Specificaties Simulatie, Virtueel leven-game voor de PC - Bekijk alle specificaties

De Sims 3, PC (macOS / OS X, Windows) Review

Gracus 7 juni 2009, laatste update op 17 november 2015, 14.823 views

De Sims 3, PC (macOS / OS X, Windows)

Pluspunten

• Een open buurt
  • Grafisch weer iets beter
  • Nieuwe mogelijkheden ivm leeftijd

Minpunten

• Camera is niet altijd ideaal
  • Standaard niet heel veel verschillende kleding & kapsels

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 3
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 5

In 1987 werd het nu wereldberoemde gamebedrijf Maxis opgericht door Will Wright. In 1989 bracht het bedrijf haar eerste game uit, SimCity. Al snel bleek dit één van de invloedrijkste games van zijn tijd te zijn. Velen zullen met mij minimaal één deel uit de SimCity serie gespeeld hebben. In 1991 werd het idee geboren voor The Sims waar pas in 1996 met de ontwikkeling begonnen werd. Het spel verscheen uiteindelijk in 2001 en creërde in één klap een heel nieuw genre. Nu acht jaar later ligt het derde deel uit deze immens populaire serie alweer in de schappen.

Grote veranderingen

Wat direct opvalt is de leefwereld van de sims. In plaats van gebonden te zijn aan één huis kunnen je sims zonder laadtijden overal naar toe in hun woonplaats. Naar school, werk of bioscoop is allemaal in ‘realtime’. Op deze manier is ook het probleem opgelost dat als je sims naar een openbare kavel waren geweest vervolgens op dezelfde tijd terugkwamen als dat ze vertrokken. Deze opzet speelt ook verrassend plezierig. Je kunt buren tegenkomen als je sims in het park wandelen en gasten zullen aangeven dat ze nu toch echt weg moeten omdat ze anders te laat op hun werk komen. Zo weet de ontwikkelaar een veel dynamischer speelwereld neer te zetten dan die in de sims 1 & 2.

Ook het maken van je eigen sim is uitgebreider geworden. Grotendeels werkt het systeem hetzelfde als in de sims 2 maar nu is er de mogelijkheid om alles nog veel persoonlijker te maken. De kleurencombinaties zijn oneindig en de lichamelijke kenmerken zijn nog verfijnder geworden. Door een nieuwe rangschikking van de uiterlijke kenmerken is het ook makkelijker geworden om de sim van je dromen (of van je nachtmerries) te maken. Twee kanttekeningen moeten echter wel geplaatst worden. Ten eerste zijn de diverse kapsels en kleren wat aan de magere kant, zeker als je alle uitbreidingen van de sims 2 gewend bent. Er is echter een nieuw downloadsysteem waarmee je allerlei dingen direct kunt downloaden uit de online sim-shop en dus ook kapsels en kleding kunt toevoegen. Hou er wel rekening mee dat dit tegen betaling is. Ten tweede bepaal je van te voren of iemand dik/dun en gespierd/niet gespierd is. Dit is niet meer te beïnvloeden door trainen zoals in het voorgaande deel.

Nieuwe spullen

Zoals in elke nieuwe Sims zijn er natuurlijk nieuwe spullen. Maar dit keer kan je ook aan je spullen klussen. Dit heeft als voordeel dat je dingen zoals een douche en wc zelfreinigend kunt maken en de stereo kan voorzien van betere speakers. Ook is het mogelijk om, net als bijvoorbeeld de kleding, al het meubilair te voorzien van je eigen stijl. Je kan zo bijvoorbeeld een complete outdoor stijl creëren. Deze stijlen zijn op te slaan zodat je ze direct toe kan passen op nieuw meubilair dat je aanschaft. Auto’s zijn in de sims 3 ook weer van de partij en zullen alleen nieuw zijn voor mensen die de uitbreiding ‘Nightlife’ van de sims 2 niet gespeeld hebben.

