TomTom Spark Cardio Music Small Zwart (Zwart) Review

Homer J.Simpson 8 december 2015, laatste update op 8 december 2015, 624 views

TomTom Spark Cardio Music Small Zwart (Zwart)

Goede poging, geen sigaar.

Pluspunten

• Extreem lange batterijduur (makkelijk een week)
  • GPS
  • (soort van) functionerende hartslagsensor
  • Degelijk gebouwd en waterdicht

Minpunten

• Software niet af
  • GPS fix soms onmogelijk waardoor niet gelopen kan worden.
  • Hartslagsensor geeft verkeerde waarden bij start workout
  • Weigert na initiŽle pairing te synchroniseren met telefoon.

Na lang wachten nu eindelijk een maand in het bezit van de nieuwste Tomtom Spark Cardio + music. Op papier een super horloge dat ook in de praktijk zeker potentie heeft:Je kunt op elk moment een training starten waarbij het horloge alles registreert: Hartslag, locatie, stappen. Hierdoor is progressie zeer nauwkeurig bij te houden.

Helaas is het horloge echter duidelijk nog niet af: De hartslag sensor geeft (in vergelijking met polsmetingen en hartslagband) enorm afwijkende resultaten en het horloge bijft geregeld een uur op "wachten" staan om een GPS fix te proberen te krijgen. Dat lukt dan blijkbaar niet waardoor niet begonnen kan worden met de training en ik uiteindelijk maar zonder ga lopen.

Synchronisatie met de PC gaat goed en daarbij laadt het horloge ook op waarna het echt heel lang meegaat: afhankelijk van het aantal trainingen soms meer dan 7 dagen. Synchroniseren met de Android app gaat echter waardeloos: na de initiŽle koppeling weigert het horloge sindsdien en aangezien ik deze review een maand later schrijf dan de voorgaande hebben ze bij Tomtom blijkbaar ook weinig haast om het op te lossen. Aangezien ik de kwaliteit van de ondersteunende software ook meeweeg, krijgt het onderdeel "Bouwkwaliteit en afwerking" daarom voorlopig het oordeel "waardeloos"

Al met al is het horloge niet goed bruikbaar voor het doel waarvoor ik het gekocht heb: betrouwbaar mijn sport prestaties en progressie bijhouden. Ik ga het nog een maandje afwachten en hoop dat Tomtom de problemen snel oplost, anders beland dit horloge waarschijnlijk op Marktplaats. :(

Heb jij ook een TomTom Spark Cardio Music Small Zwart (Zwart)?

wat zijn de bevindingen ondertussen?
Heb je een idee wat het verschil is tussen de spark en de runner2?
specs lijken identiek
Geen idee of er verschil is tussen de Spark en de Runner2. Met de software updates lijkt het wel een beter ding te zijn geworden maar GPS fix kan nog steeds bijna 15 minuten duren soms.
Het verschil tussen de Tunner en Spark is dat de Runner enkel hardlopen heeft en de Spark meerdere sporten zoals zwemmen / indoor fitness ect.

Betreffende de lange GPS fix, heb je voordat je gaat lopen eerst even je horloge gekoppeld aan PC of telefoon? Zodat de quickGPS functionaliteit gebruikt kan worden?
Mijn ervaring met de MultiSport is dat er dan heel snel een fix is (meestal rond de 15 seconden)

Je kans de status van de Quick GPS zien op je horloge, zo uit me hoofd vanaf de klok scherm 1x naar links. Als daar een vinkje staat voor QuickGPS heeft de horloge dit nog genoeg gegevens voor een snelle GPS fix
De Runner 2 en Spark zijn identiek. Die van mij werkt prima. Als je bandje niet goed strak zit en te laag bij je pols is bevestigd dan geeft de heart rate sensor bij de start van een work-out soms verkeerde waarden. Nu ik hem een gaatje strakker heb gezet werkt alles prima. En wanneer je regelmatig koppelt met de app wordt de Quick GPS geŁpdate en heb je binnen no time een fix. De software is wel slecht, dat klopt :-) Gelukkig zet hij mijn data door naar Strava en dat werkt goed.