, vind ik ik het onzinning vind om het scherm contiue aan te hebben (ook al is het met een gedimde klok). Ik verwacht dan ook bij gebruik met het scherm alleen bij gebruik aan, dat ik er minstens 3 dagen mee kan zonder bij te laden. Ik gebruik het nu zo dat het scherm alleen aan is bij daadwerkelijk gebruik. Op deze manier kan ik makkelijk 2 dagen door zonder bij te laden, en meestal haal ik de 3 dagen ook wel (hoewel ik hem meestal wel eerder oplaadt, gewoon voor de zekerheid).

Compatibiliteit

Ik zou kunnen zeggen dat ik het vervelend vind dat het niet werkte met mijn oude telefoon, maar het gaat dan om een Android 4.1.1, van ruim 3 jaar oud, dus heel gek vind ik het ook niet.

Aangezien het wel werkt vanaf Android 4.3 van ruim 2 jaar oud en ook nog met iOS 8.2 van ruim een jaar oud, die werkt vanaf de iPhone 4S van ruim 4 jaar oud, is dit eigenlijk gewoon prima. In de praktijk zullen er nog maar weinig telefoons in de roulatie zijn die niet kunnen werken met de Zenwatch 2 (of andere Android wear).

Ik heb helaas helaas geen ervaring met het gebruik met andere bluetooth apparaten zoals speakers, carkits e.d..

Featureset

GPS
Er werd mij specifiek gevraagd om ook even naar de GPS functie te kijken. Deze zit echter niet op het horloge zelf, dus er is niets om kwalitatief te testen.

Je kunt wel de vraag stellen of ik wel een GPS ontvanger op een smartwatch zou willen hebben. Wat mij betreft niet, want aangezien je ook altijd je telefoon met GPS bij je hebt, en de telefoon GPS prima te gebruiken is met smartwatch apps, zal dit eigenlijk gewoon dubbelop zijn. Het enige wat je ervan kunt zeggen dat het dan geen batterij kost van je telefoon, maar ik verwacht dat het nog minder gewensd is om een horloge met een kleine batterij met een slurpende GPS te vervelen. Daarnaast is het natuurlijk prettig dat je niet nog een keer hoeft te betalen voor een GPS, dus ik zie alleen maar voordelen dat deze feature niet aanwezig is.
Luidspreker
Wat is wel had verwacht op een smartwatch is een luidspreker(tje). Uiteraard niet om muziek op te luisteren, want kwalitatief zal zo'n klein speakertje niet veel uit kunnen halen, maar dingen als gesproken navigatie, overige feedback zoals ringtones (zodat je kunt horen welke app om aandacht vraagt) en misschien zelfs handsfree bellen, zouden best handig zijn. De afwezigheid daarvan is wat mij betreft dan ook het grootste gemis van dit apparaatje.

[EDIT1]
De speaker blijkt wel aanwezig te zijn, zo blijkt uit de sectie die verricht is door DavidSears777 op Google+.

De speaker kan op dit moment echter niet worden gebruikt, maar dit kan door een update van de Google Wear software in de toekomst wel komen. In dat geval zal ik dat hier melden.
[/EDIT1]
Apps
Op dit moment zijn er genoeg apps die goed samenwerken met de Zenwatch 2. Ik noem even Maps, WhatsApp, GMail, Agenda, Buienradar, Spotify, Google Play Music en uiteraard ook nog een heleboel apps die ik nog niet heb geprobeerd.

Het enige nadeel vind ik dat je niet expliciet kan aangeven welke je niet op je watch wilt hebben. Dit klinkt raar, maar ik wordt af en toe 'lastig gevallen' door bijvoorbeeld de standaard meegeleverde heatlh apps die me mededelen hoeveel stappen ik vandaag heb gezet. Dit interesseert me niet, maar ik kan de app ook niet verwijderen.

Ook als je een app op je watch wilt opstarten m.b.v. de touch bediening, moet je kiezen uit een lijst met mogelijkheden. Deze lijst is wel gesorteerd op laatste gebruik, maar toch heb ik die liefst zo 'clean' mogelijk. Mijn bank-app staat daar bijvoorbeeld ook tussen; die zou ik (voorlopig in ieder geval) niet gaan gebruiken op de watch, dus kan het er wat mij betreft af.

Aan de andere kant is het wel weer handig dat apps die op je watch werken, automagisch ook op de watch verschijnen. Expliciet installeren is dus niet nodig. Maar dan nog had ik liever ook nog ergens de keuze gehad om ze (in ieder geval uit het menu) te verwijderen / verbergen.

