Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS209J Review

Soepstengel 8 juni 2009, laatste update op 8 juni 2009, 6.656 views

Synology DiskStation DS209J

Pluspunten

• 2 harde schijven
  • RAID 0/1
  • Mooi design
  • Laag energie verbuik

Minpunten

• Slechte performance
  • Slechte prijs/kwaliteit verhouding

Ik heb de Synology DS-209j aangeschaft om te gebruiken als backup server en webserver. De andere mogelijkheden die deze NAS heeft zijn mooi meegenomen maar zullen niet worden behandeld in deze review. Deze review is ook geheel gebaseerd op mijn ervaring met het aparaat en zal daarom worden vooral de webserver en backupserver besproken. De NAS is tevens ook gebruikt in combinatie met twee Hitachi Deskstar 7K1000.B 1TB Harddisks in RAID 1

Bouwkwaliteit en afwerking
De Synology DS-209j is geheel van plastic. Hij is zeer klein en (zonder harde schijven) zeer licht. Aangezien er niet met de NAS gezeuld hoeft te worden is dit daarom ook prima. De afwerking is ook (naar mijn mening) zeer mooi gedaan! De NAS is spierwit met aan de voorkant een klein stukje grijs waar alle ledjes in verborgen zit evenals de powerknop en één USB aansluiting. Wat mij betreft is het een zeer mooi design!

Inbouw mogelijkheden
Van te voren heb ik mij verdiept in de mogelijkheden die deze NAS heeft. In deze NAS kunnen twee harde schijven worden geplaatst van maximaal 1 TB per stuk. Deze harde schijven kunnen van 3,5" formaat zijn of 2,5" maar moeten wel over SATA aansluitingen beschikken. Meerdere mogelijkheden heeft deze NAS niet, maar dit is voldoende voor wat ik er mee wil.

Indien wenselijk kan men ook maximaal 3 USB aparaten aansluiten op deze NAS. Er zitten namelijk 3 USB aansluitingen op deze NAS, 2 aan de achterkant en 1 aan de voorkant. Deze aansluitingen kunnen gebruikt worden om een of meerdere externe harde schijven aan te sluiten of andere USB aparaten zoals printers.

Koelings mogelijkheden
De binnenkant van de NAS worden gekoelt door 70mm fan. Deze fan is aan de achterkant geplaatst en koelt het gehele systeem en de harde schijven. De temperatuur van het geheel is een mooie 35 graden. De harde schijven worden ook voldoende gekoeld (30 ~ 35 graden) dus het geheel wordt prima gekoeld. Er zijn geen mogelijkheden om de koeling uit te breiden of te vervangen, maar dit is ook niet nodig. De fan maakt ook vrij weinig lawaai, echter staat de NAS bij mij op een werkkamer waar ik niet vaak zit dus kan ik ook niet goed beoordelen of deze nu veel of weinig lawaai maakt, de ervaring kan natuurlijk heel anders zijn als je er dag en nacht naast zit/ligt.

Installatie gemak
De installatie van de NAS ging erg makkelijk en soepel. Bij de NAS wordt een CD meegeleverd waarop een installatie programma staat. Het installatie programma zoekt automatisch de NAS op en geeft je twee mogelijkheden om te installeren, snel of aangepast. Bij de aangepast versie kan je alle instellingen van de NAS meteen goed zetten. De installatie kan echter wel wat lang duren, dit kan 15 tot 30 minuten duren, maar het is zeer gebruiksvriendelijk.

Het installeren van verschillende services op de server gaat tevens ook gemakkelijk via een web interface die ook zeer gebruiksvriendelijk is. Het installeren van MySQL gaat ook erg snel, echter het configureren kan (gek genoeg) biet binnen deze interface. Het installeren van phpMyAdmin vereist enig zoekwerk op google en wat aanpassingen binnen config bestanden. Het aanpassen van MySQL instellingen, databases en tables mag daarom ook wel plaats vinden binnen de web-interface van Synology.

Modbaarheid
Deze NAS kun je op geen enkele manier uitbreiden! Het modden in dit geval kun je wellicht, met wat mod ervaring, wel doen. Voor het gemak neem ik in dit stuk de specificaties mee.

De Synology DS-209j beschikt over een 266 mhz CPU en geheugen dat 64mb groot is. De CPU en memory zitten zo goed verstopt in de NAS dat je er sowieso niet makkelijk bij kunt zonder de garantie te verknallen, en het uitbreiden van geheugen en/of CPU wordt niet ondersteund (als het überhaupt mogelijk is).

