Specificaties 13,3" (1280x800), 160GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook 13" 2.40GHz (Wit - Begin 2008) Review

Dennnnis 11 juni 2009, laatste update op 14 juni 2009, 1.468 views

Apple MacBook 13" 2.40GHz (Wit - Begin 2008)

Pluspunten

• Zeer makkelijk mee te nemen
  • Loopt bijna nooit vast
  • Lange accuduur
  • Werkt snel wanneer je de sneltoetsen door krijgt
  • Gemakkelijk met internet te verbinden
  • Genoeg geheugen
  • Design

Minpunten

• Klein scherm
  • Geen delete knop
  • Geen taakbalk
  • Niet alle programma's en spellen werken erop

Over de vraag of de MacBook beter is dan de ‘gewone’ Windows laptops zijn veel discussies. Hierdoor twijfelde ik ook bij het aanschaffen van mijn MacBook. Voor mijn grafische studie werd aangeraden een Apple te nemen, omdat heel fijn zou werken bij het ontwerpen. Zelf had ik nog nooit een Mac aangeraakt, toch heb ik hem 7 maanden geleden aangeschaft. Omdat ik zelf de grote overstap al heb gemaakt kan ik mijn ervaring delen en hoop ik dat jullie makkelijker een keuze kunnen maken.

Featureset
De featureset van de MacBook vind ik zeer goed. Zoals gezegd heb ik deze laptop al 7 maanden heb ik in deze periode al veel programma’s ge´nstalleerd. Ondertussen heb ik nog steeds meer dan genoeg geheugen over. De DVD brander werkt ook uitstekend. Ik heb al vele cd’s en dvd’s gemakkelijk en snel kunnen branden. De twee usb aansluitingen vind ik af en toe wel een beetje weinig en de grote van het beeldscherm is ook wel een beetje klein.

Prestaties
De prestaties zijn ook zeer goed. Wat mij eigenlijk meteen opvalt is dat hij eigenlijk nooit vastloopt. Ook werkt hij gewoon sneller. Verbinding met het internet was bij mij ook binnen enkele seconden geregeld.

Beeldkwaliteit
Omdat ik veel ontwerp kijk ik goed naar de kleuren. Wat mij opvalt is dat wanneer ik iets ontwerp op mijn gewone computer zijn de kleuren anders dan op de MacBook. Dit is verder niet storend. Een ander nadeel is dat de kleur van de cursor zwart is en wanneer ik bijvoorbeeld buiten zit is de muis slecht zichtbaar.

Ergonomie
Vooral de eerste maanden had ik moeite met het toetsenbord en het touchpad. Wanneer ik aan het typen was ging mijn cursor soms ineens naar een andere plek, omdat ik per ongeluk het touchpad aanraakte. Hierdoor raakte de hele tekst door de war. Nu heb ik daar gelukkig geen last meer van.
Wat ik ook erg irritant aan het toetsenbord vind is dat er geen ‘delete’ knop opzit. Maar ook dit probleem is op te lossen doordat je toetsen bepaalde functies kan meegeven. De “\” knop werkt bij mij nu bijvoorbeeld als “delete” .

Mobiliteit en accuduur
Dit zijn twee fronten waarin de MacBook uitblinkt. Het scherm mag dan misschien wel klein zijn, maar dit heeft als voordeel dat hij erg makkelijk mee te nemen is.
De accuduur is zo lang dat ik meestal geen oplader mee hoef te nemen naar school.

Over het algemeen ben ik erg tevreden met deze laptop. Er zijn enkele nadelen, maar deze zijn vaak goed op te lossen en uiteindelijk blijkt het dan nog makkelijker te werken ook. Het enige probleem wat moeilijk op te lossen is is dat niet alle spelletjes en programma’s werken met het systeem. Dus de enige reden waarom je deze MacBook niet zou moeten kopen is volgens mij wanneer je graag spelletjes erop wilt spelen. En dan heb ik het niet over online spelletjes.

Heb jij ook een Apple MacBook 13" 2.40GHz (Wit - Begin 2008)?

"Prijs
Ik heb deze MacBook gekocht toen hij in de mediamarkt in de aanbieding was voor 1200 euro. Dit is de prijs meer dan waard, omdat hij simpelweg langer meegaat en betere prestaties levert dan de andere laptop merken."

Omdat hij simpelweg langer meegaat en betere prestaties levert dan andere laptop werken?

