Edifier Studio 6 Plus R2600 V2 (Zwart) Review

bramval 3 december 2015, laatste update op 13 november 2017, 3.612 views Product gekocht

Edifier Studio 6 Plus R2600 V2 (Zwart)

Prachtig geluid in een minder mooie doos.

Pluspunten

• Geluidskwalieit
  • Klasse D-versterkers
  • Bi-amped
  • Afstandsbediening
  • Prijs/Kwaliteit verhouding

Minpunten

• Matig design
  • Groot

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 5
Ik begin maar even met de minpunten; De Edifier Studio 6 Plus R2600's zijn GROOT, heel groot. Gelukkig heb ik een groot bureau en is dit voor mij niet echt minpunt. Ook is de XLR kabel vrij kort en lastig te vervangen. De kabel zit namelijk vast aan de actieve unit en is niet te vervangen met je eigen kabel (of je moet de kabel stukknippen). Mijn laatste minpunt is slechts een mening, en dat is dat ik de oude Studio 6's mooier vond.

Maar zodra je de speakers aansluit kan ik je verzekeren dat je welk minpunt dan ook ineens niet meer zo erg vind. Het geluid is geweldig namelijk.
De bas is zeer 'spot on' en de grote tweeters zorgen voor prachtig heldere klanken en stemmen. Ook bij hoger volume is er haast geen vervorming in het geluid (pluspuntje van de klasse D-versterkers die gebruikt worden).

Ik heb niet erg veel om mee te vergelijken maar:
- Bose 205 + Sony versterker: Oud en op alle punten een stuk minder goed geluid
- JMLab DB26 + Marantz versterker: De JMLabs zijn toch een stuk beter in een grote ruimte, maar met een bureauopstelling wordt dit verschil al een heel stuk kleiner. Vooral de middentonen van de JMlabs zijn beter.
- Sennheiser CX 880: Lastig te vergelijken, maar de Studio 6 hebben toch een stuk mooiere hoge tonen, en een strakkere bas.

De speakers zou ik overigens niet aanraden als studio monitors, aangezien het geluid toch nog aardig uit balans is. Dit zorgt er wel voor dat eigenlijk alle muziek er mooi op klinkt. Diepe basslines van bijvoorbeeld Stimming of Deadmau5 klinken prachtig door de speakers, maar ook akoustisch klinkt prachtig helder.

Heb jij ook een Edifier Studio 6 Plus R2600 V2 (Zwart)?

Dank voor je review!
Denk je dat deze speakers ook nuttig zouden zijn om op je tv aan te sluiten?
Ik las iets over tamelijk korte kabels tussen de linker- en rechterspeaker. Hoe lang is die ongeveer?
thnx!
De kabel is inderdaad vrij kort. Wanneer je de speakers direct naast je tv zet (op je TV-meubel) zou het waarschijnlijk geen probleem zijn. De exacte lengte van de kabel kan ik niet meten aangezien ik deze volledig weggewerkt heb. Ik zou wel afraden om de speakers om stands te zetten aangezien de kabel daar sowieso niet lang genoeg voor is. Waarschijnlijk kun je wel een 5 pins XLR verlengkabel gebruiken wanneer je dit van plan bent, maar dat durf ik niet zo te zeggen.

Je kunt ze niet aansluiten met een optische kabel (Spdif) dus je zal ze dan waarschijnlijk aan de koptelefoonaansluitng van je TV moeten hangen (wat niet altijd de beste geluidskwaliteit is) of een spdif-naar-tulp converter erbij moeten kopen (zijn rond de 20 euro).
Wat bedoel je precies mat 'bi-amped'?
Bi-amped betekent dat de zowel de tweeter als de woofer los versterkt worden. Hiermee voorkom je dat je hoge geluid gaat vervormen wanneer er veel bas in de muziek komt. Bij duurdere versterkers is dat vaak geen probleem, maar bij de goedkopere actieve speakers wil dit nog wel eens voorkomen.

Verder betekent dit technisch gezien dat zowel je woofer als je tweeter 8 ohm kunnen zijn. Dit resulteert in een hoger volume. Wanneer je niet-bi-amped speakers hebt, zijn beide drivers (dus je woofer en je tweeter) beide 16 ohm, waardoor je een krachtiger versterker nodig hebt om hetzelfde volume te behalen. Goedkope, krachtige versterkers hebben vaak sneller last van ruis.

Bi-amping betekent soms ook (vooral in high-end systemen, denk aan audioinstallaties van $5.000+) dat scheiding tussen hoog en laag geluid al bij het inkomende (onversterkte) signaal gebeurt. Dit zou zorgen voor een stabielere "crossover". Ik betwijfel alleen wel of dat ook bij deze speakers het geval is.

Waar het dus eigenlijk op neer komt is dat er twee versterkers in de speakers zitten. 1 die de tweeters (hoge tonen) aanstuurt, en 1 die de woofers (lage tonen) aanstuurt.

