MSI KT880 Delta FSR, KT880 (Sound, LAN, SATA-RAID) Review

kid1988 26 augustus 2005, laatste update op 23 september 2010, 628 views

MSI KT880 Delta FSR, KT880 (Sound, LAN, SATA-RAID)

Pluspunten

• de laatste generatie K7 borden met veel features
  • Sata in southbridge
  • Gigabit Lan
  • Dual Channel
  • stabiel
  • mooie kleur (rood)
  • passief gekoelde NB

Minpunten

• geen gaten rond de socket voor alternative coolers
  • 12volt aansluiting wat vervelend geplaatst (zou wel niet anders hebben gekunt met de layout..)
  • IDE sloten hadden beter ergens anders gekunt.

Layout Score: 4
Ik heb dit bordje nou ruim een half jaar, als upgrade op mn K7, zodat ik een poos kon wachten metupgraden naar 64 bit.
ik ben over het algemeen erg tevreden over het bordje.
hij heeft de nieuwste features (Geintergreerde Sata, Dual channel, 8 USB poorten (4 back, 4 front(intern)) en onboard sound.

Features
in features is het bordje erg compleet
wat er allemaal te verwachten is:
8 USB2.0 aansluitingen
1 gigabit lan
dual channel ram
Sata in southbridge (raid 0 en 1)
5.1 geluid onboard met goede kwaliteit
1 AGP8x slot
en verder het gebruikelijk (400mhz fsb, P-ata IDE, floppy, 5x32 nit pci, frontaansluitingen voor 4x USB en geluid, etcetc)

Inbouw
ik heb een erg ruime kast (casetec 1018) dus dat was geen probleem. de layout is redelijk goed, de meeste connectors zitten op de rechter kant van het bord, zodat je niet overal kabels door hebt lopen, met uitzondering van de extra 12volt op het moederbord (datvierkante stekkertje)

Layout
zoals ik al zei is het redelijk goed, niet helemaal top. de extra 12volt zit op een vervelende plek, en mijn kabel daarvoor is maar net lang genoeg om hem om mijn CPU heel te leiden (zalman CNPS6000CU) verder zijn de IDE aansluitingen ook niet helemaal lekker geplaatst, ik heb een creative audigy 2, en die heb ik ivm de koeling van mijn VGAkaart zo laag mogelijk in een pcislot gedrukt. maar aangezien de kaart langer is dan het einde van het pcislot kom ik nog wel eens in de knoop met de IDE kabels. die van de floppy is trouwens wel mooi aan de rechter kant geplaatst. verder is de layout standaard. de dimm's zitten misschein wat dicht op de VGA kaart, zodat je met een speciale cooler misschien wat in de knoop komt, maar hij zit wel ver weg bij de nothbridge.

Cooling
de northbridge is passief gekoeld, wat ik een groot pluspunt vind, geen lawaaierige fans of degelijke en met de zalman CNPS6000 heb ik ook geen problemen gehad, aangezien ik eerst dacht dat de NB cooler wel wat te hoog kon zijn. wel moet je misschien uitkijken met zulke coolers omdat de socket aardig aan de rand zit, en je misschien wat problemen kunt krijgen met je voeding die in de weg zit. maar verder OK. wel zit er 1 groot nadeel aan (en dat heeft MSI met meerdere K7 bordjes) er zijn geen gaten rond de socket voor alternatieve (stillere/beter) coolers.

Stabiliteit en Overclocking
ik ben geen fanatiek overclocker maar het systeem is in mijn geval op stock erg stabiel, nog nooit problemen gehad. ik heb: fsb 333 mhz, dual channel ram (ook 333mhz) agp8x met radeon 9800PRO (MSI) en een audigy i.p.v. onboard geluid. 1 Sata device, 1 IDE device, en een floppy drive. op de interne USB gebuik ik : 3 front aansluitingen en een cardreader. USB 2.0 aan de achterkant voor mijn webcam en MP3speler.
ik heb wel eens wat overgeclocked, en ik bleef steken op een FSB van 181 MHZ, maar dat kwam meer door mijn CPU als door mijn moederbord. (2363 mhz, zonder voltage te veranderen) want mijn cpu is gelocked volgens mij (geen multiplier te veranderen). en dan boot hij gewoon niet meer.

er zit ook een automatische overclockfunctie in, die het systeem automatisch overclocked als er meer performance gewenst is (bij games etc) die heb ik standaard uit staan, maar je kunt hem in stapjes van 5 instellen op: 5%, 10,15,20,en 25% overclocken.
ik heb het even op 20% gezet, maar ik gebruik mijn pc vooral voor multimedia en internet, dus ik merkte er niets van (als de processor niet 100% draait, word hij ook niet automatisch overgeclocked) en met games was de performance winst niet echt merkbaar (misschien 5 FPS) (Counterstike source) maar dat kan ook aan de game zelf liggen. maar ook toen geen stabiliteitsproblemen gehad.

Heb jij ook een MSI KT880 Delta FSR, KT880 (Sound, LAN, SATA-RAID)?