Wensensysteem

Ook in de sims 3 is weer een wensensysteem geïntegreerd. Dit speelt echter een aanzienlijk kleiner rol dan voorheen. Je kunt deze wensen compleet negeren, maar om bepaalde eigenschappen/bonussen vrij te spelen heb je wel wenspunten nodig. Het humeur heeft hier overigens ook invloed op maar daarover zo meer. Met de wenspunten kun je eigenschappen ‘kopen’ zoals gastheer (alle sims zullen het feest van die sim leuk vinden) of eentje waarbij iederen die sim charmant vindt. Het spel is zonder deze toevoegingen ook prima speelbaar en dit onderdeel kan zodoende door de minder gedreven spelers genegeerd worden.

Humeur

Het humeur is anders ingedeeld dan in de vorige delen. Het niveau van het humeur hangt nog steeds af van dezelfde factoren (op comfort na) maar heeft een heel nieuwe invulling gekregen. In plaats van een tevreden sim doordat hij een volle maag heeft zal de sim daar nu geen invloed meer van ondervinden op zijn humeur. Dat gebeurt pas wanneer de sim lekker heeft gegeten, je krijgt dan bonuspunten voor het humeur. Het humeur is dus in stapjes opgedeeld. Om het even concreet te maken: een sim heeft een heerlijke douche gehad en geniet daar nog zeven uren van na met een humeurbonus van +15. Maar zit hij in een smerige omgeving, dan volgt daaruit een score van -10. Deze scores variëren in hoogte en in lengte en maken het makkelijker om een sim tevreden te houden. Goed slapen, lekker eten en een verfrissende douche zorgen voor lange tijd voor een tevreden sim. Het spel wordt hierdoor ook wat makkelijker.

Te makkelijk?

Sims leggen in het derde deel heel makkelijk contact met andere sims en er gaat vrijwel nooit wat mis. Het is alsof EA vond dat zij de grenzen wel aan konden geven en dat je daardoor pas nieuwe mogelijkheden krijgt als de beide sims daar aan toe zijn (de beroemde rugmassage bijvoorbeeld). Je sim zal hierdoor snel en veel vrienden maken. Ook is het tegenwoordig mogelijk om een huis compleet met meubilair te kopen waardoor jezelf niets meer hoeft in te richten. Deze features voelen voor een doorgewinterde sims speler wellicht wat makkelijk aan maar zullen de nieuwe spelers en degene die het vooral voor het leven met de sims doen zeker aanspreken. En het blijft natuurlijk mogelijk om alles in te richten en te bouwen zoals je zelf wil. Belangrijk nieuwtje is nog dat het nu ook mogelijk is om meubels halverwege de ‘tegels’ en in een hoek van 45° neer te zetten.

Nieuwe opties

Zoals eerder al vermeld leven de sims nu in een ‘levende’ buurt. Dit heeft als consequentie dat andere sims ook hun leven zullen leiden en dus ook kunnen trouwen, worden ontslagen of een feest geven. Sims zullen nu dus ook overlijden als je er niet mee speelt. Mocht dat je niet bevallen dan is het doorleven van andere sims ook uit te zetten. Een andere nieuwe en vooral ook handige optie is dat je de veroudering van de sims kunt vertragen of zelfs compleet kunt weglaten zonder daarvoor cheats te hoeven gebruiken. Op deze manier kan je dus net zo lang met je sim spelen als je zelf wil of supersnel door het hele leven heen racen.

De camera

De camera werkt in sommige gevallen niet echt lekker. Dan springt hij automatisch van verdieping naar verdieping waar hij zelf denkt dat de speler bezig wat lang niet altijd zo is. Dit zorgt dus af en toe voor behoorlijke frustratie. In alle andere gevallen werkt de camera prima en hang je net als in de andere delen boven het de sims.

The Sims 3 is een game waar je je uren mee zal vermaken. De mogelijkheden qua creaties en speelstijl zijn ongekend uitgebreid. De manier van spelen is grotendeels hetzelfde gebleven en is door extra en versimpelde opties nog toegankelijker. Ook zijn er nu al veel huizen, kleding, etc uit te wisselen via de community of te kopen via de simshop. Deze game is dus zeker waar voor je geld.

