Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

Google Chromecast Audio Zwart Review

FatalZero 2 december 2015, 5.050 views

Google Chromecast Audio Zwart

De Google Chromecast Audio is een goede mediastreamer. Al helemaal voor het budget! De ingebouwde AKM AK4430 DAC doet meer dan prima zijn werk. Voor puristen is een optische uitgang. Er is voldoende app support voor meerendeel van de gebruikers, denk aan: YouTube, Spotify, Synology DS Audio, enz.

Pluspunten

• Toslink (optische) uitgang
  • Goede ingebouwde DAC (AKM AK4430)
  • Goede prijs
  • Goede app support

Minpunten

• Standaard staat HDR audio niet aan

Geluidskwaliteit Score: 4
Introductie
Na het talloze mediastreamers hebben versleten ben ik in 2013, mede door de absurd lage prijs, gezwicht voor de originele Chromecast. Tegen alle verwachtingen in word de chromecast nog steeds bijna dagelijks gebruikt.

Voor mijn reguliere stereo installatie was ik al een paar jaar opzoek naar een mediastreamer puur voor muziek. Ik twijfelde tussen diverse Logitech Squeezeboxen, Bluesound Node, zelfbouwoplossingen met een Raspberry Pi icm een externe DAC, ga zo maar door.

Toen ik hoorde van de Google Chromecast Audio was ik wel weer opnieuw te porren voor een experimentje. Want laten we eerlijk wezen, voor minder van 40 euro kan je best een gokje nemen ;)

Inhoud van doosje
  • Chromecast Audio
  • AUX kabel (3.5mm jack naar 3.5mm jack)
  • Adapter
Aangesloten audio apparatuur
  • Voorversterker: Rotel RC-870BX
  • Eindversterker: Rotel RB-850
  • Speakers: 15 jaar oude zelfbouw vloerstaanders, vergelijkbaar aan B&W 600 serie vloerstaanders
Chromecast Audio is analoog aangesloten op de CD ingang. Dit in verband met mogelijkheid om CD Direct functie (kortste signaalpad in voorversterker) te gebruiken.

Mijn stereo set (naast mijn 5.1 homecinema set) word alleen voor CD's of LP's gebruikt. De muzikaliteit is nog steeds fantastisch! Ja het is een 'oudje' maar tot zover klinken alle versterker+speaker combinaties onder de 1500~2000 euro die ik heb mogen beluisteren minder.

Instellen
Het instellen van de Chromecast Audio is zeer eenvoudig met de Chromecast app voor iOS en Android. Na het koppelen aan mijn WiFi netwerk (de CC Audio ondersteund 2.4Ghz en 5Ghz netwerken) werd er automatisch een update gedownload.
Al met al kost het ongeveer 5 minuten voordat het muziekfeest kan beginnen.

Tip: Zet de High Dynamic Range audio functie aan, anders mis je details in laag en hoge tonen.

Gebruikte apps
Spotify
Spotify heb ik als eerste gebruikt, als vervent Spotify gebruiker (gemiddeld 8 uur per dag) wou ik wel eens Spotify op mijn stereo luisteren zonder een telefoon als input te gebruiken. De kwaliteit is voor 320kbit/s meer dan prima voor het casual luisteren naar muziek. De verbinding is stabiel, er is geen lag, geen stutter of jitter te horen.

Synology DS Audio
Thuis heb ik een Synology NAS staan met mijn gedigitaliseerde muziekcollectie erop. Met behulp van de iOS DS Audio app kan ik makkelijk 'casten' naar de Chromecast Audio. De chromecast speelt zonder moeite 24-bit 192khz FLAC bestanden af. De geluidskwaliteit is goed te noemen. Ik kan geen verschil horen tussen de CD en de FLAC afgespeeld via de Chromecast.

