Sennheiser HD 280 Pro (Zwart) Review

Ghostbird 23 november 2015, laatste update op 25 januari 2017, 725 views

Sennheiser HD 280 Pro (Zwart)

Een studiokoptelefoon met goede lineaire geluidsreproductie. Geschikt voor mensen die betrouwbare geluidsreproductie waarderen.

Pluspunten

• Robuust
  • Opvouwbaar
  • Betrouwbare geluidsweergave
  • Volledig te demonteren
  • Tot 32dB demping van extern geluid
  • Microfoon uitbreidingskit beschikbaar
  • Mini-jack naar jack plug is aanschroefbaar
  • Goede oorwarmer

Minpunten

• Zwaar snoer
  • Rechteroor kabeltje kwetsbaar

Ik heb deze Sennheiser HD 280 Pro nu sinds november 2008 elke dag meer dan 3 uur (gemiddeld) op. Ik heb het kussen voor bovenop het hoofd allang weggegooid omdat het bevestigingsmechanisme versleten was. En heb in 2016 voor zo'n ¤6 de oorschelpen vervangen.

Ik heb deze koptelefoon oorspronkelijk gekocht omdat ik ermee gewerkt had bij een geluidsstudio.
Daar heb ik ook gezien wat het nadeel is van het zware snoer. Het snoer is gemaakt om op een brede mixtafel te liggen en uit te rekken en in te veren terwijl de gebruiker langs de tafel op en neer beweegt.
Als je het snoer echter naar beneden laat hangen van de tafel, dan is het zo zwaar dat je naar verloop van maanden kabelbreuk krijgt bij de jack plug waar de kabel krom staat onder het eigen gewicht.
Ik heb mijn kabel daarom altijd heel netjes op tafel liggen en laat hem nooit zijn eigen gewicht dragen. Daarmee heb ik in 8 jaar geen enkel probleem gehad van deze soort.

Dit is dus echt een studio koptelefoon voor aan een tafel. Tegenwoordig gebruik ik hem ook op de fiets, voornamelijk in de winter omdat hij ook erg goed werkt als oorwarmer. Ik doe het snoer, met mijn mobiel dan in mijn jaszak, en dat gaat goed.

Een interessante noot om toe te voegen is dat de koptelefoon zo is ontworpen dat voor het vervangen van het snoer geen soldeerwerk nodig is. Intern heeft hij een stekker met schuifcontacten, als je het vervangingssnoer van Sennheiser koopt kun je die zo erop steken.

Het snoer heeft een mini-jack aansluiting, terwijl veel studio apparatuur een jack aansluiting heeft. Daarom wordt het toestel geleverd met een mini-jack naar jack conversiestukje. De mini-jack is voorzien van schroefdraad, en het conversiestuk dient erop vastgeschroefd te worden. Hij raakt zo nooit perongeluk los, en kun niet eens zien dat de eigenlijke plug mini-jack is.

Sennheiser heeft een kit beschikbaar waarmee hij omgebouwd kan worden tot de HMD 280 Pro, de versie met microfoon. Dit heb ik meermaals overwogen, maar nooit gedaan. Voornamelijk omdat ik niet zoveel een microfoon gebruik, en de prijs van de conversiekit momenteel hoger is dan die van de koptelefoon zelf.

Deze koptelefoon kan met een fijn kruiskop schroevendraaiertje volledig uit elkaar geschroefd en weer in elkaar geschroefd worden. Dat is wel zo handig, want hij kan dus in geval van defect gerepareerd, in plaats van weggegooid, worden.

Helaas heb ik dit ook twee keer moeten doen. De eerste keer was door onbekende redenen kabelbreuk ontstaan in de interne kabel die de linker met de rechter oorschelp verbindt. Mogelijk is deze kabel in het mechanisme voor het verstellen gekomen. Mijn rechteroor kreeg toen geen geluid meer. Ik heb de koptelefoon toen volledig gedemonteerd en in onderdelen opgeslagen.
Hoe kom je nu aan een stukje audio kwaliteit litz kabel van minder dan een meter, voor een acceptabele prijs? In oordopjes en koptelefoons natuurlijk. Voor ¤2 had ik bij de Action een koptelfoontje met een snoer met litz kabel van audio kwaliteitą.
Sinds die reparatie nu een aantal jaar geleden heb ik deze koptelefoon weer dagelijks gebruikt zoals ik daarvoor deed.
In 2017 heb ik opnieuw de kabel tussen de oren moeten vervangen. Hij was kapotgetrokken doordat de hoofdbeugel vrij sterk gebogen was geweest. Dit keer heb ik een kabeltje van een andere koptelefoon gebruikt waarvan het kabeltje naar het andere oor kapot was. Dit was een uurtje of twee werk.

Oorspronkelijk heb ik deze koptelefoon bij Bol.com gekocht voor ¤130. Dat was in 2008 en daarmee heb ik dus een hoge kwaliteit koptelefoon voor minder dan ¤17 per jaar, en die prijs blijft dalen want ik gebruik hem nog steeds.
Als ik hem gemiddeld 3 uur per dag draag (wat een vrij conservatieve schatting is. Ik draag hem vaak wel 8 uur per dag) kost het me minder dan 5 cent per dag voor een fantastische koptelefoon.

1) Voor diegenen die zich zorgen maken over de kwaliteit van de litz kabel. Alle litz koptelefoon kabel die ik ooit ben tegengekomen is van vergelijkbare elektrische kwaliteit wat betreft de geleider op korte stukken. Als je langere stukken nodig hebt zitten er belangrijke verschillen in de shielding om de geleider heen, en moet je beter opletten op de impedantie, maar dat is hier geen issue.

Heb jij ook een Sennheiser HD 280 Pro (Zwart)?

Leuke review!

Dit is een hele bekende studiokoptelefoon, en is inderdaad niet zo geschikt voor mobiel gebruik. Daar is de HD-25 een stukje beter in als je een zelfde soort koptelefoon zoekt (kleiner, stevigere en niet gekrulde kabel, en net zo oerdegelijk), dus dat is ook een aanrader.
Ik heb er zelf wel eens over gedacht om een snoer voor mobiel gebruik eraan te maken, maar ik gebruik dat niet zoveel, en vind het in het verkeer te gevaarlijk.
Deze winter (2016-2017) heb ik de koptelefoon toch veel op de fiets gebruikt vanwege de goede oorwarmer eigenschappen. Ik heb het snoer dan in mijn jaszak, en dit heb ik ook bijgewerkt in de review.