Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 12,3" (2736x1824), Win 10 Pro, WiFi - Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

Microsoft Surface Pro 4 (Core i5, 8GB, 256GB) Zilver Review

Loller1 2 december 2015, laatste update op 10 mei 2016, 1.994 views

Microsoft Surface Pro 4 (Core i5, 8GB, 256GB) Zilver

Zeer fijne tablet/laptop vervanger. Scherm is zeer mooi en de Pen werkt uiterst goed (en terug 1024 druklevels). De Type Cover 4 is ook een welkome verbeteringen over de TC3. Maakt amper geluid (heb de fan enkel horen aanslaan tijdens een Windows upgrade). Goede Windows Hello ondersteuning!

Pluspunten

• Surface Pen (en 1024 druklevels)
  • Type Cover 4
  • Goede ondersteuning
  • Vreselijk mooi scherm
  • Geruisloos
  • Windows Hello ondersteuning

Minpunten

• Prijzig (maar het wel waard)

Op 6 oktober 2015 presenteerde Microsoft de Surface Pro 4 als opvolger van de - je raad het nooit - 3. Vele noemen het een evolutionaire update tegenover de 3 die de Surface Pro-lijn serieus op de schop nam (met een groter scherm en andere beeldverhouding en nieuwe kickstand en …), en hoewel dat inderdaad het geval is als je spec per spec gaat bekijken, al die kleine - en grote - wijzigingen maken de SP4 een toch net grotere update dan hij lijkt. Misschien niet echt waard voor SP3 gebruikers, maar zeker wel voor generaties daarvoor, en mensen die zoeken naar een kleine maar krachtige laptop. Ik ga het hier hebben over mijn ervaring met de Surface Pro 4 met 8 GB RAM, i5 processor en 265 GB opslag. En voor de volledigheid ga ik het ook hebben over de Type Cover 4.
Featureset
De featureset... ik ga het hier vooral hebben over wat nieuw is tegenover de SP3 omdat het voor de rest natuurlijk alle features heeft die je in Windows 10 zou verwachten en als je daar een review van wilt hebben, zal je een Windows 10-review moeten lezen. Om te beginnen ondersteund de Surface Pro 4's camera nu Windows Hello. Ik persoonlijk vind deze feature geweldig goed werken. De camera herkent mij - en alleen mij - direct en logt me binnen de seconden in. Het is me nog maar een maal voorgekomen dat de camera me niet herkende, simpelweg de PIN intypen loste dit op. Wel heb ik gemerkt dat je beter enkele verschillende keren de herkenning zou moeten overdoen zodat je beter herkent wordt. Aanrader is ook om het apparaat in verschillende oriŽntaties te houden (zowel landscape als portret).

Ook is de Surface Pro 4 pen uitgerust met een upgrade, zo heeft het nu terug 1024 drukniveaus, net zoals de SP2 (de SP3 had er maar 256) en als grafisch artiest is dat een welkome verbetering. Ook de vervangbare tippen zijn een zeer mooie verbetering. Of de batterij van de SP4 Pen inderdaad 1 jaar meegaat kan ik pas over 7 maanden vertellen, maar kijkend naar de SP3 Pen, die nu al 1 jaar en 9 maanden meegaat en nog steeds niet moest worden herladen, heb ik er een goed gevoel bij. De SP4 Pen werkt natuurlijk ook op de SP3, maar verwacht geen extra drukniveaus.

Een andere grote verbetering is te vinden op de Type Cover 4. Hoewel ik persoonlijk de Type Cover 3 al een zeer goed toetsenbord vond, is de TC4 alsnog een verademing. De afstand tussen de toetsen doet het meer voelen als een echt toetsenbord. Ook het feit dat de cover nu harder is zodat het niet meer doorbuigt zoals de TC3 bij harde druk nog wel eens durfde te doen, is een leuke verbetering. Ten slotte hebben we natuurlijk dat trackpad, wat een enorme verbetering is. Niet alleen het formaat, maar ook het glas doet het zo veel beter voelen om het te gebruiken.
Prestaties (en Warmte- en geluidsproductie)
Mijn SP4 komt met een i5 processor van de 6de generatie. Ik kom van een i7 (van de 4de generatie) en gebruik de SP4 nog voor hetzelfde als ik mijn vorige laptop gebruikte: VMs draaien, Photoshop en web development. En hij trekt het zeer goed. De processor heb ik zover nog maar 2 keer horen aanslaan: toen OneDrive begon met mijn 34 GB aan data te synchroniseren nadat ik de eerste setup had doorlopen, en toen ik Windows 10 bijwerkte van build 10240 naar 10586. Verder heb ik hem nog nooit gehoord. De warmte productie valt - zeker tegenover mijn vorige laptop en de SP3 - zeer goed mee. Voor beide punten is het vernieuwde koelsysteem waarschijnlijk een gigantische hulp. De warmte lijkt zich ook niet op een enkele plaats te concentreren en gelijk te zijn over het hele toestel.
Bouwkwaliteit
De SP4 is tegenover de SP3 wat bouwkwaliteit betreft amper veranderd. In feite is het zo goed als dezelfde tablet, alleen heeft het Surface-logo plaats moeten maken voor de spiegeltjes die samen het Microsoft-logo maken (en nogal vingerafdruk-gevoelig zijn) en is het apparaat dunner geworden. Verder is het nog steeds het harde stuk magnesium waarmee we de Surface-lijn hebben leren kennen. De tablet voelt robuust en het idee dat je hem zou breken zal je niet vlug krijgen.
Tegenover de Type Cover 3 heeft de 4de generatie ook wat verbeteringen gekregen. Zo is het toestenbord minder flexible. Het voelt nu echt gewoon als een harde plaat aan die niet echt meer meegeeft als je er op typt, ook al druk je hard. Dat durfde de TC3 wel soms nog eens te doen. Verder is het toetsenbord wat bouwkwaliteit betreft hetzelfde gebleven (ervan uitgaan dat je de toestenindeling en trackpad niet onder bouwkwaliteit rekend).
Beeldkwaliteit
Ha, het scherm. De SP3 had een zeer mooi scherm. Toen ik de SP4 voor het eerste startte was een kleine "O my god" wel op zijn plaats. Met 25% meer pixels per inch (267 tegenover de 216 in de SP3) heeft het scherm er een klein 2 miljoen extra pixels bij (en 3 miljoen tegenover mijn vorige laptop). Dat in combinatie met de realistische kleurenreproductie maakt het scherm een pareltje om "u" tegen te zeggen. Dit is met voorsprong het mooiste scherm dat ik ooit heb gezien.
Ergonomie (en Mobiliteit en Accuduur)
Mja, het is een tablet. Als een laptop is dit een erg ergonomisch apparaat. Het is ook een fijn ding om vast te houden, maar voor lange tijd ga je dat waarschijnlijk niet willen doen. Wat deze tablet ergonomisch zeer goed maakt is de kickstand. Je kan voor iedere houding wel een goede positie vinden in de kickstand. Al is het op je schoot, op een tafel, op een bar of op je bed als je nog eens een film wilt meepikken.