Een vraagje aan degenen die deze review hebben gelezen:
Graag zou ik feedback van jullie willen, dit was mijn eerste review en er zijn vast verbeterpunten. Bij voorbaat dank!

Heb jij ook een De Sims 3, PC (macOS / OS X, Windows)?

Ik ga hier toch even op reageren.

Hoewel dit echt een zeer goeie review is, vind ik dat je het CAS (Create-A-Sim) systeem niet erg uitgebreid behandeld heb. Neem het mij dus niet kwalijk dat ik daar een klein beetje over vertel.

Zelf heb ik de Sims 3 nu 5 dagen. Uiteraard begint iedereen die een beetje met de Sims series bekend is waarschijnlijk als eerste met het maken van een eigen Sims. En hier zit dan ook een kink in de kabel voor mij.

Toen ik begon met het maken van mijn Sim, viel mij het gebrek aan schuifknoppen op. Pas enige tijd later kwam ik erachter dat er een button daarvoor bovenin zat, die ik eerst niet helemaal zag. Nu is dit nog niet zo erg, want dit is waarschijnlijk meer iets typisch voor mij.

Wat mij wel zeer frustreerde was toen ik begon met het aanpassen van het gezicht. Er zijn, zoals EA beloofd had, inderdaad meer opties voor het aanpassen van het gezicht. Deze doen echter geen van allen iets wat een mooie Sim produceert. De opties lijken vast te zitten tussen junk, fat bastard, en atleet. Nu is dit voor mannen niet zo'n probleem, want die geef je 9 van de 10 keer toch gewoon een simpel atletisch gezicht. Bij vrouwen is het minder prettig. Zelfs na uren spelen met de schuifbalken, is het verste wat ik kom qua schoonheid iets wat me doet denken aan een mooi kleipoppetje wat ik vroeger tijdens handvaardigheid gemaakt zou kunnen hebben.

De wangen zijn of bol, of ingevallen. Je kan geen model maken zoals je dat kon in de Sims 2. Als je op internet gaat zoeken naar eigen creaties van de Sims 2, en die vergelijkt met de creaties van de Sims 3, zals je hoogstwaarschijnlijk al snel het verschil opvatten.

Ik kan gelukkig zeggen dat dit één van de weinige echte gebreken, zo niet het enige gebrek is van de Sims 3.

Over het algemeen is het een prachtig spel, dat heerlijk wegspeeld, al moet ik Gracus gelijk geven over het feit dat het hele vrienden systeem inderdaad net iets te gemakkelijk op mij overkomt.
Wat je zegt kan ik me niet helemaal in vinden:

- De vergaande opties zijn inderdaad 'weggewerkt', maar dit is nu eenmaal een direct gevolg van spellen die naar de casual gamer toe neigen. EA maakt het deze casual gamer makkelijk, maar heeft voor de core gamer gekozen om de opties er in te stoppen.

- Verder vind ik wel dat je mooie sims kunt maken. Ik ben een man, ik ben geen homo en heb geen overdreven kledingstijl/smaak, maar toch heb ik er tot nu toe al 20 sims uit kunnen poepen die toch echt allemaal heel anders waren. Zo heb ik, als experiment, een dikke nerd, schaarsgeklede hoer, neurotische japans schoolmeisje, evil neger, rockstar, enz. gemaakt, die allen toch ECHT een compleet anders uiterlijk hadden. Misschien komt dit ook omdat ik met de Mii's echt hard heb geprobeerd om verschillende poppetjes te maken met de weinige opties die Nintendo geeft, en dan ga je automatisch veel letten op ogen, neus, lippen, wenkbrauwen, jeukbeenderen. Oblivion, wat dat betreft,had een nog uitgebreidere Character Modeller, maar doet ongeveer evenveel. Het enige minpunt aan Sims 3 is dat ook mannen altijd een vrouwelijker uiterlijk houden dan je wenst.

