Vantec Nexstar (3.5", IDE, USB 2.0/Firewire, Zwart, Voeding) Review

EdwinW 27 augustus 2005, 756 views

Vantec Nexstar (3.5", IDE, USB 2.0/Firewire, Zwart, Voeding)

Pluspunten

• Kleine behuizing
  • Modern design
  • Goede warmteafvoer

Minpunten

• Vrij compacte inbouw

Kwaliteit voeding Score: 4
Na circa een jaar na aanschaf van een Dell Inspiron 9100 had ik uiteindelijk niet meer voldoende schijfruimte. Toendertijd bewust een kleinere interne HD genomen (60 Gb) maar wel één op 7200 RPM. Toendertijd al rekening gehouden dat er dat t.z.t. een externe HD er bij zou moeten komen.

Uiteindelijk bleek een Case met een aparte HD de gemakkelijkste keuze op te leveren en tevens goedkoper dan een kant-en-klaar externe HD. Mijn oog viel uiteindelijk op de Vantec Nexstar NST-350-UF. Deze case is zowel voorzien van USB 2.0 als FireWire (400 oftewel A variant). Het liefst had ik al FireWire 800 (B variant) willen hebben, maar de nieuwe variant kom je bij de externe HD nog maar sporadisch tegen. Het moderne design sprak me meteen aan.

De Vantec 350-UF heb ik tegelijkertijd met een nieuwe Western Digital 250Gb, 7200rpm, ATA100, 8Mb, Fluid (WD2500PB) gekocht.

De Vantec is een vrij kleine behuizing. De twee zijkanten schuif je er af en je plaatst de HD in de Case. Het is werkelijk op de millimeter gemaakt, want je houdt rondom helemaal geen ruimte meer over. Ook als je de twee zijkanten op de plek terugzet, worden ze strak tegen de HD geplaatst. Verder is de case intern aan de kant van de aansluitingen voor de voeding en IDE kabel een beetje krap. Als je de twee kabels aangesloten hebt, plaats je de HD in de case. Je moet daarbij de voedingskabel en de IDE kabel wel een beetje in model brengen anders kun je de twee zij kanten niet op zijn plaats krijgen. Het is even uitproberen, maar het kan allemaal precies. Bij de Molex aansluiting houd je echt geen ruimte meer over, zo compact is het gemaakt. Tenslotte zet je de HD vast met vier schroefjes.

De twee zijkanten worden elk met twee kruiskopschroefjes vastgezet. Deze zijn behoorlijk klein, dus je moet wel een beetje een vaste hand hebben. Wat heel netjes was, is dat ze hiervoor een schroevendraaiertje meegeleverd hebben. Dat is erg netjes, want ik zou zoiets niet bij de hand hebben gehad.

Waarschijnlijk doordat de HD precies in de case past, wordt de warmte van de HD goed afgevoerd. Moet ik er wel bij aangeven dat ik een vrij nieuw type HD van Western Digital er bij genomen heb die minder warmte (en geluid) zou moeten produceren.

Bij de Vantec worden (uiteraard) twee kabels meegeleverd (USB en FireWire). Helaas kon ik niet meteen de FireWire kabel gebruiken, want mijn notebook is voorzien van de kleine FW ingang. Een verloopkabeltje is dan nog nodig. Verder een standaard om het geheel vertikaal te kunnen plaatsen. De voeding is vrij klein qua formaat.

Een groen LEDje geeft aan dat de HD "aan" staat en kleurt rood wanneer er naar de HD geschreven wordt. De aan/uit schakelaar is goed bereikbaar.

Heb jij ook een Vantec Nexstar (3.5", IDE, USB 2.0/Firewire, Zwart, Voeding)?