Specificaties 13,3" (1280x800), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Pavilion dv3650ed (FW737EA) Review

StraightOn.NL 14 juni 2009, laatste update op 16 juni 2009, 5.642 views

HP Pavilion dv3650ed (FW737EA)

Pluspunten

• Complete uitrusting
  • Zeer gebalanceerde keuze van hardware
  • Stevig
  • Compact

Minpunten

• Goedkope afwerking
  • Kleurstellingen toetsenbord echt waardeloos
  • Beetje te warm aan de onderzijde, met name bij HDD activiteit

Het uiterlijk
De DV3 en U400 zijn beide 13,3 inch notebooks met een schermresolutie van 1280x800 en een gewicht van ongeveer 2 kilogram met accu. Het eerste wat opvalt als je de laptops naast elkaar zet is het verschil in uitstraling, de U400 valt amper op door zijn industrieel / professionele uitstraling. De DV3 daarentegen is enorm flashy, met zijn bronzen kleur, glanzende toetsen en blinkende touchpad. Alleen al het verschil in smaak zou dus een punt van twijfel kunnen zijn in geval van aankoop.

Kijk voor de volledige en (nog) uitgebreidere review even op mijn website :)

::EDIT:: Hier zijn ook de foto's in groot formaat toegevoegd.

De uitrusting
De DV3 is wel een echte entertainment portable laptop terwijl de U400 een echte zakelijke laptop is, en dat merk je dan ook in de uitrusting. De DV3 is uitgerust met een T6400 2,0GHz (die geen virtualisatie ondersteunt!) een Nvidia 9300 M GS met 512MB dedicated videogeheugen, 4GB DDR2 en een 320GB Hardeschijf. Verder beschikt de notebook over een HDMI uitgang, VGA, 2x USB en een eSATA/USB combo poort en uiteraard een DVDbrander. Een IR afstandsbediening, en bluetooth 2.1 EDR maken het plaatje compleet. Alles bij elkaar een mooi gebalanceerde uitvoering. De afstandsbediening kan overigens mooi opgeborgen worden in het expresscard-slot van de laptop, zodat deze makkelijk mee te nemen is, zonder kwijt te raken.

Prestaties
3Dmark06 score 1833 punten

Bouwkwaliteit
Als we de bouwkwaliteit van de DV3650 bekijken krijg ik eigenlijk een beetje een dubbel gevoel. Het frame is minimaal net zo sterk als dat wat we in de U400 vinden, de laptop is onbuigbaar en voelt bijzonder stevig aan, echter het is een beetje als een Amerikaanse auto, het is stevig en degelijk maar de afwerking is zo goedkoop mogelijk. De laptop zit vol met scherpe plastic randjes, alsof het bij het plastic gieten fout is gegaan, vooral aan de voorkant en de panelen aan de onderzijde waar de HDD, geheugen en de cpu zich onder verschuilen sluiten niet goed aan en zijn van het zachtere type plastic.

Het toetsenbord
Het toetsenbord is wel van een zeer goede kwaliteit, het typt lekker weg en het toetsenbord is full size, in ieder geval net iets groter dan dat we in de U400 vinden. De grote MAAR is echter de keuze van de materiaal en kleur, het toetsenbord is glanzend brons met een bruine/zwarte opdruk van de letters. Tenzij je niet in het volle daglicht zit wordt dit toch een probleem, de toetsen reflecteren kunstmatig licht tenzij het direct en loodrecht erop schijnt en door het lage contrast tussen de bronzen toetsen en de bruine opdruk zijn de letters in de meeste gevallen niet te zien bij weinig licht. De meeste mensen zullen wellicht denken, maar ik kan toch blind typen? Dat kan ik gelukkig ook, echter het vinden van de juiste FN toetsen of speciale leestekens is toch net even wat lastiger als je geen oriententatiepunten hebt op je toetsenbord, en ja zo erg is het echt. Bij de minste schemering of gedimd licht is het niet meer te zien.

Het beeldscherm
Het scherm dat we in de DV3 vinden is meer dan prima, maar het verschil met de U400 wordt wel weer heel erg duidelijk, ik heb het daar meerdere keren aangehaald, het U400 scherm in de Toshiba van Samsung makelij is echt het beste notebook scherm dat ik ooit gezien heb. Het DV3 scherm is zeker een bovengemiddelde middenklasser met goede inkijkhoeken en contrasten, de helderheid van het scherm valt mij wel een beetje tegen. Het geluid uit deze entertainment notebook is prima te noemen, zeker wanneer je het over een hoofdtelefoon afspeelt, prima chipset!

Warmteontwikkeling
De DV3 wordt aan de oppervlakten iets warmer dan de U400 was, intern zijn ze zeer vergelijkbaar, wellicht een klein voordeel voor de DV3 hier. Enige minpuntje is dat de temperatuur aan de onderzijde waar de HDD zit wel erg warm kan worden. Qua snelheid heb ik de indruk dat de U400 160GB HDD sneller was, echter krijg ik hierover geen duidelijke benchmarks in Windows 7 en zal ik het moeten doen met wat ik ervaar.

Idle temperatuur CPU *undervolt* 35 graden
100% load tijdens 3Dmark06 / Orthos 51 graden
GPU 57 graden
HDD 40 graden

Om de temperaturen nog wat lager te krijgen en de accuduur te verlengen is het natuurlijk mogelijk om de processor te undervolten, welke bij dit exemplaar gelukt is tot het laagste VID voltage dat de processor accepteert van 1,00v voor alle p-states, welke bij 100% belasting dus zo'n 25% zuiniger is.

