Samsung Omnia i900 (8GB) Zwart Review

thijsadrmat 9 juni 2009, 1.294 views

Samsung Omnia i900 (8GB) Zwart

Pluspunten

• windows mobile 6.1
  • goede touchscreen

Minpunten

• camera

Deze smartphone met touchscreen gebruik ik inmiddels twee maanden. Ik heb twee maanden geleden de overstap gemaakt van een HTC s710 naar de Samsung Omnia. Het was voor mij een kennismaking met touchscreen, een nieuwe versie van windows mobile en uiteraard het toestel zelf.

Touchscreen

Voor mij was het geheel nieuw, de touchscreen. Ik moest ook zeker twee weken wennen. Ik had vooral last van het feit dat wanneer je het Samsung hoofdmenu opent je door bijvoorbeeld programma’s kan scrollen door met je vinger als het ware over het scherm te bewegen van boven naar beneden. Vaak kreeg ik het voor elkaar om te hard te drukken en hierdoor een programma op te starten. Na een tijdje went het en heb je hier geen last meer van.
Wat het touchscreen betreft blijft er één probleem steeds terug komen. Ik was gewend om te typen op een QWERTY toetsenboard. De Omnia heeft ook een QWERTY toetsenboard maar deze zit wel op het scherm. De knoppen zijn eigenlijk net niet breed genoeg om goed erop te kunnen typen met je vingers. Het overkomt me eigenlijk te vaak dat ik denk de goede letter aan te tikken, maar onder tussen verschijnt er een E in plaats van een R. Dit is heel irritant. Met het bijgeleverde aanwijspennetje is het prima typen. Helaas kan je dit pennetje niet in je telefoon opbergen maar kan je het er als een soort van sieraad aanhangen.

Windows mobile 6.1 professional

Voor mij was Windows mobile al een bekende. Op mijn vorige toestel had ik 6.0 en op de Omnia draait 6.1. Er waren uiteraard wel een aantal veranderingen. Zo is het lezen van sms berichten beter geordend. Waar je bij 6.0 nog al je berichten op een rijtje te zien kreeg, chronologisch. Krijg je bij 6.1 je berichten per persoon te zien. Heel handig krijg je dan een soort van chat venster waarin je makkelijk de voorgaande sms berichten kan terug vinden zonder dat je eerst je vorige berichten moet openen.
Het standaard start scherm dat Samsung heeft gebouwd vind ik maar niks. Het Windows startscherm werkt een stuk handiger. Het widget scherm van Samsung is uiteraard heel leuk, maar niet erg praktisch. Ik heb het na een dag gebruik ook afgezworen. Het werkt niet prettig en de gewenning was er niet. In 6.0 was het start scherm dat van Windows was bijna het zelfde als die van 6.1, je kan bij de nieuwe versie iets meer toepassingen toevoegen.

Het toestel zelf

Het toestel zelf heeft een mooi uiterlijk, niet te groot maar zeker niet te klein. Het scherm werkt prima en de bewegingsensor reageert snel. De 8 gigabites aan geheugen die het toestel rijk is zijn heel handig. Mocht je hier geen genoeg aan hebben is het altijd met een micro-sd kaartje uit te bereiden.
Over de ingebouwde camera ben ik minder te spreken. Er zit wellis waar een 5 mega pixel camera in maar erg mooie foto’s maken doet hij niet. De flitser werkt niet altijd, ik heb er lang over gedaan om hem werkend te krijgen. Om de flitser in te schakelen moet je namelijk, heel logisch, onder instellingen en dan bij knoppen kijken.

De Samsung Omnia is een prima toestel. Ik heb er zelf nog geen problemen mee gehad. Het is misschien even wennen aan het touchscreen maar dit is zo een gewenning. Ze hadden de camera beter kunnen maken, want hij schiet echt onscherpe foto’s. Er zit er af en toe eentje tussen die er mee door kan. Voor de prijs hoef je het niet meer te laten, omdat zijn opvolger al in de schappen ligt is hij bij een redelijk abonnement al gratis verkrijgbaar.

Heb jij ook een Samsung Omnia i900 (8GB) Zwart?

Beschikt deze over Voicedial?
Als toetsenbord raad ik het Samsung Keypad aan. Het was even wennen, maar dat was T9 ook ooit. Je hebt gewoon Querty, maar dan met 2 letters per toets, waardoor de toetsen groot genoeg zijn voor je duim. Maar 2 letters per toets is wel meteen het deel waaraan je 2 dagen moet wennen, maar daarna werkt het als een speer. Ik ben er sneller mee dan iemand die een normaal (non-touchscreen) toetsenbord gebruikt met T9.
Een nadeel aan dit toestel vind ik wel de batterij. Het is een zwitsers zakmes aan functionaliteiten, maar na een dag is het niet bruikbaar omdat de batterij leeg is...

[Reactie gewijzigd door daft.nl op 9 juni 2009 14:51]

Dat wat daft.nl hier zegt, merk ik totaal niet. Tenzij je uiteraard GPS etc. en alle meuk aan zet, maar ik haal gemiddeld de 3 dagen altijd wel. In sommige gevallen zonder al te veel surfen (lees: dus wel surfen!) zelfs 4 à 5 dagen met de batterij...

[Reactie gewijzigd door rCk op 9 juni 2009 15:00]

Dan hebben ik en 2 vrienden van mij dus zwaar pech... Ik heb uiteraard alle meuk uitstaan en gebruik zelfs standaard de laagste helderheid. Ik baal er echt wel van en bij de BelCompany zeggen ze dat het een bekend probleem is waar niks aan gedaan kan worden...
Kan wel zeggen dat ik jaloers ben op rCk
Ik had ook last van een slechte batterij, tot dat ik er een custom rom op had geflashed. Het scheelt echt heeel erg veel. Waarschijnlijk voornamelijk omdat ik met een oude t-mobile firmware was op gescheept.
Goede review over een mooi toestel.

Zelf ben ik alleen niet echt kapot van Windows mobile.