Tweakers zegt: 8,5

Specificaties Small form factor, 6 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Silencio 352 Review

wendelin 19 december 2015, laatste update op 20 december 2015, 271 views

Cooler Master Silencio 352

Het is een mooie compacte kast voor een goede prijs. Echt stil kan ik hem niet noemen maar wel stiller dan gebruikelijk. Kabelmanagement is inderdaad krap. Ondanks het lichte gewicht staat hij stevig op zijn rubberen pootjes. Er worden veel vijzen meegeleverd. SD slot en 3 usb is een plus.

Pluspunten

• Deksel ventilatoropening bovenaan
  • SD kaartlezer en 3 usb poorten
  • Hulpstuk voor montage mobo spacers
  • Licht van gewicht t.o.v. mijn Dimension 9200
  • 3 front usb poorten is genoeg

Minpunten

• De lak is krasgevoelig
  • Geen zwarte vijsjes voor extra ventilatoren
  • Bouwkwaliteit aan de slappe kant
  • Kabelmanagement vereist kracht en inzicht

De Cooler Master Silencio 352 is een eenvoudige degelijke computerkast.
De reden waarom ik hem koos was de prijs, de goede reviews op tweakers en andere websites, het compacte eenvoudige uiterlijk, het deksel bovenaan, de aansluitingen aan de voorkant, de voeding die onderaan geplaatst wordt, de koelmogelijkheden en de geluidsproductie.

Inhoud van de doos:
De kast zat in een gewone kartonnen doos met twee piepschuimen beschermers. Het deksel van de bovenkant was vastgemaakt in het DVD rek, de kabelbinders en vijzen netjes in een zakje. Er worden trouwens relatief veel vijzen meegeleverd, na het monteren van mijn bescheiden setup had ik er nog een heleboel over. Een klein minpuntje is wel dat alhoewel er nog twee extra ventilatoren kunnen gemonteerd worden er daarvoor geen extra vijzen worden meegeleverd. Die zitten uiteraard wel bij de ventilatoren maar in mijn geval waren het zilveren terwijl ik liever zwarte had zoals bij de meegeleverde ventilatoren.

Geluidsproductie:
Echt stil kan ik heb niet noemen, ik heb de meegeleverde ventilatoren vervangen door drie Arctic cooling PWM exemplaren => twee vooraan als aanvoer aangesloten aan moederbord PWM en één achteraan samen met de meegeleverde intel koeler als afvoer aangesloten aan de CPU PWM. In vergelijking met mijn Dimension 9200 is hij stil en in vergelijking met mijn vroegere Antec P280 maakt hij nog best veel lawaai dus qua geluidsproductie kun je hem best situeren tussen de echt stille kasten en de normale kasten in waar ik tevreden mee ben.

Bouwkwaliteit:
Bij het losmaken van de panelen plooiden ze een beetje, niet zorgwekkend maar ook weer niet zo stevig als de standaardkasten van een zestal jaar geleden. Eén van de twee voorgemonteerde moederbord spacers draaide dol en de andere was scheefgetrokken, niets dat niet met wat handigheid valt op te lossen. De meegeleverde ventilatoren waren netjes met vier zwarte vijzen vastgemaakt. Het frame zelf is stevig genoeg, niet door de dikte van het metaal maar door het ontwerp dat overal de juiste verstevigingen bevat.

Montage:
Het io shield klikte meteen perfect op zijn plaats. De benodigde spacers voor mijn micro atx moederbord kon ik door middel van het meegeleverde gereedschapje gewoon met een kruisschroevendraaier vastzetten, een pluim voor Cooler Master om dat te voorzien. De montage op het moederbord van CPU en intel koeler met silver paste ertussen laat ik hier weg maar ter illustratie heb ik de foto's ervan toegevoegd.
Het moederbord plaatsen en vastzetten was vrij eenvoudig, de juiste positionering zonder krassen aan de onderkant van het moederbord te maken werd mogelijk gemaakt door de twee voorgemonteerde spacers die van een extra stukje buis waren voorzien dat in de gaatjes van het moederbord paste zodat het netjes op zijn plaats bleef terwijl ik de vijzen indraaide. De montage van SSD en DVD drive ging als vanouds met gewone vijzen. Ook daar werd het doordachte design van Cooler Master zichtbaar doordat het plastic frontje redelijk makkelijk loskwam maar door het plakkertje waarmee het bevestigd was viel het niet op de grond.
De voeding was al even gemakkelijk te plaatsen vier vijzen vastdraaien en klaar. De harddisktray was makkelijk te demonteren wat ik dan ook gedaan heb om de doorstroming van lucht te verbeteren.

Kabelmanagement:
Er is mogelijkheid om de kabels tussen moederbord tray en het zijpaneel weg te werken en er zitten op de courante plaatsen gaten waar je niet je kabels of vingers aan openhaalt, tot zover het positieve gedeelte. Bij de CPU stroomkabel aansluiting is er geen gat voorzien zodat de kabel boven of over het moederbord moet lopen. Omdat de voeding ook van Cooler Master is, is die kabel moest het mogelijk zijn niet lang genoeg om het doorsteken mogelijk te maken, ook weer doordacht maar deze keer in het nadeel van personen die een andere kast kopen die wel die mogelijkheid biedt. De SATA kabel van hun eigen voeding paste slechts met zeer veel gepruts en kracht door het gaatje dat voorzien was om de DVD en SSD drive aan te sluiten. De extra AC97 stekker heeft ongesleevde draden, leuk dat die optie wordt voorzien maar ik heb die er voorzichtig afgeknipt en de twee zwarte draden aan elkaar gesoldeerd. Dat was ook nodig omdat op mijn moederbord de aansluiting voor hd audio op een wel erg ongelukkige plaats zit en die kabel dus net boven het eerste pci-e slot en tussen wat caps en de geheugenbank moet lopen. Nadat ik alle kabels zo plat mogelijk had weggewerkt kwam de ultieme test in de vorm van het monteren van het zijpaneel. Als ik dat nog eens moet doen dan vraag ik iemand om te helpen de kast vast te houden terwijl ik met mijn volle 80 kilo erop hang om dat paneel dicht te kunnen schuiven. Doordat de kast over de tafel begon te schuiven zitten er nu kleine krasje in de lak van het frame.

Conclusie:
Het is voor zijn prijs een mooie compacte kast met voldoende features, het design is doordacht en de geluidsproductie ligt ergens tussen stille en gewone kasten in. Het monteren van de onderdelen in de kast duurde bij mij drie uur, het is niet makkelijk maar gelukkig is dat meestal éénmalig.
Wil je toch vaker je moederbord verwisselen, is grootte en gewicht geen bezwaar en moet ie stiller zijn dan ben je beter af met een duurder model zoals de Define R4, Obsidian 550D, Deep silence of Performance one.

Heb jij ook een Cooler Master Silencio 352?