Tweakers zegt: 7,5

Specificaties Android compatibel en 42g - Bekijk alle specificaties

Samsung Gear S2 BALR. Special Edition Zwart (Bruin, Zwart) Review

elammertsma 26 november 2015, laatste update op 27 november 2015, 2.828 views

Samsung Gear S2 BALR. Special Edition Zwart (Bruin, Zwart)

Als Samsung Android Wear op de S2 had gezet, was het de topper van smartwatches geweest. Dankzij Tizen kan het amper 20% van wat de rest kan. Geen enkele top-50 app is te bedienen. Je kan notificaties zien en op knopjes drukken indien beschikbaar, maar daar houdt het op.

Pluspunten

• Ziet er uit als horloge - niet gadget
  • Past goed op een dunne pols
  • Twee maten van leren polsbandje meegeleverd

Minpunten

• Tizen
  • Zeer slechte selectie apps en watchfaces
  • Geen Whatsapp
  • Geen Google Maps
  • Geen Facebook
  • Werkt niet/nauwelijks met Spotify / Google Music
  • BALR bandje is ontzettend dik en voegt niets toe

Het is de enige smartwatch die er uit ziet als een horloge en er ook nog goed uit ziet op een dunne pols. Het scherm is plat (al lijkt het wat bol in de marketingfoto's), helder en eenvoudig te bedienen met swipes of met de draairing, die lekker mechanisch klikt. Het heeft geen lichtsensor, dus je zal regelmatig zelf de helderheid aan moeten passen. Je kan hem in principe drie dagen gebruiken tussen oplaadmomenten als je hem 's nachts uit zet en overdag op helderheid 5/10 zet - wat in een goed verlicht kantoor nog steeds zeer duidelijk is. Je kan een "watch face" kiezen die bij jouw outfit van de dag past en daarnaast kan je nu op je pols zien wanneer er notificaties binnenkomen.

Helaas eindigt het daarbij. Functioneel is het vijf stappen achteruit. Mijn vorige smartwatches konden vele malen meer omdat ze Android Wear waren, en dus zeer goed integreren met allerlei apps op Android, en daarnaast simpelweg veel, veel meer apps en watchfaces hebben. Samsung heeft in deze prachtige horloge helaas Tizen gepropt, waarmee het gelijk gehandicapt uit de startblokken is gekomen. Geen enkele top 50 app is met de Gear S2 te bedienen. Je kan notificaties wel zien en als deze op de telefoon knopjes hebben, dan kan je die ook via de S2 bedienen, bijvoorbeeld om mail te archiveren of om een reply te sturen, maar daar houdt het op. Bij andere smartwatches is dat juist waar de lol begint.

Een Whatsapp berichtje sturen vanaf de S2 kan simpelweg niet. Dat kan voor geen enkele populaire messaging app. Alleen SMS en Samsung's ChatOn worden ondersteund. Google Maps werkt ook niet. In plaats daarvan moet je het doen met Nokia's HERE Maps, die je ook op je telefoon moet installeren. Muziek starten vanaf de S2? Ho maar. Als je niet Samsung Music gebruikt en je telefoon vollaadt met mp3's, heb je pech. Spotify, Google Music, etc. zijn niet te starten. Ze proberen eigenlijk alle goede, populaire apps en services te vervangen met slappe immitaties.

Samsung is de laatste tijd goed bezig met mooie dingen maken, zoals de Galaxy S6 Edge en deze Gear S2, maar aan de software kant blijven ze ongelofelijk prutsen. Als Samsung simpelweg Tizen los zou laten en Android Wear op de S2 hadden gezet, was het de absolute topper van smartwatches geweest. Nu kan het dankzij Tizen amper 10% van wat smartwatches een jaar geleden al konden. Ik geef deze aan een collega en neem een veel minder sexy, maar veel nuttiger Android Wear horloge en wacht met smart op eentje die ook zo mooi vormgegeven is.

(Overigens, de BALR uitvoering heeft enkel een extra bandje. Deze is erg dik en stug en past qua vormgeving totaal niet bij de mooie vormgeving van het horloge. Gelukkig wordt hij ook geleverd met de twee maten van leren bandjes en zijn ze vrij eenvoudig te switchen.)

Heb jij ook een Samsung Gear S2 BALR. Special Edition Zwart (Bruin, Zwart)?

Als ik het zo lees zijn dit misschien 2 goeie alternatieven:

pricewatch: LG Watch Urbane Zilver
pricewatch: Huawei Watch Classic (leren band) Zilver
misschien de 2e generatie Moto 360 :)

Vanaf hier kan je wel whatsapp berichten sturen (dictatie) volgens mij, en anders komt deze feature nog, had het gelezen ergens.
Verder beknopte review
Ha, goed opgemerkt! Samen met de Fossil Q Founder zijn dat inderdaad precies de drie waar ik nu een oogje op heb. Mijn vorige was een Moto 360 en daarvoor de Pebble.

