Acer Aspire V5-573G-54218G50aii (Belgisch model) Review

sspiff 4 december 2015, laatste update op 4 mei 2016, 129 views

Acer Aspire V5-573G-54218G50aii (Belgisch model)

Heb deze laptop begin 2015 via CoolBlue besteld voor ~600 euro. De laptop was vooral bedoeld om op verplaatsing te gamen, en met de GTX 850M GDDR5 kan de laptop daar prima voor dienen.

Pluspunten

• Hoge prijs-kwaliteit
  • Licht en draagbaar (~2kg)
  • Vrij mSATA slot voor extra SSD

Minpunten

• Plastic constructie
  • Ondiepe toetsen

Ik heb deze laptop begin 2015 via CoolBlue besteld, vooral om op verplaatsing bij vrienden en familie te kunnen gamen.

De laptop is degelijk gebouwd en proper afgewerkt, maar wel volledig uit plastic vervaardigd.

De standaard harde schijf is erbarmelijk: 500GB aan 5400rpm. Ik heb deze vervangen door een 1TB aan 7200rpm, en het mSATA slot op het moederbord gevuld met een 128GB SSD van SanDisk. Ik heb ook het geheugen van 8 naar 12GB verhoogd, aangezien ik regelmatig gebruik maak van virtuele machines. Onderhoud van de laptop is vrij makkelijk, de onderkant kan (na het verwijderen van een 15 tal schroeven) volledige verwijderd worden, en bied toegang tot de SATA, mSATA en het enkele geheugenslot. Er zit verder 4GB DDR3 1800MHz geheugen vast op het moederbord.

Voor te gamen heeft de laptop tot nu toe prima gediend. Ondanks beweringen van CoolBlue, is de GTX 850M in mijn toestel een GDDR5 uitvoering, wat een groot verschil maakt ten opzichte van de DDR3 variant die vaker voorkomt. De i5-4200u is niet zo'n goeie CPU, maar voor dagdagelijks werk en af en toe te gamen voldoet hij wel nog. De meeste games die ik geprobeerd heb draaien aan middelmatige tot hoge instellingen op 1080p, zonder stotteringen en tussen de 40 en 60fps.

Het scherm is zeer goed - duidelijk beter dan dat van mijn ThinkPad Yoga S1, en een van de beste die ik in een laptop mogen ervaren heb. Het gaat om een mat, 1920x1080 IPS scherm met uitstekende kijkhoeken.

De invoerapparaten zijn dan weer wat minder: de touchpad is wel nog goed genoeg, hoewel hij weinig feedback geeft bij het klikken. Hij is wel responsief (hapert nooit). Het keyboard is echter erbarmelijk slecht qua diepte. De toetsen zijn groot genoeg, maar ik heb een onaangenaam gevoel bij het tikken er op, zelfs na maanden gewenning. Het lijkt gewoon alsof je de knop niet diep genoeg kan indrukken.

Het toestel werkt quasi perfect onder Linux, en alle componenten werken naar behoren. De videokaart werkt goed samen met Bumblebee (Nvidia Optimus vervanger voor Linux) voor makkelijk tussen Intel en Nvidia te wisselen. Alleen de handpalm detectie voor de touchpad lijkt niet goed te werken, maar dat kan aan een instelling liggen.

Alles bij elkaar vind ik het een zeer goed toestel, zeker in zijn prijsklasse.

Heb jij ook een Acer Aspire V5-573G-54218G50aii (Belgisch model)?