Ondanks dat het misschien geen laptop is, heb ik tot zover nog nooit een betere typ-ervaring gehad dan op de Surface Pro 4’s Type Cover 4: de travel is goed en de knoppen liggen op een fijne afstand, aan dat laatste stoorde ik mij nog wel eens bij de voorgaande Type Covers. Het trackpad is formidabel en veruit het beste trackpad dat ik tot nu toe heb gebruikt met ook de meest uitgebreide feature set.

Dus zoals ik al zei, het is een tablet en je kan hem best vasthouden voor een tijdje, maar lang zal je dat niet willen doen. Persoonlijk vind ik dat echter niet echt direct een probleem, je krijgt er namelijk heel wat voor terug. Ik gebruik de SP4 ook als vervanger voor mijn vorige laptop en heb deze vaak in mijn rugzak zitten. Wetende dat mijn vorige laptops 3,6 en 2,4 kilo wogen is de SP4’s met zijn 789 gram een echt lichtgewicht en daar ben ik zeer tevreden over. Zelfs met alle accessoires (Pen, adapter, TC) komt het nog niet eens dicht bij de 2,4 kg van mijn lichtste laptop (waar ook geen adapter is bijgeteld).

Wat accuduur betreft valt het best mee, na 6 uur moet je meestal beginnen met opladen, maar dat vind ik – zeker voor het formaat en de kracht erin – best acceptabel. Het is geen uitblinker, zeker niet, maar zeker ook niets om de Surface op af te rekenen als je het mij vraagt.

Ondersteuning
Ik vind het persoonlijk een beetje jammer dat Tweakers geen score voorziet voor ondersteuning want ik denk dat dit bij tablets zeker een belangrijk punt is. Een punt waar Microsoft het eigenlijk uiterst goed op doet. De Surface Pro 4 wordt regelmatig voorzien van nieuwe drivers en Microsoft heeft de recover images voor de Surface Pro 4 ook al regelmatig bijgewerkt. Zo bevatte deze eerste nog versie 1507, maar zijn ze nu bijgewerkt naar versie 1511. De images worden zeer vers gehouden en mocht je ooit een recovery willen doen zul je dus meestal direct de meest recente updates al hebben.
Onwards
Nu Microsoft druk bezig is met de Anniversary Update gaat de Surface Pro 4 nog nuttiger worden, vooral Windows Ink helpt daar sterk aan mee en het lijkt er ook sterk op dat Microsoft de tablet ervaring gaat verbeteren, iets waar ik zeer blij mee ben. Ondanks de vele nieuwe features in Windows 10 vind ik tot nu toe de Windows 8.1 tablet ervaring nog steeds beter, maar de Anniversary Update lijkt veel van mijn klachten op te lossen (All apps te klein, geen gestures in Edge, etc.).

De Surface Pro 4 is een uitstekend product als je het mij vraagt en het lijkt alleen maar beter te worden. Hij was duur, maar het is het zeker wel waard.

Heb jij ook een Microsoft Surface Pro 4 (Core i5, 8GB, 256GB) Zilver?

Ik heb je een +2 gegeven voor deze review, hoewel het ontbreken van foto's het misschien en +1,5 maakt, vind ik wel dat je het boeltje behoorlijk uitgebreid bespreekt! Zelf ben ik eigenaar van een Surface 3 en herken ik je helemaal met de vergelijking tussen de Surface en een laptop... Zelf ben ik student en reis ik op mijn gemotoriseerde tweewieler, dus is het ideaal om een zo licht mogelijke rugzak bij je te hebben! :9

Als mijn huidige laptop, die momenteel 4 jaar oud is (Asus K53SD met een i7 2670QM en 8GB RAM) te overlijden komt, ga ik zeker een Surface PRO 4 of Surface Book overwegen... Mooi spul is dat allemaal! (ťn licht!) :+