Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

JBL Everest 700 Elite (Wit) Review

RHFTestpanel 13 december 2015, laatste update op 3 januari 2016, 440 views

JBL Everest 700 Elite (Wit) (Testpanel)

Voelt en oogt premium en active noise cancelling kan best handig zijn. Niet goedkoop en niet perfect maar deze JBL lijkt op alle vlakken goed te scoren. Sommige concurrenten scoren op sommige punten beter maar andere weer minder. Het is maar net wat je zoekt!

Pluspunten

• Voelt stevig en premium aan
  • Klinkt via Bluetooth al goed
  • klinkt met goede portable speler en kabel nog beter
  • Opvouwbaar
  • Opberghoes, microUSB kabel en audiokabeltje meegeleverd
  • Accu aan boord
  • Kan als head set voor telefoon gebuikt worden

Minpunten

• Gesloten systeem kan warmte en druk op oren veroozaken
  • Geen voedingsadapter meegeleverd
  • Geen Bluetooth zender meegeleverd (op stereoset aansluiten)
  • Storing gevoelige Bluetooth
  • Met BT niet werkend of moeizaam gekregen op verschillende Apple producten

Waarom een hoofdtelefoon met Bluetooth?

Stel je hebt een gezin met 4 kinderen, een vrouw en een jonge hond. Als iedereen zonder koptelefoon zijn of haar ding gaat doen zoals gamen of YouTube (op de iPads of PC's), TV kijken of muziek luisteren dan wordt het één grote kolere herrie is huis. Dan is het gebruik van een koptelefoon een hele menselijke en diervriendelijke oplossing. Ben je mobiel bezig (bv. keuken poetsen, stofzuigen of sporten) dan kan een draadloze koptelefoon met BT handig zijn.

Unboxing

Tweakers bedankt voor deze mooie JBL. In dit pakketje zit een luxe verpakking verstopt die best lastig netjes te openen was, misschien was ik te gehaast met openen ;). https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1A8QZg1x88HtBjQ.jpegIn de doos zit de JBL koptelefoon stevig vastgeplakt in de verpakking.

Naast de JBL koptelefoon wordt er een Micro USB kabeltje, een 3,5mm (incl. mic) audiokabeltje (koptelefoonzijde heeft een kleinere aansluiting).
1 JBL EVEREST™ ELITE 700 hoofdtelefoon
1 JBL opberghoes
1 Micro-USB oplaadkabel
1 Audiokabel met 3,5 mm aansluiting
1 Snelstartgids
1 Garantie en veiligheidsblad
Mijn JBL Hoofdtelefoon App download-instructies https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1A8QZg2KdEpsEhq.jpeg

Mag ik aan u voorstellen, de JBL Everest 700 Elite

De JBL ziet er goed uit (ok smaak is en blijft iets persoonlijks) en voelt stevig aan. De gebruikte materialen voelen zeker niet goedkoop aan. De koptelefoon kan ingeklapt worden en dat knippunt voelt net zoals het groter en kleiner maken solide aan. Het scharnier en schuif-verstel mechanisme zijn van metaal gemaakt en zouden daarmee minder slijtage gevoelig moeten zijn bij veelvuldig inklappen/schuiven dan bv plastic.
Specificaties
De accu in deze JBL is van het type Polymer Li-ion Battery (3.7V, 850mAh). Daarmee zou de JBL 15 uur muziek met BT (Bluetooth) en ANC (Active Noice Cancelling) of 25 uur met enkel ANC aan mee moeten gaan. Voor de audiofielen onder ons, de frequency response is 10-22kHz en de SPL 114dB (max.) De drivers, 1 per schelp, hebben een diameter van 40mm en een gevoeligheid van 99dB@1kHz, 1mW. De Bluetooth voldoet aan Bluetooth Spec 4.1 en ondersteund Bluetooth Profiles A2DP V1.2, AVRCP V1.4, HFP V1.6, HSP V1.2

