Lenovo IdeaPad Y510p (00303NL) Review

AssaultCommand 9 december 2015, laatste update op 9 december 2015, 246 views

Lenovo IdeaPad Y510p (00303NL)

Heb deze laptop nou al een een jaartje of zoiets en terwijl ik hem in eerste instantie aan iedereen deed aanraden twijfel ik er nu nog steeds een beetje aan. Toen ik hem kocht was de keyboard backlighting niet gelijk en kreeg ik voortdurend bluescreens, dit eerste is opgelost maar...

Pluspunten

• Krachtige laptop voor wat je ook maar nodig hebt
  • Keyboard backlighting
  • Ultrabay die uit te wisselen is met andere modules
  • Goed en hard geluid dat koppen doet draaien
  • Built in monitor kan je overclocken tot 73hz als je dat leuk vind.
  • Kan 2 displays verbinden om meer workspace te krijgen

Minpunten

• Defect op aankoop (keyboard)
  • 5400 HDD - hierdoor kreeg ik bluescreens
  • Moet een SSD er in zetten om hem echt goed te kunnen gebruiken
  • Dolby sound dinges maakt geluid doffer, maar harder.
  • Word erg heet en kan de fans niet harder zetten. Plus de helft van de ene fan die er in zit zit achter plastic verstopt (is op te lossen door het weg te slijpen)
  • Batterij verschrikkelijk snel leeg.
  • Glimmende rand ding tussen de toetsen op de keyboard komt los maar gaat niet meer helemaal terug, vrij irritant.
  • Touchpad is waardeloos; geen touchpad zou beter zijn dan dit ding.

Toen ik hem kocht was de keyboard backlighting niet gelijk en kreeg ik voortdurend bluescreens, dit eerste is opgelost door paradigit maar ze hadden geprobeerd de bluescreens op te lossen door windows opnieuw te installeren terwijl ik al had gezegd dat het aan de HDD lag, dit hielp voor geen meter.

Uiteindelijk heb ik de HDD vervangen met een Samsung 840 EVO 250GB SSD en er geen last meer van gehad. De HDD zit nou in een caddy ipv de CD drive. De cover van de CD drive moet op de caddy gezet worden maar ondertussen zijn alle clipjes afgebroken, dus zit het er op met zwarte isolatietape.

Het toetsenbord is ondertussen ook al weer een probleem want de glossy finish dinges dat tussen de toetsen zit is ook gedeeltelijk los gekomen en gaat niet meer helemaal vast dankzij afgebroken clipjes.

Verder heb ik het gisteren het werkgeheugen uitgebreid naar 16GB ipv de 8GB standaard. Dit helpt iets met games maar komt vooral handig bij photoshop, video rendering/editing, 90+ tabs open houden in chrome en dat soort grappen. (Dual Channel werkt ook Asymetrisch met 8GB en 4GB sticks voor 12GB totaal).

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad Y510p (00303NL)?