Edifier Studio 6 Plus R2600 V2 (Zwart) Review

bramvalNewbie 3 december 2015, 2.568 views

Edifier Studio 6 Plus R2600 V2 (Zwart)

Prachtig geluid in een minder mooie doos.

Pluspunten

• Geluidskwalieit
  • Klasse D-versterkers
  • Bi-amped
  • Afstandsbediening
  • Prijs/Kwaliteit verhouding

Minpunten

• Matig design
  • Groot

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 5
Ik begin maar even met de minpunten; De Edifier Studio 6 Plus R2600's zijn GROOT, heel groot. Gelukkig heb ik een groot bureau en is dit voor mij niet echt minpunt. Ook is de XLR kabel vrij kort en lastig te vervangen. De kabel zit namelijk vast aan de actieve unit en is niet te vervangen met je eigen kabel (of je moet de kabel stukknippen). Mijn laatste minpunt is slechts een mening, en dat is dat ik de oude Studio 6's mooier vond.

Maar zodra je de speakers aansluit kan ik je verzekeren dat je welk minpunt dan ook ineens niet meer zo erg vind. Het geluid is geweldig namelijk.
De bas is zeer 'spot on' en de grote tweeters zorgen voor prachtig heldere klanken en stemmen. Ook bij hoger volume is er haast geen vervorming in het geluid (pluspuntje van de klasse D-versterkers die gebruikt worden).

Ik heb niet erg veel om mee te vergelijken maar:
- Bose 205 + Sony versterker: Oud en op alle punten een stuk minder goed geluid
- JMLab DB26 + Marantz versterker: De JMLabs zijn toch een stuk beter in een grote ruimte, maar met een bureauopstelling wordt dit verschil al een heel stuk kleiner. Vooral de middentonen van de JMlabs zijn beter.
- Sennheiser CX 880: Lastig te vergelijken, maar de Studio 6 hebben toch een stuk mooiere hoge tonen, en een strakkere bas.

De speakers zou ik overigens niet aanraden als studio monitors, aangezien het geluid toch nog aardig uit balans is. Dit zorgt er wel voor dat eigenlijk alle muziek er mooi op klinkt. Diepe basslines van bijvoorbeeld Stimming of Deadmau5 klinken prachtig door de speakers, maar ook akoustisch klinkt prachtig helder.

Heb jij ook een Edifier Studio 6 Plus R2600 V2 (Zwart)?

Dank voor je review!
Denk je dat deze speakers ook nuttig zouden zijn om op je tv aan te sluiten?
Ik las iets over tamelijk korte kabels tussen de linker- en rechterspeaker. Hoe lang is die ongeveer?
thnx!
De kabel is inderdaad vrij kort. Wanneer je de speakers direct naast je tv zet (op je TV-meubel) zou het waarschijnlijk geen probleem zijn. De exacte lengte van de kabel kan ik niet meten aangezien ik deze volledig weggewerkt heb. Ik zou wel afraden om de speakers om stands te zetten aangezien de kabel daar sowieso niet lang genoeg voor is. Waarschijnlijk kun je wel een 5 pins XLR verlengkabel gebruiken wanneer je dit van plan bent, maar dat durf ik niet zo te zeggen.

Je kunt ze niet aansluiten met een optische kabel (Spdif) dus je zal ze dan waarschijnlijk aan de koptelefoonaansluitng van je TV moeten hangen (wat niet altijd de beste geluidskwaliteit is) of een spdif-naar-tulp converter erbij moeten kopen (zijn rond de 20 euro).
Wat bedoel je precies mat 'bi-amped'?
Bi-amped betekent dat de zowel de tweeter als de woofer los versterkt worden. Hiermee voorkom je dat je hoge geluid gaat vervormen wanneer er veel bas in de muziek komt. Bij duurdere versterkers is dat vaak geen probleem, maar bij de goedkopere actieve speakers wil dit nog wel eens voorkomen.

Verder betekent dit technisch gezien dat zowel je woofer als je tweeter 8 ohm kunnen zijn. Dit resulteert in een hoger volume. Wanneer je niet-bi-amped speakers hebt, zijn beide drivers (dus je woofer en je tweeter) beide 16 ohm, waardoor je een krachtiger versterker nodig hebt om hetzelfde volume te behalen. Goedkope, krachtige versterkers hebben vaak sneller last van ruis.

Bi-amping betekent soms ook (vooral in high-end systemen, denk aan audioinstallaties van $5.000+) dat scheiding tussen hoog en laag geluid al bij het inkomende (onversterkte) signaal gebeurt. Dit zou zorgen voor een stabielere "crossover". Ik betwijfel alleen wel of dat ook bij deze speakers het geval is.

Waar het dus eigenlijk op neer komt is dat er twee versterkers in de speakers zitten. 1 die de tweeters (hoge tonen) aanstuurt, en 1 die de woofers (lage tonen) aanstuurt.

[Reactie gewijzigd door bramval op 29 maart 2017 16:46]

Ben het helemaal eens met je uiteen zetting, maar het gaat alleen niet op voor deze set.
Hoe wordt het hoog en laag anders getransporteerd naar de 'passieve speaker' ? Je kunt ook foto's vinden op Googel van de binnenkant van deze set en daarop ga je zien dat er een scheidingsfilter zit tussen de versterker en de drivers.
Er gaat een 5 pins XLR (achtige) kabel naar de passieve speaker. Dat zijn 2 aders per driver en waarschijnlijk een dummypin. Beide versterkers zitten dus in de actieve speaker (of een enkele 4kanaals versterker).
Sorry. Heb na de review ook andere bekeken en zag op de foto ook de aansluiting voor een speakerkabel. Heb me vergist.