Specificaties WiFi, 32GB - Bekijk alle specificaties

Apple TV (2015) 32GB Review

DutchTech 26 november 2015, 1.093 views

Apple TV (2015) 32GB

Hoewel ik altijd al erg tevreden was met de derde generatie Apple TV, doet het nieuwe model hier een flinke schep bovenop. Siri Remote mist weliswaar ondersteuning voor, jawel: Siri. Maar het werkt verder fantastisch. Ook over tvOS ben ik erg te spreken, door de third-party apps.

Pluspunten

• Snel
  • Prachtige interface
  • Accurate input met Siri Remote
  • Eindelijk een App Store

Minpunten

• Geen ondersteuning voor Siri in onze taal
  • Veel nodige third-party apps missen (NPO, RTL XL etc.)

Geluidskwaliteit Score: 4
Na een wat afwachtende houding te hebben aangenomen besloot ik toch eindelijk de nieuwe Apple TV te kopen als vervanger voor mijn derde generatie model. Het is misschien wat vroeg om te oordelen, aangezien ik hem pas een dag heb. Maar ik kan nu al zeggen dat Apple weer een pracht van een settopbox heeft neergezet.

Ik was al tevreden met mijn vorige, maar met deze laat Apple zien dat ze niet stil zitten. Alleen tvOS al. Prachtig design gewoon, navigeren door menu's en andere content gaat feiloos, mede dankzij de nieuwe Siri Remote. Het is wel jammer dat er nog geen ondersteuning voor onze taal is, want bij een test die ik deed met de Amerikaanse versie bleek het allemaal zeer goed te werken. Een groot gemis, die Apple gelukkig ongetwijfeld zal verhelpen.

De komst van apps van derden is tegelijkertijd weer een dikke plus. Het vinden ervan is wat minder doordat je in de App Store geen categorieŽn hebt (ook hierbij geldt: alleen nu, dit zal binnenkort zeker weten verholpen worden). En een aantal broodnodige apps missen nog, zoals die van NPO en RTL XL. Of beter nog, Horizon Go.

Heb jij ook een Apple TV (2015) 32GB?

Deze vraag is vanuit oprechte interesse cq. verbazing gesteld: Wat is er precies zo vernieuwend aan tvOS, behalve dat men het aan Siri heeft gekoppeld? Van wat ik er van heb gezien is het volstrekt vergelijkbaar met alle moderne mediacenter interfaces.

Kun je hier wat verder over uitweiden?
Excuus, ik had hier inderdaad wat duidelijker over mogen zijn.

tvOS lijkt qua interface inderdaad voor een groot deel op die van concurrerende mediacenters. En dat komt met name omdat het concept hetzelfde is: er is een thuisscherm met apps in een raster van een paar kolommen en rijen. Toch is er wel degelijk verschil denk ik. Heb nog nooit daadwerkelijk uitgeprobeerd hoe het bij andere mediacenters is, maar als ik bijvoorbeeld kijk naar Android TV heb ik het idee dat tvOS een net wat consistentere ervaring biedt. En de interface zelf vind ik mooier, maar dat is echt een persoonlijke kwestie.

Los van het interface staat Apple's ecosysteem erom bekend dat er eerder apps voor ontwikkeld wordt. Er is nu al een hele waslijst aan apps voor tvOS en dat zal zo blijven doorgaan. Ik weet niet hoeveel apps er op dit moment zijn voor Android TV, maar ik verwacht dat - als dat al niet zo is - tvOS veel meer apps zal krijgen. Mede omdat iOS-ontwikkelaars hun apps makkelijk voor de Apple TV kunnen maken. Beetje zelfde verhaal als met watchOS, waarbij bepaalde elementen direct over kunnen nemen. Alleen de interface en de functionaliteit is wat anders. Dat eerste is bij tvOS vooral zo. Apps voor de Apple TV hebben in principe allemaal dezelfde layout. Bovenin heb je dan de menuknoppen, content in de app zelf maakt gebruik van parallax enzovoort. Wat ik hiermee wil zeggen, is dat Apple ontwikkelaars min of meer 'dwingt' consistentie toe te passen in apps. Hiervoor is ook een speciaal document, Human Interface Guidelines genaamd: https://developer.apple.com/tvos/human-interface-guidelines/

Dat zijn de punten waar Apple de concurrentie echt voorbijstreeft in mijn ogen. Hopelijk heb ik hiermee je vraag beantwoord?