De huidige prijs is ¤169. Of dit redelijk is, is uiteraard afhankelijk of je het bruikbaar genoeg vind, of dat je zo'n gadget freak bent dat je de bruikbaarheid niet belangrijk vind.

Vooruitlopend op mijn conclusie, vind ik dat een smartwatch zoals deze bruikbaar genoeg is om toegevoegde waarde te hebben op alleen een telefoon. Voor mij dekt de toegevoegde waarde ook zeker de prijs.

Er zijn alternatieven op de markt voor aardig wat meer, maar ook voor minder geld. Ik heb geen uitgebreid vergelijkend onderzoek gedaan, maar als ik de featureset en de bouwkwaliteit tegen de prijs zet, lijkt me dit voor de Zenwatch 2 meer dan redelijk.

De vraag was: Smartwatch: gadget of bruikbaar?
Mijn antwoord: Allebei.
De spraaksturing heeft uiteraard een super gadget gehalte, maar ook gewoon echt goed bruikbaar. Daarnaast zijn er nu al genoeg apps die goed samenwerken met smartwatches, zodat het zeker toegevoegde waarde heeft. Aan de andere kant is er ook wat voor te zeggen dat je voor dat geld net zo goed even je telefoon uit je zak kan halen; dat zul je voor jezelf moeten bepalen.

En de Zenwatch 2 specifiek? Deze bevalt erg goed. Zoals eerder gezegd, een fijn horloge om te dragen, met een goed beeldscherm en vlotte bediening. Ja, hij mist een eigen GPS en hij heeft ook geen hartslagmeter, maar dit zijn wat mij betreft geen nadelen. De GPS zit al standaard op je telefoon en ik ben blij dat ik niet extra hoef te betalen om er nog een bij me te hebben. Dit geldt ook voor de hartslagmeter, als je dat wilt kun je beter een speciaal daarvoor bedoelde borstband halen; die kost maar een fractie en werkt nog beter ook.

Het enige wat ik echt mis is de speaker. Ik ben er echt even naar op zoek geweest voordat ik de specificaties erbij pakte, omdat ik er gewoon vanuit ging dat dit er in ieder geval op zou moeten zitten. Nu is het een verlengstuk van je telefoon / muziekspeler / navigatieapparaat die zelf geen enkel geluid kan voortbrengen. Handsfree bellen en gesproken navigatie was zo mooi geweest, maar helaas zit dat er niet bij.
[EDIT1]
De speaker is dus wel fysiek aanwezig, maar deze functioneert (nog) niet. Wellicht wordt in de toekomst met een software update de functionaliteit wel beschikbaar gemaakt.
[/EDIT1]

Maar ondanks dat ben ik zeker blij met het apparaatje, en ik denk dat ik er nog jaren plezier van ga hebben.

Heb jij ook een Asus Zenwatch 2 (leren band) Zwart (Beige, Blauw)?

Ik wil hier op aanmerken dat er wel een speaker in zit maar dat de functionaliteit wordt beperkt door Android wear
Je hebt inderdaad gelijk, na wat verder zoeken kan ik inderdaad vinden dat een speaker aanwezig is, maar dat die gewoon niet wordt gebruikt. Ik zal het even verbeteren.
Met de nieuwste versie van Android wear is ook dat probleem opgelost en kan de speaker gebruikt worden. Nog onbekend wanneer deze versie naar de Zenwatch 2 komt:
Verder wordt speakerondersteuning toegevoegd, zodat met de smartwartch via bluetooth telefoongesprekken gepleegd kunnen worden. Daarnaast is het met een smartwatch met speaker mogelijk om te luisteren naar audio- en videoberichten. De update schakelt de speaker in de Huawei Watch en Asus ZenWatch 2 hiervoor in.
Ik had het inderdaad gelezen, en ben benieuwd wanneer dit beschikbaar komt.
Als dat moment daar is, dan zal ik dat uiteraard hier verwerken.
Goeie review. Ik heb de eerste generatie Moto 360 en denk dat ik een generatie watches oversla, maar vind deze wel interessant.
Je kunt trouwens in de Android Wear app wel per app instellen of ze notificaties mogen geven of niet. Ik heb zelf de health app zoals Google Fit hier ook aan toegevoegd, omdat ik deze ook niet gebruik. De app staat dan nog wel op de watch, maar in ieder geval valt hij je niet meer lastig.

[Reactie gewijzigd door AgeOfPanic op 15 april 2016 12:09]