[Reactie gewijzigd door bramval op 29 maart 2017 16:46]

Ben het helemaal eens met je uiteen zetting, maar het gaat alleen niet op voor deze set.
Hoe wordt het hoog en laag anders getransporteerd naar de 'passieve speaker' ? Je kunt ook foto's vinden op Googel van de binnenkant van deze set en daarop ga je zien dat er een scheidingsfilter zit tussen de versterker en de drivers.
Er gaat een 5 pins XLR (achtige) kabel naar de passieve speaker. Dat zijn 2 aders per driver en waarschijnlijk een dummypin. Beide versterkers zitten dus in de actieve speaker (of een enkele 4kanaals versterker).
Sorry. Heb na de review ook andere bekeken en zag op de foto ook de aansluiting voor een speakerkabel. Heb me vergist.
Zit zelf te twijfelen over deze, de R1280T of de R2730D, te kopen. Jammer dat je geen foto's hebt van je setup in je review, echt een gemis.
Aangezien ik de speakers nog steeds gebruik, heb ik even twee foto's toegevoegd ;) Ik raad de speakers overigens nog steeds aan. Als ik het geld opnieuw zou kunnen besteden had ik gewoon weer dezelfde gekocht (of doorgespaard voor een setje LSR305's). Ik moet er wel bij zeggen dat ik de set voor 99 euro heb gekocht tijdens "black friday", maar voor het dubbele zijn ze het nog steeds waard!
Dat ziet er fraai uit! Dank je wel voor je reactie en de foto's! :)

Beetje aan het passen en meten geweest, maar deze zijn uiteindelijk te groot. Zelf inmiddels eerder vanavond een leuke set besteld (R1280BD Black met gratis een iEAST AudioCast M5 erbij).

Can't wait till tomorrow! :P
Als het niet past, dan past het niet! Hoe bevallen de R1280BD's?
Klinken erg goed! Enige wat ik jammer vind is dat digitaal niet lekker klinkt (kraakt zo nu en dan, maar dat komt door de drivers van mijn moederbord vermoed ik), analoog klinkt perfect! :)

BT is een leuke optie, maar gebruik ik niet. De zwarte kleur is erg mooi op mijn buro. Al met al een zeer goede keuze geweest, ben erg tevreden!
Dank voor deze review! Het geluid van Edifier speakers wordt altijd erg gewaardeerd, maar dankzij deze handige Youtube vergelijkingen ben ik er achter dat ik bijv. de R1280T fijner vind klinken dan de R1700BT.

In je review schrijf je 'De speakers zou ik overigens niet aanraden als studio monitors, aangezien het geluid toch nog aardig uit balans is. Dit zorgt er wel voor dat eigenlijk alle muziek er mooi op klinkt'. Wat bedoel je met dat het geluid uit balans is, bedoel je dat het midden wat ontbreekt aangezien je dat op de JMLab speakers beter vind klinken?
Hoi Musicfreak,
Let er wel op dat dit de R2600's zijn en niet de R1700BT's. Zowel de tweeters als de woofers zijn anders. Als ik die video bekijk ben ik het inderdaad met je eens dat de R1280T's fijner klinken, maar video's zeggen natuurlijk maar weinig wanneer het om audio gaat :) Er zijn simpelweg teveel factoren die belangrijk zijn voor een goede opname; de microfoon, de acoustiek in de ruimte, de plaatsing van de speakers en natuurlijk de uploadkwaliteit.

De speakers missen inderdaad wat detail in de middentonen waardoor ze wat uit balans klinken. DE JMlabs doen dit beter. Dit is uiteraard te verwachten aangezien alleen de tweeter van die JMlabs waarschijnlijk al meer kosten dan deze volledige set speakers (welke ook nog eens een ingebouwde versterker heeft).

De reden dat ik ze niet voor studiogebruik zou aanraden zit hem vooral in het stereobeeld. Het geluid komt teveel vanuit de speakers, inplaats van dat je het idee hebt dat je in een ruimte staat. De akoestiek van mijn kamer helpt hier niet in mee trouwens.
Ik besef dat dit een review is van de R2600's. :)

Video's op Youtube kennen inderdaad zo hun beperkingen qua geluid omdat al het geluid gecomprimeerd wordt echter op dit Youtube kanaal worden de verschillende sets speakers in dezelfde ruimte gezet met dezelfde akoestiek en microfoon. Als je dan schakelt tussen de speakers krijg je wel een beeld van de verschillen.

Inmiddels heb ik op Marktplaats een setje R1280T's gescoord. Ben er blij mee, vind het geluid heel redelijk en in ieder geval voldoende voor mijn doel. Ze klinken wel duidelijk gedetailleerder als ik de frontjes verwijder.
@musicfreak
Dat is goed om te horen! Ik ga binnenkort verhuizen naar een appartementje en zit nog te twijfelen om een setje R1280T's aan te schaffen voor in de keuken. Gezien de vele goede reacties van mensen is de kans groot dat ik deze nog een keer ga aanschaffen!

Ik was deze week op de ISE in Amsterdam (grootste AV beurs van Europa) en had gehoopt Edifier daar ook te treffen, maar helaas hadden ze geen stand. Anders had ik even een goede vergelijking tussen de gehele Edifier line-up kunnen beluisteren!

[Reactie gewijzigd door bramval op 9 februari 2018 18:06]

Ah dat is jammer dat ze daar niet aanwezig waren!
Gisteren was ik bij iemand die een setje Argon Alto 4 had staan, passief aangeloten op een Denon Ceol setje. Dat klonk nog een stuk beter dan de Edifiers, met meer detail en een erg goed stereobeeld.
Deze speakers zijn er ook als actieve variant, ook in een maandje groter. Zie https://www.hifiklubben.n...ers/actieve-luidsprekers/. Wellicht ook te bemachtigen via Marktplaats?