OnePlus X Zwart Review

amas 28 november 2015, 617 views

OnePlus X Zwart

Zeer mooie telefoon voor een zacht prijsje. Dat prijs komt echt wel door een slecht AMOLED scherm en een matige camera.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit

Minpunten

• Scherm
  • Glad
  • Geen draadloos opladen
  • Geen 5GHz Wifi
  • Do-not-disturb slider

Een week en iets meer geleden heb ik mijn OnePlus X mogen ontvangen. Het was een beetje een impulsaankoop en ik wist niet exact wat ik ervan moest verwachten. Vol spanning maakte ik de doos open en de eerste indruk was goed. De verpakking zag er prima uit en van de oplader kan menig fabrikant nog wat leren. Alleen dat hoesje... Hoe kan OnePlus het lef hebben om bij zo'n mooie telefoon zo'n ontzettend lelijk, grijs, rubberen, condoom-achtig hoesje te leveren. Ik kan me niet voorstellen dat iemand dit een mooi hoesje vindt, laat staan gaat gebruiken.

Goed, op naar de telefoon zelf. Het eerste gevoel was goed. Dankzij het metaal en glas voelt hij solide en luxe aan. Ware het niet dat hij hierdoor VEEL te glad is. Je kunt hem niet ergens schuin neerleggen zonder dat ie wegglijdt. Ik zie het al snel gebeuren dat ie gewoon uit m'n handen glijdt. En nee ik ga het hoesje niet gebruiken, want waarom zou je anders zo'n mooie telefoon kopen als je hem toch gaat verkrachten achter een dergelijk walgelijk hoesje. Ik zou eerder een soort decal sticker op de achterkant plakken voor meer grip.

Enfin, eenmaal de telefoon verlost van de plastic bescherming op de achterkant en de screenprotector eraf gehaald kon hij aan. En mijn gezicht veranderde al snel van :D via :) naar :(. Wat een belabberd scherm zeg, niet normaal. Ik had een scherp en mooi OLED scherm verwacht met perfecte kijkhoeken. Iets was mijn huidige Nexus 5 niet heeft (deze wil wel eens wat grijs worden dankzij IPS-glow). Dit is echter nog 100 keer erger. Als je de telefoon ook maar een beetje kantelt, zowel horizontaal als verticaal, krijg je een blauw/groene waas over het scherm heen. Niet a lá een TN-paneel, maar mss dat het iets met de coating van het scherm te maken heeft? Daar komt nog eens bij dat het scherm zelf veel en veel te blauw is (zie ook de review van tweakers). Kwalijker is echter nog dat het scherm gewoonweg niet scherp is. Ondanks dat het net als op de Nexus 5 een 1080p resolutie op 5" betreft, lijkt het scherm "korrelig". Ik weet de techniek achter het scherm niet, maar het lijkt pentile te zijn. Letters zijn minder scherp en lijken op korte afstand zelf rafelig, waardoor het bijna lijkt op een 720p resolutie terwijl het dat niet is. DIT is de reden dat ik al na een uur had besloten de telefoon weer te verkopen. Zo'n dramatisch scherm accepteer ik niet, ook niet in deze prijsklasse.

Natuurlijk is niet alles kommer en kwel met de OPX. Dual sim en microSD slot is tegenwoordig vaker uitzondering dan regel en de SD801 kan het 1080p scherm prima aansturen. Alles loopt dan ook vrij soepel, maar ja dat doet tegenwoordig elk beetje telefoon wel.

Tot slot zijn er nog een aantal kleinigheden om over te zeuren zoals het ontbreken van 5GHz 802.11ac WiFi, geen draadloos opladen en het niet hebben van USB-c. En een aparte knop om in do-not-disturb mode te gaan? Huh, daar heb je toch je volumeknoppen voor...? Beetje zinloos. Accuduur heb ik verder niet kunnen testen in de korte tijd dat ik de telefoon in m'n bezit had, maar dat zal ook wel okay zijn gezien de combinatie van een 5" 1080p scherm en een 2500mAh batterij.

Dat beschrijft beschrijft eigenlijk de hele telefoon, "okay". Niet meer dan dat. Ja hij ziet er mooi uit, maar er is geen reden om naar een OnePlus X te upgraden als je in de afgelopen twee jaar een goede telefoon hebt gekocht. Ten opzichte van mijn twee jaar oude Nexus 5 bijvoorbeeld ga ik er in geen enkel opzicht op vooruit, eerder achteruit.

Heb jij ook een OnePlus X Zwart?

Reviews door de redactie

Meer advertenties

op zich ben ik het wel eens met je minpunten, maar had je een flagship verwacht voor die prijs? Het scherm is zonder meer fout, voor de rest denk ik dat het meeste te maken heeft met de prijs die je ervoor betaald, er dienen concessies gemaakt te worden.
Je noemt het zelf al zeuren in je eigen review, en het lijkt wel dat dat ook is wat je doet. Rafelrand bij letters? 720p? Klinkt erg maar niet gecorroboreerd. Voorbeeld met plaatje zou mooi zijn!
Foto's kan ik niet meer maken omdat ik de telefoon vrijwel direct weer in de verkoop heb gedaan. Deze review is dan ook meer om te beschrijven wat ik van de telefoon vond.
Ik herken heel weinig van wat amas vertelt. De "condoom" ziet er prima uit als je deze om het toestel doet. Mooie hoesjes bestaan niet, functionele wel. Deze is functioneel en laat nog veel van de telefoon zien.
Het beeldscherm is uitermate scherp. Welke kijkhoek gebruik jij normaal gesproken amas?
De camera werkt vele malen beter dan van mijn oude Samsung Note1, dat was een drama. Misschien niet de tijd genomen om de instelmogelijkheden te bekijken?!
Het is een heerlijk toestel qua maat en in gebruik. En ik voel me tenminste niet genaaid met de prijs. Prijs/kwaliteit verhouding is gewoon erg goed.
Het vreemde is dat de beoordelingen van batterij en scherm nogal uiteenlopen. Het zou kunnen dat de kwaliteit wisselend is, dat kan ik niet beoordelen. De ene dag is de batterij bij mij ook sneller leeg dan de andere. Het is denk ik bij iedere telefoon aan te raden om af en toe alle apps te sluiten en de telefoon opnieuw op te starten.