Asus Zenwatch 2 (leren band) Zwart (Beige, Blauw) Review

markvtTestpanel 19 december 2015, laatste update op 13 januari 2016, 336 views

Asus Zenwatch 2 (leren band) Zwart (Beige, Blauw) (Testpanel)

Een prima horloge. Degelijke bouwkwaliteit en een mooi groot scherm. Dankzij de beschikbare Android apps een mooi hulpmiddel om je telefoon in je broekzak te laten en toch op de hoogte te blijven. De wijzerplaat is volledig naar eigen smaak in te richten.

Pluspunten

• Stappenteller
  • Goede integratie met android toestel
  • Microfoon
  • Groot scherm
  • Bandje makkelijk te verwisselen
  • Android Wear

Minpunten

• Geen hartslagmeter
  • (nog) geen werkende speaker
  • Grote bezel

Controleer voor je een smartwatch koopt of je telefoon compatibel is op http://g.co/WearCheck

Introductie

Wie had er verwacht toen je jaren geleden een ASUS P5KPL-AM SE moederbord kocht, een paar jaar later met een horloge van ASUS rond zou lopen. Ik in ieder geval niet. Momenteel zijn er voor de 3 grote platformen smartwatches beschikbaar. Android Wear, Microsoft Band en de Apple Watch. Qua prijs zitten hier grote verschillen tussen en ook de eigenschappen tussen deze apparaten lopen ver uiteen. De ASUS ZenWatch 2 is compatible met Android en Apple IOS.

Blij verrast was ik toen ik bericht van Tweakers ontving dat ik deel mocht nemen met het testpanel van de ASUS Zenwatch 2.

Unboxing

Zodra er een nieuw speelgoedje binnenkomt wil je natuurlijk snel aan de slag. Hierbij is een deugdelijke verpakking cruciaal :) De verpakking van het horloge is niet overdreven groot, maar bevat alles was je nodig hebt om het horloge te kunnen gebruiken. Het horloge, usb lader, magnetische usb kabel en een quickstart en een wat uitgebreidere handleiding. Het horloge zit goed ingepakt met plastic beschermfolie en ook de adapter en de usb kabel hebben degelijk folie.

Het eerste wat opvalt is het grote scherm wat deze horloge heeft, zeker de randen rond het scherm zijn best groot. Grofweg is het horloge zelf 4 bij 5 cm, en het scherm 3 bij 3 cm.

Aansluiten

Zodra je het horloge aanzet (door 3 tellen op de grote knop te drukken) komt er een wizard welke je helpt met de installatie. Allereerst dien je de stroomvoorziening aan te sluiten. Nu was mij niet direct duidelijk hoe de connector aan het horloge geklikt moest worden, maar door de magneetjes in de connector kan dat maar op 1 manier.

Scherm

Het scherm kent 3 standen, uit, spaarstand en aan. Met de uitstand kan er op de button aan de zijkant gedrukt worden om de tijd te zien, of door de pols te draaien gaat het scherm automatisch aan. De spaarstand toont geen seconde wijzer maar update elke minuut het scherm zodat de tijd altijd zichtbaar is. De aan stand toont een seconde wijzer en is iets meer verlicht. Er zijn 5 (5 = hoogst, 1 = laagst) helderheidsniveaus waarvan 1 (laagst) prima te lezen is, ook met het huidige daglicht is 1 prima leesbaar buiten.

Het scherm is mooi helder en duidelijk. In het donker is het prima mogelijk de tijd af te lezen in de 'spaarstand' en zeker in de 'aan stand'. Het is lastig om een goede foto te maken in het donker maar hierbij toch 2 foto's - een op de spaarstand en een met het scherm aan.

Donker spaarstand

Donker aan

Wijzerplaat

Een van de mogelijkheden van een smartwatch is dat je zelf de wijzerplaat kunt kiezen. Standaard worden er diverse meegeleverd, maar je kan er ook zelf 1 maken met de Asus FaceDesigner https://play.google.com/s...?id=com.asus.facedesigner . Er gaat best wel wat tijd inzitten voor je er een gemaakt hebt. Maar nadat je hem voltooid hebt kan je met een druk op de knop deze wijzerplaat naar de smartwatch pushen en wordt deze direct ingesteld.

De meeste wijzerplaten hebben configuratie opties om te bepalen wat er in beeld staat. Zo kan er onder andere gekozen worden voor;
  • Dag
  • Batterijstatus telefoon
  • Batterijstatus horloge
  • Aantal stappen
  • Aantal kcal

Notificaties

Een belangrijke functie van een smartwatch is natuurlijk het kunnen aflezen van notificaties op het horloge zonder de telefoon erbij te hoeven pakken. Het horloge trilt waarna de notificatie in beeld staat. Bijvoorbeeld bij een WhatsApp bericht, of een agenda notificatie die direct in beeld getoond wordt. Er komt een notificatie bar in beeld waarna verder ingezoomd kan worden op het bericht of eerdere berichten. Met de ZenWatch app is het mogelijk om notificaties te configureren.