In eerste instantie dacht ik dat het kopiëren van data over het netwerk niet tot weinig CPU kracht zou vereisen, dit klopt echter niet! Wanneer er gebruik wordt gemaakt van de backup tool stijgt het CPU gebruik van 5% naar bijna 100%! Het maken van een backup gaat tevens ook langzaam maar het ergste is nog dat je webserver amper bereikbaar is tijdens het maken van een backup. Als alleen de webserver draait is er niets tot weinig aan de hand, behalve wanneer er een bezoeker komt. Het CPU verbruik neemt met 50% toe wanneer er één bezoeker langs komt, wat er gebeurt als er meerdere bezoekers komen is mij niet bekend maar dat zal vast niet goed zijn.

Aangezien de prestaties aardig tegenvallen voor de prijs die je er voor moet betalen heb ik dit onderdeel een onvoldoende gegeven. De hardware die erin zit valt erg tegen, en voor iets meer geld kan je zelf een beter systeem maken dat op Linux draait. Ik denk ook dat deze NAS alleen geschikt is voor backup's, Synology mag van mijn part dan ook de andere features weg laten.

Natuurlijk is het mijn eigen fout dat ik dit product gekocht heb, ik had mij beter moeten orienteren en goed moeten kijken naar de specificaties. Synology prijst dit product echter aan dat het van alles kan, dit kan het echter niet allemaal tegelijk en het is langzaam.

Mocht je alleen backup's willen maken dan is dit product geschikt, wellicht dat de DS109j dan een betere keuze is. Wil je echter iets meer (zoals een webserver en backup's maken) dan kan je beter voor de DS-209 gaan die een sterkere CPU heeft en meer geheugen. Gelukkig kan ik mijn Synology nog terug brengen en heb ik voor een meerprijs gekozen voor de 209 die wellicht beter zal presteren dan de 209j, hier komt natuurlijk ook nog een review van.

• Hitachi Deskstar 7K1000.B 1TB Harddisk
  • Hitachi Deskstar 7K1000.B 1TB Harddisk

Heb jij ook een Synology DiskStation DS209J?

Mooie review.
Was al bang voor performance problemen. Ben zelf daarom ook voor de DS209 gegaan;
Grootste verschil met de DS209j is:

# CPU Clock Rate: 1.2GHz
# Memory: 256MB

Ik ben benieuwd wat je van de performance van de 209 gaat vinden. Zelf ben ik zeer tevreden tot nu toe. Terwijl Sabnzbd+ aan het downloaden/unpacken/deleten is, kan ik prima 1080p streamen zonder haperingen. Performance tijdens backup heb ik niet gemeten, en ik gebruik de NAS niet als webserver.

[Reactie gewijzigd door zhoreb op 8 juni 2009 16:34]

Bedankt, ik was een beetje bang dat de review misschien te negatief werdt ontvangen :) Maar de DS209 moet prima voldoen voor backup en webserver! Zeker als bij jou 1080p streamen makkelijk gaat tijdens het downloaden en upacken, zoveel verbruikt een webserver nu ook weer niet ;) Draai je toevallig ook op RAID1?
Nee, ik draai raid0. Had meer behoefte aan ruimte dan veiligheid.
Het is voor mij meer een mediaportal en downloadmachine. En ik maak ik niet echt backups, maar ik synchroniseer mijn eigen digitale content (foto's, video's) en administratie tussen de NAS en 2 PC's
Oh oke, ja dat kan ook ;) Ik heb namelijk wel beetje het idee dat RAID1 ook een beetje peformance slurpt namelijk, heb alleen geen idee hoeveel.
Als het mag, even een snelle vraag, kan de iTunes server op de 209j ook overweg met apple lossless bestanden? MP3 en AAC zijn zoals altijd geen probleem, maar apple lossless lees je bijna nooit wat over, en ik zou het wat zonde vinden om mijn hele collectie opnieuw te moeten rippen.. :'(
Als je kijkt bij Synology zelf zie je dat er wel een 266 Mhz procerssor inzit maar die draait op 133Mhz. •CPU: 266MHz, 32bit@133, met floating point.
(Zie http://www.synology.com/nld/products/DS209j/spec.php)
Ivm de backup prestatie problemen kan ik aanbevelen op rsync te gebruiken.
Dit apparaat is hier namelijk compatible mee. Ook kan je met putty inloggen op het apparaat en als de nodige linux kennis bezit kan je erg leuke dingen met het apparaat doen.
Leuke review. Ik ben het ook met je conclusie eens. Ik heb zelf een DS-207+ en ook ik vind de performance tegenvallen t.o.v. de kostprijs.
Onder modbaarheid zou je overigens ook kunnen verstaan het draaien van 3rd party packages, zoals SABNZBD. Daar zijn prima oplossingen voor te vinden en installatie van dit soort packages via de webpagina gaat prima. Verder, nogmaals een leuke review.
Bij modbaarheid gaf tweakers eigenlijk alleen maar aan of je er een mooi schermpje in kan zetten :S Maar inderdaad, 3rd party aplications kan je er ook op draaien echter heb ik daar niets mee gedaan en daarom ook niet meegenomen in de review. Rede waarom ik alsnog voor een DS209 heb gekozen is vanwege de gebruiksvriendelijkheid en de power consumption :) prijs neem ik dan maar even voor lief... (want ook die vindt ik erg duur voor wat erin zit)

