Specificaties 13,3" (1280x800), 160GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook 13" 2.00Ghz (Unibody - Eind 2008) Review

Flappiewappie 12 juni 2009, laatste update op 12 juni 2009, 2.267 views

Apple MacBook 13" 2.00Ghz (Unibody - Eind 2008)

Pluspunten

• Solide behuizing
  • Goeie grafische kaart
  • Trackpad
  • Accuduur
  • Helder beeldscherm
  • Zeer compleet

Minpunten

• Zwart tinten beeldscherm
  • Maar 2 USB poorten (ik gebruik er echter nooit meer dan 2)

Achtergrond:

Ik heb vroeger altijd PC's gehad, dit in verband met spellen, hierdoor altijd erg druk met alles Tweaken (moest allemaal stil, klein, en toch snel). Ik ben toen (inmiddels alweer een ruime twee jaar geleden) overgestapt naar Mac omdat die hobby eigenlijk een bodemloze put was en het nooit "af" was. En er veel betere dedicated systemen zijn om mee te gamen. Ik ben toen voor mijn "computer behoeften" bij Apple beland omdat mensen in mijn omgeving deze machines altijd vele jaren zonder ellende goed konden gebruiken. En met gebruiken bedoel ik dan voor zaken waarvoor men een PC eigenlijk gebruikt; Internet, email, tekst/powerpoint/spreadsheet verwerking, muziek, foto's. Ik heb zelf daarvoor nog een iPod 3g en een iPod shuffle gehad waar ik ook heel tevreden over was. Toen eigenlijk met weinig voor onderzoek een Macbook White 2,0 gekocht. Deze heb ik 2 jaar intensief, en met heel veel plezier, gebruikt en toen bekend werd dat er een nieuwe Macbook gelanceerd zou worden weer zonder twijfel deze aangeschaft. Leuke bijkomstigheid hier was dat de Apple laptops goed waardevast waren zodat ik de oudere laptop nog goed kon verkopen.

Algemene Beoordeling:

Wat deze Mac uniek maakt is de aluminium behuizing, de onderkant is gefreesd uit een stuk aluminium wat er voor zorgt dat het echt een hele solide feeling geeft. Vergeleken met de kunststof versie is dit echt een vooruitgang, deze had veel behuizing problemen (gele vlekken, en haarscheurtjes) waar Apple overigens in mijn geval een hele goeie service heeft geleverd op het herstel.
Verder beschikt de laptop nog over een "glazen track pad", deze ondersteund multitouch waardoor er gemakkelijk gescrolled, gezoomed en geswitched kan worden.
Ook een Magsafe adapter is aanwezig op dit model; de laptop word opgeladen via een kabel waar een magneettje aanzit; hierdoor kan deze gewoon los springen wanneer er iemand tegen aanloopt of wanneer je hem verschuift.

Verdere features

Laptop beschikt verder over;

Een 2,0 Ghz Core 2 Duo processor, 2 Gig DDR3 geheugen, 160 Gig Hardeschijf, 9400m grafische processor welke een 1280x800 pixel tellend 13,3 inch LED-backlite beeldscherm aanstuurt.
Aan in en output; Een universele mini-display poort, 2 usb 2.0 poorten, Gigabit ethernet, audio in en uitvoer, Bluetooth 2.1, 802.11 b/g/n netwerk, Slot loading dual layer DVD brander, ingebouwde 640x480 webcam en microfoon.

Unieke features;

Compatible met het iPhone headsetje (microfoon werkt dan ook)
De oplader met magneet
De glazen multi touchpad
De stevige aluminium behuizing
Ingebouwde webcam met microfoon en status lichtjes.
Accuduur kan worden weer gegeven met een druk op de knop; zelfs in standby.
Apple remote; front row kan hiermee bediend worden.
Slot loading DVD speler/brander.
Verzonken speakers.
Mini display port.
OS X.