Geluidskwaliteit getest met:

1. JBL via Bluetooth met Samsung S5 en mini iPad2
Eerste indruk van de JBL via BT verbonden met Samsung S5 is goed. De app is eenvoudig te vinden en installeren. Verbinding maken via BT was eenvoudig te doen. Muziek (Adele 25 album in flac formaat afgespeeld met Poweramp) klinkt "lekker". De bas is strak en het midden/hoog klinkt verrassend goed. Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht van een BT verbinding. Maar het kan beter. Ik bedoel, de BT verbinding heeft af en toe last van storing wat als tikjes tijdens het muziek luisteren hoorbaar is. Kan ook aan de Samsung liggen als die druk bezig is met bv wifi of app activieit. Bij uitschakelen van wifi op de Samsung S5 leek het wat minder te zijn. Persoonlijk stoor ik me er aan als er tijdens muziek af en toe tikjes te horen zijn. Ik heb nog geen andere BT verbinding kunnen testen om een en ander uit te sluiten.

(update 17-12), 2 uur de JBL getest met BT verbinding i.c.m. Samsung S5 om Netflix serie te kijken. Omgeving was een grote sporthal met flink wat omgevingsgeluid. Dan merk je hoe goed de ACN werkt en kan je genieten van het geluid/muziek omdat omgeving lawaai geheel naar achtergrond verdwenen is. Voor mijn gevoel geen last gehad van tikjes tijdens die 2 uur.

De iPads en iPod heb ik nog niet werkend gekregen met BT, de app wel kunnen installeren op de iPod (3de gen) en iPad mini 1 maar geen BT verbinding kunnen realiseren. Ga het nog proberen op andere generatie iPads die binnen de familie rondslingeren.

Update 18-12, de iPad mini(2) werkend gekregen via BT na installeren van de iPhone app op de iPad. Na paar minuten ontdekt dat eerst de BT aangezet moet worden op de JBL (BT op iPad ook zoekend naar apparaten), dan nogmaals de JBL 5s toets inhouden (zelfde toets waarmee je ANC aan/uit zet) waardoor de BT verbinding opnieuw kan pairen. Dan op de iPad in setting menu van BT de JBL die gevonden is "dubbel klikken" waarmee de iPad BT verbonden wordt met de JBL BT. Daarna de App opstarten, en dan eindelijk werkt een Apple device met de JBL via BT (mijn ervaring, wellicht dat een ervaren Apple gebruiker dit sneller door had of en anders voor elkaar gekregen had). Geluid klinkt goed en muziek van iTunes klinkt zoals ik van iPad/iPods gewend ben. Handig dat op linker oorschelp de muziek te starten en stoppen is en volume geregeld kan worden.

update 3-1-2016

De My JBL App

Voor mij heeft de app geen toegevoegde waarde omdat muziek via een muziekspeler afspeel. Kan me voorstellen dat mensen, die muziek afspelen via een Android of iOS apparaat, de EQ en instellen van ANC nivieau van de App handig vinden.
2. JBL met audiokabeltje met Samsung S5
Dezelfde muziek klinkt met gebruik van het meegeleverde kabeltje voor mijn gevoel iets beter en de tikjes zijn verdwenen. Het klinkt muzikaal en met het kabeltje klinkt het minder vermoeiend t.o.v. BT verbinding. Ik vermoed dat de dac gedeelte van de Samsung iets beter is dan de dac in de JBL. De JBL lijkt geen moeilijke koptelefoon om aan te sturen want de Samsung S5 kan redelijk hard en de muziek blijft onder controle. Maar het kan beter, of niet?
3. JBL met audiokabeltje met iBasso DX90
Jazeker het kan beter, hoorbaar beter. De iBasso DX90 is een compacte muziek speler die naast MP3 ook flac en high res muziek t/m 24bit 192kHz kan afspelen. De compleet gescheiden dac en versterker gedeelte aanboord van de iBasso weet i.c.m. de JBL indruk te maken. Het versterker gedeelte op max. weet de bassen nog indrukwekkender te maken, nog strakker. Het midden en hoog klinkt helder en minder vermoeiend dan bv de Samsung S5. Deze combinatie heb ik al meerdere uren getest en blijft mij boeien.