1. Je vergelijkt modellen, niet merken zoals jij doet dus dit slaat echt nergens op. Ook geef je totaal geen argumenten waarom dat zou zijn. En merken hebben verschillende modellen dusja...
2. Welk model heb je het dan over?
3. Er zit tegenwoordig dezelfde hardware in als in PC's, dus die vergelijking gaat absoluut niet op.
4. Het is dezelfde hardware en het is dus absoluut niet zo dat die langer mee gaat in een mac.
5. De prijs van een macbook is juist aan de hoge kant, dat is bekend, je betaald voor het design, de naam en OSx. Als je via tweakers kijkt kan je makkelijk een laptop met betere specificaties vinden die minder geld kost, alleen zit je dan zonder OSx.

"Negatieve eigenschappen:

Klein scherm
Geen delete knop
Geen taakbalk
Niet alle programma's en spellen werken erop"

1. Je koopt een 13", wat vewacht je dan? :')
2. Je werkt met osx, dat is anders dan windows
3. Als je van te voren even had gekeken dan wist je dat niet alle windows applicaties er op draaien, wel zijn er veel alternatieven voor de Mac.
4. Dit zijn geen negatieve eigenschappen, dit is een keuz die jij hebt gemaakt.

Overigens wil ik even kwijt dat ik de keuze voor een 13" laptop vrij dom vind als je een grafische studie doet, dan moet je het jusit van je resolutie/scherm breedte hebben, en laten we eerlijk zijn, de GMA950 die nog in die modellen zit is ook geen grafisch hoogstandje.

[Reactie gewijzigd door jporter op 11 juni 2009 13:07]

Ik snap het minpunt 'kein scherm' niet helemaal. Dit kan je toch van te voren verwachten :)?. Daarnaast heb je wel een delete knop als je een us toetsenbord lay out kiest bij je bestelling. En een taakbalk wordt in OSX toch gewoon gecombineerd in de Dock en dashboard?

Verder wel een leuke compacte review hoor :). En welke programma's mis je nu onder OSX?

[Reactie gewijzigd door ronwiel op 11 juni 2009 12:02]

Thuis kun je hem altijd aansluiten op een groter scherm (kan met iedere laptop) en evt een full-size toetsenbord. Kun je thuis lekker werken op een groot t scherm en onderweg profiteren van de draagbaarheid. Voor mij zou iedere laptop met dockingstation geleverd moeten worden, dat is wat ik nu mis. Heel veel consumenten-laptops hebben (in tegenstelling tot bedrijfslaptops) geen mogelijkheid om een dockingstation te gebruiken.

Het probleem van per ongeluk aanraken van het touchpad heb ik ook (op de Acer Aspire 7520). En bij gebruik van het touchpad voor het verplaatsen van de muiscursor wordt, aan de rand van het touchpad gekomen, het oplichten en neerleggen van de vinger al gezien als een dubbelklik, erg onhandig. Ik gebruik daarom altijd de muis. Een optie om het touchpad uit te schakelen als er een muis is aangesloten is er niet. Een trackpoint vind ik wat dat betreft makkelijker als zo'n touchpad.
Ter info: fn+Backspace werkt ook standaard als Delete.
'' omdat hij simpelweg langer meegaat en betere prestaties levert dan de andere laptop merken.''

Mijn XPS M1530, van 1,5 jaar oud met 2,0 Ghz Core 2 Duo, 4GB ram en een 8600MGT 256mb DDR3 levert denk ik toch betere prestaties als jouw Onboard GMA 950.
En dat allemaal voor 1050 euro. ;)
Ook zit er een 7200 RPM Hd in, wat ik me bij jouw Macbook niet kan voorstellen eerder een 4200/5400RPM.
Maar goed dat is in jouw ogen waarschijnlijk geen vergelijking, vergelijk de XPS M1330 dan maar met je Macbook. Graphics: 8400 GS, nog altijd een stuk sneller als je GMA 950.
Dus zeg niet zomaar: omdat hij simpelweg langer meegaat en betere prestaties levert dan de andere laptop merken.
Doe eerst een beetje research. :*)

[Reactie gewijzigd door PSP123 op 11 juni 2009 14:52]

Leuke review, bij pluspunten kan je zeker nog het design plaatsen en bij minpunten mss de prijs?

@PSP123, speel nou niet zo op de man, het gaat hier over een kleine laptop die mobiel is en lang moet meegaan.. Jouw setup is vast wat krachtiger, maar je zal ook altijd je oplader in de buurt hebben veronderstel ik :P