Prestaties

Prestaties in cijfers gezien is niet zo heel relevant in mijn ogen. Een vergelijking trekken met een PC met zelfde specs heeft geen zin, omdat daar dan weer een ander besturings systeem op staat. De vorige generatie Macbook die ik had voldeed al aan mijn eisen. Grootste vooruitgang is de grafische processor.

Met het iLife pakket en vooral iPhoto merk je dat hij sneller is, ondanks de zelfde kloksnelheid in de oudere generatie MacBooks, en dat het net iets prettiger en sneller werkt. Ook gebruik ik veel Photoshop wat ook iets sneller werkt. In zijn geheel gaat het gewoon net iets sneller dan de vorige generatie Macbooks. De videokaart is echt een flinke vooruitgang, een spel als COD4, Spore of The Sims 3 (gewoon native onder OSX) is goed te spelen, op vorige generaties zou dit gewoon niet speelbaar zijn.
Zeker met oog op de toekomst waar Apple OpenCL gaat gebruiken voor het versnellen van software door de GPU te gaan gebruiken. De 9400M heeft mij zeker verrast voor een onboard videokaart.

De hardeschijf is ook geen bottleneck, rarren en kopiŰren gaat behoorlijk rap. In mijn andere Mac had ik een 7200rpm schijf zelf ge´nstalleerd snelheden liggen gelijk alleen de acces time is net wat hoger; in de praktijk dus eigenlijk verwaarloosbaar.

Voor meer details klick hier.

Er zit een N netwerk adapter in, ik gebruik heb thuis gewoon op een G netwerk wat prima functioneert. Snel verbonden na stand by. Stream regelmatig een HD film naar mijn PS3 draadloos. Voor normaal internet gebruik is het meer dan toereikend.

Het beeldscherm is een LED scherm; het grootste minpunt naar mijn mening. Zwart is niet echt zwart onderin het scherm. Het licht wordt niet helemaal egaal verdeeld. De kleuren komen er echter wel mooi uit. Dit valt op bij het kijken van films bijvoorbeeld, de onderste zwarte balk is dan niet helemaal lekker zwart. Er valt goed mee te leven maar als je echt waarde hecht aan dit soort zaken zou je het eerst moeten beoordelen in het echt. Een leuke functie is de sensor welke zorgt voor aanpassing van de achtergrond verlichting. In een donkere slaap kamer is de laagste stand van de backlite meer dan voldoende. Zodoende bespaar je mooi batterij duur en ook je ogen spaar je hier mee.

Ergonomie

Het toetsenbord typt erg fijn weg. Mooie grote toetsen met goeie aanslag. De functie toetsen zijn ook erg handig. Er zijn functie toetsen voor zaken als expose, en dashboard. Maar ook voor de helderheid van het beeldscherm, volume, en een eject knop voor de slot-loading DVD brander. Het trackpad is ideaal, de klik functie (waarbij je de hele pad moet indrukken) is even wennen (en vooral erg grappig als je iemand anders er een keer mee laat spelen). Op lange termijn is het erg prettig werken vooral door het dubbel vinger scrollen en roteren en het 4 vinger swipen om een applicatie te wisselen. Ik heb thuis een wel een muis ernaast, maar merk bijvoorbeeld met het typen van deze review dat ik sneller terug grijp naar de track pad dan mijn muis.

Mobiliteit

De accuduur is netjes. Met wifi aan, helderheid 80%, energie profiel normaal en flink gebruik (audio stream, flash filmpjes met surfen, meerdere tabs open, torrents downloaden, en MSN) zit ik op ongeveer 3 uur gebruik. Gaat het scherm uit en minder je het gebruik kan ik hem soms gewoon 7 uur in stand-by hebben staan. Dit vind ik zeer nette tijden. Wat ook opvalt is dat de laptop bijna niet warm wordt. Op schoot is het erg aangenaam en zeker niet ongemakkelijk zoals bij de witte versie waarvan de behuizing soms wel eens 50 graden werd. Zelfs als de laptop het wat warmer krijgt hoor je de fan bijna niet. Dit gebeurt eigenlijk alleen bij flash filmpjes en games welke erg CPU intensief zijn.

