Medion Akoya S4220 (MD 99660) Review

Eagle0 7 december 2015, 9.763 views

Medion Akoya S4220 (MD 99660)

Het apparaat heeft een prima scherm (IPS/1920x1080), prima toetsenbord, prima CPU (N3700) en prima prijs (369 euro). Er zit te weinig geheugen in (2GB LPDDR3) en dit is niet uitbreidbaar. De 2.5" 500GB disk maakt als enige geluid en de accu is te krap.

Pluspunten

• IPS scherm full-HD scherm
  • toetsenbord
  • prijs
  • CPU

Minpunten

• te weinig geheugen!!! (en niet uitbreidbaar)
  • accuduur
  • HDD is foute keuze, maar vervangbaar
  • wifi chip

Ik wilde dit apparaat hebben als vervanging van mijn netbook. Ik ben bij mijn netbook gewend aan een vaste netwerkstekker, lange accuduur, geluidloos gebruik en goed toetsenbord.

Deze Medion Akoya S4220 heeft dat echter niet helemaal.

Jazeker, het scherm is prima. Het is een IPS scherm, dus van alle hoeken prima te bekijken, hoewel bij extreme hoeken de kleuren en het contrast van minder duidelijk worden, maar ik werk dan normaalgesproken ook op een monitor die 2 keer zo duur is als deze hele laptop.

De CPU is prima. Deze CPU wilde ik ook graag hebben, omdat de Intel Pentium N3700 eindelijk eens wat meer GPU Execution Units (16 stuks) heeft en binnen het beperkte energiebudget valt van 6Watt.

Het toetsenbord is prima. Het typt lekker en heeft ook een normale grootte en indeling. Het enige nadeel wat mij betreft is de enter toets. Ik hou persoonlijk meer van de lage brede enter-toets en ik sla ook regelmatig mis als dit niet deze toets is.

Er zitten 3 USB poorten op aan de linkerkant. Helaas niets aan de rechterkant. 2xUSB2.0 en 1xUSB3.0. Daar tussenin zit ook nog een vollegige grootte HDMI poort.

Wat ik wel mis is een RJ45 stekker en met een los USB naar ethernet adaptertje rondlopen is me tot nu toe nog nooit bevallen.
Als alternatief voor dit gemis zit er een RTL8723BU met 1 antenneaansluiting op het moederbord geintegreerd. Deze is dus niet vervangbaar. Ik vind deze 802.11b/g/n chip niet toereikend voor een laptop van eind 2015.
Er zijn geen mini-PCIe connectors aanwezig in het apparaat.

Het meest vervelende van deze laptop vind ik het geheugen. Er zit maar 2GB LPDDR3 op en dat is echt te weinig voor en laptop van eind 2015. Zeker als je het combineert met deze CPU. De CPU heeft de mogelijkheden om allerlei applicaties te draaien. Zelfs moderne spellen kunnen goed op medium kwaliteit worden gespeeld, maar het kan gewoonweg niet, omdat er te weinig geheugen in zit. Het FullHD IPS scherm is daardoor ook overkill. Je kan eigenlijk geen foto's bewerken met de hoeveelheid geheugen die hier in zit. Het meest vervelende vind ik nog wel dat er op de originele printplaat (NSBW140X MB V1.0) er wel rekening is gehouden met een SO-DIMM slot, maar dat deze er gewoonweg niet opgesoldeerd is.

De harde schijf is een 500GB standaard toshiba disk (MQ01ABF0). En hoewel het idle verbruik van deze disk laag is (0,4Watt gemeten verschil tussen wel en niet aanwezig) had ik hier toch liever een SSD in gezien. Verder is de harde schijf het enige bewegende onderdeel. Gelukkig is deze 2,5" SATA harde schijf eenvoudig te vervangen (2 schroeven).

Het scherm verbruikt op volle brightness ongeveer 4,5 Watt. Dat is dus meer dan de helft van het totale verbruik, want idle met het scherm vol aan verbruikt het geheel ongeveer 7,6Watt. Met scherm dichtgeklapt in idle gaat dat dus naar ongeveer 3 Watt. Ik heb de brightness standen verder niet kunnen testen, maar ik vermoed dat de accuduur van bijna 5 uur drastisch omhoog gaat als de brightness wordt aangepast.

Het enige wat ik nog niet genoemd heb zijn het full-size SD-kaartslot en de 4-pins headset aansluiting. Ook deze zitten allebei aan de linkerkant van de laptop.
De voedingsaansluiting zit overigens ook aan de linkerkant van de laptop.

Heb jij ook een Medion Akoya S4220 (MD 99660)?

Ik draai dual boot linux en windows op de laptop. Hij presteert op zich prima met de N3700 quad-core, maar zodra ik meer dan 2GB geheugen wil gebruiken gaat het ding staan swappen. Dat gebeurt dus zelfs al als je een aantal zware tabjes open hebt staan in je browser.
Ik ben vooral onder de indruk van het scherm. Mooi IPS paneel, kleine bezel (voor zover je daar bij een laptop over kan spreken) en lekker rustig om naar te kijken.
Kennelijk heb jij de laptop wel open weten te krijgen.
Ik had alle schroeven aan de achterkant losgemaakt, HDD slot verwijderd, maar kreeg hem niet open: http://i.imgur.com/wfbcnQW.jpg
Kan je wellicht wat pics uploaden hoe je dat voor elkaar hebt gekregen?
Ben benieuwd of de 2GB LPDDR3 niet gewoon door 1x 4 of 8 GB LPDDR3 kan worden vervangen.
Zelf heb ik in elk geval een SSD besteld voor een gering bedrag en zal kijken of dat verschil maakt qua stilte, accuduur en prestaties en wellicht Windows 10 32-bit om extra RAM te besparen.

[Reactie gewijzigd door xavierk op 15 december 2015 13:18]

Het geheugenslot aan de onderkant van het moederbord is niet geplaatst. Ik vermoed dat de 2GB op de andere kant van het moederbord gesoldeerd is.
De klep aan de onderkant is met plastic uitsparingen vastgeklikt. Een sterke vingernagel of een plastic stekertje ertussen helpt hierbij.

[Reactie gewijzigd door Eagle0 op 15 december 2015 17:19]

Bedankt voor de review! Dat er maar 2GB geheugen in zit is echt heel raar. Net alsof hier een fout gemaakt is. Mag ik vragen waar je de laptop voor gebruikt? En presteert hij daar naar verwachting?
Hey is een review van heel lang geleden, maar heb je ooit nog de hdd voor een ssd vervangen? En hoe bevalt die na een tijdje? en of je hem natuurlijk nog hebt of was die 2GB een dealbreaker alsnog
De 2GB was een dealbreaker, net als het toetsenbord overigens. Ik heb inmiddels een HP 13-s181nd met wat aanpassingen. ;)