Casetek CS-1018 (ATX, Geen PSU, Zwart) Review

kid1988 20 november 2006, laatste update op 15 juli 2008, 1.029 views

Casetek CS-1018 (ATX, Geen PSU, Zwart)

Pluspunten

• Mooi
  • Robuust
  • erg ruim
  • Fast mount/click/screwles is bijna allemaal weg te halen

Minpunten

• geen 120MM blowholes
  • de fans/fangrils had beter gekunt

Algemeen

ik heb de kast nou al een half jaartje, en hij bevalt me erg goed. het is een sterke kast van metaal (geen alluminium). dat geeft hem wel gewicht. en niet aan te raden voor lanparties. maar voor mij erg geschikt. ook lekker modbaar, je kunt overal lampen, geleurde fans en windows maken als je daar behoefte aan hebt. veel ruimte om alles te installeren. voldoende externe bays (4 cd en 2 floppy) en interne bays (8 stuks, max dus 3.2 TB (8x400gig):-p)

Exterieur
het is een mooie kast om te zien, hij is misschien wat groot, maar zoals ik hem op een klein tafeltje heb staan, komthij net boven mijn bureau uit. zo kan ik ook mooi bij de bovenkant (met 2 USB, 1 Firewire en mic/Koptelefoon aansluiting) die van mij is helemaal zwart, met zilveren frontpanelen. het deurtje zitten voor en nadelen aan. ik heb een zalman fancontroller, en als ik die in een cd-rom bay doe, wil de deur niet meer dicht, dus ik hem de bay iets gemod (eerder de rail) zodat hij verder naar binnen gaat, en de deur wel dicht kan. dan scheelt het mij een hoop licht van al die ledjes.
hetzelfde geld voor mijn cardreader, maar ik laat het deurtje gewoon even open staan als ik een kaartje lees.

Interieur
de kast is van binnen erg ruim alles past er wel in. je zou er eventueel zelfs een dual-bordje in kunnen doen. alle handige snufjes die hem screw free maken kun je er uit halen (behalve de hd en cd rails, maar die veroorzaken vast geen compability problemen) die PCI fast click heb ik er meteen uit gehaald, anders paste mijn vga kaart niet. ook de fanhouders aan de achterkant eruit gehaald, vastschroeven heb je niet zoveel resonantie, en ik hoef niet even snel een Fan te wisslen.
ik heb geen problemen met verschillende coolers (zoals de Zalman CNPS6000CU) die over de grenzen van het moederbord komen, want de kast is groot genoeg.

Koeling
ni de hele kast kun je 7 80mm fans kwijt, + een voeding. opzich wel leuk, maar het valt wel tegen. de fans voorin (2 stuks) blazen de lucht meteen tegen het HDrek, en lawaaierige fans met een hoge airflow zijn nutteloos, omdat ze het dan alleen maar harder tegen (niet door) het HD rek aan blazen. dus 5v is zat genoeg voor de voorste casefans
het verwijderbare (wat ik dan ook maar verwijdert heb) fanrek wat je voor de pci sloten kunt hangen is erg vervelend. maar wel handig als je hete PCI dingen hebt, of 2 VGA kaarten (of een overclock) maar de fans zitten daar niet lekker vast, en op veel toeren maken ze heel veel lawaai, en beginnen ze te resoneren. ook zijn de fangrills niet echt rijk aan gaten, en hier is 5v ook weer genoeg...
voor de fan in de bovenkant van de kast geld weer hetzelfde. de fan blaast de lucht tegen een stuk plastic waar een paar gaten in zijn geboort (zo lijkt het, M6 of M8 gaatjes, en dan een stuk of 25)
5v is ook hier weer genoeg.
en achterin dan ook nog 2 80mm fans. deze kunnen hun lucht wel redelijk goed kwijt. wel zitten ze in een fast-click systeem, die ik er maar uit heb gehaald (zie het nut er niet van in).
erg jammer dat de kast geen 120mm blowholes heeft. dat is eigenlijk toch wel een must deze dagen (waar men steeds stillere pc's wil)

geluid
al zijn de fans niet helemaal 100%, als je alles op 5 volt laat draaien, is de airfow goed genoeg voor mij. en het dikke staal houd ook wat geluid tegen. op ikbenstil.nl kun je overgens ook een "mattenset" voor de casetek 1018 kopen, om hem helemaal(nouja, poging tot) geluidsdicht kunt maken.. dit kost wel 52 euro.

eindoordeel
over het algemee, een ruime, robuuste mooie kast. alleen jammer van de koelmogelijkheden en al die lawaaierige 80MM fans.
toch een goeie, mooie kast van hoge kwaliteit voor een lage prijs.

Laatste woord
ik ga proberen de kast te modden en van de 2 80mm blowholes 1 120mm blowhole te maken
[edit] dat past dus niet [\edit]

[edit]
ik heb hem een paar maand geleden dus verkocht, had er nog een geluidsmodje tegenaan geslingert (geisoleerd met wat geluidsdemping van de gamma en nog een 120mm fan op het HD rack gelijmt). was uiteindelijk lekker stil
maar ben toen overgestapt op een Antec P180 (dat is pas lekker stil)

• Amd 3000+ met msi kt880
  • 1 vga kaart + 1 geluidskaart (2 sloten gebruikt)
  • dvd bander, fancontroller, floppy en cardreader in externe bays
  • 1 250gig hd in de interne bays
  • 7 80mm fans +voeding met 120mm fan
  • zalman CNPS6000cu + 700CU voor vgakaart
  • 1 rounded IDE kabel, 1 sata, 1 rounded floppy
  • 400watt huntkey met desbetreffende kabels + fankabels naar controller

Heb jij ook een Casetek CS-1018 (ATX, Geen PSU, Zwart)?

Zeker nog foto's posten van de modding....ben benieuwd!
helaas, het gaat niet passen, de achterkant waar de 2 80mm fans zitten is net niet breed genoeg voor een 120MM fan (bij past er wel tussen, maar je komt in de knoop met de I/O connector bay en de zijkant van de kast)
Kleine tip voor de leesbaarheid: maak de kopjes boven de verschillende paragrafen eventjes vetgedrukt :)

Als je niet weet hoe dat moet, zet er de 'bold' tags omheen:

[ b]Vette tekst[/ b], uiteraard zonder de spaties tussen de rechte haken.