Sony XB950BT (Zwart) Review

Mounty_078 28 november 2015, laatste update op 8 maart 2016, 2.329 views

Sony XB950BT (Zwart)

Ik kijk al maanden uit naar deze headphones en heb ze nu toch eindelijk gehaald. Erg tevreden sinds ik enorm van sterke bass houd. De ander tonen zijn prima maar niet zo goed als de bas. Voelt erg fijn aan met gigantische earcups.

Pluspunten

• Heerlijke, stevige bass
  • Super comfortabel
  • Mooie materialen gebruikt
  • Volumeregeling, pauze/spelen/stop/opnemen en volgende/vorige/terugspoelenen/doorspoelen knoppen
  • Bassboost brengt in elk liedje bass naar voren en geeft een geweldige punch
  • Batterij gaat erg lang mee 18-20 uur (varieert door volume, bass boost, microphone etc.)
  • Geen noise cancelling maar blokkeert toch een hele hoop geluid van buitenaf
  • Heeft WEL een batterijindicator en heeft ondersteuning voor NFC(!!) en aptx bluetooth (!!)

Minpunten

• Mids en Highs niet zo goed als Lows
  • Ziet er van voren gigantisch uit op je hoofd
  • Geen bassboost optie met kabel (niet dat het dan nodig is hoor)
  • Geen microfoon met kabel
  • Schroeven bij band kraken

Na ongeveer 2 maanden de MDR-XB950BT te hebben gebruikt heb ik heel wat geleerd, zowel positief als negatief.

Er zijn 3 dingen die vanaf het begin gezegd moeten worden. Dat zijn battery life, comfort and BASS. Want dat zijn 3 dingen die in mijn ogen echt opvallen.
Looks
Maar laat me eerst beginnen bij het design.https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AgWWd2cAxGt5YS.jpeghttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AgWWd1Olmw42G7.jpeghttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AgWWd24npeYCrB.jpeg
In mijn ogen zijn ze erg mooi, ongeacht het gebruik van plastic ziet het er hoog kwaliteit uit en goed gebouwd. Dus om je nek heen zullen ze er ongetwijfeld goed uitzien, maar daar gaat het nu eenmaal niet om, het moet er goed uitzien (als dat zo een groot punt is voor je dan) op je hoofd. En dat is waar de looks stoppen, want dit ding ziet eruit als een drone op je hoofd. De earcups zijn heel erg groot wat het niet heel erg aesthetisch maakt. You either hate it or love it. Maar daar kom ik later op terug.
Features
De controls op de headphones bestaan rechts uit een next/forward knop, previous/backward knop en een pause/stop/opneem knop en volume rocker voor waarmee het maximale volume wordt aangegeven met een piep. Links heb je de power knop dat een blauw en rood licht kan geven, waarmee je de batterij hoeveelheid kan zien, kan pairen en de geluidskwalitiet kan aanpassen (tot aptx), er onder heb je de Bass Boost knop met een oranje licht waar ik straks op terug kom en daaronder heb je de micro-usb ingang, een 3,5mm jack ingang en een mic voor spraak. De mic is bruikbaar, het is zeker niet geweldig ofzo maar als je je headphones op hebt en je moet even snel opnemen dan werkt dit prima maar het is niet iets waarmee je een serieus zakengesprek mee wilt hebben. Daarnaast pakt het heel veel geluid van je omgeving, bijna net zo veel als je eigen stem waardoor het haast onbruikbaar is op de fiets als er een beetje sterke wind is.

De headphones maakt gebruik van Bluetooth 3.0 maar dat zegt in mijn ogen niks. Er is ondersteuning voor SBC, AAC en aptX. Het kunnen gebruiken van aptX is een sterk pluspunt want dit verbeterd de kwaliteit vooral als je een audiophile bent. Wat echt een heerlijke feature voor mij is, is de nfc ondersteuning want ik connect 95% van de tijd op die manier, lekker snel en effectief want de headphone hoeft ook niet eerst aan ofzo. Waar ik soms wel last van heb is interference, vooral als ik buiten ben. Dus meestal in de avond wanneer iedereen thuis voor de tv zit heb ik er het meest last van. Het geluid houdt dan soms op voor een seconde en komt daarna terug en ook de bluetooth knoppen reageren langzamer. Of dit aan mijn telefoon ligt weet ik niet. Maar behalve dan, heb ik nooit problemen met connectiviteit en in de sportschool kan ik 15 meter verderop staan en heb ik nog steeds prima connectie.

EDIT: Het lag aan mijn telefoon blijkbaar. Na het switchen naar een andere ROM was het compleet opgelost. Helemaal nooit meer last gehad van connectie problemen.

