Bekijk alle uitvoeringen

Raspberry Pi Model B+ (512MB) Review

Duci 30 november 2015, 147 views

Raspberry Pi Model B+ (512MB)

Dit is een leuk apparaatje dat vooral geschikt is om kennis te maken met linux en knutselen met computers.

Pluspunten

• Linux draait er prima op
  • Stroomverbruik zeer laag
  • Uitgebreide community
  • 4 USB poorten (meer dan Rpi

Minpunten

• Geen "volwaardige" consumentencomputer

Layout Score: 5
Ik ben een paar maandjes geleden begonnen met knutselen, omdat ik graag mijn slimme meter wilde uitlezen. Ik had een apparaat nodig dat permanent aan kon staan, en daarbij weinig stroom verbruikt. Ik heb de Rpi in de meterkast hangen aan de slimme meter, met Domoticz erop geinstalleerd. Toen ik dit had werken kwam ik er achter dat je er veel meer mee kunt, en inmiddels schakel ik er allerlei andere zaken in huis mee, en draait er allerhande scriptjes op.

De pi kan dit alles makkelijk hebben. Hij heeft het eigenlijk nooit druk, geheugen wordt nog voor geen kwart gebruikt, en het apparaat wordt niet heet (zo rond de 45 graden maximaal).

De meeste projecten voor op de pi zijn gebaseerd op linux, zo ook mijn toepassing. Dit is de eerste keer dat ik hiermee werk, en ik moet zeggen dat je met de support op internet makkelijk zaken voor elkaar krijgt. Raspberry heeft een zeer uitgebreide community met bijbehorende forums voor alle projecten en toepassingen. Alle problemen die je tegenkomt heeft iemand al gehad, dus er is altijd iets over geschreven. Google is je grootste vriend als je hiermee aan de gang gaat. Erg leuk om met projectjes aan de slag te gaan!

Er zijn wel zaken om op te letten: je kunt de pi het best draaien met een voeding van minstens 1 ampere, en een geheugenkaart van class 10. Als je dit niet doet loop je kans dat je systeem minder stabiel draait en dat de boel corrupt raakt.

Heb jij ook een Raspberry Pi Model B+ (512MB)?

Meer advertenties