Specificaties 13,3" (1920x1080 IPS), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Dell XPS 13 9350 (CNX9303) Review

TimChr 9 december 2015, 591 views

Dell XPS 13 9350 (CNX9303)

Mooie en kleine 13.3-inch ultrabook, met strakke behuizing en mooi scherm! Bij ontvangst van deze laptop werkte het touchpad niet, pas na een update van de (moeilijk te vinden) driver raakte deze aan de praat. Zo'n klein probleem geeft gelijk een slechte indruk van een prima notebook.

Pluspunten

• Klein
  • Snel
  • Licht
  • Mooi scherm met smalle bezels

Minpunten

• Quality control Dell
  • Plaatsing camera
  • Backlight bleeding

Aanschaf
Enkele weken geleden begonnen met een zoektocht naar een nieuwe laptop voor met name privé-gebruik en ook wat werkgerelateerde taken (statistische programma's en tekstverwerking). Budget lag tussen ¤1200 en ¤1500, eisen waren:
  • Redelijk tot goed scherm tussen 13 en 15 inch
  • Klein en licht
  • Prettig werkend en niet te klein (grote handen) toetsenbord
  • Lange accuduur
  • Niet lelijk, dik of
  • anderszins esthetisch onverantwoord
De shortlist kwam uit op:Zelf gebruikte ik een L502x XPS 15 uit 2010 die in de afgelopen jaren wat upgrades onderging (SSD+HDD, RAM) en daardoor nog niet geheel onbruikbaar was. Het enige (letterlijk) grote nadeel hiervan was dat het apparaat niet bijzonder draagbaar is: 3 ruime kilo's hebben ervoor gezorgd dat deze laptop vooral als desktop aan het werk is geweest.

Een review van deze drie laptops is ook te vinden bij Notebookcheck.net.

De MacBook is een redelijk vaste waarde in dit lijstje, deze is niet traag, niet lelijk, het scherm is mooi et cetera. Daarnaast wordt dit model goed verkocht en is de support in orde. Volgens mij kan je je aan dit model niet echt een buil vallen. Nadeel: het is niet echt een origineel model en vergeleken met de andere twee relatief zwaar. Ook zijn upgrades duur, waardoor het 256 GB-model iets boven het budget uitkwam (na werknemerskorting via de universiteit). Daarnaast had ik een lichte voorkeur voor Windows ten opzichte van OS X die niet per se doorslaggevend zou zijn, daarom heb ik dit model wel overwogen.

De Dell XPS 15 leek fantastisch, maar was ruim buiten budget. Wellicht was het met VIP-korting via de Dell-website nog gelukt om wat van de prijs af te halen, maar helaas geen optie.

De Dell XPS 13 leek me in eerste instantie niet de beste keuze. De keuzevrijheid vond ik beperkt qua combinaties scherm en processor. Ik had liever een i7 Skylake dan een i5 maar dan wel met het FHD-scherm in plaats van het QHD+-paneel in verband met de spiegeling van dat glanzende scherm, de accuduur, scalingproblemen en de meerprijs.
Dit i7/FHD/8GB/256GB-model was met geen mogelijkheid te vinden op de website van Dell, maar enkele webshops hadden dat model wel in het assortiment, hoewel iets boven budget (Centralpoint, 4Launch).

De Asus is een goedkopere laptop, met een FHD-scherm, dun, licht, niet lelijk en stil (fanless). De lagere prijs heeft wel als gevolg dat wat bespaard is op de processor en de gebruikte materialen voor de behuizing. Voor mijn gevoel zou deze laptop iets te langzaam zijn voor sommige van mijn gebruiksdoelen. Deze laptop viel dus af. Zonde, want ik denk dat deze laptop een goede value-for-money heeft.

De keuze kwam dus te liggen tussen de MacBook en de XPS. Omdat deze twee behoorlijk dicht bij elkaar liggen, was de keuze niet gemakkelijk. Uiteindelijk ben ik gegaan voor de XPS 13, deze heeft voor mij een beetje de 'hebben'-factor en heeft een mooie innovatie: de smalle bezels rond het scherm met als resultaat een kleine en lichte laptop. Daarnaast het praktische oogpunt: er slingert al een MBP 13 van vriendin rond, en ik wilde geen risico lopen op verwisselingen.