- Er zijn echt nog legio voorbeelden te geven van wat sims 3 mist:
* hoektrappen
* stijl van trappen aanpassen
* stijl van hekken en hekdeuren aanpassen
* columns op de rand van een hokje kunnen zetten
* een logboek dat bijhoudt wat er gebeurd is (soms staat ergens rommel, en dan wil ik terug kunnen kijken wie die rommel daar heeft neergezet)
* Prijs van items in de store is grofweg 10x te hoog ('t zijn MICROtransacties. 20 euro voor een set meubels!!!)
* stukken grond in duidelijk zichtbare gedeelten kunnen verhogen/verlagen (zoals in RollerCoaster Tycoon 3)
* Als je in de story mode zit en je gaat naar edit town mode, kun je niet meer terug naar je gezin (je meot weer terug naar main menu en je gezin weer laden)
* Geen VSync (Quad core, 4GB, GTX280, en ik moet nog kijken naar screen tear als ik pan!)
* ik kan zo nog wel een aantal dingen verzinnen, maar dan wordt dit stukje echt te lang

[Reactie gewijzigd door HellFury op 8 juni 2009 12:24]

Ik heb het spel ook gespeeld, maar mijn punten zijn:

- De snelle tijdstand is veel te langzaam. Als m'n sims naar het werk zijn, dan duurt het behoorlijk lang voordat de tijd verstreken is. In Sims 1 en 2 was dit veel sneller.

- Het is veel te makkelijk. Ik moet wel toegeven dat ik het spel zo tactisch mogelijk speel om zo snel mogelijk de doelen te bereiken maar na 3 dagen was mijn sim:

- Leider van de vrije wereld (10 keer promoveren bij politiek)
- hoefde niet meer naar de wc
- niet meer te douchen
- niet meer te eten
- niet meer vrienden te onderhouden
- Had 20 bonussen gekocht met dat wensspul
- kon mijn volledige humeur herstellen zodat ik niet meer hoefde te slapen of uberhaubt iets anders te doen
- verdiende 1600 simdolaar per uur
- 10 vaardigheden voor charisma
- 10 vaardigheden voor techniek
- 10 vaardigheden voor schrijver
- 10 vaardigheden voor koken
- 10 vaardigheden voor gitaar spelen
- 10 vaardigheden voor inzicht
- 10 vaardigheden voor athetisch
- 5 vaardigheden voor tuinieren (had nog geen tuin, maar je kan TV kijken en leren tegelijk)
- 2 vaardigheden voor vissen en zal vast nog wel wat vaardigheden vergeten zijn.
- verdiende 23000 per week aan royalties voor boeken
- meest verdienende boek was 5600
- had 88 vrienden
- had 88 kennissen
- en had een kapitaal van 300000

in de sims 1 was dit veeeeeeeeeeeeeeel moeilijker..

Maar het invallende licht op het screenshot is wel degelijk aanwezig in de sims 3! Alleen volgens mij niet zo gedetailleerd als op het sshot.

[Reactie gewijzigd door diac21 op 8 juni 2009 13:43]

Met cheats is dat ook niet zo moelijk.

Afiojn, over dat DLC gebeuren. Ik heb de launcher opgestart en op downloads geklikt, alles geselecteerd en gedownload in 5 minuten en ik had er zo 250mb+ aan gratis content bij.

Als dit zo blijft gaat het wel goedkomen denk ik.
Het is inderdaad niet moeilijk met cheats.. Zonder ook niet though.. Ik gebruik geen cheats. Het enige dat ik heb uitgezet is dat ouder worden (legitieme optie in te stellen bij settings). En ik had maar 2 sims.

Maar mijn punt is, dat de wensbonussen het spel erg makkelijk maken.