De Chromecast Audio is een goede streamer. Los van de prijs. Als je de prijs meeneemt in de vergelijking is het een meer dan prima keuze. App ondersteuning is goed, analoge audiokwaliteit van de AKM AK4430 DAC is ook goed. De Chromecast speelt zonder enige moeite 192kHz 24-bit FLAC bestanden af. Ik denk dat ik niet snel zal rondshoppen voor een andere streamer, voor een betere kwaliteit DAC moet je al snel gaan kijken naar een Bluesound Node of vergelijkbare apparaten. Op het moment van schrijven zijn die 400 euro, het 10 voudige van Chromecast Audio.

Toekomst
Ik speel nog met de gedachte om een externe DAC te kopen en de Chromecast Audio via toslink aan te sluiten. Ik ben heel benieuwd of er nog een merkbaar verschil zal zijn in geluidskwaliteit.

Heb jij ook een Google Chromecast Audio Zwart?

Update , speel nu flac bestanden af via plex en het geluid is dan 10x beter dan bijv via spotify die compressie vorbis compressie gebruikt via mijn home set. De dac in de chromecast is beter dan de dac die in de meeste receivers of home cinema setjes zit!! dus via een koptelefoon naar tulp zal hij beter klinken dan via een optisch ingang op je receiver!
Ben ook erg enthousiast over chromecast audio
Mij set up : Spotify premium, chromecast audio optical out, externe DAC :cambridge magic 100
Versterker: marantz PM 6004 speakers dali zensor 7: bij gelijkwaardige geluids files mijns inziens niet meer van CD kwaliteit te onderscheiden.

Dus beduidend beter dan interne dac en analog out en rca in!
Nette setup, ik heb voor mijn Rotel set de Marantz PM-7000 gehad. Erg tevreden over het geluid, maar de duurzaamheid van de versterker viel tegen, 3 reparaties in 2 jaar tijd en definitief afscheid genomen na 4 jaar gebruik.

De PM 6004 is een goed ontworpen versterker met discrete componenten voor voor en eindversterker. Zo zijn de geïntegreerde versterkers van Rotel ook opgebouwd. Ik heb uiteindelijk wel voor een losse voor en eindversterker gekozen omdat ik het beter vind klinken en mij meer upgrademogelijkheden geeft. Daarbij is mijn eindversterker voorzien van twee voedingen, twee separate circuits, dus eigenlijk 2 monobloc versterkers in één behuizing.

Ik heb ondertussen de CC Audio kunnen testen tegen een Bluesound Node. Beide analoog aangesloten op mijn Rotel. Beide dezelfde FLAC bestand laten afspelen van mijn NAS. Er zit wel verschil in, vooral met klassieke stukken met heel veel dynamiek. Daar was de Bluesound Node beter in, werd minder schel bij hele hoge geluiden. Maar of ik 400 euro overheb (dus 10x zo duur als de CC Audio) dat weet ik niet.

Misschien koop ik nog wel een losse DAC (misschien een Arcam rDAC) om verder mee te spelen. Maar met de huidige setup ben ik, zeker gezien de prijs, heel erg tevreden.
Heb een wolfson dac chipset via ebay besteld met een heel mooi printplaatje sanskrit 6

Zal mijn bevinden posten.
Leuk om te horen! Ik ben ook nog steeds enthausiast over de CC Audio.

Het is goed te horen wanneer je FLAC afspeelt vs Spotify. Desondanks het kwaliteitsverschil klinkt ook Spotify heel erg goed.
Dank voor je review. Ik zat te wachten op ondersteuning voor mijn Synology met DS Audio. Mooi dat het goed werkt. Ik ga nu ook tot aanschaf over.
Graag gedaan! En veel luisterplezier! :)
Prima review. Ik vraag me twee dingen af. Wat doet HDR precies? En, hoe verhoudt zich de geluidskwaliteit tov een gewone chromecast die direct is aangesloten op een versterker met HDMI ingang?
(niet per se gericht aan jou) Ik ben toch op zoek naar een review met echte meetwaarden. Tot nu toe zie ik nog niet echt een reden om voor de audio te gaan ipv de gewone (in mijn geval dan). Ik heb momenteel de eerste versie, heeft wat moeite met wifi hier midden in de stad. 5Ghz band is minder druk bezet.

edit: volgens deze bron :
"Billed as a hi-fi device, Google has said that the Chromecast Audio is limited to 24bit/48kHz resolution, for now."
Edit: Volgens Google ondersteunt deze 24bit/96khz. Misschien dat dit na de review (gedateerd 15 oktober) is geupdatet.

