Specificaties In-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

AKG N20 (Zilver) Review

Miro_NL 14 december 2015, laatste update op 2 november 2016, 2.139 views

AKG N20 (Zilver)

TL;DR versie: Goed kwaliteit oordopjes. Geluid is goed gebalanceerd, helder. Niet voor "bassheads" - alhoewel is dat aan te passen met een equalizer. Kabels voelen kwalitatief aan. Remote werkt goed met Android en iOS. Op custom ROMs van Android heeft ie wat issues. Isoleert best goed voor passief noise canceling.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Heel helder geluid
  • Design
  • Isoleert goed van externe geluid, voor passive noise canceling

Minpunten

• Beetje friemelen om juiste positie te vinden in je oor
  • dopje met remote/mic trekt heel klein beetje vanwege extra gewicht

Presentatie:
Je ontvangt de N20 oordopjes in een leuke doosje, opent als een boek met mooi opgebergd secties voor de verschillende accessoires.
Wat je krijgt; oordopjes, extra oordopjes in maat S en L (M zit op de dopjes al), schoonmaak tooltje, vliegtuig adapter, etui.
Dit kun je ook verwachten van een oordopjeset van 129 euro.

Bouwkwaliteit/Design:
Oordopjes zijn van aluminium en plastic, maar voelen degelijk aan en zien er ook best goed uit. Heel licht ook vanwege de gebruikte materialen.
Kabels voelen ook kwalitatief aan. Onderste stuk is bedekt met een soort canvas waardoor het makkelijk ontknoopt kan worden.
De Remote/Mic is een beetje groot, maar weegt niet superveel en werkt gewoon goed met allebei Android en iOS.

Pluspuntje over de plug: hij is dun ontworpen zodat hij makkelijk in een telefoon met een hoesje kan gestopt worden. Soms bij high-end oordopjes maken ze de jack heel dik en kan niet in een telefoon met hoesje gestopt worden.

Functionaliteit:
Het is een vrij standaard featureset voor een headset waarmee je kan bellen.
De Remote/Mic geeft je de optie om het volgende te doen:
Android of iOS setting aanpassen dmv een kleine slider switch.
Volume regeling (Pijltje omhoog/omlaag)
Opnemen/Ophangen (midden knop)
Muziekbeheer (middenknop; pauze/play, volgende/vorige nummer, etc)

Compatibility:
Zoals boven vermeld, werkt deze oordopjeset met Android en iOS. Daarnaast heb ik het getest met een Windows computer en een Macbook met OS X.
Werkte allemaal naar behoren.
Op de Macbook, oordopjes in iOS setting, als je de knopje indrukt, start ie iTunes op. Volumeregeling werkt ook. Handig.

Geluidskwaliteit:
In het kort, dit zijn hele goede all-round oordopjes. Ze zijn niet gekalibreerd voor bass-heavy muziek of iets met veel treble. Je krijgt helder geluid van alle ranges.
Maar dit hangt ook natuurlijk af van je geluidsbron.
Deze headset is niet bedoeld voor een DJ, maar een muziekliefhebber "on the go". Muziek van je telefoon of mp3-speler klinkt heel goed, ook van een computer.

Bellen gaat heel goed: je hoort de ander heel helder en de mic is van goed kwaliteit. Tegenpartij hoort mij ook heel goed.

De headset is ook best responsive als je met een equalizer je geluidsbron aanpast. Dmv een equalizer app heb ik de bas en treble aangepast voor een heel mooi concert effect en je hoort alles heel helder uit de oordopjes komen.

Prijs:
Over de prijs valt natuurlijk altijd iets te zeggen. Maar in dit geval is tijd de beslissende factor. Ik heb ze maar 1 week. Als ze meer dan twee jaar meegaan, kan ik zeggen dat het een goede investering is geweest omdat ik echt elke dag meer dan 5 uur met oordopjes rondloop/werk/bel.

Heb jij ook een AKG N20 (Zilver)?

UPDATE:
Ik heb ze nu bijna een jaar. Nog steeds lovend over de helderheid van geluid en gebruiksgemak.
Ze zijn bijna als nieuw nog steeds, en ik gebruik ze elke dag en neem ze overal mee.
Ze werken op elke device.
Ik gebruik ze ook met mijn werk pc (Macbook) en werkt super voor videoconferenties.

Soms gebruik ik ze ook als ik op de motor rij. Dan heb ik een muziekje in de achtergrond als ik bochtjes aan het maken ben. Ze zijn klein van formaat, dus het is makkelijk om je helm op te zetten zonder ze uit te trekken.

Nog steeds een aanrader!
Dank voor de update! Produceren de oordopjes nu meer volume qua lage frequenties voor je gevoel? Soms moeten de audio drives nog een beetje 'los komen' na fabricage door wat draai uren te maken. Of blijven de oordopjes terughoudend qua bastonen?
Als er nu op let, kan het wel zo zijn dat ze meer bastonen produceren. Als ik wat drum n bass opzet, komen die bastonen lekker door mijn schedel :D
Dit zijn de reviews waar je naar zoekt. Super bedankt, je hebt me overtuigd te investeren. _/-\o_
Blij dat ik kon helpen. :)
Helaas zijn de oortjes niet 100% compatibel met m'n Wileyfox Swift X 2 telefoon... Heb 'm dus geretourneerd, want ¤99 is best wat geld.

Volume is op z'n max véél te zacht om buiten goed naar je muziek te kunnen luisteren en de volume- en gespreksregeling reageert niet goed. Zal wel aan de telefoon liggen...
UPDATE Na 1 jaar en 6 maanden:

Nu dat ik mijn oordopjes anderhalf jaar heb, ben NOG steeds overtuigd van de kwaliteit.
Ik gebruik ze echt elke dag.
Ik heb laten vallen.
Ze zijn uit mijn oren gerukt omdat het kabeltje vast kwam te zitten op een deurklink.
Ze zijn een beetje nat geworden (Ik heb ze wel goed moeten drogen!)
Het zilveren verflaag op het middelstuk is afgekomen.
MAAR ZE DOEN HET NOG STEEDS! En het geluid is niet minder geworden.
Ik geniet nog elke dag van heldere muziek en hele goede passieve noise cancellation.