Tweakers zegt: 6,5

Specificaties Shooter-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

Rainbow Six: Siege, PC (Windows) Review

likewise 7 december 2015, laatste update op 16 december 2015, 81 views

Rainbow Six: Siege, PC (Windows)

Een waardige release die teruggaat naar de origine van de Rainbow Six series qua gameplay. Ik vind het goed tot zeer goed wat ik tot zover gezien heb. Het matchmaken of netwerkcode kan nog aandacht gebruiken; er is nog teveel variatie in 'lag' binnen de spelers in een game.

Pluspunten

• Nadruk op tactiek
  • Vernieuwend; bijv. geluidspropagatie
  • Muren/plafonds/ramen veranderen

Minpunten

• Matchmaking en/of netcode kan beter

Stabiliteit Score: 3
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 5
Geluid Score: 5
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
Ooit begonnen met een boek van Tom Clancy genaamd Rainbow Six, welke ik zeker kan aanraden om te lezen. Daarna kwam Rainbow Six als een tactische shooter game voor PC die erg goed de spanning wist te brengen van een special forces team gespecialiseerd in hostage rescue.

De serie heeft daarna wat wisselende game varianten gekend, die gingen afwijken van het originele concept.

Rainbow Six Siege zit weer dicht bij het originele concept maar met een hele reeks vernieuwingen in de vorm van specialisaties en gadgets, en bovendien een dynamischere omgeving. Erg goed gelukt. Wel leentje-buur gedaan bij bijv. Call of Duty als het gaat om het doel: Gijzelaar bevrijden of bommen (de)fusen of een zone bezet houden. Multiplayer met een defensief team en offensief team, wat telkens wisselt.

Rainbow Six Siege is de eerste in de serie waarbij muren, plafonds en raamvensters al dan niet gedeeltelijk kapot gemaakt maar ook versterkt kunnen worden. Met het versterken probeert het defensieve team toegang te ontzeggen. De aanvallers hebben verschillende mogelijkheden om toegangen te maken. Daarnaast, met het slaan van gaten in bijv. gipswanden kunnen tactische schutterposities worden gecreeerd.

Een team bestaat uit maximaal 5 operators, met elk een eigen specialisme en een gadget, met een extra gekozen wapen of gadget (shield of C4, granaat etc.).

De destructie/fortification en operators zijn vernieuwend en zorgt voor creativiteit en verrassingen tijdens het spelen. Vooral het juist leren gebruiken van de specialisatie in combinatie met goede communicatie met je team is de grote uitdaging.

Voordat de actie begint, gaan de aanvallers met tweewieler cameradrones de situatie in kaart brengen gedurende korte tijd. Elke operator kijkt door zijn drone en kan entries in kaart brengen en met wat zoekwerk activiteiten van de verdedigers zien. Indien de gijzelaar of bommen zijn gezien blijven deze als markers staan, wat de aanval efficienter maakt. Bij een goed team vind er tijdens deze voorbereidingsfase een voicechat overleg over de aanvalstactiek plaats -- in de praktijk heb ik deze voorbereiding slechts incidenteel meegemaakt in de casual matchmaking. Toch blijft deze voorbereiding erg leuk.

Verdedigers gebruiken deze tijd om hun doel zo goed mogelijk te beschermen tegen een aanval, of in eerste instantie, tegen detectie door de cameradrones. In de praktijk zie ik dat 3 van de 4 keren de aanvallers succesvol hun doel weten te vinden met drones. Ook dit houd het dynamisch. Soms is een doel van nature makkelijk te bereiken en wordt het een hevig gevecht, soms moet een team helemaal doordringen tot de binnenste kamer (of kluis).

Daarna gaat de actie in en die is toch elke keer wel anders. Zowel verdediging als aanvallers kunnen kiezen voor stealth/loud, samen/verspreid, langzaam of overrompelend te werk gaan etc. Dit maakt het spelen erg afwisselend.

Als je dood gaat krijg je (in de hoedanigheid van een remote operator) de mogelijkheid om de nog werkende security cameras te bedienen en posities door te geven naar nog levende teamleden.

Het geluid is erg goed, met een headset bouw je alleen al met het geluid een beeld op van mogelijke vijanden dichtbij.

Wat me erg bevalt aan de game (vergeleken met bijv. BF of COD) is het continu moeten aanpassen aan de veranderende omgeving, en de vrijheid in manier van spelen.

Wellicht een stuk minder toegankelijk dan andere shooters, en de game krijgt redelijk lage scores. Ik ben het daar niet mee eens, dus vandaar deze review. Ik geef de game een 8 van de 10, en dat is voor de eerste patch die vandaag is uitgekomen, welke enkele release issue zou moeten verhelpen.

Dit zeg ik overigens als noob. Ik ben nog teveel aan het spelen met de mogelijkheden van de game en wordt nog makkelijk overrompeld door ervaren spelers.

Heb jij ook een Rainbow Six: Siege, PC (Windows)?