Mijn oordeel
Uiteindelijk vind ik het, hoewel ze dus duidelijk 2 verschillende doelgroepen hebben, toch 2 vergelijkbare laptops als je de voor en nadelen bij elkaar telt. De keuze zal je echt moeten laten afhangen van wat je ermee wil gaan doen. Wil je films kijken, een beetje gamen, maar niet te veel meeslepen elke dag en de ster zijn in de kantine met een opvallende laptop, ga dan zeker voor de DV3. Wil je een zakelijke notebook zit je duidelijk aan een U400 vast. Het zijn beide echter wel een beetje compromis modellen, ze zijn beide de goedkoopste in hun klasse en dat merk je dan ook wel, bij de DV3 aan de goedkope afwerking en het niet helemaal goed doordachte design *met name dus de kleuren van het toetsenbord*. De U400 mist de mobiele power door de zwakke accu en mocht qua videovermogen toch ook wel wat extra's hebben. Ik denk wel dat beide notebooks het 3 jaar kunnen uithouden bij normaal gebruik.

Heb jij ook een HP Pavilion dv3650ed (FW737EA)?

verklaar: "die geen virtualisatie ondersteunt"
Als je windows 7 wilt gaan draaien bestaat daar ook de XP modus die je dmv Windows Virtual Machine kunt laten draaien. Dit werkt dus niet op deze processor.

Het is dus niet mogelijk om virtualisatie software te draaien hierop...er is destijds een FP artikel geweest over deze CPU's en virtualisatie

nieuws: Windows 7 krijgt gevirtualiseerde XP-modus

nieuws: Intel en AMD: niet alle cpu's geschikt voor XP-modus Windows 7
Ik virtualiseer soms met vm-ware een router boven xp en dat op een oude celeron 433mhz. Ik denk niet dat het niet mogelijk is. Ik denk dat het eerder iets met hardwarematige virtualisatie te maken heeft. Maar ik snap het niet goed :)
Ik heb onlangs ook deze laptop aangeschaft en is een prima laptop, alleen het toetsenbord is gewoon onleesbaar, zwarte letters en cijfers op een "bronzen" ondergrond, oftewel donker op donker, echt waardeloos. HP heeft hier wel een oplossing voor, nl een vervangend toetsenbord met backlit die je aan- en uit kunt zetten. Zelfs uitgeschakeld is dat toetsenbord goed leesbaar itt het standaard toetsenbord. Toetsenbord is te bestellen bij (is echt een aanrader maar moeilijk te krijgen):

Met dit vervangende toetsenbord werkt de laptop erg fijn, met het standaard toetsenbord? neuh, niet echt ;-)
Dat is ook inderdaad precies wat ik ervaren heb...eigenlijk gewoon echt een ontwerp blunder...Op mijn website ga ik er ook wat dieper op in, ook over het vervangen van het toetsenbord inderdaad :)
Maar ziet het er nog steeds vet uit? Want opzich mag het uiterlijk er wel wezen! Kan je misschien een foto maken met het nieuwe toesten bord erin?
Hey

Zeer nuttige informatie.

IK heb een vraag,
Ik ben van plan om de DV3 te kopen van HP, maar ik vroeg me dus af of ik later wel daar WINDOWS 7 erop kan zetten,

want je had het oppeens over '' kan geen visualisatie hebben op de laptop''

Hier zou ik graag meer informatie over hebben

Alvast bedankt.

Groet

Bernard
Ik heb windows 7 draaien. Draait als een zonnetje. Ik krijg alleen mijn remote niet aan de praat.

Gr,

Gr,
Heb nu ook Windows 7 draaien en werkt perfect. Ik krijg alleen de validity sensor niet aan de praat. Tips? of weet iemand de juiste win7 64bit driver ergens vandaan te halen?
Is er iemand hier al die het is gelukt om op deze laptop windows xp te installeren? hij blijft bij mij telkens crashen bij de installatie (heb xp nodig voor een aantal programma's die niet lekker werken op windows 7).
Mijn ervaring met windows 7, 32 en 64 bit:
Ik kreeg issues met window 7 64 bit niet alleen met drivers maar ook met het vinden/installeren van windows updates en hardware issue: het geheugen windows wilde geheugen test op fouten maar die waren er niet. Met 32 bit versie gaat alles beter rest mij nog CIR, Vingerprint unlock en HP Smart Buttons. Dat laatste werkt wel maar ze veranderen niet van kleur wanneer je ze aanraakt, wifi button weer wel (ook zonder driver).

Het volgende geeft geen verklaring waarom 32 bit versie van windows beter is maar is wel een indicatie dat het beter zou kunnen gaan werken dan 64 bit van windows 7:
"I bought HP Pavilion DV 3650 ED from The Netherlands. I tried to apply for Windows7 upgrade. The upgrade site detected my version of the OS as 32 bit and offered 32 bit Windows 7. But I have Win Vista 64 bit."

URL: http://h30434.www3.hp.com...-for-DV3650ED/td-p/201715
Ik heb de laptop niet meer in mijn bezit maar ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat ik Win7 32 bit draaien had. Voor zover ik mij kan herinneren had ik geen problemen met Win7 (waarschijnlijk 64 bit dus).