Specificaties 13,3" (1920x1080 IPS), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

HP Spectre x360 13-4110nd Review

Fred13 10 december 2015, 740 views

HP Spectre x360 13-4110nd

Mooie stevige laptop met touchscreen en ondersteuning voor een aktieve stylus.

Pluspunten

• prima stevige bouwkwaliteit
  • mooie laptop
  • nauwkeurig touchscreen
  • ondersteuning aktieve stylus
  • goede performance
  • stil
  • weinig bloatware op de laptop

Minpunten

• touchpad maakt tik-geluid bij een tap
  • trage levering vanuit HPstore

Sinds een week ben ik nu de eigenaar van deze mooie laptop. Het is een soepel werkende machine. Ik heb de i5-6200 skylake versie met 8GB cache en 256GB SSD. Cache geheugen kun je niet upgraden want dat zit vastgesoldeerd op het moederbord.
SSD kun je wel vergroten, een M2 SSD is gebruikt.

Uit diverse testen op het internet blijkt dat het performance verschil tussen de i5 en i7 klein is namelijk ongeveer 5 tot 7%, terwijl de i5 hoogstwaarschijnlijk wel zuiniger met energie omgaat en behoorlijk goedkoper is. De keuze was dus snel gemaakt.

Ook heb ik lopen dubben welk beeldscherm ik zou kiezen. Je hebt de keuze tussen een QHD en FHD beeldscherm. Ik heb de FHD versie genomen omdat 13,3 inch een relatief klein beeldscherm is en de teksten nog redelijk te lezen zijn op native resolutie met FHD. Het beeld is scherp en je ziet tijdens normaal gebruik geen pixels.

De laptop wordt niet warm en is stil tijdens normaal gebruik zoals internet browsing, youtube, facebook, office taken zoals Excel of Word etc. De fan slaat alleen aan als je de laptop zwaarder belast (gaming of video rendering). Ook als de fan start dan is het geluid gelukkig nog vrij stil.

Een laptop met een touchscreen vind ik persoonlijk ook een plus. Als je een touchscreen eenmaal gewend bent dan wil je niet meer anders. Wel moet je het scherm vaker schoonmaken.

Daarnaast had ik nog een andere reden waarom ik voor de HP Spectre X360 heb gekozen. Namelijk het feit dat je een aktieve stylus kunt gebruiken. Het is vreemd dat HP dit niet duidelijk vermeldt in hun reclame of op hun website.
Ik gebruik een Dell stylus aangezien die fijner zou zijn dan de HP stylus. De pen schrijft en tekent redelijk fijn en heeft ook meerdere drukniveau's. Dus als je harder drukt krijg je een dikkere lijn. Dit werkt fijn in programma's zoals OneNote.
Een aktieve stylus heeft ook als voordeel dat je jouw hand kunt laten rusten op het beeldscherm tijdens het schrijven (palm rejection) zonder dat je ongewenste lijnen krijgt. Dit is een natuurlijke schrijfhouding en vooral bij grotere beeldschermen belangrijk.

Opvallend is het grote touchpad. Tot op heden heb ik geen last gehad van de touchpad en ik begin er gewend aan te raken en zelfs fijn te vinden. Je kunt de touchpad volledig naar eigen gebruik instellen. Ook de klik/touch gebieden zijn in te stellen zodat je deze handig kunt gebruiken voor de linker en rechter muistoetsen.

Het toetsenbord typt prettig. Op mijn werk maak ik gebruik van Lenovo laptops echter ik vindt deze even prettig typen.
Het toetsenbord is verlicht en kent twee standen, aan of uit. In de BIOS kun je de verlichting van de F5 toets uitzetten. Deze staat normaal aan, F5 is de toets om de verlichting aan of uit te zetten.
De funktietoetsen hebben per default de speciale funktie als basisfunktie. Indien je de F-funktie wilh hebben dan kun je dat ook in de BIOS definieren.
Concluderend kan ik zeggen dat ik heel tevreden ben met deze aankoop.

