Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

JBL Everest 700 Elite (Wit) Review

ChUcKiETestpanel 17 december 2015, laatste update op 18 december 2015, 317 views

JBL Everest 700 Elite (Wit) (Testpanel)

Fijne koptelefoon, goed geluid, goede afwerking, leuke app. De actieve noise cancelling werkt erg fijn, iets te goed bij gebruik van de microfoon. Bluetooth connectie wisselen tussen verschillende apparaten blijft moeizaam. Door de grote schelp is de druk op de oren als brildrager aan de stevige kant.

Pluspunten

• Erg goede koptelefoon
  • Geweldige geluidsweergave
  • Noise Cancelling op zich werkt super
  • Goede afwerking
  • JBL-app is een leuke toevoeging

Minpunten

• Noise Cancelling icm met microfoon geeft eigen geluid matig door
  • Draagcomfort wordt wat hinderlijk na een aantal uren gebruik
  • Soms wat problemen met Bluetooth (re)connecten

Van Tweakers.net kreeg ik deze mooie koptelefoon thuisgestuurd om te testen. Ik heb zelf erg weinig ervaring met koptelefoons, dus helaas geen vergelijk.
De JBL Elite 700 komt in een erg mooie doos en zit goed verpakt.
In de doos zit de koptelefoon, een oplaadkabel (USB) een audiokabel met microfoon, quickstart handleiding en een hoes om de koptelefoon mee te nemen.

De JBL-app

Via de JBL-app zijn diverse zaken voor de koptelefoon in te stellen.
Zo kun je Equalizer instellingen doorvoeren. Er zijn 3 voor gedefinieerde settings en je kunt er zelf aanmaken op basis van 10 frequenties (Low, Mid en High). Op zich leuk en hoorbaar, maar wat mij betreft hadden er meer voor gedefinieerde settings in mogen zitten.
Daarnaast kun je noise cancelling activeren op vier niveaus qua Ambiant Awareness; off, low, medium en high. Op High (awareness) merk je dat het geluid van buiten iets of wat versterkt binnen wordt weergegeven. Op uit hoor je nog maar heel weinig van wat er om je heen gebeurt. De verschillen tussen deze drie niveaus zijn dus duidelijk hoorbaar. Ook kun je het twee kanalen (links en rechts) onafhankelijk van elkaar instellen.
Ook kun je via de app het geluid op de koptelefoon calibreren. Ik kan zelf niet helemaal zeggen, of dit het geluidbeeld veel/merkbaar verandert.
De app vind ik met name nuttig om het niveau van noise cancelling aan te passen, alhoewel je dit in mindere mate ook gewoon op de koptelefoon kunt doen. Al met al is het mooie toegevoegde functionaliteit.

Bluetooth verbinding

Tijdens het testen van de bluetooth verbinding zijn een aantal punten noemenswaardig te noemen:
  • Het connecteren op een device, bijvoorbeeld mijn iPhone 5S ging goed en een reconnect ging feilloos.
  • Het daarna connecteren met en dus het switchen tussen een ander device gaat daarentegen wat moeizaam. Uiteindelijk is het wel gelukt, door bluetooth op de andere apparaten uit te schakelen. Dit zal dan ook niet direct aan de koptelefoon, maar meer aan de bluetooth techniek liggen.
  • Het switchen tussen bekabeld en draadloos ging niet altijd goed. Als de kabel in de koptelefoon wordt gestoken schakelt bluetooth uit. Als ik de kabel er dan weer uithaal komt de verbinding niet altijd automatisch tot stand. Jammer.
  • Eenmaal verbonden zijn tijdens de testfase geen verbindingsproblemen ondervonden. Ook heb ikzelf niet veel gemerkt van verschil in geluidskwaliteit tussen het aansluiten middels de kabel of via bluetooth.

Geluidsweergave

De geluidsweergave vind ik erg goed. Er is voldoende Bass, het midden klinkt goed en het hoog is erg helder. Bij het gebruiken voor het luisteren naar muziek, radio of als geluid bij een film is het een erg goed koptelefoon.
De koptelefoon heeft ook een ingebouwde microfoon (bluetooth verbinding) en de mogelijkheid om een microfoon te gebruiken die aan de kabel zit. In principe werkt dat ook goed, maar daar komt wat mij betreft wel een nadeel om de hoek kijken. Door de noise cancelling hoor je jezelf erg moeizaam. Je gaat dan vanzelf harder praten, wat weer irritant is voor degene aan de andere kant van de lijn, of iemand die in dezelfde ruimte zit. Je kunt natuurlijk noise cancelling uitzetten of verminderen, maar daar als je ineens gebeld wordt is dat toch maar lastig. Het was mooier geweest, als dat geluid beter terug te horen was via je koptelefoon.
Het geluid vind ik erg goed klinken! Noise Cacnellation functionalaiteit isin principe goed en heeft een meerwaarde, maar werkt wat minder prettig in combinatie met de microfoon.

Draagcomfort

De koptelefoon draagt over het algemeen prettig. Wel had het schuim aan de onder kant van de hoofdband wat dikker mogen zijn. Daar begin je de koptelefoon na een tijdje wel te voelen.
De schelpen vallen ruim over je oren heen, iets wat geluidskwaliteit ten goede komt, en de omgevingsgeluiden ook al laat afnemen. Wel is het zo, dat mede door de druk die de schelpen geven, ze op een gegeven moment wat “warm” gaan zitten. Ook merkte ik als brildrager, dat de schelpen wat strak tegen de pootjes van mijn bril drukken en dat geeft ook na een wat langere tijd een minder prettig gevoel.
Dus de koptelefoon voelt goed aan en heeft een prettig draagcomfort, maar na een aantal uur merk ik dat het bij mij op sommige plaatsen wat hinderlijk wordt.

Mede door het feit dat ik niet veel ervering heb met vergelijkbare koptelefoons heb ik geen idee van de prijs/kwaliteit verhouding. Ik zal eerlijk zeggen, dat ik zelf de 279 euro niet snel aan een koptelefoon zou uitgeven.

Een mooie, zeer goed klinkende koptelefoon, met fijne extra functionaliteiten maar zeker niet perfect!

Tot Slot

Voor een zeer uitgebreide review en met alle specificaties van deze mooie koptelefoon en veel foto’s verwijs ik graag naar een van de andere review die op het internet te vinden is.

Heb jij ook een JBL Everest 700 Elite (Wit)?