Arozzi Torretta Gamingstoel XL Zwart Review

cakemasher 3 december 2015, laatste update op 3 december 2015, 1.685 views

Arozzi Torretta Gamingstoel XL Zwart

Uiteindelijk een review schrijven over hoe de stoel zit, tja.. ik vind het een persoonlijk onderwerp wat voor elke persoon anders kan zijn. Zelf vind ik de stoel erg lekker zitten. De kussentjes (hoofd kussen, en 1 onderaan de stoel) zijn zeker een bruikbare toevoeging

Pluspunten

• Bouw kwaliteit
  • Zit goed
  • Arozzi service!
  • Stoel kan ver naar achteren leunen
  • Armleuningen verstelbaar

Minpunten

• Plastic kapje

Intro, waarom deze stoel?

Al een tijdje was mijn oude stoel aan vervanging toe. Toen de monteer bouten door het zitvlak heen kwamen, besloot ik maar actief te zoeken naar een nieuwe stoel.

Ik wou altijd al graag zoon soort 'gamers' stoel uitproberen, maar vond de prijs eigenlijks wat aan de hoge kant. Toen kreeg mijn vriendin de normale versie van deze stoel ter bruikleen. Hier heb ik uitgebreid even gebruik van gemaakt om te testen, en hij zat toch wel verdomd goed. Het enige probleem waar ik tegenaan zat, was dat mijn schouders naar voren gedrukt werden.

Na even zoeken kwam ik op de XL versie uit, die precies dit probleem op zou moeten lossen. Na een zoektocht op internet kwam ik een aantal reviews tegen, waar ik niet heel erg veel mee kon. Welke wel informatief was, was de review de LinusTechTips channel op youtube.

Uiteindelijk heb ik de knoop door gehakt, en heb ik de Torretta XL besteld.

Bestelling

De bestelling heb ik op Afuture geplaatst, waarbij netjes aangegeven stond dat er geen voorraad was, waardoor het 3 tot 5 werkdagen kon duren. De stoel is op een maandag ochtend besteld, en werd vrijdag middag geleverd. Prima binnen de tijds indicatie, waar ik opzich erg tevreden mee was gezien mijn oude stoel langzaam uit elkaar begon te vallen.

Het monteren van de stoel

Het monteren van de stoel is erg simpel, wat prima zonder de bijgeleverde handleiding moet lukken. Enige wat nodig was, was een schroevendraaier om de plastic kapjes mee vast te schroeven.

Op de LinusTechTips review werd het monteren van de stoel een beetje de grond in gebeukt naar mijn mening. Ik weet niet of Arozzi gebruik gemaakt heeft van de review, maar alle bouten waren voor gedraaid op de juiste plekken. Het probleem wat in de review wordt genoemd met het moeten weg snijden van stof, had ik totaal geen last van.

In de review werd ook verteld dat de rug lening niet in de basis van de stoel paste. Ook hier had ik helemaal geen last van, en de rug leuning paste perfect in de basis zonder problemen.

Ook tijdens de review kwamen de plastic kappen aanbod, welke niet goed vast zouden zitten. Ik heb enigszins het gevoel alsof tijdens de review de schroeven niet goed vast gedraaid zijn, aangezien de kappen bij mij een stuk vaster zitten dan er wordt laten zien op de review. Wel past n kap bij mij niet goed, hier in het kopje 'problemen' meer over.

Het eind resultaat:

De problemen

Bij het monteren van de stoel ben ik een tweetal problemen tegen gekomen. Het eerste probleem was direct zichtbaar toen ik de doos opende, namelijk er was ergens plastic afgebroken. Dit bleek uiteindelijk een cosmetische stukje plastic te zijn die onder de armleuning zit. De werking van de stoel werd niet benvloed, maar het beschadigde mijn eerste indruk wel.

Het gebroken stukje plastic:

De plek waar het stukje plastic vanaf kwam (dit is de onderkant van de linker armleuning):

Het tweede probleem was een plastic kapje wat niet goed paste, Na hem vast geschroefd te hebben, bleek hij alsnog een beetje los te zitten. Dit gebeurde bij n van de vier kapjes. De rest paste prima.

Contact met Arozzi

Omdat de twee boven genoemde problemen eigenlijks puur cosmetische is, en ik daarom de stoel ook niet terug wou sturen, heb ik toch even een mailtje gestuurd naar Arozzi. Ik was van mening dat deze twee puntjes wel even gezegd mochten worden voor een stoel van over de 200 euro. Ik heb hierbij een filmpje gemaakt, waarbij duidelijk te zien was wat precies het probleem was en deze met het e-mailtje mee gestuurd.

