SJCam SJ5000X Zwart Review

Herr Flicker 28 november 2015, laatste update op 23 december 2015, 6.755 views

SJCam SJ5000X Zwart

SJCAM is ťťn van de Chinese merken die met GoPro wil concurreren. Ze begonnen met de SJ4000, een van de populairste modellen van SJCAM. Tegenwoordig komt SJCAM met steeds meer modellen op de markt. Verstandige keuze of gaan ze te snel?

Pluspunten

• 2K resolutie
  • 2" LCD scherm
  • Veel accessoires
  • Authentificatie
  • 120fps & 60fps mogelijkheid
  • Gyro / stabilisatie

Minpunten

• Slecht in het donker
  • Hoofdmenu lelijk
  • Matige foto's
  • Heeft veel licht nodig

Beeldweergave Score: 3
Opnamekwaliteit Score: 3
Features Score: 5
Design & bouwkwaliteit Score: 4
Een van de nieuwste modellen van SJCAM, de SJ5000X (Limited edition). Niet te verwarren met de SJ5000X Elite*. Deze camera heeft een Novatek NTK96660 chipset en beschikt over een Gyro / stabilisatie. De vorige modellen van SJCAM hebben een Novatek NTK 96655 chip.

Er komen steeds meer 'goedkope' Chinese Gopro look-a-likes op de markt. Die engineers proppen steeds meer mogelijkheden en functies in een klein en compact cameratje.

In deze review over de SJCAM SJ5000X (@2k resolutie) zal ik je deze mogelijkheden, functies en beeldmateriaal laten zien wat deze camera aankan (en wat niet)

SJCAM is toch wel een van de meest bekende Chinese action camera merken. Xiaomi is ze aan het inhalen met hun Xiaomi Yi camera (lees mijn review over de Xiaomi Yi Cam hier)

SJCAM begon met hun meest bekende model, de SJ4000. Deze is helaas door de populariteit veel nagemaakt (je leest het goed, een namaak van een namaak inderdaad). Dit heeft voor hun veel negatieve publiciteit veroorzaakt. Daarom hebben ze tegenwoordig hun logo op de camera's geprint + een authenticiteit controle d.m.v. een sticker. Zo koop je dus geen fake SJCAM. Over het checken, door de 'scratch and check' sticker lees je de paragraaf 'authenticiteit'.

Na hun populaire SJ4000 hebben ze nu veel andere modellen uitgebracht:
  • SJ4000, SJ4000 Wifi, SJ4000+
  • SJ5000, SJ5000 Wifi, SJ5000+, SJ5000X
  • M10, M10 Wifi & M10+
Zoals je kan zien hebben goed hun best gedaan. Er is veel keuze voor iedereen, veel of wat basic features. Ik zal nu dieper ingaan op de SJCAM SJ5000X 2K variant.

Bij unboxing zeggen foto's meer dan woorden:

Hieronder de specificaties van de SJ5000X 2K editie. De belangrijkste eigenschappen zijn:
  • Novatek NTK96660 chip
  • 4MP Omnivision (OV4689) sensor
  • 2K @ 30fps
  • 1080p @ 60fps
  • 720p @ 120fps
  • 4032px x 3024px foto's
  • Ingebouwde Gyro / stabilisatie

Zoals bij de historie te lezen was, heeft SJCAM in het verleden problemen gehad met fake SJCAM's. Hier hebben ze nu stickers voor gemaakt en is op elk product nu te controleren.

Invoeren van de code:

En succes:

Ik heb wat RAW materiaal op YouTube gezet. Hou in je achterhoofd dat YouTube altijd de kwaliteit omlaag haalt.

Hieronder heb ik een willekeurige greep uit alle foto's gepakt die ik de laatste tijd heb gemaakt. Ik vind de foto's waar veel (zon)licht is echt wel prima. Maar er zijn een hele boel foto's die ik ronduit SLECHT vind. Kijk en oordeel zelf.