Leuke van Android Wear, en wat ik nu ook mis, is de Google Now integratie, die langzaam opengesteld wordt voor ontwikkelaars. Ook dingen zoals "Send Peter a Hangouts message" of "Play some jazz" werken hartstikke prima! De S2 heeft dan geen idee waar je het over hebt.

Mocht je meer willen weten over de S2, schiet maar en probeer ik antwoord te geven.

[Reactie gewijzigd door elammertsma op 27 november 2015 00:43]

Met welke telefoon gebruikt u de Gear S2, want ik heb gehoord dat het vooral Samsung toestellen zijn. Zelf heb ik voornamelijk interesse in een Android Wear horloge en misschien een Pebble. Verder vind ik de Gear S2 een heel mooi smartwatch :p
Sorry voor de late reactie! Ik gebruik het in combinatie met een S6 Edge, dus daarmee inderdaad de beste beleving. Ik heb het maar heel kort getest met andere toestellen en durf dan ook niets te zeggen over hoe goed dat werkt.

Het is zeker een mooi horloge! Dat is ook verreweg de grootste reden dat ik hem nu draag. Ik heb dunne polsen en dit is een van de zeer weinige smartwatches die er dan ook gewoon echt goed uit ziet. Daarnaast is een van de voordelen dat ik hem zo'n drie dagen kan dragen tussen oplaadmomenten door hem 's nachts uit te zetten. (Ik zou hem graag gebruiken als sleep tracker, maar bijvoorbeeld bij de populaire Sleep As Android app waarschuwen ze al dat dit 80% van de accu leegslurpt.)

De apps gebruik ik ondertussen allemaal niet en de toegevoegde waarde is het snel zien van notificaties. Dan kan ik makkelijk zien of ik er iets mee moet doen of niet. Mailtjes archiveren doe ik vaak wel via de S2, maar bij een chatbericht is het eerder een reminder om daar iets mee te doen of niet - waarvoor ik dan de telefoon pak. Typen op het schermpje is meer een gimmick die je nooit zal gebruiken en er tegen praten werkt goed in het Engels maar is niet erg charmant.

Ik heb hem ook gelinkt aan SHealth - de Samsung tegenhanger van Google Fit. Dat is wel een van de betere Samsung apps. Dan geeft hij regelmatig en automatisch je stappen en hartslag door. Ik heb het niet voorelkaar gekregen om het te linken aan Google Fit, Fitbit (de app), of andere health apps, maar heb ook niet bijzonder mijn best gedaan. Misschien dat dat wel kan.

Ik zou je wel aanraden om voor een Android Wear horloge te gaan als je alles uit een smartwatch wil halen. De functionaliteit, hoevelheid apps en hoeveelheid watchfaces is vele malen uitgebreider en de designs worden ook steeds beter - al vind ik de S2 nog het mooist. Ook hebben erg veel apps al goede integratie met Android Wear, wat de functionaliteit en nut weer ontzettend ten goede komt. Een Pebble (1e gen) heb ik verreweg het langst gedragen, maar eigenlijk alleen om de accu die een week mee gaat - zelfs met sleep tracking, stappenteller etc. De Pebble heeft, kort door de bocht genomen, verder alle nadelen van de S2 qua aanbod en functionaliteit.
Je kan met de s2 gewoon whatsapp berichten versturen hoor, facebook doet het ook gewoon.

Een review van iemand die niet zo snel is met het ontdekken van zn nieuwe aankoop.
Je kan inderdaad wel reageren op berichten via de S2 (ook op Hangouts) maar zeker niet versturen/initieren. Wil je bijvoorbeeld in de auto laten weten dat je onderweg bent, dan kan dat alleen per SMS. Roep je bijvoorbeeld "Send a Whatsapp message" dan doet hij alsof dat allemaal gaat gebeuren maar uiteindelijk stuurt hij gewoon een SMS.

Overigens had ik dit wel genoemd. Je kan alleen interactie hebben met notificaties die ook op de telefoon knoppen vertonen. De meeste messaging apps hebben ondertussen een reply knop in de notificatie en daardoor kan je met de S2 wel reageren op berichten uit Whatsapp, Facebook en Hangouts - zolang je de notificatie op je telefoon hebt staan. Heb je al naar het gesprek gekeken op de telefoon of de notificatie weg geswiped, dan kan je het vergeten om via de S2 iets met die apps te doen. Daadwerkelijke integratie met Whatsapp, Facebook of Hangouts om zelf berichten te versturen is er niet. Dit is in de tussentijd ook niet veranderd of verbeterd.

[Reactie gewijzigd door elammertsma op 6 januari 2016 09:29]

Ik ben erg benieuwd wat voor jou de opvolger is geworden?
Ik loop nu met plezier rond met een Huawei Watch Classic met metalen band.

