Tweakers zegt: 5,5

Specificaties 7" (1024x600), Android 5.0, WiFi - Bekijk alle specificaties

Asus ZenPad C 7.0 (Z170C) 16GB Zwart Review

maximiliaan_nl 1 december 2015, laatste update op 3 december 2015, 1.662 views

Asus ZenPad C 7.0 (Z170C) 16GB Zwart

De Zenpad C 7..0 is een betaalbaar alternatief voor een smartphone. Het apparaat draait zonder enige moeite Android 5 (met Asus-smaak) en is zeer geschikt om mee te nemen voor onderweg. Het geluid van de speaker is matig, maar met een goede koptelefoon is het prima mediaspeler.

Pluspunten

• Handzaam
  • Goede accuduur
  • Helder scherm

Minpunten

• Aan/uit-knop te dicht op volumeknop
  • Lage resolutie camera
  • Behuizing voelt fragiel aan
  • Veel bloatware

Ik heb de Zenpad 7.0 C aangeschaft omdat ik graag een handzame tablet wilde voor onderweg of op locatie. (Openbare) netwerken gebruikte ik voorheen met mijn laptop, maar dat was niet altijd even handig of mogelijk.

Er waren op het moment dat ik aan kijken was naar een tablet, een aantal kleine modellen beschikbaar van verschillende merken. De Zenpad 7.0 C was eigenlijk degene met de beste prijs/kwaliteitsverhouding. Hij was dan ook pas net op de markt gezet door Asus. Hetgeen wat de Zenpad 7.0 C onderscheidde van de andere was het feit dat de kleine modellen minder geheugen hadden en een zwakkere processor.

Over het geheel gezien krijg je bij deze tablet veel waar voor je geld. Hij draait soepel, het beeld is goed, het geluid met koptelefoon is ook prima en hij is zeer handzaam. Ik heb hem nu zo'n twee maanden in gebruik en tot nu toe bevalt hij prima en heb ik nog geen echte problemen gehad. Ik heb al wel een hoop systeemupdates langs zien komen.

De tablet is voorzien van allerlei software van Asus zelf. Dit is een plus en minpunt tegelijkertijd. Er zit namelijk een hoop bloatware op. Je kunt een aantal dingen verwijderen, maar een aantal dingen ook niet. Wel zijn een aantal applicaties zeer goed ontworpen met het oog op gebruiksgemak en in dat opzicht is het niet zo'n probleem dat het er op gezet is.

De accu van de tablet gaat (in energiebesparende) modus best lang mee. Het hangt natuurlijk af van het gebruik, maar ik ben in staat om een dag met de accu te doen met zo'n 3 uur actief gebruik. Ik kijk veel documentaires als ik in bed lig, want daar is hij prima geschikt voor. De tablet wordt geleverd met usbkabel en lader. De kabel is zo'n 1.50m lang en voor sommige toepassingen is dat net iets te kort, maar verder doet het zijn werk prima: de tablet opladen.

Er zijn een aantal kleine ontwerpfouten in de vormgeving van de tablet geslopen. Zo zitten de volume en aan/uitknop vlak naast elkaar. Voor iemand met grote vingers is het lastig om het geluid zachter te zetten, zonder de aan/uitknop in te drukken. Wat ook vervelend is, is dat de usb-aansluiting en de audiouitgang aan tegengestelde zijden zitten. Wanneer de tablet in de lader hangt en je tegelijkertijd een koptelefoon wil aansluiten, kun je hem niet meer goed in portretmodus op een statief zetten. Tenslotte is de bouwkwaliteit matig, want de behuizing voelt een beetje fragiel aan, alsof je hem zo in stukken kan breken. Dit was gezien de prijs, natuurlijk ook te verwachten. Hij is daarentegen wel weer erg licht.

Wat betreft de camera kan ik kort en bondig zijn. Het is een erg simpele camera. Hij is geschikt om gauw een foto te maken van iets kleins, maar verder kan ik er niets mee; Mijn compactcamera van tien jaar oud maakt betere foto's.

Heb jij ook een Asus ZenPad C 7.0 (Z170C) 16GB Zwart?