(onderaan deze reeks heb ik een foto vergelijking neergezet van de Xiaomi Yi, SJ5000+, SJ4000 en SJ5000x, om het verschil te bekijken)

foto8 foto7
foto6 foto5
foto4 foto3
foto2 foto1
http://static.tweakers.net/ext/f/4B297ouJaqEAlAihl32ZuRC5/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/1S3ppHrkBzAf0HKabh8HFwJV/medium.jpg
http://static.tweakers.net/ext/f/qNtBs0lAaPa8AkgOhJvKGmVO/medium.jpg http://static.tweakers.net/ext/f/2EezdCkWLulunuajPOTIEabV/medium.jpg
tafel vespa

Hieronder een fotovergelijking van de Xiaomi Yi, SJ5000x, SJ5000+ en SJ4000 camera, ter vergelijking:
foto8 sj5000+
sj4000 xiaoyi
(linksboven - SJ5000x, rechtsboven SJ5000+, linksonder SJ4000, rechtsonder Xiaomi Yi)

In het menu van de camera zijn vele opties te veranderen. De belangrijkste laat ik hier zien met o.a. de beschikbare video resoluties en foto resoluties;

Menu start Menu1
menu2 foto res
gyro on off beschikbare res
foto rec video rec

De app die SJCAM gemaakt heeft heet SJCAM Zone. Je kan op bijna alle toestellen de Wifi aanzetten. Op deze manier kan je telefoon verbinden met de camera en kan je instellingen in-app veranderen. Het lijkt heel erg leuk, werkt in de praktijk minder is mijn ervaring.

Het meest handige is het downloaden van de foto's en video's naar je telefoon toe. Op deze manier kan je lekker snel en gemakkelijk je materiaal op Facebook, Instagram of Whatsapp delen.

(let op, als je de Wifi aan hebt staan gaat de batterij ook sneller leeg!)

Je hebt kunnen zien dat deze camera leuken eigenschappen op papier heeft. In de praktijk vind ik het tegenvallen. De 2K resolutie is een leuke bijkomstigheid maar gebruik zelf toch vaker 1080p omdat deze 60fps heeft.

Met een action camera vind ik foto's ook belangrijk. De foto's en kwaliteit van de SJ5000x vind ik tegenvallen. Dit ligt er ook echt aan hoe het licht die dag is, op vakantie zouden de foto's waarschijnlijk beter worden dan in het (nu) grauwe Nederland.

De gyro staat groot op de doos en werkt wel. Maar toch voegt de gyro een soort jelly effect aan je video's. Voor echt goede beeldstabilisatie is een steadycam / stabilizer wel noodzakelijk. Maar dat schiet bij de meeste mensen voorbij het budget, zeker bij een budget action camera.

Voor dit geld (130 USD, 28-11-2015) is het een leuke prijs voor alle accessoires, eigenschappen en features. Voor hetzelfde geld heb je ook een Xiaomi Yi camera + waterproof case, remote en wat extra snufjes) Deze camera vind ik tot nu toe wel de beste uit de hele reeks die ik bezit.

De SJ5000x (Limited edition of Elite) is te koop bij Banggood. Banggood is erg snel met verzenden en ze hebben ook een EU warehouse waar je vele gadgets ook sneller kan ontvangen. Voor deze camera (en bijv. ook de Xiaomi Yi Cam) heb ik geen douanekosten hoeven betalen. Dit wil wel eens voorkomen, heb het via Banggood nog nooit gehad. Ik heb voor de SJ5000x 135 USD betaald (28-11-2015). De Elite is voor 150 USD te koop.

In de video's en review heb ik de camera ook met andere action camera's vergeleken. De Xiaomi Yi heeft Banggood ook te koop.

Edits & updates:
28 november 2015 - online

Heb jij ook een SJCam SJ5000X Zwart?