Bang & Olusen staat garant voor een goed geluid op deze laptop volgens de omschrijving van HP. Het geluid klinkt redelijk maar is niet echt goed. Wel voldoende voor een laptop.

Ik heb de laptop online via de HPstore besteld en kon gebruik maken van een 10% kortingscode :-) De beloofde leverdatum werd niet gehaald. Twee weken later dan beloofd kwam DHL de laptop brengen.

Heb jij ook een HP Spectre x360 13-4110nd?

Hallo Fred,
Leuke review. Ik zie in je review dat je een stylus gebruikt. Nu heb ik bij HP twee keer de vraag voorgelegd welke stylus compatible is met de HP Spectre x360 - 13-4110nd en krijg daar telkens het antwoord dat dit model niet werkt met een stylus.

Kan het zijn dat jij een afwijkend model hebt besteld? Of dat het iets uitmaakt waar je 'm koopt (ik heb 'm enkele weken geleden bij de MM gekocht).
Hoi Bloomies69
Nee dit model werkt met een stylus. Je kunt bij Dell de 750-AAHC Dell Active Stylus bestellen of bij HP de HP Pro Tablet 408 actieve pen. Beide pennen zijn volledig identiek (ik heb beide hier liggen) Er is nog een ander type pen dat werkt met de Synaptic touchscreen maar die kunnen we volgens mij hier niet bestellen.

Ik moet wel zeggen dat de pen wel werkt maar soms nukken heeft. Op het forum heb ik hier vragen over gesteld en ben bezig te discussiern met een aantal HP medewerkers.

HP gedraagt zich vreemd want op het internet zijn vele filmpjes te vinden die laen zien dat de pen geod kan werken op de laptop. Tevens zie je bij foto's van de 4159 dat er een stylus bij is afgebeeld. De 4159 is identiek aan de 4150 en die is weer grotendeels identiek aan de 4110.
Hallo Fred
Ik heb gelezen dat de Dell (en dan dus ook de Pro Tablet 408 denk ik) sinds kort bij veel mensen niet meer ondersteuning meer geeft sinds er een nieuwe update ge´nstalleerd is (windows??) op Spectre x360. Wat is uw ervaring hiermee?
Ik wil heel graag een stylus kopen bij mijn laptop, maar kan op de Nederlandse markt tot nu toe geen geschikt product vinden. HP Active Pen is in Nederland niet meer te koop.

Ik heb weinig verstand van dit soort dingen....
Zijn de pennen zo lastig te krijgen omdat de techniek al weer verouderd is? Moet ik pennen in voorraad kopen als ik een werkende gevonden heb? Of gaan er in de toekomst juist meer pennen komen die geschikt zijn???

Fijn als u me even op weg wilt helpen.
Groeten, Yvonne
Ik heb ook interesse in deze notebook. Werkt de pen ondertussen al beter, of niet?
De pen werkt redelijk maar niet zo goed als bijvoorbeeld een Surface pen of wacom pen.
Voldoende om te schrijven.
Welke pen kan ik het beste bestellen? De dell pen is in Nederland niet leverbaar envoor de hp pennen wordt niet aangegeven dat ze compatibel zijn met spectre x360
Welk pen kan ik het beste bestellen? De Dell-pen en is in Nederlands niet meer te krijgen. Bij de HP pennen zie ik niet staan dat ze compatibel zijn met de Specter x360. Kunt u mijj op weg helpen?
De Dell pen kun je bestellen in Nederland of via bijvoorbeeld Amazon.de (zij versturen ook naar NL).
HP schijnt twee pennen te hebben. Eentje is exact gelijk aan de Dell pen en kan gewoon via de HP Store besteld worden. De gegevens zijn :
produkt-nr K8P73AA HP Pro Tablet 408 actieve pen.
Hier kun je de pen bestellen :

De Dell pen is Dell stylus 750AAHC, deze is volgens mij exact gelijk aan de genoemde HP stylus.