Enfin: op vrijdag 4 december de gok genomen en een XPS 13 9350-7570 besteld bij 4Launch.nl ŕ ¤1529,-.

Ontvangst, uitpakken en eerste ervaringen
Nadat de pakketjesbezorger weer eens precies niet op de goede tijd langskwam de volgende dag, was het bij de tweede poging wel raak. De relatief kleine doos (vergeleken met het geval waarin mijn XPS 15 werd bezorgd) bevatte een Dell-doos met daarop een sticker van een XPS 13 9530-7543: een ander model met een i5. Nogal teleurstellend, aangezien ik vanwege het kleine prijsverschil specifiek een i7 zocht, die niet via Dell verkrijgbaar was. De moed zonk me in de schoenen, want het model van de sticker is gewoon te koop via Dell, en dus misschien ook met korting. Na een telefoontje met 4Launch, die mij vriendelijk te woord stonden en wilden overwegen om de order om te zetten, toch maar de doos opengemaakt. Hierin bleek toch het model met i7 te zitten!

De verpakking was verder erg netjes, een mooi strak zwart doosje en apart daarvan de adapter en netsnoer in een aparte wrap. Doosje open en daar lag de laptop in een glanzend plastic wrapje (dit alles deed nogal aan Apple denken, maar dat is m.i. een flinke verbetering ten opzichte van de grauwe kartonnen doos met daarin een laptop in wat piepschuim die ik 5 jaar geleden kreeg).

Bij de eerste keer opstarten kwam ik vrij snel in het Windows-configuratieprogramma terecht, en viel gelijk op dat het touchpad niet werkte. Geen reactie op muisbeweging en klikken... Dat begon dus al goed. Gelukkig met behulp van toetsenbord en USB-muis de instellingen af kunnen werken. Daarna ben ik gelijk gaan zoeken naar een update voor het touchpad. Deze was niet te vinden op de website van Dell, maar wel via de website van Synaptics. Deze driver deed wonderen en het bleek in dit geval gelukkig alleen maar een driverprobleem te zijn. Ik begrijp niet dat deze laptop in deze staat de fabriek heeft kunnen verlaten. Dat doet nogal af aan de kwaliteitservaring die ik wel verwacht van een laptop van 1500 euro.
Met andere woorden: een nogal slechte beurt van Dell.

Nadat het probleem met de touchpad was opgelost, kon ik me richten op de rest van de laptop. Deze is stevig gebouwd, de onderkant en het deksel zijn uit dik en stevig aanvoelend aluminium gemaakt, met een donkergrijze afwerking. De binnenkant is gemaakt van een stevig ruw plastic met carbon(print?), heeft een glazen touchpad en een redelijk ruim opgezet toetsenbord, voor het formaat van de laptop. De toetsjes tikken aardig, maar verwacht geen romans die volledig geschreven zijn op de XPS 13. Het touchpad (als het eenmaal werkt) is prima responsief, de muiskliks zijn nogal hard. Wat een grote verbetering is ten opzichte van ongeveer alle eerdere Windows-touchpads is dat dingen als scrollen en zoomen eindelijk vloeiend gaan.

Je merkt dat het openklappen van de laptop niet gemakkelijk gaat. In tegenstelling tot veel andere laptops heb je hiervoor twee handen nodig. Het lijkt alsof een groot deel van het gewicht in het systeem aan de kant van het scharnier zit. Daarnaast is de opening tussen onderkant en deksel van deze laptop erg smal, dus het lukt ook niet om ze zomaar uit elkaar te krijgen. Wellicht gaat het scharnier na verloop van tijd nog wat soepeler werken.
De aansluitingen van de laptop zitten aan de zijkanten: links een AC-in, Thunderbolt 3.0, USB 3.0 en headphone jack; rechts SD-kaart en USB 3.0.

De verdere eerste ervaringen:
  • de laptop komt vlot over
  • het scherm is erg scherp
  • bij een zwart scherm op heldere stand is er redelijk wat backlight bleeding (foto volgt)
Als ik de laptop iets langer gebruikt heb zal ik deze review aanvullen, ook met foto's.

Verder vul ik graag aan met verzoeken uit de comments!

Heb jij ook een Dell XPS 13 9350 (CNX9303)?