Super goeie review, ik ben zelf aan het kijken voor een tijdens skiŽen (veel licht) / duiken (weinig licht) zou je dan ook de xiaomi aanraden? Op de foto's vind ik namelijk de xiaomi niet perse als sterkste uit de bus komen.....
Dan kan ik zeker een Xiaomi Yi aanraden. Ik zou met skiŽn wel een waterproof case gebruiken (originele heeft geen vignetting).

Met duiken wil dit ook prima, mits er wel wat belichting bij is. Waar ga je duiken? In 1 van mijn vakantievideo's ga ik onderwater met de Xiaomi Yi : https://www.youtube.com/watch?v=70GMxdTlxsg
Leuke review, Ikzelf heb een week voor mijn vakantie naar Egypte de op de valreep een sj4000 wifi gekocht en er fabelachtige mooie onderwater opnames mee gemaakt in de rode zee. Voor het geld een goed apparaat. wel constateerde ik een aantal minpunten,
- extreem fisheye effect, vooral hinderlijk bij boven water opnames.
- schokkerig beeld bij bewegingen door ontbreken van antishock
- de sensor is 'maar' 2 megapixels en de foto's vallen echt tegen (niet alleen door de 2mp)
SJCAM heeft onlangs de SJ5000X WIFI ELITE SONY IMX078 GYRO 4K uitgebracht, die al deze nadelen niet schijnt te hebben, en ook aanzienlijk beter is dan de hier gereviewde 2k versie waar de mindere Omnivision sensor in zit. Ik overweeg deze cam als tweede cam aan te schaffen. Ik mis echter een goede review. van bijv techmoan op youtube, die enorme goede reviews geeft. Bij zijn review van de Xiaomi Yi komt deze actioncam er ook erg goed uit. Vooral door de uitstekende Sony sensor. Maar mist een lcd scherm. Daar de nieuwste Sjcam ook een sony sensor heeft hoop ik op dezelfde kwaliteit, afwachten dus..
Ik twijfel tussen bepaalde camera's dus mischien kan je mij daarbij helpen.
Ik zoek een actioncamera om mee te nemen voor op de motor, dus hij moet wel 1080p met 60 fps kunnen opnemen en accessoires erbij zitten zodat ik hem op de motor kan bevestigen. Verder graag wel met een lcd scherm aangezien me dat het makkelijkste lijkt voor onderweg?

Ik twijfel tussen de sjcam 5000 serie maar welke daarvan is het beste?
Of is de sjcam 4000 serie toch beter ook al filmt die "maar" met 30 fps?

Prijs, het liefste zo goedkoop mogelijk aangezien er ook nog extra accu's gekocht moeten worden, alvast bedankt!

edit: wat zijn de bitrates van de verschillende opnamestanden?
En dan voornamelijk de 1080p/720p 30/60 fps.

[Reactie gewijzigd door Rox92 op 26 januari 2016 12:23]

Wil je gewoon simpel en goedkoop zou ik voor de 4000 serie gaan. Heeft een scherm en heel veel accessoires gelijk al! De 4000+ heeft ook zelfs Gyro (net zoals in deze review). Wel handig en maakt vloeiende beelden.
Thanks voor het antwoord!
Zag wel dat de 4000+ en de 5000x even duur zijn. Vraag is dus of ik het extra geld (+- 50 euro) wil neertellen voor de extra fps op 1080p.
Weet iemand ook of je er een afstandsbediening bij kan gebruiken zoals gopro en denver en meerdere al hebben?

Of dat de afstandsbediening van een ander erop werkt .
Dit vind ik wel handig voor op de motor.
SJCAM heeft dusver nog geen afstandsbediening. Mis het zelf ook wel.
De Xiaomi yi camera heeft deze wel, voor op vakantie e.d. is het extreem handig.
Ja precies.
Ik wil hem op de motor hebben of harnas. Dan wel lekker om een afstandsbediening op je stuur te hebben om te bedienen.
Maar als ze op wifi werken zal een ander merk wel moeten werken.

Op YouTube al wel gezien dat het kan.