Zo kan je bijvoorbeeld een bonus kopen voor 5000 wenspunten dat je geweldige gastheer bent. Dit houdt in dat IEDER feest dat je geeft een succes is. Je hoeft niets te doen op het feest, het is sowieso een succes. Als ik dus een donatiefeest gaf voor mijn campagne, had ik na 1 feest al zo'n 77000 simdollars verdient, waardoor je dus bijna al in 1 keer promoveerd... En aangezien je met bonussen kan kopen dat je geen vrienden meer hoeft te onderhouden, plus dat de extra bonussen van charisma er voor zorgen dat wanneer je iemand aanspreekt ze direct vrienden zijn en nooit meer verloren gaan, je dus bijzonder veel vrienden kan maken...

Als je genoeg techniek heb, kan je technische apparaten aanpassen. Als je dan de tv extra zenders geeft, krijg je een kookkanaal en een tuinkanaal. Als je dus "plezier" nodig hebt, kan je ze naar deze tv zenders laten kijken en leer je koken en plezier tegelijk, waardoor je dus de hele dag kan leren koken..

En er zijn nog veel meer dingen die dubbelop zijn, waardoor het spel vrij makkelijk is.
Zijn dit de downloads waar je (teveel) voor moet betalen, of puur een haarkleurtje dat iemand in elkaar heeft gezet(wat je zelf ook zou kunnen doen)?
Ow... Dan neem ik dat meteen terug. Ik had het alleen nog niet zelf gezien, maar dat was puur in de build mode en dan day/night switchen. Misschien dat die lichtinval inderdaad alleen tijdens andere tijdstippen zo is...
@ Miljonair:
Het is zeker mogelijk om met de auto naar de stad te gaan. Dit kan met carpool, taxi of met de eigen auto. Het is nu ook mogelijk om met de fiets te gaan of te joggen ;)

@Jv8muts:
Ik heb het verbeterd, bedankt voor de attentie :)
je kan de ingesloten afbeeldingen meer verspreiden over je review door de tags [ afbeelding1 ] t/m [ afbeelding4 ] te gebruiken :) (zonder de spaties)

[Reactie gewijzigd door BastiaanN op 7 juni 2009 21:55]

Goeie review, nette analyse & vergelijking met de vorige delen. Trouwens de Sims is weer losje gebaseerd op Little Computer People van Activision ( http://www.youtube.com/wa...rjgF6CxSc&feature=related ).

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 8 juni 2009 14:38]

Er is ook nog zoiets als de Exchange; hierin staan spullen die gemaakt zijn door andere Sims spelers. En die spullen zijn geheel gratis te downloaden en te gebruiken ;)
Dit zijn spullen waar mensen een ander kleurtje aan hebben gegeven! Dat kun je zelf ook maken. Alleen de huizenuitwisseling vind ik daar positief aan.
beknopt maar zeer nuttige bijdrage ;)
ik ben van plan hem morgen te kopen
weet u soms of men dit keer zelf met een auto kan rijden naar de stad ofzo? :) ik had hierover geruchten vernomen
Helemaal met je eens over het Standaard gebeuren. In de sims 2 zaten veel meer items/kapsels out-of-the-box, dit zal wel allemaal weer met DLC gebeuren... Helaas.
Klein foutje in de eerste Alinea:
Velen zullen minimaal één deel uit de SimCity serie gespeeld
Hoort zo denk ik ;) :
"Velen zullen minimaal één deel uit de SimCity serie gespeeld hebben"

[Reactie gewijzigd door Jv8muts op 7 juni 2009 21:30]

Ik vind je recensie uitstekend! Leest lekker weg en legt goed uit wat er nieuw is in deel 3. Je mening onderbouw je ook prima, dus alle lof. Het enige wat je nog zou kunnen doen om het geheel leesbaarder te maken, is om af en toe een plaatje tussen de alinea's te plaatsen.
Inderdaad, beter dan sommige reviews van de redactie zelfs! Die blijvend soms te beschrijvend en opsommend, zonder enige echte analyse van de game / een rode draad door de recensie.