Als laatste wil ik het nog hebben over de batterijduur want dit ding laad ik misschien elke 3 weken op. Ik maak er via bluetooth elke dag ongeveer een uur gebruik van met bijna altijd Bass Boost aan en dan klopt die 20 uur dus helemaal.
Geluidskwaliteit
En nu terug op de Bass Boost knop waar dus deze headphones bekend om staan, want die XB staat niet voor niets voor Extra Boost. Om het simpel te houden, dit ding heeft BASS!! Als je je afvraagt hoe een aardbeving voelt in je hoofd dan moet je dit is proberen. Dit kan super fijn zijn als het liedje niet echt veel bass heeft want dat brengt echt dat extra beetje bas naar voren maar als het liedje al bass zwaar was dan kan bijna niks horen van het rest van het liedje sinds het de rest van de tonen onderdrukt. Met kabel is de bass boost optie niet beschikbaar maar geloof mij maar als ik zeg dat met wat geluidsaanpassingen je de bass zeker net zo sterk kan maken als niet zuiverder in sommige situaties dan met de bluetooth Bass Boost functie waar zonder de specifieke driver te activeren er niet echt heel veel bass ofzo vrij komt zoals mogelijk is via kabel met bijvoorbeeld je computer (Ik gebruik Sound Blaster X-Fi MB3 voor de aanpassingen). De highs zijn ook prima en de mids zijn van de lows, mids en highs het minst goed. Ze zijn niet slecht maar gewoon niet heel goed omdat het zeer overkracht wordt als de bass goed aanwezig is. Met Bass Boost uit is het geluid meer dan prima.
Comfort
De comfort van de headphones is subliem. Ze zitten verschrikkelijk comfortabel en ik heb uren lang met ze gegamed en het enige wat me opviel is dat de band mijn hoofdhuid wat pijn kan doen na een paar uur maar door de band simpelweg een beetje naar voren of naar achter te schuiven is het probleem direct verholpen. En zoals ik al eerder zei bij het design is dat ze er heel groot uitzien op je hoofd maar die looks zijn dus opgeofferd door de super dikke leren kussens van de cups.
Accessoires
Bij de MDR-XB950BT komt dus zoals te verwachten een 3,5mm jack van 120cm met aan de ene kant een rechte aansluiting en aan de andere kant een hoek van 90 graden. En om de headphones op te laden zit er ook een usb naar micro-usb kabel van 50cm bij.
Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is best goed en stevig. Er wordt gebruik gemaakt van een hoogwaardig stevig plastic en een metalen headband. Hij buigt goed en komt gewoon weer terug op zijn plek zonder problemen of buigingen. De kussens op de cups zijn heel erg zacht en zitten dus ook super comfortabel. De headphones zijn langer te maken door de zijkanten te verlengen vanuit de headband. Op den duur wordt de verlenger wel wat losser maar blijft ongeacht gewoon stevig genoeg zodat ie niet zomaar lang wordt tijdens het dragen.
Het enige waar ik een beetje teleurgesteld over was, was dat de headphones bij de schroeven begonnen te kraken bij teveel beweging (bijv. om de nek, kijk afbeelding). Ik heb de headphones vooral buiten gedragen maar nooit in de regen (ook geen motregen), het was misschien alleen koud. Dit is eventueel te fixen door de schroeven lost te halen en te olieŽn.

Wie een opberg case nodig heeft, ik heb de UDG Gear Creator Headphone Hardcase Large gehaald en die is erg stevig met veel bescherming en de headphones passen er perfect in.https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AgWWdN5pTQaVRX.jpeg

Heb jij ook een Sony XB950BT (Zwart)?

Ja, dat klinkt echt alsof het volkomen terecht is dat je 5 sterren geeft. |:( 8)7
Volgens mij is er ook zoiets als teveel bass.
En een nummer wat niet veel bass heeft veranderen in een basszwaar nummer doet het bronmateriaal naar mijn mening ook geen recht.
Ik ging er vanuit dat mensen het vanzelf wel zouden begrijpen maar wat ik bedoelde was als je de bass boost aanhebt en het liedje is bass zwaar dan is het niet goed maar dan zet je gewoon de bass boost uit. Niet zo moeilijk concept of wel?
Persoonlijk vind ik zo'n extreme bass boost ook bij tracks die niet basszwaar zijn een slecht idee. Het kan een nummer dat vrij weinig bass bevat, en heel helder moet klinken, veranderen in een donker en basszwaar nummer. Niet wat de schrijver/artiest in gedachten had toen ze het nummer schreven/maakten.

Maar we hoeven het wat dat betreft niet met elkaar eens te zijn. Ik wil je luisterplezier niet verpesten. Maar ik wist gewoon toen ik dat las dat de koptelefoon niets voor mij was en verbaasde me over de 5 sterren die gegeven werden.
Ik houd nou eenmaal van bass simpel. Maar als je de bass niet fijn vindt bij bepaalde liedjes dan zet je met 1 klik de extra bass uit en dan heb je gewoon een goede koptelefoon met normale bass. Als ik iets geen 5 sterren geef dan moet het in 1 of meerdere manieren irriteren of benadelen en dat heb ik niet op wat dingen zoals het gekraak na wat al weer gefixt is na maar een 4,5 kan ik niet geven en een 4 vind ik het niet. Bij mijn V55 review gaf ik wel een 4 vanwege het eindeloos gekraak en dat was een minpunt zeker waard ookal heeft het heerlijk geluid voor de lage prijs en ziet het er allemaal goed uit.
Ik begrijp echt niet waarom je zo moeilijk doet.

Deze koptelefoon wordt juist geadverteerd als een BASS koptelefoon, dus als je het koopt dan weet je al wat je krijgt.

Bovendien vind ik het altijd onzin als mensen zeggen dat je moet luisteren zoals de artiest het bedoeld heeft, wat boeit dat nou?

Sommige mensen houden van bass, dat de artiest het met minder bass heeft gemaakt kan ook commerciele redenen of zelfs andere niet muzikale redenen hebben.

Als je in een restaurant vraagt om zwarte peper en ze zeggen dat je je biefstuk zonder zwarte peper moet eten omdat de kok zo bedoelt accepteer je dat toch ook niet?

Smaken verschillen nou eenmaal.
Jongens, jongens, Dusty haalt een audiofiele zienswijze aan (geluid moet weergegeven worden zoals de composer het bedoeld heeft) en dat mag, alleen iedereen weet dat de beleving van geluid enorm subjectief is. Mounty houdt van bass, nou prima! Dan 5 reeten voor deze koptelefoon volgens Mounty. Dusty, als jij een review wil lezen van een "goede" audiofiele koptelefoon: http://www.innerfidelity....topia#DLi7YgYQWx2hypky.97

Even sparen alleen ;-)

[Reactie gewijzigd door vincentvdvelde op 29 november 2016 06:53]