Ik vraag me dus af wat de bitrate van de gewone chromecast is.. De Audio is al relatief beperkt.

[Reactie gewijzigd door TJRef op 2 december 2015 15:56]

Allereerst dank.

Wat betreft HDR zegt Google het volgende:
"Chromecast Audio supports high dynamic range output. This provides premium and professional audio equipment such as HiFi audio systems, AV receivers, and monitor style speakers with the highest quality sound output."
Volgens mij (veel review sites delen die mening) word de output mbt frequentiebereik aardig beperkt om het op goedkopere/kleinere speakers goed te laten klinken. Technisch ben ik er nog niet achter wat er gebeurd. De AKM AK4430 DAC is een ΔΣ (Delta-Sigma) DAC, die DAC's doen aan oversampling om de analoge waveform 'zachter' en 'ronder' te maken. Een ΔΣ DAC doet aan oversampling. De meningen zijn heel erg verdeeld, maar zoals ik het begrijp is: hoe meer oversampling er is, des te minder representatief de analoge output is.
De AK4430 DAC kan je laten werken op Quad Speed Mode, waarbij maar 32x oversampling is IPV standaard 128x oversampling. Misschien is dit het verschil tussen normaal en HDR audio.
Bron: http://www.akm.com/akm/en...tasheet1/?partno=AK4430ET

De vergelijking met de normale chromecast is een lastige. Dit is namelijk een totaal ander apparaat. Hierbij heb je een HDMI output. Via de HDMI loopt de (digitale) audio. De DAC in jou receiver is hierbij bepalend voor het geluidskwaliteit. De Chromecast Audio sluit je analoog of digitaal via toslink (optisch) aan op een DAC of receiver. Als je een Chromecast Audio digitaal op je receiver aansluit dan zal je geen kwaliteitsverschil horen.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door FatalZero op 2 december 2015 15:51]

Ik begrijp het enigszins. Ik heb er wellicht te weinig kennis van, maar ik vermoed dat je ook de digitale output kunt comprimeren of is dat altijd gelijk aan de source?
Daarmee bedoel ik, als ik een 24bit/192khz bestand stream via de gewone chromecast, kan hij dit dan (ookal wordt het digitaal doorgegeven aan de receiver) beperken tot 16bit/44.1khz over HDMI? Dat idee krijg ik er een beetje bij namelijk.

Misschien moet ik het zelf maar proberen en als ik geen verschil merk gewoon terugsturen, zou ook een optie zijn. Ik heb dan ook geen geweldig goede receiver. Maar toch kun je ook met goedkopere receivers merken wanneer signaal gecomprimeerd is of niet. Misschien zelfs beter, omdat er geen trucjes zijn om slechte kwaliteit te 'verbeteren'.

Waar heb je de audio trouwens gekocht?
Hmm goede vraag.
Volgens mij word de digitale audiostream niet gedownsampled bij de 1st gen chromecast. Bijvoorbeeld van 24bit/192khz naar 16bit/44.1khz.

Bij de Chromecast Audio is dit sowieso niet het geval. Wanneer je die digitaal aansluit word er niks gedownsampled, de HDR instelling heeft ook geen effect. Dit staat ook in de handleiding.

Het kan zijn dat de DAC in je receiver niet heel erg goed is, ik merk wel een enorm verschil in geluidskwaliteit tussen mijn 500 euro receiver met een redelijke set Harman/Kardon speakers in vergelijking met mijn Rotel stereo installatie.

Misschien een interessante test is de Chromecast Audio analoog en daarna digitaal aansluiten om te testen of je verschil merkt.