De zelfde dag kreeg ik een reactie van Arozzi, met daarin een excuses en de vraag of ik mijn adres gegevens misschien aan ze wou geven. Ik stuurde een mailtje terug met mijn adres gegevens, waarop ik wederom die zelfde dag een e-mail ontving met daarin een Track and Trace nummer. In het pakketje zat een nieuwe arm leun en een nieuw plastic kapje die niet goed paste.

Het pakketje werd op een maandag verstuurd vanuit zweden, en is vandaag (donderdag) aangekomen. De goed verpakte arm leun direct gemonteerd, en het ziet er weer perfect uit. Het plastic kapje pas helaas nog steeds niet. Hierop heb ik een mailtje gestuurd, met dat het me uiteindelijk niet heel erg veel meer uit maakt of het plastic kapje nou precies past of niet. Hierop kreeg ik binnen een kwartier een email terug met dat als het erger werd, ik gewoon weer contact met ze op moest nemen.

Al met al, de service die Arozzi mij geboden heeft, vond ik ronduit perfect.

Waarom de volle punten?

Ik heb de stoel 5 sterren gegeven omdat het geheel plaatje er goed uit ziet. De stoel zit gewoon goed, en de service van Arozzi was naar mijn mening ronduit perfect. Doordat de service zo goed was, vind ik de prijst daar in tegen niet hoog. Het enige minpuntje is het plastic kapje wat niet goed paste, maar dit is iets waar ik me persoonlijk helemaal niet aan stoor.

Heb jij ook een Arozzi Torretta Gamingstoel XL Zwart?

Stoel ziet er goed uit. Ik vraag me af hoe deze zich verhoudt tot bijv. de DXRacer serie. Zelf heb ik de DXRacer Formula en hiermee merk ik dat ik na verloop van tijd toch wel ondersteuning in de onderrug wil. Hiervoor is een meegeleverd kussentje die ik daarom ook wel gebruik.

Merk jij bij deze stoel hier iets van?
De rugleuning van de torretta is plat, er zit veder geen vorm in die je zithouding zou moeten bevorderen. Misschien dat het na een verloop van de tijd vervelend gaat worden, ik heb het zelf eigenlijks nog niet geprobeerd. Zelf vind ik het wel fijn om wat ondersteuning te hebben in de onderrug, en heb daarom het kussentje voor de onderrug ook geplaatst (niet te zien in de foto's). Ik heb zelf veder nog nooit op een DXRacer stoel kunnen zitten, dus kan het helaas niet vergelijken.

Het kussentje van de Torretta is opzich wel fijn om tegen aan te zitten, het vormt redelijk goed mee met de vorming van je rug, en bied genoeg ondersteuning. Als ik zeg maar in een onderuit gezakte positie ga zitten, wordt m'n rug alsnog in de juiste houding gedrukt zeg maar. Opzich erg fijn, maar denk dat dit puur een persoonlijke voorkeur is.
Wat mij betreft zit de Arozzi lekkerder dan een DXracer.
Gewoonweg omdat de Arozzi van stof is en een dxracer nepleer heeft.
Als je bij de arozzi het rug kussentje gebruikt zit je vanzelf goed omdat het je rug weer rechtop laat zitten. Bij DXracer is dat helaas minder.
cakemasher je hebt de stoel nu totaal 5/6 maanden

Nog steeds net zo tevreden ? Nog ongemakken en of defecten gehad in de laatste tijd ? Hoe houd de stevigheid van het zitvlak en de leuning zich ?
Ik ben nog net zo tevreden. Geen defecten of ongemakken tegen gekomen. De stevigheid van zowel de zitvlak, rugleuning, kussentjes en de arm leuningen zijn nog vrijwel het zelfde als toen ik de stoel in elkaar had gezet.
Top Review!

Ik wil ook al een tijd een goede bureaustoel, maar vind ze nogal vaak vrij duur (het is een investering, uiteraard). Had er vorige week 1 gekocht bij de Kwantum (de Niek, hun PRO model), maar heb deze vandaag teruggebracht, want het ding zat om te janken zo slecht. Jaren lang heb ik de Markus gehad van Ikea, maar ik neem het toch maar een stapje hoger deze keer.

Ook zijn de meeste high end gamestoelen of schreeuwend lelijk of hebben toch wat nare nadelen. Je review ziet er goed en duidelijk uit en mede door de service van Arozzi heb ik besloten deze stoel ook te bestellen! :)

Thanks Cakemasher