Ik ben weer erg blij dat ik een Android Wear horloge heb. Alles werkt weer veel beter: je voorkeursapp voor muziek pakt hij als je "play some jazz" roept, je kan allerlei messaging apps bedienen, grote apps hebben goede ondersteuning er voor, je hebt veel meer keuze uit mooie (en minder mooie) watch faces, en je hebt een zee aan apps. Als je zegt "take a note" vraagt hij wat je wil noteren, zeg je "buy underwear", vraagt hij welke app je wil gebruiken en krijg ik mijn twee notitie apps te zien, Google Keep en Trello. Ik neem aan dat als je Evernote of Wunderlist gebruiker bent dat die ook zouden verschijnen.

Qua hardware heeft hij bijna alles wat ik zou willen. Hij heeft ook een speaker, wat ik niet bijzonder handig vind, maar onbewust is het soms fijn. Bij binnenkomende telefoontjes voel ik hem wel trillen, maar dat hij mee rinkelt voegt toch iets toe en helpt onderscheid maken tussen random berichtjes/mailtjes/notificaties en telefoontjes voordat ik kijk. Ik heb voor de grap ook gesprekken gevoerd ermee, en dat was erg goed te doen - aan beide kanten helder - maar na het spelen heb ik dat nooit serieus gebruikt. Ik mis qua hardware alleen de lichtsensor en een kompas. Dat heeft de Huawei niet en zou ik erg handig vinden tijdens het (race)fietsen. Er zijn best handige apps die je vertellen in welke richting je huis is zodat je op ieder moment kan beslissen om weer zo langzamerhand in die richting te gaan - maar het is geen groot gemis.

Voordat ik hem aanschafte was ik wel wat bang voor de dikte/grootte, gezien ik erg dunne polsjes heb en de voorgaande S2 erg dun was, maar dat valt ontzettend mee. Hij is aardig dik en ik zou dat onder de nadelen schuiven, maar met een glanzende, metalen behuizing en band komt het toch stijlvoller over dan je zou denken. Er is ook duidelijk over nagedacht door Huawei, want het bandje kan vanaf de behuizing recht naar beneden (in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Moto 460 en Apple Watch-achtige designs waarbij het bandje parallel aan de behuizing uitsteekt), wat erg fijn is voor mensen met kleine polsen. Het oogt daardoor meteen minder massief.

De Huawei houdt het zo'n 36 uur vol op een acculading, dus 's ochtends van de lader halen betekent de avond van de volgende dag leeg. Dat was even wennen na de S2 maar ik heb me daar gewoon bij neergelegd en heb een mooi standaardje ge-3D-print (het enige nuttige wat ik ooit heb geprint :P) zodat ik hem netjes iedere nacht op mijn nachtkastje kan ophangen. Dan vergeet ik het tenminste niet te doen en mocht ik ergens anders overnachten, dan houdt hij het prima vol. Met ambient-mode uit en 's nachts in theater mode (of helemaal uit) kan je gerust drie dagen rondlopen. Dat doe ik allemaal alleen als het moet.

Ik heb ook al even de Android Wear 2 preview erop getest en was daar minder gelukkig mee. Dat is natuurlijk meer in handen van Google maar toch noemenswaardig. Veel gestures zijn weg, zoals de swipe om terug te gaan naar vorige schermen, en hebben plaats gemaakt voor een druk op de knop. Dat is veel minder prettig, dus hopelijk is dat nog niet "final". Daarentegen zijn veelgebruikte settings handiger te vinden, zoals het aanpassen van de brightness, en is de lijst van apps compacter en bruikbaarder geworden. De accu ging wel merkbaar harder leeg, maar dat is ook te verwachten bij een preview.

Mooi ding dus en ik ben er voorlopig gelukkig mee! Het voornaamste is dat hij vele malen beter werkt dan mijn oude S2, simpelweg door Android Wear ipv Tizen, en de functionaliteit is nou eenmaal een erg belangrijke pijler bij een smartwatch.
Hey mooie review :)
Alhoewel ik het niet eens ben met de stelling:

" Samsung heeft in deze prachtige horloge helaas Tizen gepropt, waarmee het gelijk gehandicapt uit de startblokken is gekomen."
Door de bediening en het feit dat ze android wear niet mochten aanpassen hebben ze tizen gebruikt. Dat dit nadelen oplevert die je, overigens terecht, opmerkt is daar gevolg van, maar dit is dus niet uit onwil van Samsung zijn kant.

Zoals te lezen valt in de Tweakers review:

"De keuze voor een compleet nieuwe manier van bedienen betekent dat Samsung geen gebruik kan maken van het Android Wear-besturingssysteem, zoals veel andere smartwatchmakers doen. Google staat het fabrikanten namelijk niet toe de software ingrijpend aan te passen en op dit moment kun je Android Wear alleen via een touchscreen bedienen. Gelukkig had Samsung nog een eigen besturingssysteem op de plank liggen, dat het in het verleden ook al voor smartwatches heeft ingezet: Tizen."