Ik wil deze combinatie nog testen in rumoerige omgeving om te luisteren hoe goed de ANC werkt. Update 3-1-2016, ANC aan in een rustige omgeving lijkt het afspeelvolume en geluidskwaliteit wat te beïnvloeden. Niet storend maar met ANC uit lijkt het geluid iets helderder te klinken en wat luider. Maar ANC in een rumoerige omgeving geeft meer rust omdat omgevingsgeluiden naar achtergrond verdwijnen.
4. JBL met audiokabeltje met ASUS gaming laptop (onboard audio chip)
Klinkt goed, vergelijkbaar met Samsung S5 met kabeltje. Voor gamen minder geschikt als je bv chat met andere gamers omdat de koptelefoon veel dempt waardoor je jezelf nauwelijks hoort en luid gaat praten (vervelend voor huisgenoten). Als je de ANC anders instelt hoor je meer van jezelf alleen met een beetje vertraging. Ik prefereer een normale gaming head set i.v.m. gebruiksgemak, qua geluidskwaliteit klinkt d JBL goed.
5. JBL met audiokabeltje en verloopplug met DacMagic plus stereoset
Moet nog getest worden omdat ik nog geen stereoverloopplug heb.

Comfort

to be continued na langere testperiode, voor nu en ik erg tevreden over draag comfort.

Hoe doet de JBL het vs. prijsgenoten?

Heb als vergelijk een in ear monitor (IEM) van Shure, de 425SE. De IEM's zijn oordopjes die gedeeltelijk in het gehoorkanaal gestopt worden waardoor het omgevingsgeluid afhankelijk van type ear-tips (foam, silicon, enz) weinig tot flink gedempt wordt (passief). De Shure 425SE klinkt aangesloten op de iBasso DX90 hoorbaar beter, midden en hoog klinken wat aangenamer en er zijn meer details hoorbaar. De JBL scoort beter op basdruk, verschillende active noise cancelling niveau's. En de IEM's passen niet in elk oor, sommige oorschelpen zijn niet geschikt voor de standaard uitvoering van IEM's De JBL past zelfs over forse oren heen.

Update 3-1-2016, fijne koptelefoon die voor dagelijks gebruik goed klinkt en handige features heeft. Overall scoort deze koptelefoon goed en heeft geen grote minpunten. Geluidskwaliteit in deze prijsklasse kan beter, concurrent Bose heeft een betere ANC (niet zelf kunnen testen). JBL heeft met de Everest 700 Elite een kwalitatief goed en stijlvolle koptelefoon gemaakt met Bluetooth, ingebouwde accu, ANC die "lekker" klinkt. Heb je deze features nodig dan kan ik deze koptelefoon zeker aanraden om te gaan beluisteren.

(ik gebruik de JBL nog dagelijks i.c.m. Netflix en Samsung S5)

Heb jij ook een JBL Everest 700 Elite (Wit)?

Dat geluid via een kabel beter klinkt dan via Bluetooth (A2DP) lijkt mij logisch. Volgens mij wordt het geluid namelijk niet ongecomprimeerd over Bluetooth gezonden, waardoor (her-)compressie noodzakelijk is.
Dat niet alleen, ik vermoed ook een kwaliteitsverschil in DAC. Als een signaal via BT gebruikt wordt zal de JBL de DAC verzorgen. Als je een kabel gebuikt wordt er een analoog signaal via aangeboden aan de JBL, m.a.w. de DAC van de audio speler is dan bepalend. Dat kan een hoorbaar verschil zijn.
Kun je aangeven hoelang je de koptelefoon op kan hebben voordat je hier "last" van krijgt?
na een uurtje