Notificatie balk:
WhatsApp berichten:
http://static.tweakers.net/ext/f/zjDthaTO7880NKXpxk11jV3P/thumb.jpg (afbeeldingen worden niet getoond)

1.2.3 .... 8000

Een van de voornaamste functies van dit horloge is de stappenteller. Via de apps op het horloge kan je snel inzien hoeveel stappen je vandaag hebt gezet en of je je doel al bereikt hebt. Daarnaast kan je met widgets op de wijzerplaat zien hoeveel kcal je verbrand hebt en hoeveel stappen je gemaakt hebt.

Hoe betrouwbaar is de stappenteller. Cheaten is natuurlijk altijd mogelijk, maar je wil ook bij normaal gebruik dat er niet teveel of te weinig stappen geteld worden. Tijdens werken achter de pc heeft hij geen stappen meegenomen in het totaal, tijdens het autorijden zijn er wel een aantal verwerkt maar dat aantal is beperkt. Om de proef op de som te stellen heb ik hem maar eens op een step-apparaat aangedaan en zelf meegeteld. 20 op het apparaat kwam overeen met 20 op het horloge.

Microfoon

Dankzij de ingebouwde microfoon kan je door 'ok google' te roepen zoeken op google de eerste 3 resultaten kan je direct in het scherm aflezen. Voor meer resultaten kan je je telefoon erbij pakken waar hij dezelfde zoekopdracht naartoe heeft gestuurd.

Google apps

Het horloge heeft een aantal Google apps beschikbaar welke direct vanaf het scherm bedient kunnen worden - maar ondersteund ook vanaf het horloge doorschakelen naar de telefoon om bepaalde acties af te maken.

Bijvoorbeeld Het Weer, Agenda, Zoeken op Google en Google Maps zijn beschikbaar.

Gekoppeld met de telefoon kan er met Google Maps genavigeerd worden op het horloge. Het horloge heeft geen 3G support dus is afhankelijk van de telefoon voor toegang tot internet.

Batterijduur

Zeker met een horloge is de batterijduur cruciaal.

Beeld: altijd aan & automatisch in spaarstand, helderheid hoogste niveau. 's nachts op theater mode gezet.
Na +/- 24 uur
Begin: 82% Eind: 25%

Beeld: altijd aan & automatisch in spaarstand, helderheid laagste niveau. 's nachts op theater mode gezet.
Na +/- 53 uur
Begin: 100% Eind 5%

De batterijduur is sterk afhankelijk van het gebruik, wanneer je het scherm alleen aan laat gaan als je naar het horloge kijkt/op de knop drukt gaat deze het langst mee.

Op de vliegtuigstand met het scherm uit gaat het horloge meer dan 3 dagen mee.

Opladen

Omdat de accu niet eeuwig meegaat zul je deze af en toe moeten opladen. Volgens de site van asus ben je na 36 minuten weer op 50%. Toen de status van de batterij 14% was kwam er een notificatie in beeld om het horloge op te laden. Om te pijlen of die 36 minuten klopt heb ik op een aantal momenten gecheckt hoe vol de batterij was. Begonnen op 14% na 19 minuten was de accu 42% en na 27 minuten was deze 53%. Dat lijkt in lijn met de ASUS website. De totale duur om van 14% naar 100% te komen was 103 minuten.

De prijs

Android wear is relatief nieuw en er zijn nog niet veel horloges op de markt die hiermee werken. De ASUS ZenWatch 2 zit qua prijs aan de onderkant van de andere horloges in de pricewatch en heeft hierdoor een goede prijs kwaliteit verhouding.

Een degelijk horloge met veel functionaliteiten, een groot deel is direct afhankelijk van het Android toestel dus dat moet in die gevallen in de buurt zijn. De ASUS ZenWatch 2 mag met recht een prima horloge genoemd worden.

Heb jij ook een Asus Zenwatch 2 (leren band) Zwart (Beige, Blauw)?

Ik wil hier even op aanmerken dat er wel een speaker te in zit maar dat de functionaliteit wordt beperkt door Android wear
Na de update naar Android Wear 1.4 kun je deze, als het goed is, wel gebruiken:
Verder wordt speakerondersteuning toegevoegd, zodat met de smartwartch via bluetooth telefoongesprekken gepleegd kunnen worden. Daarnaast is het met een smartwatch met speaker mogelijk om te luisteren naar audio- en videoberichten. De update schakelt de speaker in de Huawei Watch en Asus ZenWatch 2 hiervoor in.
Dat klopt, maar ik heb deze update nog niet ontvangen op mijn smartwatch.
Ik ook niet, maar kijk er wel naar uit. Zal voor mij de bruikbaarheid erg vergroten!
Voor mij ook.
Ik kijk er al naar uit sinds ik de smartwatch heb
Het woord 'beperkt' is een understatement ;)
Leuke review! Bedankt daarvoor!