Specificaties 13,3" (1280x800), 250GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook 13" 2.40GHz (Unibody - Eind 2008) Review

robinelzerman 7 juni 2009, laatste update op 8 juni 2009, 1.399 views

Apple MacBook 13" 2.40GHz (Unibody - Eind 2008)

Pluspunten

• Batterijduur (tot wel 5 uur),
  • Design,
  • Gebruiksgemak,

Minpunten

• 2 USB poorten (af en toe net te weinig),

Ik ben sinds september 2008 begonnen aan een opleiding CMD (Communication & multimediadesign). Bij deze opleiding is het gebruik van een goeie notebook cruciaal. Ik had voordat ik mijn opleiding begon al een Toshiba Satelite notebook gekocht van 17” maar dit was geen slimme zet van me. Ik had er al gauw de pest in om elke dag met mijn 17” notebook naar school reizen via bus, trein en metro. Daarvoor besloot ik een nieuwe notebook te kopen waar ik geen spijt van zou krijgen.

Ik had mijn oog laten vallen op de nieuwe reeks notebooks van Apple en was gelijk verkocht. Het introductiefilmpje op de site van Apple’s nieuwste MacBook zat zo goed in elkaar en heeft mij ervan overtuigd dat mijn volgende aankoop een MacBook zal worden. Ik heb hem nu ruim 1,5 maanden in huis en ben er nog steeds erg enthousiast over.

Overstappen
Omdat ik al heel mijn leven gewend ben met een pc te werken dacht ik dat het nogal een grote stap was om over te gaan op een Apple. De overstap is helemaal niet zo groot als ik in eerste instantie dacht en ben er al redelijk aan gewend. Alles spreekt voor zich, en het werkt heel soepel en natuurlijk. Ook heb ik het pakket van office geïnstalleerd om bestanden tussen mijn pc en mijn Mac over te dragen via programma’s als Word, Powerpoint en Excel.

Vormgeving
Het eerste wat opvalt is natuurlijk het strakke design wat we van Apple gewend zijn, het mooie van deze nieuwe reeks MacBooks is de volledig uit aluminium vervaardigde “unibodybehuizing”. De Macbook barst van de details, zo zijn speakers en de webcam zo goed verborgen dat je ze niet ziet als je het niet weet. Wat ook handig is en alleen meegeleverd word bij de 2,4Ghz versie is het verlichtte toetsenbord, erg handig als er niet genoeg licht is om de toetsen te zien.

Prestaties
De Macbook 2,4Ghz is qua prestaties erg goed, vooral als ik mijn net 1 jaar oude Toshiba ernaast zet. Ik gebruik mijn Macbook voornamelijk voor het gebruik van programma’s uit de Adobe collectie en de Macbook trekt dit erg goed. Een pc word na verloop van tijd steeds trager en je word constant gestoord door updates. Dit heb je dus niet met een Mac en dat scheelt een hoop frustratie. Ook is het fijn te weten dat je niet zo kwetsbaar bent voor virussen en je dus met een gerust hard en zonder virusscanners te werk kan gaan. Het geluid is redelijk verassend voor dit formaat notebook, geen home cinema maar voor een notebook is het echt geweldig. Grafisch is alles erg vloeiend en prettig om mee te werken en de iSight-camera stelt ook niet teleur.

Eindconclusie
Voor iedereen die op zoek is naar een compacte maar toch zeer krachtige notebook is deze macbook aangeraden. Door het handzame formaat, het robuuste design is dit de perfecte notebook voor op school. Voor mij was het die paar extra centen meer dan waard.

Heb jij ook een Apple MacBook 13" 2.40GHz (Unibody - Eind 2008)?

Mooie opbouw van de review. Je blijft beknopt, maar krijgt toch een beeld van de ervaring met je hardware. Ik geef je er drie sterren voor. Een fotootje is natuurlijk ook altijd wel leuk in een review...

Dat Apple filmpje is idd. machtig. Op vlak van marketing kan er echt niemand tippen aan Apple.
Op mijn Mac moet ik toch regelmatig rebooten bij het installeren van OS updates. Zelfs bij Quicktime componenten.
Dat geldt voor elke OS bij updates van elementen die diep ingebouwd zitten. QuickTime zit zo goed als in de kern van Mac OS X
Nette beknopte review (paar foto's is wellicht nog een leuke toevoeging), verder kan ik je mening delen. Een MB(P) is gewoon héél fijn spul om mee te werken :)
Je geeft het punt "warmte en geluid" een matige score (acceptabel), zou je dat eens kunnen toelichten?
Ik heb mijn MB unibody 2.0 (late 08) in mijn bezit sinds de release en heb de fan nog nooit gehoord. Wel wordt hij iets warmer wanneer je hem op schoot hebt met de MagSafe aangesloten.
Die score voor warmte en geluid heb ik gebaseerd op het feit dat als ik een tijdje bezig ben met mijn MacBook die toch aardig warm word. Vooral op mijn schoot of als ik hem even op mijn MB hoesje leg. Geruisloos is die zeker en ik vind het jammer dat ik die 2 niet apart een score kon geven. Ik ben er trouwens nog steeds niet uit waar die warmte vandaan komt, neem aan dat het aan de linkerkant van mijn MB is. Bedankt voor de positieve reacties tot nu toe.