Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

JBL Everest 700 Elite (Zwart) Review

LazySodTestpanel 19 december 2015, 221 views

JBL Everest 700 Elite (Zwart) (Testpanel)

Mooie stevige hoofdtelefoon die garant staat voor een schitterend helder geluid van de laagste tot de hoogste volumes, en die tevens garant staat voor warme oren na meer als een uur gebruik.

Pluspunten

• Schitterend geluid
  • Stevig hoogkwalitatief materiaal
  • Gemakkelijk in gebruik

Minpunten

• Korte kabels
  • Kraakt bij aanraking als ANC aan staat
  • Erg warm op de oren bij langer gebruik
  • Op hogere volumes duidelijk te horen door anderen

Verpakking

De aanschaf van een product start bij de aantrekkelijkheid van de verpakking ervan. Deze hoofdtelefoon komt in een ruime zeer stevige uitschuif doos die natuurlijk weer een andere doos bevat. De verpakking ziet er veelbelovend uit, en laat duidelijk zien dat er tijd en werk gestoken is in het maken van een hoog kwalitatief product.

Met behulp van een handig lipje kan de binnendoos uit de buitendoos geschoven worden. Ook deze binnendoos ziet er stevig uit. Een standaard plakkertje zorgt ervoor dat de doos niet openklapt - de bovenkant is als de kaft van een boek, zonder verdere opmaak.

Eenmaal opengeklapt is de hoofdtelefoon dan eindelijk zichtbaar. Ook hier weer kunststof lipjes om alles op zijn plaats te houden, en duidelijke grote iconen die aangeven waar de knopjes zitten op de hoofdtelefoon en wat ze doen.

Daarna is het even prutsen om de binnenverpakking te verwijderen. Deze moet worden verwijderd want hieronder, of beter gezegd in, zit de rest van de materialen (onder andere een een USB kabel en een standaard hoofdtelefoon-kabel (met mini-jacks). Deze kabels zijn het eerste kleine minpunt: hoewel ze kwalitatief goed zijn, zijn ze ook erg kort.

Handleiding

De handleiding in de doos is erg beknopt. Dat is geen enkel probleem want zo veel is er niet uit te leggen. Op de website is een grotere versie van hetzelfde document te vinden. De handleiding is een standaard handleiding in meerdere talen (opvallend genoeg ontbreekt Nederlands).

Op een klein kaartje in de doos staat een link naar een app in de Google en Apple playstores. Deze laat zich snel installeren (ik heb hem op Android getest maar ga er even van uit dat ze op Apple based systemen ook goed functioneert, het is immers geen rocket-science app).

Tevens staat er een link naar de JBL website voor het updaten van de software op de hoofdtelefoon zelf. Deze link werkt helaas niet - er volgt een redirect naar de Nederlandse website en daar kan ik geen verdere informatie vinden. Ik zie niet direct een reden om te geloven dat dat het gebruik van de hoofdtelefoon in de weg zit.

Features

De handleiding beschrijft een aantal features:
  • Active Noise Cancellation
  • Bluetooth verbinding / besturing
  • Ambient awareness
Active Noise Cancellation
De actieve onderdrukking van omgevingsgeluid is een handige optie voor mensen die de hoofdtelefoon willen gebruiken in een kantoortuin. Het effect is heel duidelijk te merken, zelfs als er geen muziek speelt wordt het achtergrond geluid beduidend minder na het inschakelen van de hoofdtelefoon.
Bluetooth verbinding / besturing
Na het opladen van de accu van de hoofdtelefoon kan de bluetooth verbinding worden ingeschakeld. De verbinding komt snel tot stand en is zonder meer goed te noemen. Bij het spelen van muziek valt ze weg zo snel er een afstand van ongeveer 5 meter tussen de zender (in het geteste geval een telefoon) en de hoofdtelefoon zit. De bluetooth schakelt zichzelf af zo snel de accu van de hoofdtelefoon leeg raakt.
Ambient awareness
De ambient awareness optie is ook een handige optie voor mensen in een kantoortuin. Het idee erachter is ervoor te zorgen dat de drager van de hoofdtelefoon niet volledig afgesloten is van de buitenwereld. De optie biedt drie niveaus waarvan de middelste optie vreemd genoeg niet via de hoofdtelefoon zelf is te activeren, maar alleen via de app.

Gebruik

Het belangrijkste criterium voor de beoordeling van een hoofdtelefoon is natuurlijk het geluid wat er uit komt. Dus, is het tijd om het apparaat op het hoofd te zetten en te onderwerpen aan een ruime luister test.
Geluid
Over het geluid kan ik heel kort zijn: het is zeer goed. Kraakhelder van de laagste volumes tot de hoogste en na wat spelen met equalizers voor de diverse muziekstijlen is er altijd wel iets uit te halen wat een fijne ervaring levert. Een dergelijk korte beschrijving doet de hoofdtelefoon echter geen eer aan en dus zal ik het wat langer maken.
Lage volumes
Op lage volumes werkt de ambient awereness heel goed. Afhankelijk van de instelling is het heel gemakkelijk een gesprek op de achtergrond te volgen of is dit veel lastiger. In een stille omgeving is het heerlijk genieten met zelfs de laagste volumes, geen enkel effect blijft onderbelicht.
Hogere volumes
Als het geluid harder wordt gezet vervalt de werking van de ambient awareness nogal. Ik kon bij geen enkele van de instellingen nog wat horen van de wereld om me heen. De kwaliteit van het geluid blijft zeer hoog,. Zelfs met de meest uitgesproken muziek vormen zijn alle instrumenten en zang effecten duidelijk van elkaar te onderscheiden.
Besturing
De knoppen op de hoofdtelefoon zijn klein, en het is in het begin even puzzelen om te voelen waar ze zitten. Ze werken gemakkelijk en hebben allemaal meerdere functies waar het verschil wordt gemaakt door lang of kort op de knop te drukken. Wat opvalt is het krakende geluid dat optreed bij aanraking van de knoppen als de ANC optie is geactiveerd.

Concluderend

Al met al een schitterende stevige hoofdtelefoon die zijn werk zeer goed doet waar nodig: het maken van geluid. Het is spijtig dat de meegeleverde kabels te kort zijn, vooral voor de geluidskabel zal een verlengkabel vaak nodig zijn. Ook vind ik de geluidsoverlast voor anderen redelijk storend als de volumes wat hoger staan, voor een product als dit had ik toch echt wat meer isolatie naar buiten verwacht.

Over de prijs durf ik niets te zeggen aangezien ik geen enkel referentie materiaal heb. Gezien de kwaliteit denk ik echter dat het in de categorie "duur, maar niet overdreven duur" thuis hoort.

Heb jij ook een JBL Everest 700 Elite (Zwart)?