Ik heb mijn chromecast direct via Google besteld. Maar Mediamarkt heeft ze ook al in de winkels liggen. Hij kost momenteel overal 39,- euro
Ik heb alleen de originele chromecast, nog geen nieuwe of Audio. Ook weet ik niet of er kwaliteitsverlies is. Ik heb een redelijk goedkope Harman/Kardon receiver. AVR1600. En ook geen top-speakers, doch 4 weg met ingebouwde woofers ipv satteliet en sub.
Maar ik zou het moeten uitproberen inderdaad.. Ik heb alleen een 5,- kortingsbon van Bol.com, maar zij hebben de Audio niet op voorraad, zou ik moeten reserveren.
Bedankt voor de reacties. Ik ga nadenken ;).
Ben echt benieuwd of iemand hem wil/kan testen met een dure externe dac (via de optische uitgang) en gewoon met de interne dac dus met een kabeltje > CD ingang van een goede set.

Ben benieuwd!
Ben ook erg enthousiast over chromecast audio
Je moet eens luisteren door direct flac te streamen naar je chromecast, spotify is echt een stuk slechter. En vergelijk hem direct, dus koptelefoon > rca kabel en via de dac. De interne dac schijnt heel goed te zijn! (bijv met plexserver)

[Reactie gewijzigd door mangahuisman op 18 februari 2016 11:19]

Ik heb op gelijk volume niveau A/B vergelijking gedaan tussen spotify 320 kb via externe dac naar chromecast audio versus dezelfde nummers en diverse genres en identieke mastering op cd via Marantz CD 6005 via zelfde versterker en beluisterd via hoogwaardige koptelefoon AKG van 300 euro
jij hoort het kennelijk wel, misschien heb je een beter gehoor of misschien is het niet zo leuk om te accepteren dat er geen noemenswaardig verschil is ik ga er geen welles nietes spelletje van maken enjoy the music zou ik zeggen
Mijn statement is alleen maar dat met deze setup er in mijn beleving een prachtig Hi FI geluid onze huiskamer binnenkomt en ik geen tail end reverb hoog of laag of definitie mis :)
Nog drie opmerkingen :
Er is op het web een overvloed aan dubbelblind onderzoeken met luister tests High bitrate Mp3 vs Flac het overgrote deel daarvan komt toch tot de conclusie dat het heel subjectief word om verschillen te ontdekken tussen beide files.
En dus volgt dat je High bitrate Mp3 oggvorbis mijns inziens niet met de term slechter dan FLAC kunt kenschetsen
Interne DAC is stukje minder dan cambridge DAC magic100 minder ruimtelijkheid definitie etc... is ook helemaal niet erg bij apparaat van 39 euro

[Reactie gewijzigd door shoegazer op 19 februari 2016 16:26]

Je bedoelt dat als je de Chromecast audio direct verbindt met een koptelefoon het geluid is beter dan dat ik het geluid via een Burr-Brown dac (Yamaha) laat lopen middels een optische TOSLINK kabel?
*knip* dubbele post :o

[Reactie gewijzigd door FatalZero op 18 februari 2016 20:20]

Is de geluidskwaliteit van een logitech bluetooth receiver gelijkwaardig aan de chromecast audio?
Nee, de geluidskwaliteit van de Logitech Bluetooth Receiver is substantieel slechter.

Dit ligt inherent aan Bluetooth wat vele malen minder bandbreedte heeft dan WiFi.
Daardoor word er meer compressie toegepast met als gevolg een slechtere kwaliteit. Als ik het zou moeten vergelijken is het verschil een 96~128kbit CBR MP3 bestand (Logitech Bluetooth Receiver) versus een lossless formaat als FLAC (CC Audio), niet 100% accuraat maar geeft een goed beeld van het verschil.
Bedankt. Heldere review van chromecast audio. Ik ben overstag en ga hem aanschaffen. Maak gebruik van Spotify premium. Heb je nog tips voor mij om de geluidskwaliteit van spotify zo optimaal mogelijk te maken?
De CC Audio pakt al standaard de hoogste kwaliteit als je Spotify gebruikt.

Zorg dat je de High Dynamic Range op de CC Audio aanzet. Dat werkte erg goed bij mij.
Nog een aanvulling. Heb een denon receiver DRA 700 AE en B&W DM 220 speakers.