Specificaties Laser printer (Kleur) met WiFi en Ethernet - Bekijk alle specificaties

Samsung SL-C430W Review

jooprooTestpanel 26 november 2015, laatste update op 26 november 2015, 277 views

Samsung SL-C430W (Testpanel)

Goede printer, erg snel in het afdrukken. Makkelijk in gebruik te nemen, en prima voor de huis tuin en keukengebruiker

Pluspunten

• snel
  • ruimtebesparend
  • eco-mode

Minpunten

• gaat soms vanuit standby "ratelen"
  • (te?) dure toners

Inktverbruik Score: 5
Afdruksnelheid Score: 5
Afdrukkwaliteit Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 4
uitpakken
Dit is de doos zodra die bezorgd is.
In de doos vind je wat je mag verwachten. De printer, een stroomkabel, een usb-kabel, een cdrom en wat boekjes. En piepschuim, niet te vergeten!

Achterkant:

Open (hier zijn ook de toners)

Papierlade
Deze steekt uit als er a4-papier inzit. geen heel fraai gezicht maar was nodig om het apparaat klein te houden denk ik.

Installatie
Ik heb hem geļnstalleerd met de usb-kabel. Dit omdat de pc er toch naast stond en me het snelste leek. De wifi wilde ook eerst niet werken (probleempje met netwerk, lag niet aan de printer), maar verbond later SPONTAAN (ondanks foutmeldingen dat het mislukt was)!
De installatie gaat via CD-rom. Wie dit niet in zijn pc heeft zitten kan het ook online downloaden. De stappen zijn logisch en je klikt snel door:
Ik heb ervoor gekozen alle 3 de programma's die de cd aangaf te installeren. dit resulteerde in heel wat programmaatjes in het (WINDOWS 8.1!) scherm.

Op mijn (android) telefoon was het enkel 1 app installeren (met 1 tik dankzij NFC te vinden!), en ik kon printen.

Gebruik
Na installatie heb ik wat testprints gemaakt. De ecofunctie is erg handig (ik print nu alles grijs in plaats van zwart!), al zitten er ook wat niet-nuttige functies en niet te snappen functies in:https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1A22qUtLvpZR4VL.jpeghttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1A22qU2sCnITAor.jpeghttps://ic.tweakimg.net/images/member/original/1A22qU33PkvktCf.jpeg
Zo is het verschil bij kwaliteit "normaal" en "best" er niet in mijn ogen. En plaatjes/tekst verwijderen is iets wat ik niet veel zal gebruiken.

De web-interface van de printer is duidelijk. Je moet eerst inloggen en dan kun je alle instellingen aanpassen naar wens. Zo ondersteunt de printer google-cloud wat hier is te activeren.
Een klein slordigheidsfoutje is dat de printer zelf een wifi-netwerk aanmaakt (direct-wifi) ook als dit niet nodig is. Ook na installatie is dit netwerk nog steeds actief. Dit kun je in de web-interface gelukkig wel uitzetten maar was fijn geweest als de printer dit zelf deed naar mijn mening.

Google-cloud werkt prima. Waar je ook bent, via google kun je thuis printen.

De printer is erg "eco". Iets van deze tijd lijkt het en dit geven ze dan ook met veel stickers aan. de printer gaat na een paar minuten ook naar de "eco"modus en zou dan minder energie gebruiken. Top natuurlijk! Maar:
Het gebeurt regelmatig dat de printer (terwijl de pc uitstaat, maar ook als die aanstaat) ineens gaat "ratelen. Alle lampjes van de toners knipperen dan om de beurt, en het lijkt een soort 'kalibreren'

Ik heb de printer nu 2 weken in gebruik. Hij bevalt goed, maar ik vind de toners aan de dure kant. De printer wordt geleverd met toners voor 500 paginas kleur (per toner) en 750 zwart. een nieuwe tonerset (¤142,50) kost ongeveer evenveel als een nieuwe printer (¤150). Met die nieuwe tonerset kun je dan per toner 2x zoveel printen (1000 kleur en 1500 zwart).

Heb jij ook een Samsung SL-C430W?