Behuizing

De behuizing is natuurlijk het mooie van deze laptop. Erg solide, mooi, en duurzaam. Alles zit mooi weg gewerkt. het scharnier van het beeldscherm is ook een stuk steviger dan bij andere laptop behuizingen. Het beeldscherm blijft daardoor mooi in zijn positie staan en schud ook niet tijdens het typen oid. Tevens zijn de speakers mooi weg gewerkt en komt er een mooi geluid uit.

Door het formaat, stevigheid en stabiliteit van de laptop maakt het dit een heel draagbaar systeem wat in mijn ogen ook de bedoeling is van een laptop. Ook een hele flink stap voorwaarts vanaf de witte Macbook.

• Logitech MX300
  • iPhone 3G
  • Externe Hardeschijf voor backups.
  • macOS

Heb jij ook een Apple MacBook 13" 2.00Ghz (Unibody - Eind 2008)?

Leuke review.

Ik heb de 2,4 Ghz (die met het backlit toetsenbord) nu 6 maanden en ik ben er heel erg tevreden over. De trackpad is geweldig, ik kan niet meer zonder.
Het is ook mijn eerste ervaring met het MacOS en ik ben ook hier erg tevreden, ook al ben ik nu nog dingen aan het ontdekken.
Met Parallels draai ik gewoon een XP en een Linux VM, dus ben ik lekker flexibel voor mijn werk.
Accuduur ben ik heel erg tevreden over. Kan de 5 uur halen als je een beetje zuinig aan doet. Wel is het zo dat het opladen heel lang duurt (uurtje of 3 - 3,5).

Over de USB poorten (ik gebruik ze ook nauwelijks) heb ik ook nog wat op aan te merken. Als je ze alle 2 gebruikt dan krijg je vaak het probleem dat de stekkertjes tegen elkaar gaan zitten duwen. Vind ik een 'design' foutje... ( De USB stekkers van Apple zelf gaan natuurlijk wel netjes naast elkaar erin)

Ik vind het een aanrader. Als je MacOS niets vind dan kun je er gewoon windows op installeren met Bootcamp. Dan heb je toch een hele nifty laptop.
Goede review! Ik ga deze maand deze versie kopen (weliswaar de nieuwe 13 inch Pro versie) en vind het toch wel leuk om positieve reviews te lezen!
De nieuwe Macbook pro 13 inch (danwel 15inch) veegt in feite al mijn negatieve punten weg. Het beeldscherm is verbeterd en er zit een firewire poort extra bij op voor bijvoorbeeld een hardeschijf.
Dat is natuurlijk altijd leuk, maar kijk vooral ook een beetje om je heen. Kijk of er negatievere reviews zijn en of die goed zijn onderbouwd. Wel kan ik je zeggen dat ik de 15" Macbook pro unibody heb en qua constructie en trackpad is het de beste laptop die ik ooit ben tegengekomen.
Nette review :), grappig dat je je eigen Negatieve Eigenschap weer onderuit haalt door te zeggen dat je nooit meer dan 2 poorten gebruikt ;)

De macbook die ik regelmatig in handen heb wordt wel 40/50 graden aan de onderkant als ik een spel erop speel.. Weet niet helemaal of dat normaal is als ik hoor dat die van jou koud blijft.

Mijn vaio blijft daarintegen weer koud :)
Mijn macbook wordt ook aardig warm aan de onderkant, dus dat kan wel kloppen..
Denk dat het normaal is?
Denk je dat je met de macbook pro eigenlijk een beetje normaal logic 8 kunt draaien?
Je vergeet een belangrijke negatieve eigenschap, namelijk dat deze nieuwe MBP is uitgerust met slechts S-ATA 1 (1,5Gb/s) en niet met S-ATA 2 (3,0Gb/s).

Nu zul je daar met een 7200rpm hdd weinig tot niets van merken maar wel met een SSD zoals bijvoorbeeld de OCZ Vertex.