[Reactie gewijzigd door Soepstengel op 8 juni 2009 16:47]

Dank je voor de review. Ben op zoek naar een redelijk presterende NAS en je schopt regelrecht mijn must-have requirements onderuit (doorvoersnelheid, CPU speed ans RAM does matters)!
misschien een domme vraag, maar zou ik hiermee een 1080p film kunnen streamen terwijl er gedownload word?
Als ik het zo hoor niet. Grappig is dat ikzelf de DNS 323 heb (beetje de tegenhanger in zelfde soort etc.) Heb 2x 500GB in RAID 1 draaien en moet zeggen hij haalt mooie snelheden en HD lukt ook. CPU gebruik van de DNS 323 kan ik niet zien.. Althans niet via de webinterface. Hier zit wel een verschil in de DNS 323 heeft een 500MHz ARM CPU.

Ik heb FTP en HTTP erop draaien en ik doe veel data heen en weer maar HTTP en FTP blijven gewoon goed werken. Bestandsopverdracht gaat ook gewoon goed eigenlijk. Kan een CPU zoveel uitmaken vraag ik me af...

Oja waar ik wel achterkwam is de DNS gebruikt ook wat cache geheugen volgens mij van de HDD (dat heeft hij bij de format al afgesnoept). Doet die van jou dat ook?

[Reactie gewijzigd door Cave_Boy op 30 juli 2009 22:51]

Mijn ervaring is dat de 'budget modellen' met een e of j aan het eind eigenlijk weinig tot geen taken tegelijkertijd aan kunnen vanwege de te beperkte hoeveelheid geheugen en processor capaciteit. Persoonlijk zou ik altijd voor een + model kiezen. Meer geheugen en een zuinigere processor. Niet alleen de ruwe snelheid van de CPU telt, ook de memory bus is van groot belang. Zo komt het dat een 1,06Ghz processor (DS-209+, 64-bit memory bus) echt wel sneller is dan een 1,2Ghz chip.(DS-209, 16-bit memory bus!)

Ik heb 107+ nu bijna een jaar en dat bevalt uitstekend. Soms lopen er 10 torrents tegelijk met SABnzbd (repair!) en ben ik ook nog data aan het kopiëren. Tja, dan reageert hij wel traag maar mag het? Waarschijnlijk is de schijf toegang dan de bottleneck met zoveel verschillende taken die allemaal van/naar de schijf willen.
Ik heb zelf een 109 in gebruik, en zijn grootste doel van bestaan is het serveren van bestanden ( files / media ) en Sabnzbd.
vooralsnog doet hij dat prima, al had ik een week geleden het probleem dat de adminpagina niet meer bereikbaar was ( port 5000 niet beschikbaar meer )

na reinstall van de firmware (beta 2.2) en de settings nog eenkeer doorlopen was dat voorbij.

icm met een samsung 400G werkt het soepel, ook download / repair en streaming samen
de 109 heeft een 1.2 Ghz met 64 Mb geheugen en is singledisk ( wat achteraf voor mij wel een 209 had mogen zijn )
Ik gebruik een NAS alleen voor HD streaming.
Heb nu een Nas 200 van linksys, maar die trekt mijn MKV's niet zo.
Is deze beter? en goed genoeg?